tisdag 7 juli 2009

Rödklöver

Våra bästisar firar silverbröllop idag.
Tänk att det är 25 år sedan som vi var värdpar på deras bröllop, som mannen spelade för dem i kyrkan, som vanligt hade han komponerat musik till brudparet. Uruppfört och uppfört vid detta enda tillfälle! Bruden hade en krans av rödklöver, folkdräkt...ja på den tiden gifte sig alla våra vänner i folkdräkt....även vi så klart! och vackra band som hängde ner från kransen.

Jag tänkte.... att nu så här 25 år senare..... så gör jag en hjärtformad krans av rödklöver att ta med på festen ikväll!

Det blev några klöver över som jag satte ner i mina senaste loppisfynd, på vår sommarveranda.


Till vårt eget bröllop komponerade han all musik, utom psalmerna förstås.....men Den blomstertid är skriven av en släkting till mig....så det var ju nästan som.... *fniss*.

Anledningen till att mannen komponerade musik till alla våra vänner då de gifte sig berodde på att han alltid brukade bli ombedd att vara organist och eftersom många brudpar ville att han skulle spela musiken som han komponerade åt oss och vi inte ville att den musiken skulle spelas på några andra bröllop än vårt eget och eventuellt om våra barn ville ha musiken så fick det bli så

........varje brudpar fick en låt skriven till sig, uruppförd på bröllopet, noterna nedtecknade som present......

Silverbröllopsparet.......ja brudgummen hade skrivit Lena Marias Brudmarsch och min gubbe framförde Bröllopsmusik Opus II. Vilka underbara och härliga minnen!!!!!!

12 kommentarer:

Charlotta sa...

Rödklöver, en vacker och honungsfylld blomma.
Vackra arrangemang och vackra minnen. :-)
Ha en riktigt härlig kväll och fortsatt skön sommar.

Birgitta sa...

Hej
Vilken vacker krans du bundit av rödklöver. Hoppas festen blir trevlig i kväll.
Nu kan du se orkidéen på min sida.
Ha det så skönt i sommarkvällen.
Kramis Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Aha, du har ju en jätteduktig musiker till man! Att ha sån gåva så man kan skriva musik, det är inte många som kan. Han kanske spelar en trudelutt på festen. Och din krans kommer säkert bli mycket omtyckt. Ha det gott mitt i sommaren.
Kram AnnaMaria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va härligt att höra! Rödklövern är ju här nu hos oss! Plockade en bukett och hängde på dörren, särskilt de där små...
Vilken man du har, musiker! I min familj och släkt har vi också sjungit och spelat. Det har blivit lite sämre nu på "äldre dar" beroende på ett och annat....
Var rädd om era traditioner, förstår att du har mycket att minnas!
Carin

Tina sa...

Hej vännen!!Å, va vackert!! Va fyndig & duktig du är. Hoppas de blev glada för den!! Jag va oxå på massa loppisar nu när jag va iväg. Bara älskar att strosa runt bland gammla ting. Tänk all historia bakom varje ting!!! Hoppas festen va lyckad. Det blir ju mer personligt när någon man känner spelar & el. sjunger på bröllop. Vilka minnen!!!
Hoppas du mår bra!
Va rädd om dig.
Kram Tina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ååååååååååååå så gripande läsning du har skrivit, man blir rörd, det måste ju vara helt underbart med egen musik, och hur är du släkt med den som skrivt musiken till en blomstertid,nu blev jag nyfiken.
Men Gud vilken underbar korg med klöver, och en helt unnnnnnnnnnderbar hjärtkrans, vad duktig du är, så snyggt.
Tänk att kunna binda en sån.
Förressten tusen tack för ditt inlägg.
Ja vi har massor av knott och mygg i år, men nu börjar det lugna sig, dagstid så är det ju helt okej där jag bor. Jag bor högt på en kulle, med torr mark.
Ja det är en ljuvlig tid nu.
Ha det nu så väldigt bra.
Stor kram till dig från Zara

Gudrun sa...

Så fint det blev, hjärtat av rödklöver.
Det lät verkligen mysigt att få egen musik spelad på sitt bröllop. :)

Huset vid ån sa...

Vad kul att ha en såå musikalisk man...låter ju jättetrevligt det du beskriver från dina minnen. Åh! såå vackert o svenskt med rödklöver också...Önskar dig en riktigt Trevlig Helg! kram Therese

Hanna sa...

Tack för titten på din jätte fina blogg. Vilken vacker hjärt krans du har gjort och vackra minnen du berättar.
Hanna

Britt sa...

Vilken vacker krans du har gjort!

Kollade in din spindellilja, har aldrig sett en sån förrut, jätteläcker!

Har inte varit här på ett tag, har haft lite mycket runt mig, men nu har jag semester så jag ska skärpa mig.. ;-)

Kram britt

Anonym sa...

Vilket fint hjärta du har gjort av klöver. Verkligen vackert gjort.
Underbara krukor som du har fyndat.
Önskar dig en fin Söndag.
Kram

Kajsa sa...

Hej!Åh du mörka natt skynda skynda att ge vika.Jag måste ut och plocka rödklöver och nypon.Vill försöka göra vackra kransar som du Lotta!Efter det ska jag sätta mig ner och läsa allt du skrivit,har bara skummat och blev så imponerad....!
Godnattkram från Carpe Diem Kajsa