torsdag 23 juli 2009

Betongarbetare....

äntligen blev det av, det som jag funderat på i flera år faktiskt, att gjuta lite i betong.

Befinner mig fortfarande i teststadiet...men ett par rabarberblad har det blivit, några blad bergenia, några byttor. En del blev ok, andra alster inte fullt så lyckade

...men det gör itt nôe


Lite lavendelskörd har det blivit också! Får mig att känna att jag sparar sommarens dofter till mörkare tider.
i övrigt njuter jag......varje morgon tar jag en liten bytta med mig på min morgonpromenad och fyller den med blåbär. Skogen doftar helt sagolikt, lite fuktigt, lite jordigt. Det är sinnligt att sitta på huk i blåbärsriset och plocka dessa vackra, goda och nyttiga bär. De innehåller ju gott om se-vitamin hihi! Vi njuter alla bär färska, att spara i burkar är ingen större idé. Vi äter inte sylt speciellt ofta och saft dricker vi inte heller....fast jag ska nog koka lite svart-vinbärssaft. Det finns ju en liten parvel i mitt liv numera, som kanske vill dricka saft så småningom....vem vet?????
Fortsatt glad sommar där ute!






11 kommentarer:

Anonym sa...

WOw vilka fina saker du gjutit i betong!!! de skulle jag vilja ha i mitt växthus och gårdsbutik!
Tack för din goa kommentar på min blogg, jag skäms lite för jag har varit så dålig på att blogga det sista och då mest på att besöka mina vänner, men jag skall försöka bättra mig!
Blåbär låter underbart, tyvärr finns det inga sådana här där jag bor men jag har idag fått en hel hink med jordgubbar som min man varit och plockat, småkillarna har redan avnjutit varsin skål och nu skall det bli syltkok.
Ha det gott och massor av kramar Lotta

Uttan sa...

Den roliga historien från Sundborn ska bli rolig att få höra någon gång.
Verkligen fantastiska saker Du har gjutit.Måste vara roligt.
Mannen är just nu i skogen för att plocka svamp och blåbätrtills.med främmandet från Skåne.Jag kunde inte följa med i dag gick lite för mycket i går.Men då kan ju jag vara hemma och fixa mat istället och det är ju bra.
Jag hoppas ju att de kommer hem med lite blåbär till glassen som jag gör.
Annars är här sååå varmt och kvavt här ja riktigt "klibbigt" väder, skulle nog behövas lite åska och rensa ur lite.
Ha en bra dag!
Kramar!

Birgitta sa...

Hej Lotta!
Vad duktig du är på att gjuta i betong. Dina rabarberblad blev så fina. Förstår att du njuter av att kunna ta en tur i skogen och plocka lite blåbär varje morron.
Även här är blåbären mogna nu och det finns massor av dem. Men jag har inte plockat några och tänker inte göra heller. Orkar inte med det nu.
Ha det så gott och kramisar Birgitta

promenader på landet sa...

Hej! Vad härligt det låter med morgonpromenad och blåbärsplockning! Blåbärsmuffins eller paj är väldigt gott, om du blir sugen att ha något till kaffet! Vilka jättefina löv du har gjort alltid kul att skapa själv! Må så gott! Stor kram från Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har gjort jättefina betongfat. Vi köpte ju ett på marknaden i våras i Karlstad. Men det läcker som ett såll! Maken har försökt täta det, men icke. Så nu ligger det som prydnad, inte fågelbad. Har regnat hem från stugan ett tag nu, kul med riktig dator. Har faktiskt saknat den.
Kramar AnnaMaria

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Inte tror jag att du bara latar dig, det ser inte riktigt ut så.
Så fina betongbladen blev, jätteläckert.
Konsthistoria, ja inte är det så avancerat med tavlan, annat än att om man tittar på den lilla fickan längst ner i vänster hörn så tror jag inte det fanns såna klänningar på Jesus tid, utan ursprungsbildens kläder är nog mer 1700- tal.
När jag läster dina vackra beskrivningar på dina promenader så känns det som om du verkligen tar tillvara på de dagar som man absolut får ut mest värde av, om man gör som du.
Och jag drömmer om de dagarna, riktigt ännu går det inte jag har huset fullt och massor att göra.
Men det är trevligt att läsa dina inlägg och vandra med dig.
Jag får väl säga njut åt mig också, fram tills jag har tid, eller tar mig tid.
Kram Zara

♥ Fyra årstider sa...

Jag kan bara hålla med..vi har plockat mycket blåbär..det finns massor.

Jag vet inte om sagt det, men jag säger det nu..det finns något i din text som känns så kärleksfullt..det lyser igenom. Du verkar vara en glad och harmonisk människa.
Kram Lotta

Anonym sa...

Nu gäller det att lagra sommarens intryck till vintern. Livskvalité är att kunna gå till skogen med blåbärsmuggen! I går bakade jag hallongrottor... fast med färska blåbär. De blev supergoda Blåbärsgrottor!

Njut vidare.

Sommarkram från Eva-Mari

mysiga heestrand sa...

Visst doftar det underbart på morgonen. Det är då och på kvällspromenaden man känner dofterna mest. Jag gjuter mycket, men har inte prövat att gjuta några saker ännu, bara murar och markarbeten. Ditt fat du gjort med rabarberblad blev ju så fint.
Kram Marita i Heestrand

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vad kul och åka till Stockholm, det är perfekt väder för det också. Den här Loppisen är egentligen en Antikaffär i ett uthus. Ligger på vägen mot Arvika, från Vålberg då. Vet inte vad stället heter men det är precis efter vägen till Sunne går in. Han brukar ha mycket stolar och bänkar. Iår är det lite mindre saker. Ligger i närheten av Brunskog, och där finns ju kul saker också.
Kramis AnnaMaria

Hallon & Blåbär sa...

Vilka underbart fina blad du gjutit,så himla vackra.