fredag 7 augusti 2009

Det är okej.....

....att sätta sig på altanen och binda en krans av rönnbär, bara för att det är en njutning att använda händerna...
Det faller inom nyttighetsområdet...att koka saft...
och alltså inte svårt att sätta igång med...men.... ...det krävs mycken självövertalning att det är helt okej att sitta hela dagen med virkning för att förfärdiga en liten kofta till den lilla parveln.....
Jag blir lite lätt trött på mig själv att jag ska ha så svårt att tycka att det är en okej syssla att sitta och virka på dagtid, att det inte är något som hör till dessa nöjen som man inte kan unna sig förrän dagens arbete är utfört......
Vissa saker är svåra att lära sig. men nu har jag trotsat mig själv och sett till att tröjan är klar!




En fiskgjuse flög alldeles över huvudet på oss och visslade, det är ett märkligt läte för en så stor fågel.....och med sig hade den två ungar som skulle lära sig att flyga och utnyttja uppvindarna. WOW: Mäktig fågel! Vacker!
...hm,hm kom på att jag kanske kan gå på fjäderjakt...hm, hm.... Jag behöver en rovfågelsfjäder och tänk om den har släppt ner en åt mig?????!!!!!! Det skulle i så fall vara helt perfekt på mer än ett sätt!
Tackar allra ödmjukast för värmen de senaste dagarna. En lisa för kropp och själ!
Sommarkram

9 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej! Jag tror också det är bra att träna på att sitta och göra vad man vill! Visst är det skönt att göra något krativt med händerna! Jag brukar baka eller klistra in kort och skriva i en bok som barnen ska få när de är stora. Att sjunga i kör och gå långpromenader på landet är också skönt för själen! Jättefin krans du har gjort! Må så gott och njut av solen! Stor kram från Maria

mysiga heestrand sa...

Hej! Jag har också svårt att ta mig tid att bara göra vad jag vill.
Egentligen finns det inga måsten förutom ett man måste välja. Ja, ett måste finns det och det är att vi måste dö. Annars väljer vi. Tänk om man ibland kunde bortse från alla tvingande måsten och bara få vara eller göra vad som faller en in. Jag tränar på det.
Jättefin rönnbärskrans du har gjort och en underbar kofta till parveln.
Kram Marita i Heestrand

Birgitta sa...

Hej!
Vilken vacker krans av rönnbär. Det finns ju så otroligt mycket av dem i år, så det blir nog en vinter med mycket snö och kyla.
Och den lilla koftan är hur läcker som helst.
Jag tycker det är helt okej att göra vad man vill och skjuta alla måsten framför sej. Det händer ofta hos mej. Jag har försökt att komma över att det finns något som heter måste. Jag jobbar på det. Jag fick ofrivilligt ge efter för alla måsten när jag bröt benet år 2006 och inte fick gå på det på 3 mån. Då gick det inte att använda ordet måste göra det och det. Sedan att det tog nästan 2 år innan det läkte ihop är en annan sak. Visst är det skönt att solen och värmen har kommit tillbaka. Jag tror att vi behöver det efter den långa regnperioden.
Nu hoppas jag att du får en skön och lat helg och kan njuta riktigt av livet.
Kramisar Birgitta

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Vilken fin krans du har gjort....Vad duktig du är! Saften ser god ut också! Nu förstår jag var din syster ha varit...när du skrev Hallagården! Där är det som att komma lite till "bullerbyn" Mycket röda hus med vita knutar o hemtrevliga trädgårdar....Jättemysigt ställe! I morron blir det sjön igen....vill passa på att njuta av det vackra o varma vädret så länge det varar! Önskar dig en riktigt skön helg med mycket sol o värme! Många SommarKramar Therese

Uttan sa...

Så vacker rönnbärskrans.Ja nu finns massor av rönnbär....
Men koftan är ju helt underbar....
Det är ju så roligt att virka den är som en liten god karamell!
Ha en fortsatt bra helg!
Kramar!

Tina sa...

Hej min skatt!!!
Sååå jätte fin liten kofta du gjort!! Verkligen jätte fin! Å, din fina krans då.. jätte fin den oxå. Jag känner igen det du skriver om att det kan va svårt att bara sitta rakt upp & ner utan att få dåligt samvete! Jag har blivit mycket bättre på det nu, nu kan jag sitta & se på tv en solig dag hela dagen om det är det jag känner för, utan att få dåligt samvete. Det betyder nog att jag blivit bättre på att lyssna på mig själv!
Å, vad spännande.. blir nyfiken på vad du ska ha fjädren till !!! Hoppas du hittade en!
Må gott min vän!
Kram Tina

Lovisa Månson sa...

Hm, jag undrar vad fiskljusen betyder i totemboken. Får titta när jag är tillbaka på jobbet. Vilken söt skapelse. Tröjan är som en liten bakelse. Kommer att passa den lilla semlan ypperligt!

Anonym sa...

Men vilken SKAPELSE!!!! så söt och vad hon kommer att bli fin i denna!
Vad du är duktig, jag önskar att jag kunde virka bättre än vad jag gör men det krävs kanske lite mer träning...... Tack för dina kommentarer hos mig, jag blir lika glad varje gång. Ha det så skönt och njut med din virkning, vem har sagt att inte det är OK?
Kramar Lotta

Älfgärdet sa...

Den där rönnbärskransen....den skänker mig så mycket inspiration. Jag vill ut & skapa av naturen!
Du skrev i maj att du dansat för Jenny. Jag har inte svarat dig för i samma veva blev Jenny sjuk, mycket sjuk & låg på sjukhus i en månad. Sakta tar hon sig nu tillbaka & hoppas på att hon kan fortsätta med sitt kall - dansen. & som du skriver om din vilsna vän så är det svårt att stå bredvid & se på när det händer saker med dem som står en nära.
//Madeleine