lördag 3 oktober 2009

Alcachofa.....och höstigt

I vår familj har vi våra små egenheter och en av dom är att kalla saker för annat än de heter.....detta är en alcachofa.....ja, nu heter det visserligen så på ett annat språk, spanska, men vi har fått för oss att det kan gott få följa med till vårt lite kallare land...alltså....

köpte jag två alcachofor som veckans blomma. Min kompis i Göteborg hade en på sitt soffbord och hon sa att låter man den ligga så där så kommer den att slå ut...och inuti döljer sig....ja, det vet ni väl redan....en helt underbar lila blomma..... Så jag väntar och hoppas och minns dessa alcachofaodlingar i Spanien. Om hon har rätt, så kommer ni att få se bild på det också.
Någon barfotarepa blev det inte denna helg, utan iklädd skor och strumpor tog jag med mig lite mossa hem från skogen, vitmossa, björnmossa, kammossa och andra mossarter som jag inte ids att artbestämma och gjorde ett mosshjärta som ligger på det lilla bordet vid husknuten. Blåbärsris, lönnlöv och mossa band jag ihop och duttade ner i en av sommarens betongalster....
Mossbollar, på skaft. Nertill döljer sig ännu creme fraicheburkar med betong som inte brunnit klart. Tanken är att det ska ut på trappan så småningom.

På trappan har lyktorna kommit ut. Pelargonerna står kvar och om jag inte skyndar mig, så bestämmer väl naturen själv att det inte är någon idé för mig att ens försöka få dem att övervintra.

Betongfat i form av rabarberblad har jag ett antal.....efter sommarens utsvävningar i betongglädje så finns resterna kvar. Betongbladen finns utspridda både här och där i trädgården. Så jag tyckte att ett av dom kunde användas till lite fallfrukt.

Lönnlöv, dessa löv fascinerar mig lika mycket varje höst! Att detta löv kan innehålla såååå många färger och bara vara så vackra. Jag njuter!
Här brukar jag ofta stanna till på min morgonpromenad.
Här är ett bra ställe att andas och att vila ögonen. Just idag kunde man se träden och molnen spegla sig i sjön, rågen var skördad och stubbåkern lyser, så där höstigt som den brukar. Luften är frisk och lätt att andas, nu några timmar senare öser regnet ner utanför fönstret, mannen sitter i rummet bredvid och spelar på ett par nya låtar och jag tänker:
-Vad skönt jag har som kan sitta här och filosofera och njuta av skön musik och höra regnet smattra på rutan. Herr Röd, som är på kollo hos oss, sitter på stolen bredvid och spinner. Lyxliv är det liv jag lever!

..och i soluppgången färgades himlen rosa......
Nu ska vi ta en sväng till svärmor. Där bjuds hembakt.....inte fel det heller!
Kramar till alla er därute i höstrusket! ...men med tända ljus så skingras mörkret....
/Lotta

18 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Alca...jag trodde du hade blivit förkyld och det var ett nysord..hihi, helt fel såg jag sen. Så mycket fint du gjort av mossan, jag ska ta en tur innan den fryser fast. Har hänt att jag stått med en kniv och karvat. Vilken vacker hinmmel, det är fotogen i molnen sa vi när vi var små. Och du, jag vann 3 ggr!! på samma dag. Köpte en lott, tyvärr var det dagen efter och då var turen borta. Men jag tappade andan flera gånger den dan.
Ha nu en mysig lördag
Goa kramen
AnnaMaria

Birgitta sa...

Hej! Ska bli riktigt roligt att se om din alca.. blir så där härligt lila som du säjer. Jag väntar och får väl svar så småningom. Vad mycket fin mossa du plockat och gjort dekorationer av. Dina betongfat ser så fina ut.
Men vilket tråkigt väder vi har haft idag. Tur att snöblasket försvann i morse och övergick i regn, fast jag vill ha solsken.
Nu hoppas jag att du får en riktigt mysig helg.
Kramisar Birgitta

promenader på landet sa...

Vilken härlig promenadväg du har och vilken utsikt! Helt i min smak!! Visst är det bra att ta in mossa och annat från naturen nu så man kan spara till eventuella julpyssel! Må så jättegott min vän! Stor kram från Maria

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hihi, fler än vi som har lustiga namn på saker. Alcachofa...ja, sådan är jag helt såld på. Ja, inte då att äta, utan att njuta av med ögonen...de är så underbart vackra, tycker jag.
Funderar faktiskt på att ta en lång kvällspromenad, trots regn och halvt storm...behöver den friska luften.
Ha en fortsatt härlig helg,
kram Lydia

Kajsa sa...

Alcachofor-aldrig hört att man kan få den att blomma själv...Det ska testas!
Och jag beundrar dina fina arrangemang i både mossa och betong!Och så är det en hejare vid kameran.
Vädret här verkligen inte lockat ut oss här på västkusten.Jag har gjort kåldolmar.
Mina söner har önskat det så länge ifrån mig.

Ha en skön kväll och helg kramar Kajsa

Charlotta sa...

Härliga höstpynt du har gjort. Och skockan är ju fin i sig, skulle den inte slå ut så gör det ju inget :)
Hästarna jag fotar är inte mina, men det finns hundratals i hagar runt omkring. Bara att fota, det är så vackra djur. Men som du säger - stora.
Det största djur jag har ägt är Murre. Han ligger gärna i knäet och spinner och det känns så skönt nu när det bara är han kvar.
Hoppas din Herr Röd blir frisk och kry igen och att han börjar äta ordentligt. Husdjuren är ju familjemedlemmar även om de inte är människor och det är otroligt svårt när de är sjuka eller om man mister dem. För mig är det samma beskyddarinstinkter som om barn.
Önskar dig en härlig fortsättning på helgen.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Undrar just om det är svårt att göra dessa mosshjärtan? Har sett idén på ngn blogg tidigare och skulle vilja försöka. Måste införskaffa hönsnätet. Annars har jag också varit ute imorse och plockat in lite grönmossa. Härligt i skogen när solen började värma upp den frostiga stigen. Den rosa himlen är vacker, den kan tävla med min kvällsmåne!
Hälsningar i sena natten...
Carin

Bibbi Maria sa...

hi hi vad gulliga ni är! Ni är verkligen ett hopp för framtiden, en sån där familj som alla önskar! Du fick mig att skratta och minnas att när jag var liten sa vi alla "pockla om" istället för "Koppla om" kanalen på tv:n. Det har alltid fått oss att skratta så här efteråt. Kram på dig, Maria

Tina sa...

Hej du underbra Lotta!!!
Å, vad du delar med dig av mycket underbart!! Vilka underbara kreativa fingrar du har. Så mycket vackert du gjort!!! Jag känner att jag oxå vill göra nu. Va jätte mycket för att pyssla & göra saker med händerna.. målade mycket, gjorde små konstverk av vad naruren hade att erbjuda..mm... för några år sen, men sen blev värken så stor att jag inte längre klarade av det. Men nu är de starkare igen & du får mig att vilja prova igen =)
Tack snälla vän!!! Du sprider sån lugn & glädje!!
Jag är så tacksam över att jag få ta del av dig & ditt liv Lotta!!!
Stor KRAM till dig från lilla mig!

Viola sa...

Hallå där, vilka ljuvliga bilder du bjuder på idag...nej någon värme är det inte precis, igår regnade det hela dagen och dessutom var det kallt...idag lite bättre..men dagen bjuder på inomhusaktiviteter, målning väntar och rensning utav skåp..håller på och gör om min favoblogglista..lägger in dig där...kram

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej, Lotta.
Du underbara.
Ja du skriver så lyriskt och målande så man dras med i alla dina svängar och man kan nästan tycka sig se allt du ser.
Och lönnlöven de är gudomligt vackra, och bilden på himlen, så gudomligt, tillsammans med beskrivningen på när du sitter och lyssnar på din man.
Och mossan, ja den är så vacker, äpplena i korgen och lyktorna, så härliga bilder allihopa, och mest av allt din målande beskrivningar, jag med min fantasi kan se allt framför mig.
Vill också tacka för din otroligt gulliga ord, hos mig, du betyder något.
Sköt om dig, nu ska vi har kalas, för äldsta sonen i dag, skynda, skynda, vi hörs igen.
Kram Zara

annika sa...

Vacker utsikt du har! Började titta på mossan i går i skogen men till hjärtan vill jag ha den som är platt. tror att den finns på stenar bl.a. Får ge mig ut på en ny tur och leta. Jodå ett år var det fruset men det gick att skrapa fram med en kniv.
Visst behöver vi tänka till ibland och påminna oss om hur bra vi har det. Ibland tar man allt för givet.
annika

Inspiration i vitt sa...

Hej Lotta, visst är det fint att dekorera med kockor, jag brukar sticka ner några här och där i olika höstarrangemang.
Så fina dina betongfat är.
Vad härligt du skriver när du berättar att du lever lyxliv, underbart.
Kram på dig/Ingela.

Huset vid ån sa...

Vilka vackra o inspirerande höstbilder du tagit...blir återigen "sugen" på att blanda höstens alla vackra färger på en palett! Kanske det kan bli en tavla nån gång i framtiden...Önskar dig en bra start på den nya veckan! Många Kramar Therese

Lenemora sa...

Utrolig vakker himmel hos deg!
Du har laget så mange fine ting av det du fant i skogen, jeg blir helt inspirert!

Koselig blogg hos deg!

Klem Lenemora

Annika Odelstav sa...

Hej Lotta! Känns som att hösten är trevligare hos dig än hos mig! Muddarna finns på www.helylle.se och sen klickar du under produkter på Helylle design och därunder på pulsvärmare, går inte att skicka annan länk för hela sidan heter www.helylle.se. Hoppas du hittar!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej igen Lotta!
Min ena häst startar denna fredag, har vilat två veckor så i helgen tittade jag bara på andra kusar som sprang via tv-skärmen. Också kul! Har plockat mossa och enris i helgen och imorgon åker nog vinterdäcken på. Ska vara efter vägen tisdagnatt. Annars är dagarna jättefina med sol men det är ju nätterna och de har hotat med snö.
Ha det så gott önskar jag dig
Carin

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Ja, Nu är det slut på kalas för denna gång....Nästa som står på tur är Wilma som fyller 30 nov.och då brukar det kunna vara första advent den dagen! Jag vet inte hur det infaller sig iår, det är nog dgas att kika! Idag ska vi åka på den "årliga" Sanna marken. Jag hoppas att det klarnar upp för just nu har vi riktig dimma. Önskar dig en bra dag vännen! Många Kramar Therese