tisdag 25 augusti 2009

Var dig själv....

...det finns så många andra.
Det är sagt förut och det säjs igen och det kommer att upprepas, men jag tycker ändå att det då och då är värt att tänka till lite på just detta att vara sig själv.

Det krävs faktiskt mod att vara sig själv. Hela tiden speglar man sig i andra, hela tiden översköljs vi med trender och moden och annat som påverkar oss. Läste en blogg, en tuff tjej vågade säja att hon var trött på vitt och shabby chic. Det krävs ett visst mod att uttrycka detta eftersom shabby ganska trendigt för tillfället. Tycker man om det slitna och vita så är det naturligtvis helt rätt att ha ett vitt och slitet hem. Tycker man om madonnor och kors, så ska man så klart ha det omkring sig. Bara man har det för att man tycker om det och inte för att det är trendigt. Själv upptäckte jag väldigt tidigt att helt vitt kan jag inte leva. Mitt liv måste få innehålla färg, låt då vara att för tillfället är min färgskala ganska naturfärgad och lugn.

En annan sak som varit i mina tankar idag är just detta med att ge.

Min svärfar, som tyvärr inte lever längre, är en av de allra klokaste människor jag någonsin mött. Han hade ingen aning om att han var klok, han var ju en vanlig arbetare ....hm, hm.

När vi precis hade köpt vårt hus med vår ganska stora tomt, 7500 kvm, så fanns det (och finns fortfarande) en massa att göra. Han älskade trädgårdsarbete och kom ofta hem till oss med spade och kratta och jobbade. Ibland till långt in på nätterna. Det skulle bli klart och fint.
När barnen kom hade vi dagfarmor och dagfarfar ett par dagar i veckan. Våra barn hade förmånen att få växa upp tillsammans med sina kusiner i en värld där de var älskade, för just dem de var...men sina likheter och olikheter.
En dag kände jag: Hjääääälp allt detta kommer vi aldrig att kunna återgälda. Så jag sa det till min svärfar, varpå han svarade:

-Det inga problem alls, Lotta. Gör bara samma sak för dina barn så har du betalat tillbaka till mig det som du kan tycka att du är skyldig.

Han lärde mig något oerhört viktigt.
Ge gärna, utan förbehåll. Du får tillbaka, kanske inte från den du givit till utan från någon annan. Tacka och ta emot då.

En kvinna berättade för mig igår, att hon efter att hon tagit emot beskedet att hennes bästa väninna dött, tog sig en promenad i skogen. Hon gick där och letade kantareller. Två, små ynkliga hittade hon. På stigen mötte hon ett par som varit betydligt mer lyckosamma i sin kantarelljakt än hon. De språkades vid en stund, konstaterade att M:s svampskörd inte varit så lyckad. Paret stoppade ner näven i sin korg, tog en grabbnäve och gav till M.

-Nu har du i alla fall till kvällsmackan.

Vad de inte hade någon aning om var att M, som gick och sörjde sin väninna i skogen, helt plötsligt fick känna på värme från några främlingar. De gav av sitt överflöd och bidrog till att M:s kväll blev ett snäpp ljusare än det varit innan.

Vi vet aldrig vad vår gåva till en främling kan betyda. Kanske ett leende från dig, ett vänligt ord, en liten blomma kan vara avgörande för just den personens dag. Något av tänka på då och då, tycker jag.
Kram
/Lotta

20 kommentarer:

Gudrun sa...

Oj Lotta!
Idag när jag vaknade tänkte jag just på detta med att ge. Att det är viktigt att man ger något för att man själv vill göra det, kravlöst, inte för att ställa sig i bra dager inför andra.
Ger man bara för att man vill få tillbaka så blir man många gånger besviken.
Den kravlösa kärleken/medmänskligheten är det allra skönaste man kan känna.
Blev riktigt rörd av din berättelse.

Kram till dig.

Tina sa...

Hej du amazing kvinna =)
När jag läste ditt inlägg nu, kunde jag ej hålla tårarna tillbax. Det berörde mig så djupt, för just det du skriver om idag är så ofantligt viktigt för mig & jag känner att det är helt underbart att läsa dina rader & de gör mig så varm inombords.. så TACK snälla Lotta för dina fantastiska rader idag ... & alltid!!!
Ge din vän en varm kram från mig.
Kram till dig oxå!!
Tina

promenader på landet sa...

Hej Lotta vad klkt och tänkvärt du skriver jag blir rörd! Visst är det så att, att ge ger glädje! Ibland är det svårt att veta vad man ska ge, men oftast räcker det med att finnas till hands, lyssna och vara en bra vän. Jag har en mycket suk mamma som inte kan göra så mycket där försöker jag finnas till hands nu. Tack för ett rörande inlägg kramar från Maria

promenader på landet sa...

Hej igen! Vad slarvigt jag skrev missade en bokstav både här och där!

MiaMaria sa...

Hej!

Kloka ord som alltid..

JA det är en enklare systemkamera jag köpt.....
Och jag har ingen butik utan jobbar hos E-K på Noll 54....

Och ett par pardörrar har jag i källaren....men tyvärr ej till salu...jisses vad jag har letat efter mina eftersom de heller inte skulle vara så höga....lycka till!

HA en bra vecka!
MiaMaria

Birgitta sa...

Hej Lotta!
Många tänkvärda ord och alldeles sanna som du förmedlar till oss idag. Det finns ju ett ordspråk som heter: Det är saligare att giva än att taga. Och det stämmer.
Ett litet leende eller ett vänligt ord kostar inget och kan värma många gånger.
Jag hoppas att du får en fortsatt trevlig vecka nu.
Kramisar Birgitta

mysiga heestrand sa...

Det är så sant och så klokt det du skriver. Jag tänker mycket på det när det gäller mina barnbarn. Jag försöker ge dem upplevelser istället för så mycket prylar. Det gäller många gånger bara att man finns tillhands och pratar och gör saker tillsammans. Det är viktigt att vara sig själv, det är inte alltid så lätt.
Tack för ett fint inlägg
Kram Marita i Heestrand

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Och du säger att din svärfar var klok...tänk som det smittat av sig på dig i så fall! :o)
Det finns en rörelse i USA som heter Pass it forward (tror jag) och den går ut på att göra något gott för någon och när de vill återgälda det säger de bara pass it forward. Man gör alltså något gott och förväntar sig inget i gengäld, men uppmuntrar andra att göra likaledes.
Det sprider god karma inbillar jag mig.
Ha en underbar vecka,
Lydia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du är klok och snäll du Lotta. En riktigt generös människa tror jag du är. Dina barn kan vara lyckliga. Hoppas jakten på dörrar går bra. Och Esters har jag inte missat, och Häljebol står på önskelistan för tur till. Ja som du nog sett så ålskar jag vitt, med lite mörkrött till. Min pappa var likadan, det kan man ju inte tro, jag kanske har ärvt det..
Ha det gott goa Lotta
Kram AnnaMaria

Huset vid ån sa...

Jag säger det igen min vän....Såå kloka o bra ord! jag håller med dig fullständigt! Jag kom o tänka på när aftonbladet interjuva mig vad jag tänkte på när jag inredde så svarade jag att: Ha en egen stil o kom ihåg att det är inte för andra ska tycka att det är fint! Man måste trivas själv! Jätteviktigt tycker jag...Hemmagris som jag är! Fniss! Ha en bra kväll! Kram Therese

Charlotta sa...

Det här med heminredning och mode är inte min grej. Att växla inredning och gardiner med modeväxlingar verkar för många vara ett sätt att "smälta in" i stället för ett verkligt intresse. I vårt hem finns prylar som snart kommer att vara inne igen, för allt går ju i cykler. Håller man bara ut så... ;)

Din berättelse om svärfar som gav utan att begära något igen var underbar och inspirerande att läsa. Mycket tänkvärt för mig som just nu går igenom en period där jag känner att jag håller på att krevera, när jag bara ger och ger och inte får något tillbaka. Dina kloka ord gör att jag får ny kraft. För visst får jag tillbaka! Men kanske inte som jag förväntar mig. Och inte av dem jag ger till. Det kan kännas orättvist att hela tiden behöva stötta andra när man är så sliten att man inte riktigt orkar med sig själv. Men orättvisa är ett begrepp som vi lägger för mycket värderingar i. Det gäller att vara nöjd med sig själv och det man har, inte jämföra med andra.
Jag önskar dig en underbar vecka med massor av sköna vardagsupplevelser.
Kramar från Lotta

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Birgitta!
Vilka fina tänkvärda ord du skriver. Jag försöker att njuta av varje dag och fånga dagen, efter ett jobbigt år med sjukdom. Att kunna hjälpa någon människa värmer ens hjärta.
Håller med dig om att jag vill också ha lite färg hemma inte bara vitt, vitt, vitt...
Ha en fin vecka och gör någon glad!
Kram Susanne

Blåbärs och smultronstället sa...

Av bara farten skrev jag Birgitta, men du heter ju Lotta!
Ursäkta!
Kram på dig!
Susanne

Bibbi Maria sa...

Hej Lotta! Så vackert du skriver... ja.. det är sant som du säger och det är väl viktigt att vi tar fram de där tankarna då och då för i vissa stunder kan de bli bortglömda..
Du, det där med disktrasor - tack såååå mycket för din kommentar förresten. Hur gör du dina? Jag hittade ett mönster på engelska men tyvärr har jag inte lärt mig alla termer ännu och tålamodet är ju ..ehrm... så jag körde på med fasta maskor. Men det kanske finns bättre sätt?

Anonym sa...

Dina ord är så kloka, liksom din livsfilosofi!

Ibland kan det räcka med att få ett leende från någon okänd... det ger dagen en ny dimension! Liksom en gullig spontan kommentar på bloggen förgyller mottagarens dag.

Så... jag brukar ge mitt leende till den som inte har något eget. Jag tror det kan göra dagen ljusare för den okända medmänniskan i vimlet.

Kram till dig!
Eva-Mari

Helena sa...

Hej Lotta! Vad fint skrivet, jag måste säga att jag faktiskt rös lite på slutet när jag lästa för att de det du skriver berörde mig! Jag håller med om att det inte alltid är lätt att vara sig själv, på ett eller annat sätt blir man alltid bedömd och vem vill inte få en bra bedömning!? Jag försöker alltid vara mig själv men tyvärr så faller jag nog allt för ofta för trycket, den musik som är inne, kläder som man bara "ska" ha. Däremot är jag helt och hållet mig själv i min inredningsstil, det är nog därför det blir lite knasigt här hemma ibland. Hihi!

Det din svärfar sa om att ge var verkligen jättefint, det ska jag själv anamma!

Ha en fantastisk dag vännen!

Kram Helena

Viola sa...

Vad fint du skriver i detta inblägg.....vad härligt för dina barn att få växa upp med den gamla generationen omking sig...vilka fina ord utav din svärfar..så underbart sagt, här rengar det ...ända sedan i natt och jag njuter faktiskt, Otto och jag har varit ute på en långpromenad i regnet och jag har en lat fm framför mig..har bestämt så att dessa onsdagsfm ska jag bara göra ingenting..är ledig ända till kl 14.00 då väntar en konferens dessa onsdagar...så nu blir det at krypa ner i sängen en stund igen och läsa något trevligt, ha en bra dag, kramen från VIOLA

Unknown sa...

tänkvärt det du skriver.. det vi gör och säger berör andra mer än vad vi tror. Undrar om du inte är lite lik din svärfar.
Men det där med trender i hemmet.. det är klart man blir påverkad men det känns inte som jag kan kan tillräckligt med luft i mörka hem. Jag får inte plats.
Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta. Nu har jag tagit helg! Det är skönt, nästa vecka blir det nytt schema. Nej då, jag jagar inte (annat än på loppis) Det är maken som står för det. Vi började få så många horn och skinn och sånt så jag gjorde gillestugan till jaktrum. Där har vi också Tv:n och öppen spis. Jättemysigt, fast det är ju i källarplan, blir lite mörkt. Hoppas du har det bra och stor kram.
AnnaMaria

Bibbi Maria sa...

Stickmaskin, bra idè! Men fòr min del blir det nog som sagt bra att öva på virkningen så det blir nog massor av Trasor ;)
Visst har Elsa mycket fint? Hon är så gullig att dela med sig av mönster oxå.
Här är fortfarande lika varmt... i år känns sommaren oändlig och om jag som svenks säger det är det allvarligt! Neej.. man kan bara inte njuta av det varma när det blir för mycket. Men till helgen lovar de regn, hoppas!!!
Kram på dig och ha det så bra så länge!