torsdag 10 september 2009

Hemma är bäst.....

I den glassiga tidningen som kom från Italien fanns detta hus till salu......jag flippade ut en stund och suktade lite
...här skulle jag kunna tänka mig att bo. Tänk att få sitta och äta en middag i pergolans skugga.....


....eller så här

....som våra morgnar under de två februariveckor vi tillbringade i Mexiko såg ut....

... titta upp mot kokosnötterna när jag ligger i solstolen
...stranden med vit sand som aldrig blir varm

.....inte så trångt.....
..... en kall öl i värmen
...eller att paddla i en cenote om andan faller på
...eller ha denna utsikt på en strand på Samos
...åka vespa i lugn och ro
...och en smarrig cappucino......
Ja, så skulle man allt leva. Tänkte jag!

Men bara för ett kort ögonblick, för min inre röst, höjde volymern lite och påminde mig:


Hemma är där ditt hjärta bor och detta är hemma för mig....


trots att ogräset vuxit över alla bräddar
trots att det behöver målas både här och där
trots att det behöver rustas på både en och två ställen

För det är här som jag upplevt 32 lyckliga år.

För det är här som barnen vuxit upp.

För det är här som jag lagt min själ och mitt hjärta i det som omger mig

.......med förtjänster och med brister är det just här som jag vill bo nu och för alltid!

16 kommentarer:

Birgitta sa...

Javisst, jag kan känna detsamma. Visst är det härligt med varma och spännande miljöer med kläder lätta att bära och ett lättjefullt liv, men bara för ett tag, ett par veckor. Minnet är nog ljusare och vackrare på lite avstånd, man uppskattar kanske inte avbrottet från vardagens lunk om inte det finns kontraster. Jag älskar mitt hem och allt det som hör till det, men älskar också att bryta vardagen mot annat, nytt och spännande, vilken tur det är att man har möjlighet att leva i de bästa av världar, något jag ofta tänker på och är så tacksam över.

Kramar och ha det gott, Birgitta

Birgitta sa...

Hej Lotta! Ännu mera visdomsord från dej. Visst är det skönt med semester och lite annat ibland. Men jag tror att Hemma är bäst iaf. Vilket fint hus du bor i, roligt att få se en skymt av det.
Du tillhör dem som bott på samma ställe många år och rotat dej där. Jag är mera en flyttfåger, har bytt bostadsort ett antal gånger. Kunde ju skrivit det i min lista om mej. Jag har bott i Östergötland och Västergötland förutom i Småland och nu i Värmland. På så vis har jag egentligen ingen riktig hembygdskänsla. Barnen o barnbarnen är kvar i V-götland. Så det blir några turer dit om året och snart är det dags igen för att fira en liten 9-årig tjej. Först måste jag bara väva en ripsmatta som jag ska lämna hos en kund efter vägen.
Hoppas du har haft lika fint väder som vi idag.
Må så gott.
Kramisar Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta. Skulle tro att ni reser mycket, det var väl bara Italienhuset du lånat foto. Vissa dar skulle det vara skönt, men som du säger det är allt bra hemma också. Det får man inte glömma, jag är en riktig soffpotatis ibland, vill bara vara hemma. Fast imorgon åker vi till stugan och bommar troligen igen för vintern. Bad är tveksamt, men man vet ju aldrig..
Ha en fin helg
Goa kramen
AnnaMaria

promenader på landet sa...

Hej Lotta min kloka bloggvän! Jag känner precis som du i mitt hem har jag mitt hjärta och min själ och där finner jag ro och avkoppling, både ensam eller med nära vänner. Jag känner lika hemma hos mina föräldrar fast jag inte bott där på 13 år. Där har jag också min hjärta. Men visst är det även härligt att komma bort på semester i bland, men då värdesätter man ju hemmet ännu mer när man kommr hem! Må så jättegott! Kramar från Maria

Vit som snö sa...

Kloka ord! Men jag är en rastlös själ som har lite svårt att bara stanna på en plats, jag vill ofta vidare, det finns så mycket jag vill hinna se!!
Men jag hoppas hitta rätt ställe en dag där jag känner som du förklarar!
Måste tillägga att bara för att jag är rastlös så är jag inte missnöjd i nuet utan snarare lite för nyfiken för att stanna upp.
Ha det gott vännen! Kram Cilla

Uttan sa...

Vilka underbara bilder det är fint att få drömma sig bort en stund ibland.
Men visst är det skönast hemma!
Men för att uppskatta det så kan det vara nyttigt att åka bort ibland.
Nu har ju vi huset med oss på sätt och vis i alla fall eftersom vi åker husbil.Men annars skulle det vara svårt för mej att resa.
Sverige är ju underbart land vi har så mycket vackert.
Jo -var du aldrig rädd att nån kokosnöt skulle falla ner?
Ha en fin kväll!
Kram!

mysiga heestrand sa...

Jag känner igen mig i det du skriver. Det är alltid roligt att resa, men sedan är det väldigt skönt att komma hem.
Du skriver så mycket tänkvärt.
Kram Marita i Heestrand

Hanna sa...

Så fint hus du har.
Hanna

Fantine sa...

Åh, tänk jag tycker att bilden på ert hus är den finaste av alla bilderna och jag kan då inte hålla med om att ni har extremt mycket ogräs och jättemycket att renovera och greja med heller...

Borta bra men hemma bäst! Och det går inte att ändra på... :-)

Och Gravamyllan är speciell...

Kram Anna

Viola sa...

Nog kan man längta bort ibland men å klart...hemma är bäst..säger jag som är på språng igen...gillar ju förändringar..men vill så klart bo nära och kära, kramen

Rummet för välbefinnande sa...

Åhh Lotta, jag sitter här och blir rörd jag....
Njuter så av dina "glassiga" bilder från utlandet och förstår vad härligt ni haft.
Men, så läser jag dina rader om ert hem och känner som en liten klump i halsen - förstår precis hur du menar och jag vet ju hur underbart ni bor.....
Tänk så härligt att kunna känna så, och det är er väl förunnat.
Kram på dig!
Mia

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, håller med!Älska sitt hem! Nu har jag haft mobila rötter och bott bostäder varför det känns lite extra jobbigt nu när vi ska sälja mitt föräldrahem som jag är så fest vid som funnits där sedan 60-talet. Ett sorgligt beslut men jag får väl säga att jag har mor kvar men hemmet försvinner. Minnen lever kvar! Ja, att drömma bort dit man varit är härligt men hemmet är hemmet! Därför är jag ibland avundsjuk på kärnfamiljen som haft sin boning länge men eftersom jag gjort mina val genom livet får jag gilla läget! Lyxproblem. Ja, det blev en liten utvikning lite sent på kvällen! Ha en ny bra dag imorgon fredag! Då ska jag göra ett nytt inlägg på min sida!
Carin

iLLi sa...

Vilka härliga bilder du visar!

kram
Lina

Unknown sa...

Visst är det skönt att komma bort ett tag då och då men hemma är allt hemma ändå.
Trevlig helg
Kram Maria

Mejrams! sa...

Ja, visst ligger det något i "Borta bra men hemma bäst". Jag är en sådan människa som gillar förändringar i livet - som att byta jobb, flytta till nytt boende. Men när jag åker bort så längtar jag oftast hem, däremot gillar jag att "vara på väg". Förstår att du gillar ditt hem av bilden att döma, ser jättefint ut. Kram Merja

Kajsa sa...

Hej!
Ja,BORTA BRA MEN HEMMA BÄST.
Och det är så ljuvligt med ett eget hem.Jag brukar säga att jag kan bo var som helst bara jag har de mina hos mig.
Nu bor jag ensam och och mina söner finns nära,men min dotter långt bort.Men vi talas vid varje dag så hon är ändå hos mig.
Hade gärna velat ha vårt hus kvar och det är sorg i den förlusten.
Men jag trivs i min vrå här och mina pojkar hälsar på flera gånger i veckan.
Att åka bort och njuta av andra kulturer och miljöer är ju berikande för kropp och själ men att komma hem är som det ska vara,det bästa.
I år hade jag tänkt att jag måste se alla öar som finns runt om där jag bor.Har inte sett alla trots att jag bott här nere nu i 27 år.
Inte har det blivit något av den önskan,men det kommer en ny sommar....!Ibland tror jag vi "tittar" så långt bort att vi glömmer hur mycket fantastiskt det finns runt omkring oss!
Tack Lotta för dina fina tankar de får mig att tänka till.
Ska tänka på dom 10,sakerna som ingen vet om mig.Är som en öppen bok så det blir inte lätt;)

Kram Kajsa