söndag 12 juli 2009

Det finns inget dåligt väder.......

tänkte jag.....
utan bara dåliga kläder och letade fram mina tovade pulsvärmare/torgvantar, tovade halsduken och dunvästen. Sedan tänkte jag att vilken tur jag har som bor i detta landet för i min garderob finns gott om ullkläder och varma strumpor.

Ut på morgonpromenad ska jag ju.....

...och tänka sig, bäst som jag går där i den vackert hållna tallskogen, luftig och skön, tittar solen fram. Ljus som silar mellan tallstammar är ett sällsamt ljus....jag ser upp på kungsfågeln som hoppar upp och ner på grenarna, tjattrar lite ilsket på mig, jag är en inkräktare på hans revir, över huvudet flyger en hackspett, på en annan gren sitter en liten skatunge och prövar sina färdigheter. Hur är det? Kan jag hoppa till grenen ovanför mig?...och se där...en råget med ett kid och min lilla halvlitersburk är fylld med dagens blåbär. Kan det bli bättre?????

Väl hemma doftar det kaffe. Mannen har kommit upp, kokat kaffe och jag tar en ny frukost. Månntro om jag ska blanda till lite betong idag?

...men först ska jag gå ut i men egna skog och plocka lite blåbär.......skogen är inte stor....men det finns blåbär där!...också!

Underbart är inte kort! Underbart är det mest hela tiden!

14 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Vad skönt det låter med en morgonpromenad i skogen! Jag skulle också plocka blåbär häromdagen, men det blev smultron i stället! Ha en skön dag och tack för titten på min blogg! Stor kram från Maria

Gudrun sa...

Du, vad härligt du skriver, det känns. Själv älskar jag när solen lyser på tallgrenar, det glittrar som guld.
Vilken härlig morgon du hade. Ha en fortsatt bra dag och lycka till med rabarberfatet.
:)

Tina sa...

Hej vännen!! Har varit dålig på att vara vid datorn nu ett tag.Va härlig morgonpromenad du hade!! Underbart att du är så uppmärksam! Många bara rusar på & missar det DU ser & upplever! Hoppas du mår bra min vän!!!
Finns en liten present till dig inne hos mig ;-)
Kram Tina

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för morgonpromenaden! Förstår att det varit lite dåligt väder....
Här har vi haft SM-final i trav för körtjejer, riksmöte, utflykt och festligheter. Därför har jag inte bloggat på denna sida men däremot lagt ut på min trottinglady. Hela stan invaderades av damer, över 100 st! Hur kul som helst! Alla glada och nöjda över arrangemanget och dessutom det bästa vädret i Sverige!!!!
Va, spännande det lät med gjutning, är det svårt?
Carin

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Jag är så tacksam för det du skriver till mig,du är en ängel, och jag säger det samma.
När du skriver så tåras ögonen lätt, det är så livsbejakande och så härligt, man följer med dig och kan nästan se solskimret mellan träden och skogen som är full av liv.
Dessutom så kan man känna smaken av blåbär i munnen, se hur det blir märken på dem när man tar i dem.
Så vackert, du behöver inte bilder för att dela med dig.
Tack för det, du är fantastisk.
Ha det så jättebra.
Kram Zara.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, vet inte vad jag skall kalla det men riktig midnattsol måste man vara uppe i fjällvärlden för att se men det är ungefär som vår härligt knall röd-gula sol, ingen större skillnad. ¨Har sett midnattsolen på Dundret, Gällivare.
Igår när jag åkte på bron över älven var solen som ett rött färgsprakande klot. Helt underbart!
Har haft travgäster, ca 100 st från hela Sverige, du må tro att det gillat miljön och allt arrangemang. Ljuset osv. Just nu kl 23.00 är det fortfarande ljust. OCH det bästa vi har haft fantastiskt väder!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va knäpp jag är, har ju tjatat på om vårt arrangemang i min förra kommentar, hjärnkontoret verkar vara helt utpumpat!

Unknown sa...

Det är så härligt att gå i skogen.. och dessutom plocka blåbär..
Mmm.. :)
Kram Maria

Uttan sa...

Å vilken underbar morgon och vilken underbar dag....den melodin dök upp i mitt huvud efter att jag läste ditt inlägg.
Ja nu har blåbären börjat komma och jag tycker mej se att det blir nog mycké blåbär i år.Gott!!!Och så nyttigt.Jag älskar blåbärsgröt gjort på rågmjöl.
Låter kul med betongen,visar Du oss vad Du gör?
Sköt om Dej!
Kram!

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tack för din gulliga o vänliga hälsning. Blir alltid lika glad...vad härligt det låter att strosa runt i blåbärsskogen...det är svensk sommar det...Du undrade om marken, den har varit nu i helgen. Hemsjön ligger bara 5 minuter från mullhyttan. Man åker på vägen mot Svartå, sedan är det skyltat efter vägen. Inte så svårt att hitta! Det stället kan jag varmt rekommendera. Dom som driver det är såå vänliga o trevliga! Ha en fortsatt bra vecka! Många Kramar Therese

Anonym sa...

Du ser och lyssnar och använder dina sinnen! Och så låter du hjärtat vara med...

Kram Eva-Mari

Birgitta sa...

Hej Lotta! Vad ljuvligt det är att få följa med dej på morgonpromenad i skogen och se och höra allt fint där och smaka av livets goda, som är alldeles gratis.
Har blivit utkörd från köket av barna för att vila lite och så sitter jag här och hälsar på hos alla mina underbara vänner runt om i cyberrymden. Tack snälla ni för att ni finns till för mej och skriver alla underbara kommentarer hos mej.
Stora kramen från Birgitta

Britt sa...

Morgonpromenader är något som stärker mig också. Underbara dofter och luften är hög och klar.

Att ta till vara på det vackra och njuta av det enkla, kan det bli bättre?

Ha en skön dag, min vän.

Kram Britt

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det låter skönt, din promenad. Ser att det blir mycket blåbär, kantarellerna är fortfarande pyttesmå. Är hemma och tvättar idag, skulle kanske packa ner lite varmare kläder..
Ha det bra
Kram till dig vännen
AnnaMaria