torsdag 8 oktober 2009

Triss i tjejer...i.... samma gamla klänning

Idag visar jag triss....
....triss i tjejer!
En ung dam på promenad. Klänningen som hon bär är stickad av hennes mammas farmor (!!!) och bilden är tagen på 50-talet. Tyvärr syns inte så mycket av själva klänningen för min lilla mamma ville nog skydda den blå stickade klänningen från spill.....
Ännu en ung dam. Här är det 70-tal......den unga damen har egentligen växt ur klänningen, men hennes mamma fick lite panik när hon insåg att det var på jästen med bilder. Glad var hon då och lika glad är hon nu...hon som är mamma åt......
..... den tredje damen. Den här bilden är tagen idag. Vad säjer man? Noll-nio-tal? Någon som är klok och kan upplysa mig. Tacksam för svar! På mormors golv ligger hon, solstrålen, som snart hunnit bli fem månader. Det sprattlar i benen och nog vill lilla damen snart iväg....framåt!

Triss i bilder sa jag. Men jag kan inte låta bli att låta den lilla gulliga få ett par extra, egna bilder!
Nä, nu måste jag göra nytta!
Kram till er alla!
/Lotta

29 kommentarer:

Bertil (stolt make, pappa, morfar) sa...

...och tre lika gulliga tjejer också.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Håller med maken, och nog ser man en likhet. Samma näsa tror jag ni har...Tänk att du hittade foto, och bra såna på er alla tre i samma klänning.
Stor kram
AnnaMaria

Hanna sa...

å gulliga bilder.
Hanna

Viola sa...

Vad härligt med denna klänning, den har verkligen sin egen historia...:) med din fundering kan jag icke hjälpa dig...har nog funderat men vet inte hur man ska uttrycka dessa första 10 åren..ha en fin kväll, kram

Birgitta sa...

Hej go´a vännen!
Visst är det fina böcker jag skaffat. Jag ville ha den boken om vävning med papper och se om jag kunde få några nya idéer. Jag har vävt löpare med pappersgarn och de blev riktigt snygga. Jag har pappersgarn hemma och skulle vävt nya sådana, men tiden och orken vill inte räcka till. Jag har inte rätta energin och motivationen just nu. Hoppas den kommer tillbaka snart.
När det blir papperslöpare i vävstolen så kommer de på bloggen som allt annat.
Vilka fina bilder på triss i töser. Ni är lika söta alla tre. Roligt att kunna visa sådana bilder.
Nu hoppas jag att du får en mysig torsdagskväll och en skön fredag.
Kramar till dej.
Birgitta

Fantine sa...

Åh, vilket fint inlägg... Det var därför du plockat fram dessa bilder... :-)

Ja, visst är vi snygga alla tre!!!

Kram på dig mormor

annika sa...

SÅååå fina ni är, alla tre. Fantastiskt att du har ditt foto klänningen kvar. Hon är ju en riktig liten docka.
Trött och tom i huvudet är jag nu.
annika

Birgitta sa...

Hej igen! Det är riktigt att jag har ett tunt och ett tjockt inslag när jag väver ripslöpare. Och det är bomullsgarn i varpen.
Kram Birgitta

Britt sa...

Det är lufttorkad lera, jättehärlig att jobba med.

Söta bilder på söta flickor..

Kram britt

♥ Fyra årstider sa...

Min vän Maria sa att hon skulle få en skiva av dig. Jag skulle få lyssna någon dag. Kul och söta damer.
Kram Lotta

Tina sa...

Hej vännen!! Men Gud så fina bilder!
Vilken liten underbar tjej!! Jag blev varm i hela kroppen av hennes underbara leende & jag behövde verkligen det idag =)!!!
Tack snälla goa vän!!

Va rädd om dig & sovgott!
Kram Tina

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh visst finns det en likhet alltid.Underbar när man lyckas hitta gammla bilder och med samma klänning som finns kvar.
Kram Theres

Charlotta sa...

Vilken vacker och tidlös klänning till de underbara små flickorna. Och vilken fantastiskt mysig blå färg.
För mina texter är inget annat planerat än den digitala skrivbordslåda de nu ligger i. Men vem vet?
Ha en underbar fredag i morgon.
Varma kramar från Lotta

Birgitta sa...

Hej igen och igen!
Tack för kommentar hos mej.
Det stämmer att de brukar kalla denna gardin Frykdalsrutan. Jag har inget bra svar på hur man ska bevara luften mellan rutorna. Får jag något tips på det ska jag tala om det. Vi har 8 hönor + 1 tupp av rasen Hedemorahöns och de är duktiga på att värpa ägg. Äggen har riktigt gul gula.
Trevligt att sticka pärlmuddar. Jag stickar sockar till barnbarnen till julklapp, när jag sitter framför teven och slötittar, för oftast är det inget sevärt.
Nu säjer jag go´natt till dej.
Birgitta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Men hur fantastiskt som helst! Jag har också en stickad klänning som jag haft och mitt barnbarn provat men det blev aldrig att jag fotade min dotter i den. Där ser man vad jag missade. Vilka likheter i bilderna, kul!
Imorgon fre startar en av mina hästar, det blir spännande. Nu förtiden tränar jag dem inte själv. Har faktiskt kört travlopp men det var också länge sedan. Min dåvarande man tyckte att det var för riskabelt när man var förälder.....
Ha det så gott!

Rummet för välbefinnande sa...

Vilka härliga bilder.....
Tänk att tiden går så fort! Tycker ju inte alls det var så längesedan ni var hos mig och vi pratade om hur ni gick och väntade på guldklimpen som nu blivit 5 månader.
Ja, det gäller att greppa tillfällena som du gör och njuta av livet.
Jag håller på och landar och kommer till rätta och det är såååå skönt. Jag börjar känna mig harmonisk :) Jättegott!
Stor kram Mia

Bibbi Maria sa...

Så söt hon är och så söta ni var oxå! Himla kul det här med saker som går i arv.

Anonym sa...

Vilken söötnos! Och tänk att klännigen är kvar och passar lika bra idag. Den håller nog till ett fyrtal också!

Det gäller att man rensar bort rätt saker. Jag har också en virkad rosa babydröm på vinden som en av mina döttrar burit. Inte tänkte jag på att lilla Ella kunde ha ärvt den... nu är det för sent... hon är fem!

Kram i höstsolen.
Eva-Mari

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Men ohhh, så gulligt! 3 generationer och samma klänning, ljuvligt!
Så klart, kommer ni till Skåne är ni så hjärtligt välkomna hit. Jag skulle bli så glad.
Ha den finaste av helger,
Lydia

Huset vid ån sa...

Vilket roligt inlägg....vad kul att klänning kunnat gått i generationer! Åh, Visst är ni lika gulliga Alla Tre också. Ang. Butiken som jag visade i mitt inlägg så ligger den ganska långt ner på Storgatan. Snett emot järntorget....jag kan varmt rekommendera PK.design när du är i Örebro. Önskar dig en riktigt Trevlig o skön helg! Jag tror att det ska kunna bli såna här riktigt fina höstdagar i helgen enligt vädret....Håller tummarna! Kram Therese

Svärdottern sa...

De två senaste bilderna skulle ju lika gärna kunn vara tagna på samma lilla tös, så extremt lika är de! =)

promenader på landet sa...

Vad roligt att ha kvar en klänning, att föra vidare i generationer! Ni är såå söta alla tre! Ha en riktigt skön helg! Stor kram från Maria

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Nämen Gud vad gullig hon är lilltjejen, så god att pussa, man förstår ju att du inte kan låta bli, och så söta bilder, man blir som rörd.
Ja snön, ja snöfall och snö det gillar jag så mycket men inte kyla och mörker.Brrrrrrr.
Tänk att det har lite sommar kvar i stan, ca 9 mil söder om oss, vi var där i går, och vi har så mycket vintrigare, konstigt va, men de ligger vid havet, och havet värmer ju på hösten.
I dag har vi firat födelsedag igen, nu har alla gäster åkt hem.
Ha det nu så härligt, i helgen, ja just det är du också ett barfotabarn så underbart att höra, här har du en till.
Kram Zara

Uttan sa...

Men så gulliga tjejer och visst kan man se att ni är släkt ;)
Barnbarnet hon är sååå söt och tänk att klänningen hållt alla år.
Tack söta,gulliga Du för alla goa kommentarer det har värmt mitt hjärta oerhört mycket.
Trevlig Helg!
Kramar!

Ett ögonblick sa...

Hej igen!
Vilka ljuvliga bilder!
Du frågade om adressen till tjejen som säljer band.... om du går in på min blogg, till dagens inlägg, hittar du adresser och telefonnr. Hoppas du får en härlig helg!
kram//lisamaja

Anonym sa...

så söta ni är alla tre!!!! och visst är det kul att kunna plocka fram en liten klenod ur garderoben.

Tack för alla dina tips på tävlingar/utlottningar som jag kikar in på och på det viset hittar helt fantastiska bloggar!

ha en skön helg och massor med kramar Lotta

Inspiration i vitt sa...

En sån gullig klänning, härligt att den finns kvar så att fler söta flickor kan få användning av den söta klänningen.
Kram/Ingela.

Ingmarie sa...

Underbara bilder på er alla tre!
Måste vara ett kärt minne att se o ha...
Karlstad,solens stad!Där har vi bott i många många år!

Så trevligt det var att hitta just dig!
På återhörande!

jessie sa...

Åh va bra! Tack! =)
Haha ja, va kul att höra att du gillar den! =D
Kram
/Jessica