tisdag 22 september 2009

Vart du än går är du där.....

...så är titeln på en bok av Jon Kabat Zinn (2005). Han, mannen bakom Mindfullness, ni vet.... medveten närvaro i nuet....

Första gången jag läste boken var för väldigt många år sedan. Jag slogs av det enkla och det härliga budskapet. Men hur är det? Är det enkelt?


Vart du än går...är du där
Två dagar i rad har jag bestämt mig för att vara närvarande i varje steg som jag tar på min morgonpromenad. Jag ska vara medveten om min andning och testa ujjayi-andning (en yogaandningsteknik). Så glad i sinnet började promenera och tänkte på hur mina steg var, hur det doftade från skogen, hur brusljudet får bilarna hördes, hur vinden blåste i ansiktet och så....

-Idag får jag inte glömma att fixa det på jobbet. Undrar hur det har gått för D och E med katten? Fick de betala mycket för veterinären?....

...ooops så var jag där...i framtiden och i gårdagen.

Tillbaka i nuet. Tänk på närvaron Lotta! andas in-andas ut. Ett steg i taget, känn hur varje steg känns mot underlaget......

-Idag ska jag läsa en massa bloggar. Se vad träden tappar blad. Det blir halt på vägarna....*fniss* nu kommer barnen att säja till mig:
- Det är halt på vägarna när träden fäller löv. Vi VET mamma, det har du sagt till oss VARJE höst sedan vi var små. Vi VET, mamma!!!!!!

....så var det dags igen. Tankar är på annat håll. Planer läggs upp för dagen som komma skall, minnen från det förflutna dyker upp och medvetenheten om nuet förpassas iväg någon annanstans.

Så hur är det för dig? Dessa goda ord och goda föresatser.
Carpe Diem, Lev i nuet, Livet är faktiskt alla dessa dagar som kommer och går.....
Klarar du av att vara medvetet närvarande en längre stund? Jag har svårt för det. Men jag tränar på det...för jag tror att jag får lättare att tackla svårigheter om jag inser att mitt liv sker just nu!!!! Inte då och inte sen.......

Planerar jag för framtiden? Så klart..... men vi vet aldrig vad livet för med sig. För en stund sen läste om jag en bloggkompis som på en kort sekund drabbades av akut sjukdom i familjen. Vad, visste hon inte när jag läste hennes kommentar...men hennes liv blev annorlunda. Tänker på Dig, ska du veta....och jag tror att du vem du är.


Kramar till er alla därute.
Igår är förbi, idag är här och nu, imorgon vet du inget om!
/Lotta
ps. Jag hann fläta mig en spånkorg igårkväll iaf. Behöver röja lite i garnförrådet och få lite ordning på torpet. ds


32 kommentarer:

annika sa...

Hej! Första gången jag skriver här tror jag. Håller med om att det är svårt att koncentrera sig på nuet. Du beskriver det så bra hur tankarna far iväg. Helt klart ett förbättringsområde. Jag försöker att tänka på hur det luktar, vad jag hör mm men efter en kort stund tar något annat över i tankarna. Efter ditt inlägg så tänkte jag att nu är det dags att mycket mer medvetet styra mina tankar. Nu återstår att se hur det går.// Annika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta-vännen. Jag är urdålig på nuet, tankarna fladdrar ofta på mig. Just nu är det extra virrigt, men och blogga lite lättar. Maken är hemma nu, helt otroligt. Söndag kväll trodde jag skulle bli hans sista! Men han är piggelin. Ska gå på en massa utredningar. Kan tex vara epilepsi, för han hade ju också våldsamma kramper. Men i stort gick det väldigt bra. Jag ska också försöka träna på och samla tankarna och lyssna när jag är ute och går. Om jag är ensam, ha nu en toppendag.
Goa kramen till dig
AnnaMaria

mysiga heestrand sa...

Hej!
Mycket tänkvärt.
Det är inte alltid lätt att leva i nuet. Ovanför skrivbordet har jag lite små tänkvärda ord som jag klippt ut och sparat. Ett är:
-Livet är en direktsändning. Det går inte att trycka på rewind-knappen om du ågrar dig. Det gäller att leva här och nu. Det är inte alltid så lätt.
Jag tänker nog mer så här nu när jag börjar bli äldre.
Kram Marita i Heestrand

Mejrams! sa...

Nej, vet du Lotta, jag är alldeles för dålig på att leva i nuet. Tänker alltid nästan framåt och får verkligen anstränga mig för att finnas här och nu. Tränar och försöker men det blir nog litet som du beskriver det, tankarna fladdrar iväg. Just nu försöker jag tänka positiva tankar, då det oftast föder postiva gärningar och händelser. Kram Merja

Rummet för välbefinnande sa...

Det här är definitivt något som är lättare sagt än gjort. Men, det är ju precis så som du gör nu som är så bra. Man får ju träna sig på det mesta här i livet, och vetskapen om detta är ju ett oerhört stort steg.
Det är som att sitta och meditera. Ibland far tankarna bara iväg.
Men, alltid lika bra att bli påmind om detta, så tusen tack!
Kram Mia

Fröken Tindra sa...

Jag är dålig på att vara ordentligt i nuet. Bara att erkänna... Men jag jobbar också på det. Tankarna vill så gärna glida iväg till något annat än vad jag gör just nu.
Lycka till!
Kram!

Birgitta sa...

Hej! Det är väldigt svårt att leva i nuet. Man vill gärna planera framtiden (morrondagen) och så lever vi igårdagen. Sånt är nog livet för det mesta. Jag har försökt undvika att säja: att jag måste det och det. Det är bättre att säja att jag ska göra det. Jag vill inte leva med en massa måsten.
Vilken fin korg du flätat. Det verkar som du kan lite av allt. Nu hoppas jag att du får en mysig kväll.
Kramis Birgitta

Anonym sa...

Du är helt otrolig! så mycket fint du kan göra alldeles själv, spånkorg och jag läste att du skall försöka göra lite spetsar. Jag blir verkligen imponerad och glad av att se dina fina verk, de små bakelserna står på ett glasfat i mitt växthus varje öppetdag i mitt cafe´, och massor har kikat och klämt på dem och sagt hur söta de är. TACK.

Leva i nuet, ja det är jag dålig på och ännu sämre har det blivit sedan jag började arbeta för där springer man förtvivlat mellan möten och försöker planera nästa steg och nästa hela tiden istället för att stanna upp och reflektera lite grann. Hmmm kanske att jag tappat greppet efter mina mammaår hemma??? Kram Lotta

Viola sa...

Nog var jag i nuet i lördags när trojanerna anföll min pc..annars måste jag nog erkänna att jag har väldigt svårt att vara här och nu när jag jobbar mycket...går inte helt enkelt...däremot i helgerna försöker jag verkligen ta mig tid för detta, men just nu väldans svårt så klart med flytt osv, ha en skön kväll, KRAM

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mindfullness ja, det låter mycket lättare än vad det är. Varje gång jag försöker blir jag påmind om hur otroligt många tankar som susar runt i mitt huvud...hu så virrig jag måste vara! :o)
Ja, min butik ligger ca 4 mil från Helsingborg, i lilla byn Krika utanför Klippan.
Ha en fortsatt härlig helg,
Lydia

♥ Fyra årstider sa...

Att leva i nuet kan vara lite olika för oss. För mig är det att få göra sådant som jag tycker är kul. Inte bara leva för andra..få ge glädje, säga snälla saker..en massa saker.
Kram Lotta

Bibbi Maria sa...

...njaaa, det går i perioder det där. Jag försöker och försöker men i vissa perioder är det verkligen svårt! Närmare bestämt försvinner det ur tankarna ibland.. men det är verkligen det viktigaste, att få lugna perioder att kunna bestämma över sina tankar, att tänka snälla tankar för att själv må bra och för att kunna VARA bra mot andra. Tack för påminnelsen Lotta!!!

Tina sa...

Hej gulliga Lotta!!!
Ja, den boken är så bra =) Jag har oxå tränat & gått kurser både i grupp & på egen hand. Det är STORT & nyttigt!! Tvärr är vi nog många gånger inte riktigt i fas för att vara i oss själva.. vi stressar på tok förmycket.. även om vi står still.. tankarna kan vara det största stresset.

Jag är glad att jag får ta del av ditt liv & dina funderingar!!
Tack snälla!!!!

Kram Tina

Vit som snö sa...

Jag borde verkligen läsa en bok i ämnet och börja träna på att leva mer i nuet. Oroar mej heeeela tiden över det som inte går påverka. Jag försöker ju men det är nog bra med en bok och få ideer hur övandet ska göras.
Ha en fin dag! Kram cilla

Lenemora sa...

Så fin blogg du har!

Nydelige kranser du lager, ble inspirert til å gå en tur i skogen og finne vakre planter til å lage slike nydelige kranser jeg også!

Takk for koselige/gullige kommentarer hos meg

Klem Lenemora

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Kära Lotta.
Jag har funderat de här dagarna om jag skulle ta utmaningen som Cilla gav mig, sanningar om mig själv, till slut tog jag den.
Jag skulle ha gett dig dem men du har ju redan fått det, så jag skriver nu bara och hälsar på dig, och säger att du har så rätt och att jag kan känna det du säger.
Kram Zara

Birgitta sa...

Visst är det svårt att alltid vara här och nu, men det går bättre och bättre tycker jag, särskilt nu när jag som du delar mormorslivet ljuva tillvaro, då är det just nu som gäller. Håller själv på med yoga, det passar mej nuförtiden, gympa är för mycket för mej, för prestationsinriktat.

Ivar är fyra månader nästa onsdag, så han är några veckor yngre än din Lovisa, eller hur?

Vi ska bara vara och kika runt på det som kommer oss förbi i London, men även en titt på museum och en liten tripp till Oxford. Makens dotter bor i London, så vi har en utmärkt guide. Kramar och ha det gott. Birgitta

Inspiration i vitt sa...

Ja visst är det svårt att leva i nuet men åå vad jag jobbar på det, känner igen mig i din beskrivning.
Vi kommer ju att var på mässan Fredag och Lördag men boken kommer att vara där Torsdag - Söndag i två olika montrar bla i Värmlandsmontern C 03:32 och i Bulls graphics monter D 0510.
Hoppas att vi ses kram/Ingela.

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Du glädjer mig så mycket och du inger mig mod,jag var tveksam att ta utmaningen, dina varma ord som du gett mig förut har starkt bidragit till att jag vågade, du gör skillnad i den här värden.
Jag förstår så klart att du har väldigt bra värderingar, det har vi alla sett.
Men gud så söt den där lilla är,jag förstår att du blir glad, så go och söt, så det är inte klokt.
Ha en bra vecka.
Kram Zara

AkH sa...

Hej, hittade till din blogg idag. Alltid roligt att hitta till nya. Vad fin korg du har gjort, ser svårt ut. Jag har beställt en bok om Mindfulness, ser fram emot den.
Har försökt mig på att tänka enligt detta när jag cyklar till jobbet, att bara vara där jag är på väg. Även när jag skall lägga mig- skönt är det!
Ha en bra kväll!
Anna-Karin
livetharochnu-akh

promenader på landet sa...

Hej Lotta gulliga bloggvän! Du skriver ju alltid så klokt och tänkvärt! Visst är det viktigt att leva i nuet det är ju härligt också att helt fokusera och gå in i något fullt ut. Jag menar t.ex nu gör jag den här rönnbärskransen och bara fokuserar på det. Men det är ju lättare sagt än gjort....Nu när jag skriver till dig, tänker jag att det här är min sista kommentar i kväll för jag måste hänga tvätt och lägga fram kläder tills i morgon....som sagt leva i nuet! Må så jättegott kära du! Stor kram från Maria

Fantine sa...

Hej mamma!

Vilken fin spånkorg du har gjort! Det är så härligt att du är så skicklig med händerna och gärna delar med dig av din kunskap och hjälper till. Det är ju därför som jag gärna köper en massa tyger och hittar stickmönster som måste beräknas om... hihi

Att leva i nuet är inte lätt, men med en liten bebis så tvingas man faktiskt att bara vara många gånger. Det är underbart att vara mamma!

Kram Anna

charlotta sa...

Scott Kellby har aldrig vandrat i min väg, men oj en så flitig författare. Jag är faktiskt självlärd i PS - det finns ju alltid F1 ;)
Nu ska jag stänga ner datorn och försöka att bara koppla bort tankarna i två minuter innan jag ska sova. Längre än så klarar inte jag och på en promenad skulle det inte ens gå 2 sekunder innan tankarna for iväg...
Sov gott.

Bibbi Maria sa...

Hej Lotta!!! Jaaa, jag hamnade i Italien för kärlekens skull och eftersom jag blev förälskad i detta land så stannade jag trots att det inte gick som väntat med det förhållandet. Men det var ju TUR eftersom jag träffade min MAN som motsvarar alla mina drömmar!!! Jag måste erkänna att det är himla trist att vara så långt hemifrån så det är himla kul nu att mamma kommer. Hon gör allt så magiskt och fira födelsedagar med henne är att jämföra med en månlandning, minst sagt hänförande och det vill jag ju inte att min lilla älskling ska gå miste om ;)
Förlåt mig förresten att jag aldrig svarade på ditt inlägg om tidningarna... jag bara hann inte och vips så såg jag att det "redan" var fixat. Men KRAM på dig Lotta och ha det gott!!! Maria

Kajsa sa...

Igår är förbi, idag är här och nu, imorgon vet du inget om!

Så skriver du och så är det.Fel vi gjort hör till gårdagen och dom kan vi inte påverka.Men vi kan försöka påverka det som sker just nu!I tanke och handling.
Men visst är det svårt att bara vara i nuet.......!
Vi måste ju få drömma och planera.
Vi måste ju bekymra oss för varandra.....det är ju att bry sig om.
Jag förstår det där med löven och halkan.
Ikväll sa jag till Stefan min son som arbetar ute just nu -"Du har väl långkalsonger på dej?"Han är 25!!!!Det blir tvångstankar i vissa saker.Kör försiktigt är nåt jag måste säga,för tänk om.............!
Ja, Lotta det är som det är,men lära sig och tänka nuets tankar är väl bra om tankarna är bra.För vi behöver lära oss att fokusera på det som är bra.Vi ängnar allt för mycket tid åt att gräma oss,oroa oss och älta negativa saker.

Ditt barnbarn är ljuvligt!Åh,vad du är lycklig som har henne så nära!
Och lycka till med Rönnbärsgelen!

Kram och godnatt Lotta!

Kajsa

Uttan sa...

Jag är nog bra på att leva i nuet,man vet inget om morgondagen, jag vet inte om jag kommer ur sängen men i dag är det en skaplig dag och jag kan göra lite iallafall och jag njuter av varje dag.Ska köra alla mina perlagoner till svärföräldrarna där får de förgylla deras fönster till det blir dax för vinter förvaring i deras källare.
Mårbackorna e underbara just nu.
Visst är det så att man går alltid och tänker på barbarnen och barnen och jag kommer aldrig att sluta med -tänk på det och det.
Även om de tycker att det är lite jobbigt ibland skulle de sakna det tror jag ;)

Ha en underbar dag och Sköt om Dej!
Kram!

Jenny sa...

Hej Lotta!
Jag har jättesvårt att vara här och nu, speciellt när jag är ute o promenerar eller springer i skogen.
Då är huvudet fullt med tankar på vad som redan har hänt eller kommer att hända! Det skulle inte skada att öva mer på att vara just i nuet:)

Kul att du vill vara med i min tävling!

Ha en bra dag,

Kramis Jenny

Huset vid ån sa...

Hej Goa Lotta! Tack för din gulliga kommentar hos mig....Jag uppskattar o blir såå glad när du skriver till mig! Visst ska man försöka leva i nuet! men ibland är det lättare sagt än gjort! Men jag försöker stanna upp så mycket jag kan. Önskar dig en fortsatt bra dag vännen! En stor kram till dig från mig! Therese

Britt sa...

Det är svårt att bara vara här och nu. Jag jobbar på det och har blivit mycket bättre på det men det är långt kvar...

kramar och kärlek

/Britt

Anonym sa...

Jag upplever det som att ju äldre jag blir ju lättare är det att leva i nuet. Kanske för att jag har mer tid för eftertanke och inte så många måsten. Fast... tankarna få komma och gå som de vill... nog är det viktigast att känna sig frisk och lycklig.

Kram till dig!

Eva-Mari

C De-sign sa...

Hej Ja det är inga lätta saker..man vill och försöker och har ALLT klart för sig.... men så...glömmer man...trillar dit..ja det är inte lätt. Men jag tror på att stanna upp .. lite då och då under dagen och påminna sig själv.......... Du jag är lite avundsjuk på alla kantareller du skrev om i tidigare inlägg .... det är en dröm jag har att hitta så många..... Ha en fin fortsatt söndag kram fr C

Helena sa...

Hej Lotta! Ja, det är verkligen tänkvärt, det är svårt att leva i nuet och slå undan alla andra tankar.

Vilken fin spånkorg du gjort, vad duktig du är!

Jag har en liten utmaning till dig inne hos mig om du vill.

Ha en skön vecka! Kram helena