måndag 31 augusti 2009

Centrum ser olika ut.

I mitt förra inlägg ställde jag en fråga.
-Har du funderat på hur en världskarta ser ut i ett klassrum i USA eller Australien?

Jag har sett en karta i USA och allra först blev jag väldigt ställd......världen såg så konstig ut. Det var helt plötsligt väldigt nära mellan USA och Asien i Berings sund, på min värlskarta ligger ju dessa på varsin sida. I USA är det inte så lätt att hitta någon karta över världen över huvudtaget, det är mest kartor över bara USA som finns att se. Kanske beror det på att USA är världen? over there.

Nåväl centrum i ens liv ser ju olika ut beroende på vem man är. Centrum i mitt liv är naturligtvis jag själv....och centrum i ditt liv är helt klart du själv. Utifrån dessa centrum växer sedan vår omvärld och vår omvärldsuppfattning. Jag tycker att det kan vara värt att ägna detta en liten tankestund. Alla människor vi möter är centrum i sitt liv och vad vi gör och hur vi möter/bemöter dessa människor påverkar både oss själva och dem vi möter.

Den här helgen har varit minst sagt hektisk och rolig.....Jag har varit på mässa i Stockholm och mött en underbart varm människa. Det kommer att bli ett alldeles eget inlägg, snart, snart, eftersom det närmar sig höst i min blogg *fniss, fniss*

Jag har varit på markanden dit de tre små gummorna gick. Marknaden uti Nora.....det blev inte några inköp av några knallar, men väl från några små loppisbodar.

Vas och fat i pressglas, kanske 40-tal?????
Eftersom min barndom tillbringades i Staden med örena, de stora stenarna som tog en över Svartån tyckte jag att denna lilla representant kanske blir kulig med ett värmeljus under.
Rosorna står på ett fat som blev mitt under en annan loppisutflykt i somras.

Jag brukar pynta mitt hem med levande blommor........och tre för två kunde jag inte riktigt motstå.
Gratis växtprakt tycker jag också om, lite rönnbär på bordet i vårt sommarrum. Snart ska dörren stängas för att invänta nästa vår, enda öppningen brukar ske under jul, då jag använder det oisolerade sommarrummet som kylskåp(!!!!)

I söndags var det städning som gällde. Vi har bara dammsugit och torkat golv och dammat med hartassen denna sommar, nu var det dags för storröjning....mannen kallade det "sanering".... (hm, hm sååå smutsigt har vi det inte hos oss)
De flesta av våra 32 fönster är putsade, nya gardiner i ett av de gardinförsedda fönstren. Vi lever ganska gardinlöst, eftersom jag vill ha ljust, ljust omkring mig, mycket vitt och mycket ljust men det måste finnas lite färg. Jag kom på att i mitt uthus hade jag nog en trasmatta vävd med trasinslag och tänkte att den kunde få tjäna som golvvärmare ett tag.

Dessa amigurumibakelser, har fått nytt hem hos Lottas pysselblogg. Tjejen som är så härlig och har öppnat café och butik ute på landet. Gillar sådana drömmar! Fatet och bakelsegaffeln hämtades hem i somras.
Välkommenskylten gjorde jag för ett tag sen. Jag blev förälskad i Oppdalsskiffern i våras och tyckte att det skulle kunna bli fint med lite rabarberblad och en kruka höstperenner. När jag tittade på min installation kom jag på att vår stil kan nog karaktäriseras som "skäbbi au naturel"
Hälsa på här för att se vad det innebär med höst i min blogg!
Kramar
/Lotta

14 kommentarer:

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Om jag har tur nu så hinner jag lägga in mitt inlägg först av alla, jag brukar aldrig hinna det.
Visst har du rätt om det där med centrum, många gånger har jag funderat på det, något irriterar mig i det.
Inte påståendet, det stämmer, utan jag menar att vi faktiskt är så inbundna och inte har möjlighet att förstå hur andra har det, skulle vi kunna det så skulle det bygga broar, tror jag.

Viken helt underbar blå färg dina glasföremål har, jag tycker just att den här tiden gjordes mycket vackert glas i mjuka fina former.
Har du gjort rabarberbladet, väldigt tunt och snyggt.
Och naturell sten så vackert, jag gillar sten så mycket.
Vika snygga korgmöbler ni har rejäla på något vis.
Och du har så många fönster, viket unnnnnnnnnnnnderbart hus, jag älskar fönster.Och viken tomt sen, min är så liten, och ynklig, jag drömmer om en stor tomt, men nu i år är jag så nöjd för vi har ju byggt en stor altan och då har man ju plötsligt fått vara ute mycket mer i vardagen.
Ja jag är så förtjust i hus, kanske lite för mycket, du visade en bild på ert hus tidigare det såg väldigt snyggt ut.
Hoppas att du mår bra i ditt centrum, min vän Lotta.
Kram Zara

houseofchandeliers and vintage sa...

Jippijo, jag hann först, nu måste jag gå och snickra lite, som jag lovat min vän, med gamla huset,kram igen
Zara.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hon är för go Zara, det är en glädjespridare. Jag lästa allt din fråga om kartor. Men jag har aldrig varit i Usa, och jag kunde inte tänka mig heller hur den skulle se ut. Det blir så bakvänt.. Och du har hunnit både Stockholm och Nora, inte illa. Antar att du var på Formex-mässan, och där fanns nog många och träffa. Vilken vacker bukett, den lite yviga gillar jag skarpt. Ja du imorgon är det höst, men soliga dagar kan vi sitta i uterummet ett tag till. Ha nu en bra vecka.
Goa kramen
AnnaMaria

Vit som snö sa...

Vad mysigt med marknad i Nora! En så söt liten stad tycker jag. O jag gillar dina fynd.
Nu fick jag ju se rabarberbladet! Det ser jättefint ut! Visst är det kul att gjuta!?
Undrar ju nu, är det du som gjort bakelserna?! Dom var ursöta!!!
Skönt med nysanerat(hihi).
Mysiga korgmöbler också!
Kram Cilla

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Lotta!
Vilka härliga bilder du visar, ett matnyttigt inlägg.
Nu har jag skrivit in cup cakes receptet i mitt senaste inlägg åt bl.a dig. Jag tänkte göra det i går kväll, men jag var för trött...
Kram på dig!
Susanne

Fantine sa...

Tja mamma!

Fint inlägg idag.

Å nu så bor ni inte i en svinstia längre... :-) Fast det har ni aldrig gjort heller. Vi skrattar när du säger så eftersom vi vet att ni alltid har det så fint och städat hemma.

Idag har vi varit lata och jag tror att jag ska lägga bort datorn i några dagar så att jag kan få lite pyssel gjort. Jag har många pysseltankar i mitt huvud just nu, men jag får liksom inget ur händerna.

Kram på dig, goa mamma

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej igen. Jag glömde skriva att dina virkade bakelser var jättefina. Så duktig du är, kollade hennes blogg också. Och du, nu tror jag att jag fått en bra ide´! Jag och Geografi är ju sådär. Nu har maken fixat kartor över Sverige och Norge. Jag tänkte sätta stift där blogg-kompisarna bor. Då lär man sig vart alla ställen ligger och tänk vilken väderkoll man får. Troligtvis blir det inget, men håll med om att det var fiffigt??
Blir lite utökad blogg-hobby.
Ha det vännen
Kram
AnnaMaria

Kajsa sa...

Hej Lotta!
Jag undrade vad du menade,min hjärna klarade inte av något annat än tanken på Rönnbär.Hur kartan såg ut i USA?Blev bara en snabb undran.Nu förstår jag,tack för att du tog upp det som ett karttecken att vår karta ser olika ut.Visst så är det!Varje människa har sin lilla värld!Vi bör tänka på det!Men att vi också kan rita om vår karta även om vi haft eller har det svårt.
Så vackert du lever och bor,det ser så fridfullt,varmt och välkomnande!Och du är en så inspirerande.
Tack för din kommentar hos mig!Du gladde mig!

Kram Kajsa

Tina sa...

Hej du kreativa!!
Vilka underbara bilder =) Va söta bakelserna va! Hoppas de får det bra i sitt nya hem!!
Vad spännande.. nu vill jag verkligen vara del av din höst =)
Ha en underbar 1 September min vän!
Kram Tina

Elisabet sa...

Fina tankvärda ord om möten..Visst betyder det mycket hur vi möter varandra, en del har dörrarna öppna o andra har porten stängd.. kanske av blygsel eller rädsla ??
Oj så djup jag blev.!
Så fina möbler du har på din veranda, men inte ska du stänga den än , september är ju en härlig månad , jag tänder ljus ute på vår veranda varje kväll , det är så mysigt i mörkret , men när jag har stängt den blir min oxå skafferi till Jul!
Kramis "Tilde" Elisabet

Huset vid ån sa...

Hej vännen! vad trevligt med marknad ute i Nora....Vad hemtrevligto mysigt du har! Och vad fint det var från kyrkan, blev ju alldeles rörd....Ang. torkning av hortensior så har jag blivit tipsad om att ha dom stå i flaskor för bästa resultat! Lycka till min vän! HöstKramar Therese

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan Lotta!
Centrum i ens liv, ja..jo..fast när jag far runt och skjutsar ungdomarna, huset ser ut som ett bombnedslag och båda jobben kräver stort engagemang, då undar jag var mitt centrum är...månne Fuglesang kan finna det! ;o)
Nä, skojar mest...fast lite fokus hade inte skadat.
Ha en underbar vecka,
Lydia

♥ Fyra årstider sa...

Jag tycker så mycket om dina tankar. Det är tur att centrum är hos oss själva. Kan vi tycka om oss själva tycker vi om vår omvärld.
Kram Lotta

Lisas torp sa...

Härligt att få ta del av dina tankar och att få se allt vackert du har hittat!

Jo, det är verkligen en intressant tanke detta med alla möten och ens eget centrum. Alla lever vi i våra olika världar och har olika uppfattningsförmåga - spännande och viktigt att
tänka på!
Tack för titten hos mej och ha en härlig septemberdag!
Kram
Lisa