måndag 14 september 2009

Har du sett herr Kantarell.....

Har du sett herr Kantarell,
bor i Enebacken?
Han kom dit i förrgår kväll
med sin hatt på nacken.
Den är gul och den är grann,
passar just en sådan man,
passar åt herr Kantarell
bort i Enebacken.
Har du sett fru Kantarell
i den gula kjolen?
Hon är rund och glad och snäll,
skiner rätt som solen.
Jämt hon har ett rysligt fläng,
tidigt uppe, sent i säng.
Alltid glad fru kantarell
i den gula kjolen.
Jeanna Oterdahl (1879-1965) ingick i Blommornas bok (1905)

Jag trodde inte mina ögon!

I lördags var vi bjudna till dotterns svärföräldrar. Vi skulle ut i skogen och plocka kantareller...och aldrig någonsin, ens i min vildaste fantasi, trodde jag att jag skulle få se och plocka såååå många kantareller!

Lyckan är fullständig!

Tusen, tusen TACK!
Det finns änglar på jorden och två av dom är mor och far till vår gulliga svärson!

Kramar från en som kommer att använda resten av veckan till att läsa ikapp.....hos er alla där ute. Det har vatt liksom lite môcke nu ett tag!
/Lotta

20 kommentarer:

Fantine sa...

Hej!

Äntligen... kom inlägget om kantarellerna. :-)

Visst hade vi en toppendag med massor av svamp. Jättehäftigt.

Och Lovisa hade det så skönt på pappas mage ute i skogen.

Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och nu blev det svamprensning också. Det är roligare och plocka än och rensa. Men sen blir det roligt igen när man får äta. Jag hade på hemgjord pizza i lördags, det var jättegott. Det har varit en riktigt bra svamphöst, här är frysen full.
Goa kramen
AnnaMaria

houseofchandeliers and vintage sa...

Ja då får man gratulera till kantarellerna, jag smakade kantarellsås när jag var på besök hos ett par bekanta i Gävleborslän, oj så gott det var, hon torkade kantarellerna och sen malde hon ett pulver som hon strödde i sås.
Ja här är man ju inte så van med såna delikatesser.Ja det var roligt att höra om dem, det är ju inte alltid man stämmer i hop med andra människor, så snälla de är.
Kram Zara

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Jag förstår din lycka, man blir lätt lite salig vid åsynen av så mycket kantareller. Det är inte ofta folk visar sina bästa katarellställen, så snällt av dem att bjuda på en sådan glädje.
Ha en fortsatt härlig vecka,
Lydia

promenader på landet sa...

Vad härligt det låter att gå med en underbar familj och hitta massor av svamp! Må så jätte gott och tack för go kommentar!´Jo Lotta och jag har varit bästisar sedan vi var små. Kram från Maria

Birgitta sa...

Hej! Visst finns det massor av kantareller i skogen. Maken var ute med hunden i skogen idag och han kom hem med en full kasse. Och det fanns massor kvar, men han hade inget mer att plocka i. Så jaktlyckan var god!!!
Ser att lilltjejen är med och plockar svamp. Det ska börjas i tid.
Förstår att du hade en toppendag.
Kramisar Birgitta

♥ Fyra årstider sa...

Vi plockade massor av svamp igår. Så mysigt.
Kram Lotta

Uttan sa...

Så mycket svamp det blir till många fina omeletter och svampsoppor i vinter :)
Ja kantareller är gott till mycket.
Kanske kan det bli syltade kantareller också? har ätit det en gång hos en bekant och det var inte alls dumt men vet inte hur hon hade gjort det.I nån slags ättikslag tror jag att det var.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, visst är hösten härlig! Alla årstider har sina tjusningar.
Däremot finns inga kantareller i min omgivning, då måste jag neråt Västerbottensfjällen så jag står över.
Däremot lingon och blåbär. Det lät spännande med lingonbaugetter. Hur är det receptet?????
Carin

Tina sa...

Hej vännen!
Oj... jag förstår att lyckan va total!!
Vilka underbara höstbilder =)
Själv kan jag inte finna några kantareller... även om jag anstränger mig.. fniss... har gett upp nu & insett att alla har inte kantarell ögon...fniss...
Må gott min vän & njut av den goda skörden.
Kram Tina

Mejrams! sa...

Herregud vad mycket kantareller! Vilken lycka! Jag har aldrig sprungit på något ställe med så mycket kantareller. Vilken fest!/Kram Merja

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tack för dina "alltid" så trevliga o goa kommentarer till mig! Jag gläds lika mycket varje gång när jag ser att du kikat in....Idag har vi varit ute i skogen och det var så skönt i det fina vädret. Det är riktigt bra medicin för kropp o själ. Jättefina o mysiga svampbilder bjuder du på....Kram Therese

Sjabbig men chic sa...

Ja, visst är det roligt att läsa andras sanningar. Det är klart att vi lägger våra egna värderingar i vad som ska betraktas som problem eller inte. Vi är liksom vår egen ryggsäck. Men ibland så händer det att man lyckas kränga av sig ryggsäcken en liten stund och ta på sig ett par andra glasögon och då kan det flimra förbi andra sanningar.
Härligt kantarellställe det där!

Kram lisa

Kajsa sa...

Hej!
Så härligt med den gamla ramsan.Eller är det en visa?Försöker sjunga den,men....Ja,den är fin och visst är det härligt med kantareller och Karl-Johan.Jag kan inga andra svampar men skulle vilja!!!
Och så härligt med snälla människor som tar med er och visar upp sina svampställen!Stjärnor i kanten till dom!
Och visst är det härligt att vara i skogen och leta.
Och sedan komma hem och göra den obligatoriska toasten.Vad är godare???

Och Lotta vad svårt det är att hitta 10 saker som mina medmänniskor inte känner till om mig.Funderar och har bara hittat 2 saker:)

Kram och trevlig fortsättning på den sköna sensommaren!

Kajsa

Viola sa...

Vad härligt ...det är ett lyckorus att hitta skogens gula guld...och kunna få frossa i nystekta kantareller, vilken lycka, ha en bra onsdag, kram

Birgitta sa...

Du har ju verkligen tur som hittar skogens guld och i sådana massor, bra med sådana kontakter och slippa gå i timmatals och leta på fel ställe.

Javisst var jag i min gamla hemstad i somras. Har fortfarande en gammal faster kvar som jag hälsar på nån gång och även mina föräldrars grav på vackra Ruds kyrkogård. Det känns lite konstigt att inte åka dit så mycket längre som förut när min mamma levde. Känner ju lite extra för stan jag växte upp i.

Kramar och ha det gott. Birgitta

Tina sa...

Hej vännen!!
Ville bara tacka dig för din hälsning hos mig! Känns skönt att veta att man inte är ensam om att inte riktigt få tiden att räcka till!!!
Du är en upplysande vän!!!
Tack snälla!
Kram Tina

Viola sa...

Hej igen...du frågade om pellisarna, har dom som är över 20 år...tar in dom i slutet av sept. de får vistas i ca 12 gr och klipper ner dom fullständigt i febr. vattnar bara en gång i månaden innan dom klipps ner...ha en fin dag, kram

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tack för kommentaren, ja vi kan olika saker vi männsikor, och jag är glad för dina snälla ord, det kan behövas, jag är rätt osäker på mina förmågor till att skapa något fint hemma,eftersom jag inte är någon städmänniska, så blir det som aldrig genomtänkt, nyss i inlägget du skrev tyckte jag hallen med grönt och lila såg så ful ut så jag tog bort den bilden, undras om du hann se den, hi,hi.
Ja nu måste jag gå till mitt renoveringsprojekt det gamla huset.
Ha det så bra
Kram Zara

Huset vid ån sa...

Kikar in o Tackar för din hälsning...Det blev en lyckad promenad med smarrigt fika som belöning! Och "kondiset" är i Fjugesta, det är så nära och bra dit! Ha en fortsatt trevlig dag vännen min! Kram Therese