måndag 19 oktober 2009

Jag njuter av att kratta löv.....det finns frid i det!

Jag gillar det här....att kratta..... det är en stund för meditation för mig, en stund att filosofera över livet, det känns skönt.
I går hann vi med ett par timmars krattning, mellan alla flyttkartonger, gardinstrykning och pussa-på-sötnosen. Mitt i krattandet stannade jag till och lyfte blicken, upp mot himlen.
Den var blå, vackert ljusblå, de gula björköv som fortfarande finns kvar avtecknade sig så vackert och det var helt vindstilla. Lite knepigt är det att man inte uppfattar det med en gång...om det blåser, så noterar jag det genast!
I sensommaren var på tur till Österlen. På en blogg, tidigare i våras, jag tror att det var Lydias gröna fingrar, blev jag uppmärksammad på Kullabygdens keramik. Eftersom vi åkte i krokarna passade vi på att titta in där. Kvinnan som stod i butiken talade sig varm för pajformen som Peter gör...
-och just idag säljer han ut den stora till superbilligt pris. Den är helt suverän. Man behöver inte smörja den....du kommer att älska den!!!!!!
-Hm, pajformar har jag en massa, favoritkeramiker finns i Fryksta (Kil, Värmland), men kanske ska vi handla här...hon är ju så söt och entusiastisk, fast inte sjutton tror jag på allt hon säjer!!!!! (tänkte jag)
Nu är det så....jag är tvungen att erkänna!
Hon hade rätt!
Jag verkligen äääälskar den här pajformen. Numera är den legio för alla mina pajer! Så det kan bli. Ibland ska man tro på alla superlativer och inte vara misstänksam .....hm, man lär så länge...man har elever, som min farfar sa.

Jag var till tygbutiken och letade häromdagen. Jag behövde lite spets, till ett paket som jag tänker göra. Nu var det så olyckligt att man inte hade någon spets som jag tyckte om.
Hur som helst, medan jag gick därhemma slog det mig:
-hm, de där halsdukarna som jag stickar i tunt lingarn...
-hm, det ser ju nästan ut som spets....
-hm kanske kan jag sticka mig en spets?
Sagt och gjort. Tid mellan tanke och handling brukar inte vara lång för mig. Jag tycker att det blev ganska bra faktiskt!

På väg mellan staden och nya huset hann jag springa in en snabbis på loppis och fynda några prylar. Fotografen speglar sig i gräddsnipan och spetskanten på pressglasfatet är så vackert tycker jag!

Det finns en människa som jag kommit i kontakt med, en tjej som gör vackra saker till trädgården. Kristina Trådspira. Ett hjärta från henne hänger i mitt äppelträd, det som min fantastiske svärfar ympat åt mig
...och när mössen hade ätit upp barken ända nere vid marken och gråten fyllde mina ögon
...då gjorde han ännu en heroisk insats. Han okulerade trädet, under jord! Äppelsorten är min favorit, Grågylling, och är en gammal sort. Vårt Grågylling som står på tomten är en riktig överlevare, men jag befarar att snart, snart faller det omkull ...och då finns ett ungt och friskt träd som kan ta över!Livet...det är alla dessa dagar som kommer och går!
Kram
/Lotta

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh, du har varit på Kullabygdens Keramik och köpte den fina pajformen...den får jag kanske också testa då! :o)
så fina 'spetsar' du stickar, själv kan jag inte sticka en maska och beundrar alla som är så händiga.
Ha det så bra hälsar Lydia från jobbet

mysiga heestrand sa...

Hej!
Tack för hälsningen. Så fint din svärfar gjort med äppleträdet. Äppleträd måste man vårda.
Vilken fin idé att själv sticka en spets som man vill ha. Den blev jättefin. Det är mysigt med barnbarn. Mina börjar bli stora, men fortfarande kan jag göra saker tillsammans med dem och det hoppas jag att så skall fortsätta.
Hjärtat som hänger i trädet är också superfint
Kram
Marita i Heestrand

Birgitta sa...

Hej goa vännen! Vad fint du krattar löv, riktigt raka strängar och mycket löv ser det ut som. Här krattas nästan inget löv alls. har ju naturtomt som jag nämnt förrut.
Vilken läcker spets du stickat, finare än köpespetsar. För den är ju helt unik just till det paketet och korgen. Det ser ut som du har mönsterstickat den. Vilken lycka att du har lilla tjejen på nära håll och kan pussa och mysa med henne. Mina små är tyvärr många mil bort. Jag kämpar på med gardínen och tror att jag vävt ca 10 m snart (har inget måttband på den). Det ska ju vävas tills varpen är slut. Sedan ska jag sätta upp vinsten till lotteriet tror jag. Kan vara roligt med något nyvävt.
Nu önskar jag dej en mysig kväll och en fortsatt härlig höstvecka.
Kramar till dej.
Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Först måste jag säga grattis till dottern som får sitt önskeboende. Det inlägget hade jag missat, bläddrade bakåt när du skrev om flyttkartonger. Så du gillar och kratta, ja det är roligare än och klippa gräs. Dina spetsar var jättefina, så duktig du är på och sticka.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Birgitta sa...

Så vackra och harmoniska saker du visar, man behöver de vackra tingen omkring sig tycker jag.

Ivar mår så bra och även hans föräldrar har köpt hus för en månad sedan, så jag får vara till hands väldigt mycket, de bor bara knappt en mil från mej och det är så härligt att få lära känna detta lilla underverk och så ofta. Vi har verkligen förunnats ljuvligheter denna sommar eller hur?

Annars är det lite mycket omkring mej just nu så bloggen får vila lite.
Kramar Birgitta och ha de gott.

Charlotta sa...

Hej, go'a underbara bloggvän! Jag läste din blogg igår och det stod så mycket fint om skratt och vänskap och ansvar så jag blev helt stum och svarslös. Idag finner jag din snälla kommentar hos mig där du nästan ursäktar dig för att du inte svarar utförligare. Åh, jag skäms, jag kunde ju bara ha skrivit 'hej' och låtit dig veta att jag tänker på dig. I alla fall så värmer dina ord i all sin korthet, jag lovar!! Och ännu mer värmer din fantastiska blogg, där jag kan ta del av din livsvisdom. Idag skriver du om hur njutningsfullt det är att kratta löv. Jag älskar det, kanske inte så mycket att kratta som att läsa om din inställning. :D Skratta och kratta! Det är ett motto att leva upp till. För säkerhets skull så skall man börja med skrattet, för man vet ju inte om det blir så mycket skratt när man fått blåsor i händerna efter en kvarts kratt...
Ha en underbar fortsättning på veckan!

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Jag förstår precis vad du menar med att få sinnesro när du krattar löv! Jag får det i nästan allt trädgårdsarbete rensa ogräs är en annan favorit (jo jag menar det) Må så gott och vilka vackra bilder! Stor kram från Maria

Anonym sa...

ja löv finns det gott om nu så passa på att njuta! det är en underbar lukt av fuktiga löv tycker jag och färgerna går inte av för hackor de heller.
Din egen spets är ju bara så fin, du är helt otrolig på att få till fina saker.
Tack för titten hos mig och jag har inte heller varit duktig på att kika runt och lämna kommentarer men tankarna finns där rätt ofta faktiskt. Ha det gott och sköt om dig! Lotta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Håller med, kratta löv är fridfullt. Löv/Jordlukten är så härlig. All lukt av förmultnade växter,jag bara gillar den.
Ha det så gott, här uppe snöar det lite lätt....
Carin

Ett ögonblick sa...

Åh, du skriver så vackert....
Nu får jag nog vackra drömmar i natt.
Vilken fantastisk spets, helt underbar, så duktig du är.
Ha det så gott!
kram//lisamaja

Viola sa...

God morgron, ville bara in och säga..ha en bra dag innan jag hastar iväg till jobbet...så mkt finäsa om ditt inlägg när jag kommer hem igen...ha en bra dag, kram

Helena sa...

Hej Lotta! Man lär så länge man har elever tycker jag var ett riktigt bra ordspråk, ska jag ta fasta på!!!
Tack för att du låter så inspirerande när det handlar om lövkrattning, det r en av de saker som står på min minuslista när det gäller att köpa hus men kanske kan man ändra sig! Ha en bra dag! Kram Helena

Vit som snö sa...

Det var en alldeles underbart ljuvlig spets du gjort!!!
Att uppskatta att kratta är väl att lyckas med det vi alla strävar efter, att leva i nuet, att fånga dagen o se det stora i det lilla!
Visst är det härligt de stunder man upplever ro och frid!
Kram Cilla

Tina sa...

Hej vännen!
Å, vilka fina bilder! Ja, krattning är verkligen avkopplande. Borde nog ut & göra det.. är så trött!!!
Tack för att du satte upp den lilla awarden från mig =) Va kul att du uppskattar den!!
Det finns en liten ny award till dig inne hos mig.. fniss.. om du orkar med fler...hihihi...
Ha en underbar Tisdag!
Kram Tina

Kajsa sa...

Jag blev så rörd över din berättelse om äppelträdet.
Längtar ofta "hem" till huset och undrar alltid över hur där ser ut.
Krattade alltid varje mm av trädgården och för mig var det balsam för själen att ha trägården att pyssla i.
Men så var vi tvungna att skiljas åt och jag har aldrig återvänt.Klarar inte att göra det.Men jag hoppas och ber att min kärlek till huset och trädgården gör människorna som bor där lyckliga.
På skylten ovanför bakre ingången hade jag skrivit "MIN HAND ÄR MIN SJÄL DE TING DEN GÖR AV HJÄRTAT GÖR MIN NÄSTA VÄL"

Vacker Carpe Diem skylt du har.
Klappa ditt äppelträd från mig!


Kramar Kajsa