fredag 24 april 2009

Vad du än söker. Vart du än går. Dig själv går du aldrig ifrån.

Funderar ibland på detta eviga jagande som vi nutidsmänniskor håller på med. Vi jagar och stressar, det är så mycket som ska hinnas med, det är så mycket man vill..... Kanske jagar vi efter bekräftelse? efter att synas?

Rätt ofta jämför vi oss med andra. Vi speglar oss i de vi möter, utan att vi kanske är medvetna om det. Spännande är att när vi möter människor vi tycker om så speglas delar av oss själva i den personen, det vi är nöjda med......men när vi möter människor som vi känner avighet mot så speglas våra innersta mörka rum.
Första gången jag kom i kontakt med det tankesättet blev jag jättearg! Usch och fy...jag ville absolut inte kännas vid att något av dessa avigheter skulle finnas hos mig! Nej, så kan inte vara fallet! Numera stillar jag mig, böjer nacken och erkänner att det visst finns sådana delar hos mig! När de tagits fram i ljuset har jag en möjlighet att påverka det som jag inte tycker om hos mig själv.

....men jag vet också att hur mycket jag än jagar den sanna lyckan...än här, än där, så finns den redan inne i mig. Det är upp till mig att hitta den, ta fram den och njuta av den. Vi föds som original, låt oss tillåta oss själva och andra att vara original också den dag livet tar slut...låt oss slippa dö som kopior!

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du skriver så bra. Och du har ju förståss helt rätt, så är det säkert. Fast vi har liksom inte tid och tänka efter i stunden. Det är bra med dig för du får oss och stanna upp och tänka..Tack
Njut nu av vackert väder och att det är fredag.
Kram till dig
AnnaMaria

Uttan sa...

Så sant,så sant väldigt bra skrivet.
Ja jag har jobbat med mat,mat mat.
Det är sååå roligt att göra goda smörgåstårtor.Nu var det ju lite roligare eftersom det var ett tag sedan jag gjorde nån.
I dag ska vi njuta av värmen som tycks ha kommit så även till dej hoppas jag.
Ha en bra fredag.
Kram!

Huset vid ån sa...

Åh, vad bra skrivet...Tänk om alla kunde stanna upp o ta till sig det där.....Riktigt Bra! Ha en skön o solig helg! Kram Therese

Vit som snö sa...

Jag älskar det du skriver idag! Och jag tror att vi som bloggar ska ta det i beaktande att inte försöka jämföra oss eler försöka synas utan bara ge och ta inspiration , tips och ideer av ren glädje! Vi duger alla precis som vi är! Det är mitt livsmotto att tuta i mina flickor precis dom orden- du är du och du duger, gör ditt bästa, du behöver inte vara bäst.
Ha en underbar kväll!
Kram Cilla

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så sant som det var sagt! Jag får lite Kaj Pollak-känningar. Man ska alltid se till sig själv när känslorna svajar...det är där svaret finns.
Tyckte mest det var rappakalja när jag läste det först ggn, men sen har det landat i mitt medvetande och visst är det så...jag glömmer det bara ibland! :o)
Ha en riktigt härlig helg,
Lydia