torsdag 30 juli 2009

Utflykter

I dessa regniga dagar passar utflykter bra.

Vi hamnade hos Gudrun Gilbertsson, konsthantverkare och väverska som väver sina tolkningar av dikter i bunden sex-skaftad rosengång eller i damast. Trädgården är ett stort intresse och hon bjuder en gång om året in till Konstnärens trädgård. Gudrun finns i Gula huset strax utanför Askersund. Inte vitt, inte shabby utan färgfyllt med tankar och känslor invävda i bildvävarna.
I Huset på Strand, strax utanför Årjäng möter vi ännu en trädgårdsintresserad tjej, syster med Mimi Design. Här fikar man hembakt bröd, marmelad gjord på stället och shoppar Lena Linderholmprylar om man vill. Just nu pågår en fotoutställning, där kändisar som Richard Gere, Duke Ellington och Sean Connery finns att beskåda. Trädgården är värd ett besök som inspiration!
Till Svartå Herrgård åkte vi för att äta lunch. Gös, vackert dekorerad med tagetes. En njutning för gom och öga.


En helg i Stockholm och ett besök på Rosendahl trädgård. Vackert, sinnligt, njutbart! En solig helg.....ett trots i denna svenska regniga sommar!



Dotter i fotartagen!
Matildas bod Man tar av mot Åmot på vägen från Karlstad till Arvika. Fröding besökte Matildagården eller Slorudsborg som den heter egentligen. Idag finns ett loppis/antikbod här. Vacker omgivning.


Kärlet fick följa med hem och pyntades med lavendel!
Mina vackra tjejer! Pippitröjorna är gjorda av lilla mig. Den ena för hand, den andra på maskin!

En underbar liten tjej, fullkomligt avslappnad i morfars armar!

Nu mina vänner vill jag ha SOL!.........
Sommarkramar till alla i sommarsverige!

20 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej Lotta!
Tack för gullig kommentar hos mej. Ser att du har varit ute och sett dej omkring. Jag har aldrig varit inne i Gula Huset, det brukar vara stängt där när vi åkt förbi. Men hon har ju hemsida. Och vilka trevliga utflyktstips du delar med dej till oss. Och vilka härliga foton du tagit. Och den lilla tjejen fick också vara med. Visst är det härligt med barnbarn.
Du är inte ensam om att vilja ha sol nu. Ikväll har det regnat massor här. När vi kolla var det 15 mm och sedan har det kommit ännu mer.
Nu hoppas jag att du får en trevlig avslutning av veckan.
Kramisar Birgitta

Anonym sa...

Vilka vackra bilder du visar. Mycket inspirerande platser att besöka!

Kan du sticka maskin? Måste vara roligt! Kan inte se vem du handstickat, den lilla sötnosens... eller den stora sötnosens tröja?

Jag vill också ha sol nu.

Trevlig helg önskar Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Då är vi 2! Som vill ha sol alltså, man blir ju sur på allt detta regn. Men ni har gjort precis det man ska, åkt runt och upplevt en massa kul. Och vilket fint foto på dottern och barnbarnet. Jag känner inte igen henne, men kanske din son (från teatern) Nu hoppas jag vi får en varm sen-sommar.
Kramar AnnaMaria

Mejrams! sa...

Så härligt med sådana där utflykter. Jag längtar till den tiden då jag kan unna mig litet ledigt och se mig om i Sverige. Dina Pippi-tröjor är jättefina, kommer ihåg att jag hade en som liten. Picasa heter bildprogrammet, gratis från Google. Kram Merja

Britt sa...

Vilka bra utflyktstips och inte långt borta, perfekt! Tack!

Gör du pippitröjor? Nu blev jag genast intresserad... ;-)

Kram Britt

Britt sa...

Mimi Design, är det hon från Grums?

Tina sa...

Hej vännen! Vilken underbar utflykt & vilka härliga bilder!!
Va fina dina flickor är! Fina tröjor oxå :-) Va duktig du är!!
Ha nu en underbar helg min vän!!!
Kram Tina

Anonym sa...

Vilka ställen du har varit på, blir ju bara så sugen på att få åka dit jag med! Pippitröjorna är SÅÅÅ fina, vilka tjejer så fina dessutom!

Solen har lyst på oss idag och det var verkligen på tiden, har verkligen suktat efter denna energigivare! Hoppas att den även lyst på dig och din familj! Kram L

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken härlig utflykt ni gjort!
Ja, dessa pippitröjor, sådana hade mina barn också men jag hade inte stickat utan svärmor....
Tack för dina fina bilder!
Ha det så bra! Här skiner solen, har gjort det hela juli!!!!
Kram
Carin

promenader på landet sa...

Vad bra att få lite utflyktstips! Jättefina bilder och vilken liten goding som har somnat i morfars famn! Må så gott! Kram från Maria

Uttan sa...

Tack för tipsen vi behövde lite utflyktsmål.
Ja så fina flickor Du har och så roligt att de fått så fin tröja av sin mamma och mormor.
I dag lyser solen här hos oss!
Men vi har SÅ mycké mygg så man kan bli galen.
Hoppas Du slipper dem.
HA det gott!
Kramar!

Bibbi Maria sa...

Hejsan! Såå mycket fint, inte minst ditt lilla barnbarn! Sicken mysig presentation du har av dig... att du kan skapa det du vill... det är ju härligt att tänka och agera på det viset. Hit kommer jag gärna tillbaka!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej svejs, ja du jag blandar mitt brännvin hihi.. Brukar använda Brännvin special, ej så starkt. Till 50 cl en normalstor citron, ca 1 msk socker och pytte saffran ur en påse. Saffran ger fylligare smak och finare färg. Sen gör jag Paella på resten. Gott! Ha det bra
Kramis AnnaMaria

Lovisa Månson sa...

Åh, vilka söta tjejer du har! Krama om dem från mig!!
KRAM/Lovisa

Bibbi Maria sa...

Hej Lotta! Jaa, det var himla roligt att träffa dig! Du strålar verkligen av glädje! Jag har alltid pysslat med lite av varje men nu har jag kommit in i en väldigt aktiv period av pysslande. Och jag har ju återfunnit Virkningens och Bloggrikets värld som gör vardagen så mycket Soligare.
Italien är VARMT, dessvärre mindre soligt eftersom himlen är täckt av ett dis som sprids ut av alla dessa flygplan som faktiskt regeringarna använder för att förändra klimatet (se "chemtrails"). Men som du säger, det viktigaste är att vi ser över vårt INRE klimat med Tankarna! Vi kommer nog ses då och då, ha det så bra! Kram Bibbi

Lallis - liv och leverne sa...

Men vilka för härliga bilder! Och sp kul med lite utflykter:)
kram Lallis

Helena sa...

Hej Lotta! Tack för din gulliga kommentar hos mig! Nu har jag satt ut priser i galleriet, det är så svårt att sätta priser på sina saker därför har det dröjt.Mer saker är på gång men en vecka till har jag lovat min man att ha symaskinen i skåpet...hihi!

Viola sa...

Hejsan, vilka härliga utflykter jag upplevt hos dig...det här inlägget skulle jag ha läst när jag var i dina hemtrakter..så har man bara några dagar kvar då på ledigheten..verklgien blandade känslor, alltid lika svårt att ställa om sig..älskar frihet och ljus...och det är ju inte det som kommer framöver precis...:) ha en fin dag, kram

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Vad mycket trevliga ställen du visar! Och du hade varit på Svartå Herrgård o ätit....Läste att dom låg på första plats när det gällde bästa maten enligt carl-Jan i grytthyttan. Vilka fina tjejer du visar..förstår att du är en stolt mamma o mormor! Ha en riktigt skön kväll! Kram Therese

Viola sa...

Ville titta in för att önska skön helg och visst träffade jag Mia..det blev stora kramkalaset ...det bara stämde och vi bestämde att vi ska hålla kontakten och att vi måste ses igen framöver, kram