fredag 23 oktober 2009

Lyckan kommer i ett paket......från Linde....

Så kom det då....paketet från Eva-Mari, boken med stort B som hunnits läsas och lovordats av flera av mina bloggvänner. Denna bok som Eva-Mari så oerhört generöst delar med sig av! Kram och Tack!
I ljusskenet öppnade jag det vackra paketet, så klart en AD inte kan göra annat än vackra paket! Dedikationen från författarinnan var helt underbart, men den håller jag för mig själv. Och nu finns den här och väntar på mig och mina läsgiriga ögon! En feel-goodbok, om drömmar och trädgård och om kärlek! Gissa om jag lääääängtar att få läsa!!!!!!!!!!

Igår var en riktigt litterär dag. På fm lyssnade jag på mannen som satt Närkeorten Kumla på kartan....ja t.o.m världskartan. Hans böcker finns översatta på en mängd olika språk. Mörka böcker påstod han själv...... Hittills har jag bara läst Kära Agnes, men så klart är jag nyfiken på både Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Piccadilly ligger inte i Kumla. Eva-Mari tipsade om Berättelse om herr Roos...så jag tror att jag har att göra ett tag framöver.

Håkan Nesser berättade om sitt författarskap och han svarade på frågor. Svarade han på frågan om vem som är mördaren i Kim Novak????

Nej, det gjorde han inte, men han lämnade en lite vit, tunn skrift som heter något i stil med Sanningen kom Kim Novak......

Berättelsen har verklighetsbakgrund och Håkan Nesser hade lovat....sa han verkligen mördaren(?????) att inte avslöja något förrän 2008 och nu finns det alltså att ta del av i den lilla vita skriften.

Vilken är hans bästa bok då? Själv kunde han inte säga vilken, men hans fru hade skickat med honom:

-Om någon frågar så säg Skuggorna och regnet. Förstår du varför jag köpte den här boken???? Så just nu finns detta på mitt nattduksbord! Är jag inte lycklig, så säj?
Ikväll bär det iväg till Säffleoperan. Sonen blev inringd för en tid sen och ombedd att göra en dubblering av en roll. Så ikväll ser vi Zorba, med Mikael Samulesson (Fantomen på Operan, ni vet) Lena Dahlman och Åsa Bergh (från Kristina fån Duvemåla).

Minns ni min kronärtsskocka för några veckor sedan? Min alcachofa?


Så här ser den ut idag!


Imorgon är FN-dagen och dragning av CD:n. Jag är jättenyfiken på vilken siffra Excel tänker ge mig på slumpfunktionen......
Kramar i hösten!
/Lotta

14 kommentarer:

annika sa...

Det var ett innehållsrikt inlägg. Boken är helt ljuvlig och man vill bara läsa.....Har inte kommit till slutet ännu. Håkan Nesser är min favoritförfattare. Hörde av en Karlstatös att hon hade frågat honom om novellen Oändrat oändligt som vi läste förra hösten på kursen. Då rätade vi ut några frågetecken precis som du ska ta reda på VEM som mördade Kim Novak! Vill gärna höra vad du kommer fram till.
Så stolta ni ska vara när ni lyssnar på sonen. Sträck på er och YVS!
Förstod att du visste vad jag sydde. Visst är det kul att sy!
Ha en skön och avkopplande helg med nära och kära.
Kram annika

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Det ska bli regnigt och grått i helgen så det passar väl jättebra att sitta inne och läsa! Eva-Maris bok tror jag är jättebra, missade att skicka efter den hos henne. Ha en riktigt skön helg! Stor kram från Maria

Birgitta sa...

Hej! Jag hoppas, nej jag vet, att du får en trevlig kväll i Säffle i kväll. Och sedan har du ju helgen räddad med litteratur. Det är något magiskt med böcker. De bara lockar och drar och vill att man ska sätta sej ner och sjunka in i deras värld.
Ser att min besöksräknare går över 10000 när som helst och i morgon ska jag fixa till tävlingen. Idag har vi varit till Arvika och jag har lämnat in panelgardinen där. Och så gjorde vi lite bilärenden. Hoppas ha orken för vävstugan i morron.
Ha det så gott och njut av livet!
Kramisar Birgitta

Vit som snö sa...

Vilka härliga boktips du ger oss idag! Här är så ruggigt väder med snöblask som faller så man vill inget hellre än att kura ihop sej med en god bok. Fast ikväll blir det tv:n, iallafall så länge barnen är uppe-fredagsmys du vet;-)
Ha det gott! Kram Cilla

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej kära Lotta.
Sjunger din son opera,är det sant, så ljuvligt unnnnnnnnnnnderbart.
Och jag som drömt i hela mitt liv om att få se en opera,här finns inga operor minsann, visst är det synd om mig.
Läsningen som du har känner jag inte till, förr läste jag ofta, men inte nu.Kanske det kommer tillbaka.
Du får väl berätta om vad böckerna handlar om.
Sen vill jag bara önska dig en riktigt bra kväll.
Kram Zara

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh, en sån kulturell höjdarvecka ni har!
Trädgårdslycka, den titeln talade direkt till mitt hjärta...kan inte vara annat än en höjdarbok! :o)
Ha nu den bästa av helger,
kram Lydia

Rummet för välbefinnande sa...

Så underbart att se Zorba!!!!!!
Hoppas verkligen ni hade en bra kväll.
Så ser jag trädgårdsboken - det måste ju vara den som Britt "Prillig" visade mig?!?!?!
Den verkar vara ljuvlig. Förstår att du njuter till fullo nu :)
Det här är Lotta för mig nämligen, hela inlägget idag!
Ha det gott!
Kram Mia

annika sa...

Vi läste Nesser på en kurs i Karlstad som jag gick förra läsåret. Det var på universitetet och den heter Att utmana och utveckla elevers läsförståelse. En av de bästa kurser jag läst. Ibland var det bara sååå jobbigt att skriva ner sina tankar och nyvunna färdigheter. Men oj vilka underbara människor jag mötte.
annika

Uttan sa...

Vilka bra böcker....
Håkan Nesser är Mannens favorit och han samlar på hans böcker.Men jag tror inte han har den Du läser nu är det den sista han skrivit?
Måste nog köpa den till honom.
Själv läser jag inte böcker det blir mest små noveller i tidningarna annars löser jag korsord mest.
Men visst köper jag en och annan bok också om trädgård och handarbeten blir det mest.
Så vacker Kronärtskockan blivit...

Hoppas Du hade en trevlig kväll på operan i går!

Trevlig Helg önskar jag dej!
Kram!

Britt sa...

Va härligt med så mycket bra att läsa!!
Jag antar att Zorba var precis så bra som jag hört från andra?
Är din son med den 30 oktober, då jag ska dit?

Skön läsning, min vän

Kramar Britt

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ja du har verkligen något att vara stolt över, och så får du ju åka och njuta av den vackra sången, och glädjas över att barnen har framgång.
Men det har nog fått en rejäl portion kärlek, så de tror på sig själva om jag har uppfattat din person rätt, kärleken är ju viktigast.
Bra föräldrar är ett plus för att våga, och det vet jag att dina barn haft. Sen att de har musikaliska gener är ju ett plus, din man är tydligen mycket musikalisk.
Man får gratulera.
Och nu får du möjlighet att ta hand om dig, nu är det väl din tid, eller hur.
Kram Zara

Tina sa...

Hej du underbara vän!!
Oj, det va ett mycket läsvärt inlägg!! Hoppas du mår bra min vän. Har haft svårt att få tiden att räcka till vid datorn, så jag har inte varit inne hos dig på länge.. men jag ska bättre mig =)
Tänker på dig & såg att du lagt in awarden från mig & det gjorde mig sååå glad =) Tack!!!
Önskar dig en underbar Lördag!!!
Kram Tina

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, kul nu har du också boken!
Spännande att se vem som vinner!
En önskan om trevlig fortsättning på helgen!
Carin

Anonym sa...

Tack, min vän, för din glädje över att få min bok. Det gör mig så rörd!

Kram kram!!

Eva-Mari