tisdag 1 september 2009

Plommonmarmelad

Vi har massor av plommon, de bara drösar ner från trädet. Vi äter och äter och......

Vi fick de här träden för en många massa år sedan av en trädgårdskvinna. Hon skulle slänga dom...nej, nej sa vi. Vi har stor tomt, de får alltid plats någonstans....och där, lite i skymundan har de stått i alla dessa många år. Några små stackars plommon har vi väl fått...men så...i år.....

-Oj, oj säger jag.

Lite skraj är jag för att detta ska innebära slutet för trädet. Ibland hör man ju talas om att träd ger frukt för att sedan dö.

I morse tog jag några och kokade lite plommonmarmelad. För att det hela skulle bli lite skojigare spetsade jag med bourbon.

-Men, Lotta...... är det inte lite väl tidigt på dan att starta med en pilliknarkare? sa mannen då han kom upp några timmar senare än jag. (Jag vaknar av mig själv kl fem och kliver upp kl halv sex)




Nu får jag baka scones någon dag. Te, varma scones, lite marmelad och en god bok.......kan sitta fint en blåsig höstdag
Kramar
/Lotta

18 kommentarer:

Fantine sa...

Ja, tack, vi kommer gärna på te, varma scones och hemgjort marmelad. Vad gott! ;-)

Men nog får vi hoppas att trädet överlever det här året och många ytterligare.

Lovisa verkar inte ha fått något ont i maggen av plommonen så jag kanske kommer och norpar några av er...

Kram Anna

promenader på landet sa...

Du är morgon pigg..... Vad gott med marmelad, och varmt te med scones låter jättegott! Fina bilder på burkarna! Må så gott! Kram från Maria

Mejrams! sa...

Nu blev jag riktigt sugen Lotta, vad gott det lät med scones och marmelad. Spetsad sådan, ja då kanske man får en riktigt bra start på dagen. Ha det gott!/Kram Merja

Tina sa...

Mmmm.. va gott det lät!! Blev jätte sugen på scones & hemmagjord marmelad nu ju :) Vilka fina burkar, det gör att det ser ännu godare ut =)
Kram

Viola sa...

SÅ ...du är lika morgonpigg som jag..vaknar alltid mellan 5 och 6 på morgonen..och det där låer gott, sconens med marmelade..tedrickare som jag är, hoppas dagen din varit bra och att´solen lyst även på dig, kram

Kajsa sa...

Morgonstund har guld i mun....ja men för mig började morgonen vid åtta.Och då har du redan åstadkommit Plommonmarmelad och spetsad sådan!Så underbart och visst en bok och nybakta scones till.Vad mer behöver man.Själv njuter jag av kex med mosad banan och kanel till min bok.För i mitt liv finns inga plommonträd.

Kram Kajsa

Vit som snö sa...

Vilken lyx med plommon i överflöd!
Marmelad o scones lät inte fel alls. Lyckans dej då som är så morgonpigg, själv är jag gärna uppe om natten o sover som godast på morgonen:-)
Vad kul att du tyckte om strutarna. Det vaxade papperet har jag köpt på Blomsterlandet som metervara. Dom har det bakom där dom gör arrangemang så man får fråga efter det. Tror att dom flesta blomsterbutiker har sånt.
Lycka till!
Kram Cilla

Anonym sa...

Det där ser smaskigt ut och med te och scones,jag säger bara MMMMMMMMMMMM. Lyxigt med Bourbon i, jag la i apelsin och vanilj i min men nästa gång så kanske jag spetsar min med. Tyvärr har jag inte fått ett plommon på något av våra små träd men jag fick en kasse från annat håll. Får hoppas att dina träd inte ger upp men det är nog ett bra plommonår så de visar nog bara vad de kan.
Kramar L

Charlotta sa...

Hej Lotta!
Härligt med massor av plommon. Det blir det hos oss också. Men det är ingen fara att kratta ihop dem man inte orkar ta vara på, det blir finfint för maskarna i komposten. ;)
Tack för dina vänliga kommentarer till min blogg. Om du orkar läsa mina skriverier får du gärna skriva en kommentar. Det är så intressant att höra hur olika personer lägger olika tolkning till samma ord.
Önskar dig en trevlig vecka så här i början på den vackra hösten.

Anonym sa...

Visst känner man sej nöjd när man varit riktig husmor! Och så klart att det smakar extra gott med hemgjord marmelad.

Du skriver så kloka ord i dina inlägg... du pratar direkt in i mitt öra och mitt hjärta. Två själar...

Kram till dej från mej.
Eva-Mari

Huset vid ån sa...

Åh, Nu blev jag sugen att göra marmelad till kvällsmackorna o Teet...Såg såå fint o gott ut! Ha de bra vännen! Kram Therese

Lisas torp sa...

Så härligt med så mycket plommon! Och vilken marmelad sen....!!! Tala om lyxvarianten! Men det ska man unna sej - helt rätt!

Jodå, jag lever verkligen lyxliv och kulturarbete kan ju vara så mycket! Just nu ägnar jag mej mest åt mitt EGET "kulturarbete" - hi-hi! Lever nästan lyxliv, när det gäller livskvalitet!
Men det verkar du också göra med alla dina härliga plommon!
Njut på nu och tack för titten hos mej!
Kram
Lisa

Britt sa...

Ååh, va duktig du är och va fint du har pyntat burkarna.

Kul att du vill va med i min lilla utlottning.

Kram Britt

♥ Fyra årstider sa...

Vilka häriga kort!! Har just tänkt på att ta plommon hem från jobbet..vi har massor där. Undrar vad jag ska hitta på med dem. Får titta lite på nätet. Maremlad låter toppen.
Kram Lotta

Uttan sa...

Ja jag hoppas mina plommon sitter till fredag för då hade jag tänkt göra marmelad....
Känner igen det med mycket och små plommon jag hade samma tanke som Du om att det är nog sista rycket.
Tack för dina fina ord om mina bilder jag blev så glad.
Du har tagit väldigt fina bilder Du också på dina burkar.
Ha det bra!
Kram!

Birgitta sa...

Du undrar vad tekniken på din matta kallas. Slarvtjäll är svaret på det. Jag tycker det är så fint med dessa små invävda slarvor.
Plommonmarmelad (spetsad sådan) och nybakta scones låter jättegott och det får du gärna bjuda mej på. Jag tror nog att trädet överlever, men du får nog mindre med frukt nästa år.
Nu hoppas jag att vi alla får en fin september.
Kramisar Birgitta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Oj så vackert du har sytt med en liten linneduk på marmeladen och glaset med spets och silverkniven, jag kan nästan känna doften av marmeladen i köket och höra din man.
Och jag kan föreställa mig(kanske helt fel)en stor gräsmatta med trädet längre bort med lite andra träd och buskar,översållade med plommon.
Det ser så rent och vackert ut på ditt blåa glasfat.

Tack för din gulliga kommentar, ja visst är det så att man kan behöva erinra sig tavlan ibland, och tänka mer på den.Att flytta fokus från den lilla svarta fläcken, som man annars bara ser till den stora vackra tavlan det är något som jag påminner mig om,och det fungerar, jag tycker det. Man måste välja.
För den finns faktiskt där;-Den stora vackra tavlan, om man vill se den.
Kram från Zara, sköt om dig!

Anonym sa...

Nu har vi ätit upp våra plommon! Men vårt träd är litet ännu. Nästa år kanske det blir lite marmelad!

Beträffande El Camino så är det nog en omöjlig dröm. Jag har problem med ett knä (artros) och får nöja mig med hundpromenaderna i skogen. Snyft. Men i nästa liv... då ska jag vandra den leden!

Jag blir så glad av dina kommentarer! Lilla rara Lotta!

Kram Eva-Mari