torsdag 13 augusti 2009

Vad du än söker, Vart du än går....dig själv går du aldrig ifrån


Det finns en strof i en visa, Vagabond,
(finns på skivan Till Daniel av Bertil Engh. Text Monica Forsberg, musik Bertil Engh) som lyder så här:

Vem du än är där du vandrar din väg, dig själv går du aldrig ifrån...
....Du är du vilken väg du än tar.....


En nära vän till mig har det lite körigt i sitt liv just nu. Pusselbitarna vill inte riktigt passa ihop, de ligger utspridda än här än där och det är ett sjå att jaga rätt på dom.

  • om bara jag köper det så blir det nog bra

  • om bara jag kan göra det så blir det nog bra

  • om bara jag får testa det så blir det nog bra

det är ett jagande efter än det ena och än det andra......

Det är smärtsamt att åse detta. Jag vet att det inte är någon större idé att jaga på det sättet. Jag vet att svaren finns inom henne, bara hon tar sig tid att stanna upp, ställa frågorna och lyssna efter svaren.... men huvudet snurrar och frågetecknen spretar utåt, utåt.....

....så det enda jag kan göra just nu är försöka vara ett skyddsnät, någon att ramla mot och försiktigt, försiktigt försöka få lilla livet att förstå att det blir inte bättre förrän hon sluter fred med sig själv. Och den insikten måste vara hennes......inte någon pådyvlad insikt!
Kramar till dig lilla du! Jag finns för dig! Du är viktig för mig! och bortom det svarta finns det ljus, jag vet och det gör du också....längst där inne!

Kramar till alla er där ute i cyberspace.
Livet är upp och livet är ner, att vara en närvarande människa i en annan människas liv är en gåva att ge..och allt som man ger ut kommer tusenfalt tillbaka...både av det goda och av det onda. Något att tänka på!

20 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Aha, då har jag listat ut vem Bertil är, snart vet jag vem du är också fniss.. Men det du skriver är så sant, lätt och trösta sig med materiella saker när livet dyker. Hoppas det går bra för din vän. Och ha det bra goa Lotta.
Kramar AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Å jag som tyckte jag var så listig! Men det var ju fel Bertil, men det kunde ju ha varit rätt.Kramis igen
AnnaMaria

Sköna o Gröna Ting sa...

Tack för din hälsning hos mig!
Ja visst är dom vackra korten, tjejerna är så kreativa och fulla med fantasier..., härligt!
Tyvärr har jag inget tålamod att hålla på med något sådant smått.., gillar bättre att ta i rejält med stora och tunga prylar.
Hoppas du får en fortsatt skön vecka och ta väl hand om dig.
Kram Marianne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jodå, jag jobbar på Folktandvården i Haga. Vi är ofta ner och köper kebab eller annat på lunch. Är jag inte stressad är jag bra på och känna igen ansikten. Du har ju det lilla frimärket. Endera dan springer vi på varann.
Kramar AnnaMaria

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan. Kära Lotta, du rör mitt hjärta, både i inlägget i min blogg, och i dina underbara inlägg här.
Bilden på barnbarnet visar ett tryggt, harmoniskt barn ,som är helt underbart ljuvlig, man får tårar, tänk att de är så fina, man har ju bara minnen kvar, av doften, ev deras lena hud, av den speciella atmosfär, de avger, så ljuvliga.
Orden i inlägget du skev på promenad, var lite läskiga, eftersom de talar till mig, och jag skruvar på mig, för jag både vill och inte vill höra.
Delar av mig gör det jag vill, men andra inte.
Väldigt fint skrivet, jag ska läsa det igen.
Inläggen här ovan är så sant, så sant.
Tack för att du följde mig på min sjöresa, nu har jag följt dig på flera intressanta resor i ordens värd, tack för att du kallar mig poet, jag måste säga det samma till dig.
Din blogg är det oerhört intressant att gå in på, och läsa.
Man tänker, undrar vad Lotta hittat på nu?
Jag blev rikt belönad, när jag tittade in här, mycket att läsa.
Kram på dig från Zara.

Birgitta sa...

Hej! Återigen en visdomsord från dej. Allt är så sant. Det är alldeles för mycket jäktande i dagens samhälle och att man ska ha allt vad andra har. Och så glömmer man bort att njuta av det man har och kanske det viktigaste av allt.
Den lilla butiken på "Nytomta" ligger på Rackstad Museumets utkant. Det är skyltat från parkeringen där och det är troligast öppet på lör- och söndagsem. Det är damen som bor i det gamla vita huset där som har butiken i utkanten på sin trädgård. Du hittar säkert dit, annars kan man fråga.
Idag har jag kokat klarsbärssaft och hunnit väva lite på ripsmattan. Lägger nog ut bild på den i morron.
Ha det så skönt nu.
Kramisar Birgitta

promenader på landet sa...

Du skriver så klokt och vad gullig du är som stöttar din vän! Hon ska vara glad att hon har dig! Det är lätt att hamna i ekorrhjul och inte stanna upp och lyssna till sitt hjärta, men man måste acceptera sig själv med alla sidor och göra saker och ha egna mål som är bra för mig. Stor kram Maria

Uttan sa...

Du är en fin vän.....

Jag tittade på himlafenomenen i natt ja det är mäktigt....så tyst,vackert och starkt.
Så roligt att Du köpt overlock den kommer Du att få mycket glädje av.
Jag syr massor på min det är kul och lätt klipper och syr och det blir fina kanter.
Det senaste är det jag visar på bloggen i kväll.

Ha en God Natt och en fin Fredag!!!
Kramar!

Interiörboden sa...

Hej!!

Såå kul att hitta en i Värmland!
Alltid kul med en på "samma" ställe :)

Och så fint du beskriver....förstår vad du menar...

Hit kommer jag tillbaka :)
Ha en jätte bra kväll!!

Kram Sandra

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Du måste vara en fantastisk människa....Såå kloka ord...Din vän ska vara glad att hon eller han känner dig! Du är en vän man kan lita på i vått o torrt! Många kramar till dig från mig!

Britt sa...

Va skönt för din vän att ha dig som förstår och stöttar.
Ibland kan det kännas jobbigt men man kommer alltid ut som en starkare människa efteråt.
Kanske svårt att se det just då...

Du är en fin människa.

Kram Britt

Viola sa...

Nog är livet en prövning på olika sätt...sällen vägen går rakt fram utan hinder...hoppas det ordnar sig för vännen din..ha en skön helg, kram

Vit som snö sa...

Hej min vän! Nu är jag tillbaka med nyladdade batterier, dom gamla var ganska urladdade upptäckte jag. Vad härligt att man inte är helt bortglömd, det känns så kul att titta runt hos er speciella o se vad er sommar bjudit på. Glad att du provat på gjutning, visst är det såå kul!!? Obegränsade möjligheter, bara fantasin sätter gränser. Tycker du lyckats jättebra! Vilken supersöt liten lilling du har! Klart det är tillåtet att virka till en sån liten goding på dagtid!
Vi hörs! Kram Cilla

Lallis - liv och leverne sa...

Ett så fint inlägg, vännen:)
Kram Lallis

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Dina ord berör och jag gratulerar din väninna att hon har dig att stötta sig på.
Kram Lydia

Anonym sa...

Så rätt du tänker och handlar.

Kram Eva-Mari

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Oj, va passande för många det du skriver! Detta måste jag forska vidare i!
Trevlig helg!
Carin

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh Lotta, Lotta.......
Det finns bara en av dig och tänk vilken lycka det är att ha fått just dig till vän!
Ja, vi har inte riktigt kommit överens jag och tiden så det blir lite si sådär med inlägg, kommentarer mm just nu, men jag tror att det blir bättre snart.
Så gott det är att läsa ditt inlägg idag och det känns så förtröstansfullt att veta att det finns människor som tänker som du gör. Din vän är lyckligt lottad, även om det inte känns så just nu kan jag tro. Sann äkta vänskap är bland det dyraste som finns och det gäller att vårda denna rikedom ömt.
Önskar dig en fin vecka!
Kram Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Men, du är ju bara för snäll du!!!!!
Tänk att du kom ihåg det......
Ha en bra dag!
Kram

Tina sa...

Hej goa vän!
Vilka kloka ord!! Det är så sant det du skriver!!
Du är en fantastisk vän till din vän!!
Hoppas att det löser snart!
Du är goe du min vän!
Värd allt det bästa!!!
Kram Tina