måndag 28 september 2009

Jag har tappat......


Jag har tappat mitt ord
min papperslapp.
Jag...barfotabarn i livet...
Så sitter jag åter på min trapp
och funderar över tiden.


Vad var det för ord?
Var det långt eller kort?
Var det väl eller illa skrivet?
Jag tänker efter och funderar kort
och väntar på bättre tider....


parafras av Barfotabarn, Nils Ferlin
(ur diktsamlingen med samma namn) 1933


Ibland känns det så......Jag har tappat mitt ord...finns inget att säja. Känner du dig tom på ord någon gång? Ord finns det gott om, men ibland går det inte riktigt att rada dom efter varandra på ett sätt som känns meningsfullt och läsvärt.
Hektiska dagar har jag bakom mig. Bokmässa i Göteborg. Massor av böcker, massor av folk, massor av intryck och trötta ben och fötter!

En kväll och natt med bästkompisen från studietiden. Vi ses inte så ofta, alltför sällan skulle jag vilja påstå, men det allra bästa med henne är att vi alltid "fortsätter där vi slutade"...det är som om det inte alls gått en massa år utan allt som vi hade då finns fortfarande kvar. Har du sådana vänner? Ibland känner jag, när jag träffar folk från förr, att när man avhandlat det som hänt sedan sist med barn, jobb och hem så tar samtalet slut....


I helgen har vårt hus varit ett allaktivitetshus! En sitter och pluggar flygning, en sitter och syr, en sitter och läser latin, någon lagar mat (läs ...jag *ler*) och ytterligare en klipper gräs, hugger ner träd (läs mannen *fniss*)....däremellan är det någon som behöver överösas med pussar och gull och sånger i knät och att testa att sitta i den gamla barnstolen.... Behöver du tre gissningar om vem det är???? Trodde väl inte det! Härligt, härligt!

Dottern har varit på stuvbitsrunda och kom hem med ett gäng tyger. Här skulle sys kläder och eftersom symaskinerna, golvytor att ligga och klippa på och stora bordsytor till alla tygdelar finns här så passar det bäst att komma hem (att kunna få lite råd från gamla mor hjälper väl till också, kan jag tro)

När jag gick förbi tygspillet som låg på golvet såg jag att det var attans vad mycket spill hon fick här, lilla dottern, så jag plockade fram sax och måttband och av spillet fixade jag en liten klänning. Nu är mor och dotter lika igen!


Kramar till er alla därute!
/Lotta

17 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad mysigt det låter när alla är hemma och grejar och fixar och jättesöt klänning du har sytt! Jag är hemma med dottern i dag, för hon har haft feber i helgen. Det är ju tråkigt för henne, men jag kan även känna att det är mysigt att få en egendag med henne
( hon är 5 år och pratar hela tiden!) men det blir ändå en extra vilodag för mig.
Må så gott! Stor kram från Maria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken härlig stämning ni ska ha haft! Ibland saknar jag detta; kärnfamiljens aktiviteter tillsammans. Nu är det inte så och bara att gilla läget!
Ha en bra fortsättning på veckan!
Carin

Birgitta sa...

Hej Lotta! Vilken härlig helg du haft. Som fått åka på bokmässa och träffa gamla och goda vänner och prata och fnissa. Och så underbara familjen med lilla Lovisa. Vilken söt klänning du svängde ihop. Du är så duktig med allt.
Nu är hösten är här med stormar och regn och snöpinnar längs vägen.
Kramisar från Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inte har du tappat ditt ord, du berättar så bra så det känns som man är hemma hos dig. Så fin klänning du sydde, du är duktig på att sy. Åh jösses vilken skur det kommer här nu, måste vara hagel, smäller i taket. Kanske på väg mot dig..
Ha en mysig kväll
Goa kramen
AnnaMaria

Fantine sa...

Ja, inte är det enbart för att det är praktiskt med ytor och maskiner som jag är hos er och syr... :-)
Det hade ju aldrig blivit nåt alls om inte du hade funnits till hands med goda råd och mönsterskapande!!!

Idag hade vi våra pippitröjor på oss på babyrytmiken och gissa om tjejerna tyckte att vi var söta... Och när de får se oss i klänning/linne kommer de väl tycka att vi är extra söta... :-)

Kram Dottern

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Så vacker dikten är.Om man tappar sina ord då kan man ju vila sig en stund, men inte ser det ut som om du tappat dem, det är rätt så många här och i din familj finns det till och med latinska ord, man blir så nyfiken.
Nu måste jag fråga om det finns en bild i ditt inlägg, jag ser inte den i så fall. Min mailadess är zarahallman@gmail.com om det är en bild så kan du ju alltid skicka den, så jag får se.
Sköt om dig nu så jäääääääääättemycket, och tänk lite på dig själv också.
Ha det bra.
Kram Zara

Tina sa...

Hej Lotta vännen!!
Ja, jag känner igen det med att tappa ord!! Ibland är det bara som att det finns inga ord kvar!!!

Vilken jätte söt klänning!!! Jätte fin!!!!

Va skönt med en sån vän. Jag har en sån vän oxå. Vi ses väldigt sällan, men när vi väl gör, så på börjar vi där vi slutade =)

Hoppas att du får en underbar Tisdag!!!
Va rädd om dig!
Kram Tina <3

Galtholmen sa...

Det är första gången jag är inne på din blogg... och jag blev överrumplad. Jag läste och läste och läste och det slutade med att jag blev alldeles tyst och tom på ord. Jag ville skriva något käckt och glatt om din blogg, men känslorna svämmade över och jag fann inga ord att uttrycka den värme som strålade ut genom dina ord och bilder...
Jag återkommer - tack så länge:-)
/Ulrika

Tina sa...

Hej igen vännen!
Tack för din hälsning! Blir så glad =)
O Nej!! Jag är kvar i hälsokostaffären!! Den lämnar jag INTE!!! Chefen har anställt en tjej till skoaffären & planerar att anställa en till, så jag kommer att vara kvar där nere. Är inte så förtjust i skor..fniss..
Må gott & ha en underbar dag!!
Kram Tina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej kära Lotta.
JO,ja, jo, det vill jag så klart.
Jag vill gärna se den lilla klänningen, ingenting är betydelselöst, så tokigt vem hittade på det påståendet.
Välla i hop järn är när man har två sorters järn och värmer och bankar i hop dem och man gör något som kallas damask, det blir jättevackra mönster i, man behandlar järnet när det är klart med saltsyra, så mönstret kommer fram.
Tusen tack för dina vänliga ord, tänk att ni haft åska, tvivlar på att vi får det mer, vi väntar på snö.
Sköt om dig nu så jääääääääättemycket.
Kram Zara.

annika sa...

Ferlin kunde skriva han och jag tror att vi alla tappar orden ibland. När man jobbar med ord kan det bli extra skönt att vara sparsamm med dem. Klänningen swer ju helt bedårande ut. Tänk vad det går att svänga ihop! Känner igen det där med gamla kompisar för jag har flera såna gäng där man bara fortsätter där man var förra året. var oxå på en träff med mina gamla studiekompisar från Karlstadtiden.
annika

Charlotta sa...

Tack för dina kommentarer, snälla söta Lotta. Du läste rätt, min plåga är stor när jag har varit tvungen att begrava min kisse. Vetrinären hade "rätt" - det var ingen idé. Men det är ändå inte sant, för det var visst idé. Men om jag hade förstått vad "det är inte säkert det fungerar" betydde så skulle min kisse ha fått somna in fint och värdigt i sin soffa här hemma, inte plågsamt och smärtfyllt på det gummiklädda bordet på djursjukhuset. Plågan var inte sprutan utan den hemska upplevelse när medicinen hon fick gav biverkningar som bröt ner henne över en natt... Hon fick så ont och kunde inte ens gå när vi fick tag i vet på lördag förmiddag. Jag gråter för min lilla kisse som fick lida för att jag inte förstod vad vet egentligen ville säga mig med sitt prat om djurskyddslagen och bla bla.
Jag är rädd att det blir fler dystra dikter innan jag hunnit förlika mig med det som hände. Hoppas det inte skrämmer dig. Tack igen för att du bryr dig.

OlgaA sa...

Trevligt att hitta till dig!=)
mvh mammatillungar

Anonym sa...

Inte tappar du dina ord inte - älskade Lotta
Kram från mannen

♥ Fyra årstider sa...

Ibland rullar livet allt för fort. Ta hand om dig.
Kram Lotta

Kajsa sa...

Kära Lotta!
Inte konstig om vi inte hittar ord ibland,det gör jag ständigt.
Men du som strör vackra och värmande ord omkring dej i min lilla bloggvärld,förtjänar lite ordtystnad.Jag känner ofta när jag ska uttrycka mig i skrift att det är svårt att få till det.
Men det blir alltid som det blir;)
Härligt med din familj.....och en klänning svängde du till....!Bokmässa,god vän-träff.Vad mer kan du begära av dej!
Vila dej du och vi finns här och väntar på dina fina ord som berör oss,när du hittar dom igen.

Värmande kramar från Kajsa

Bibbi Maria sa...

Jag hade glömt att kommentera din klänning. Jag undrar så hur man bara kan "svänga till" ett sånt fint plagg så där... Själv måste jag koncentrera mig så oj oj oj ... och ändå blir det alltid fel. Och då talar jag om BRA mycket enklare saker. Den blev jättefin! Du har en lyckost till barnbarn!