onsdag 16 september 2009

När man är.....

....frisk önskar man sig många saker....
när man är sjuk endast en.

Har läst några bloggar där blogginnorna känt att det varit dags att lägga ner bloggen. Sjukdom i familjen. När man drabbas av sjukdom får man ett helt nytt perspektiv både på tillvaron och på livet. Helt plötsligt blir saker som tidigare varit högprioriterade förminskade i vikt....allt fokus läggs på att bli frisk.

Jag läste också hos en tjej att hennes liv återvände. Hon bokstavligen fick livet som gåva. En annan människa, som inte längre kunde använda sin njure själv, donerade den till kvinnan. Helt plötsligt kunde hon börja leva.....ett nytt liv..... I en sådan situation får livet ett ännu större värde, kan jag tänka mig.

Efter att ha läst dessa bloggar känner jag mig oerhört priviligierad.
Jag är frisk, per definition, brukar jag skoja. Sjukskriven har jag inte behövt vara många dagar i mitt liv, när barnen var små var det VAB som gjorde att jag stannade hemma. Jag försöker att vårda det friska så mår det bra (citat Sanna Ehdin) Tack snälla min kropp som så gulligt håller mig frisk, tack för att jag inte behöver oroa mig för sjukdom, mina önskningar om det ena och andra har inte så himla stor betydelse...egentligen.

Tänker på alla er därute, som kämpar med sjukdom, som vakar hos era nära och kära, som oroar er för dagen som komma skall. Det är inte alla förunnade att få vara friska.

Kramar
/Lotta

17 kommentarer:

Helena sa...

Hej Lotta! Vad fint du skriver! Tänkvärda ord. Det är så lätt att ta saker för givet när man är frisk så man tänker inte på hur priviligerad man faktiskt är. Ta hand om dig! Kram Helena

Birgitta sa...

Hej Lotta! Håller fullständigt med dej om att så länge man är frisk så tänker man inte på vilken gåva det är. Sedan är man glad att man vaknar och kommer ur sängen varje dag. Jag har försökt sluta använda ordet måste numera. Det är väldigt frusterande om man måste, måste och måste både det och det.
Här kommer en stor kram till go´a Lotta från mej.

mysiga heestrand sa...

Tack för hälsningen hos mig. Du skriver så mycket tänkvärt och fint.
Ibland måste man stanna upp och tänka, vad är det som är viktigt i livet.
Ha en fortsatt fin dag
Kram Marita i Heestrand

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra skrivet Lotta. Man får vara glad varje morgon man vaknar och mår bra.
Ha det gott vännen
Kramis
AnnaMaria

Fantine sa...

Hej gulliga mamma!

Det är så sant det du skriver. Livet är inte lätt alla gånger. De flesta av oss i vår familj har riktig tur och visst är det så att vi är friska per definition... :-)

Vilken söt liten bild du lagt in på den finaste som finns i hela världen.

Kram på dig mamma

Lotta 8`) sa...

Ja, det var kloka och tänkvärda ord du skriver. Jag dras ju med småkrämpor och ibland tänker jag till och undrar hur de med kronisk värk står ut?!! Jag vet ju att mitt går över så småningom men de med kronisk värk har ju det jämt, varje dag, varje morgon, varje kväll och natt.... ja jisses vad jag är lyckligt lottad!! Sorg har vi haft i vår familj, döden kommer ibland hastigt och intensivt och den känslan är mycket jobbig men lindras efter ett tag. Jag brukar säga till familjen på morgonen, att de skall ta vara på dagen för den kommer inte tillbaks.... Kram =)

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Min kommentar har jag lämnat på din mail, tack för kloka tankar i dagens inlägg! Kram Maria

Mejrams! sa...

Ja, det är så sant som du skriver. Det är viktigt att leva i nuet och uppskatta det man har. Man vet aldrig vad morgondagen har för överraskningar. Kram Merja

Ps. Inredningsprogrammet var väl si sådär. Kommer inte att sitta bänkad framöver. Trevligt dock att se platser som man känner igen.

Lisas torp sa...

Vilka kloka ord och tankar och så sant det är det du skriver! Man borde oftare tänka på allt man kan vara tacksam över!

Vilken lycka, i förra inlägget, med kantarellerna! Oj, så härligt!

Önskar dej en härlig dag!
Kram
Lisa

Kajsa sa...

Godmorgon Lotta!
Jag mötte en ung flicka för ett tag sedan som väntade barn så jag gratulerade och undrade om hon visste om det skulle bli en flicka eller pojke. Hon sa att hon inte visste och att det inte spelade någon roll, huvudsaken var att barnet var friskt. Just de orden är något jag funderat på. Vad menar man egentligen med frisk? Vad menar man med att säga att någon är sjuk? Någon kan mena att det är att vara förkyld, medan en annan menar en kronisk eller allvarlig sjukdom. Vi vill ju att alla ska få vara friska, men så är det ju inte. Alla är inte friska, en del är sjuka. En del ganska friska, en del mycket sjuka…
Och det är en del utav livet.
Jag visste att jag hade en ärflig sjukdom sedan 1984.Men det var ju overkligt att förställa sig hur det skulle bli!
Och livet pågår hela tiden.Och ska göra det.
Man kan inte föreställa sig hur det är.Det måste upplevas och det upplevs så olika.
Samma sjukdom är inte lika hos alla.
Jag förstod det efter transplantationen.Samma operation hos min vän i sängen bredvid,men ändå så olika problem.
Att vara frisk är så oroligt underbart. Det är en förutsättning för det mesta.
Så jag vill bara säga att LEV LIVET så bra du kan fyll det med det som känns bra för dej!

Tack Lotta för orden,det är viktigt att tänka till i olika livsfrågor.Det gör oss också redo om vår livssituation förändras att ha tänkt.

Varma kramar till dej!Kajsa

♥ Fyra årstider sa...

Så sant Lotta..livet är en gåva. Får man dessutom vara frisk så är det bonus. Jag du vet vad som hänt med min bästis mamma. Det är inget vi pratar om på bloggen, men det är såklart jätte jobbigt. Dessutom gick min mans bästa väns mamma bort i canser samma vecka. Livet är orättvist ibland, det kan man inte annat än tycka. Det gäller att leva här och nu.Receptet är samma
Kram Lotta

Viola sa...

Som alltid stannar man upp en stund extra när man tittar in till dig...du berör en verkligen..du får mig att tänka till..så mkt man har att vara tacksam över, varm kram

Vit som snö sa...

Tänkvärt!! Jag tillhör dom som har en frisk kropp och försöker komma ihåg att vara tacksam. Möter dagligen dom som inte har den turen och förundras ofta över att dom som är svårt sjuka sällan klagar medans jag ibland kommer på mej själv att klaga över små bagateller som en extra bilring runt midjan eller nageltrång.
Jag gillar att du så ofta lämnar kloka inlägg som får en att tänka till lite extra!!
Kram Cila

becca sa...

Hej Lotta,
Ja ibland glömmer man bort att man ska vara tacksam för livet, och att man får vara frisk.

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Tina sa...

Hej du omtänsamma vän!
Jag blir så rörd av att läsa det du skriver!!
Ja, jag håller med dig!! Även om jag är sjuk & fått & får kämpa mycket, så känner jag mig ändå så lyckligt lottad!!!
Det är en så oerhört stark tacksamhet!
Du har ett stort hjärta Lotta!! Många friska tänker inte så som du.. de tänker på sig själva & tycker att vi sjuka är ett påhäng, bromsklossar & hypokondika.. så Lotta!!!
Jag vill tacka dig för ditt värdefulla inlägg!!!
Det betyder mycket!!
Ha en underbar helg & va rädd om dig!
Kram Tina

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Kloka ord som vanligt....Visst är livet en gåva! Men det är inte alltid som man tänker på det. Man tar bara allt för givet....Vi kan nog köpa allt här i världen men vi kan aldrig köpa våran hälsa! Och tur är väl det får då vore livet bra orättvist. Jag har nog lärt mig att uppskatta o ta vara på livet! Min älskade sambo är kronisk njursjuk sen han var i tonåren och har kämpat med dialys i många år.-04 så blev han transplanterad och lever idag ett "ganska" normalt liv. Men jag/vi vet ju att en vacker dag så slutar ju den njuren att fungera så då måste det bli en ny transplantation men det blir ett sätt att leva! Man orkar inte oroa sig jämnt, men man har lärt sig att uppskatta livet! Så jag förstår vad du menar i ditt inlägg! Önskar dig goa Lotta en riktig Trevlig Helg! Fredric hä'lsar o Tackar för Gratulationshälsningen!

Charlotta sa...

Hej min gulliga och vänliga namne. Du hejar på lejoninnan men jag kan berätta att det är som myran jag känner mig. Suck! Jag fick heta ELAK av pratdamen och visst, jag kände mig otroligt elak när jag "var tvungen" att tala om vad jag tyckte och kände. Det var verkligen ett angrepp på hennes personlighet. Och vad kan vara elakare än att berätta att den du är som person inte är acceptabel...? Orkar jag vara elak? Nej, men jag känner att jag måste. Det är inte bara jag som drabbats av pratdamens fasoner, och i går när jag gick hem fick jag otroligt härlig bekräftelse från en annan kollega som frågade "Vad har du gjort med henne? Hon erbjöd sig att göra xxx - alldeles självmant. Det skulle hon aldrig gjort förut." Hur dåligt jag än har mått av det här bråket så kommer det kanske ändå något gott ur det?
Jag blir också så berörd av ditt inlägg. Att få vara frisk är verkligen något att värdera högt.
Och som du så klokt påpekar, att vårda. Frisk luft, motion och bra mat - svårare än så behöver det ju inte vara. Du inspirerar mig och jag tänker lämna mina tunga jobbveckor bakom mig och i stället lägga min energi på mig själv och mitt välbefinnande.
Lejonkramar från Lotta, som inte har fast mark under fötterna ännu. Det är halt och svårt att vandra i den mäktiga leran...