måndag 27 april 2009

Nya vårtecken...eller börjar man kanske kalla dem försommartecken?

Ny måndag, nya vårtecken. Humlebackens vårteckenutmaning fortsätter. Vad har jag hittat i min omgivning idag då?
Det är inte bara daggkåpan som samlar på nattens dagg, lupinen har gjort likadant.
Vi har kaxat till oss. Vi testar att plantera en magnolia i växtzon 3...och inte har vi gröna fingrar heller. Men jag ska prata lite till plantan när vi planterar den och be att den ska vara snäll och överleva hos oss! Hoppas att den lyssnar på det!
Rävrompa, säjer vi på värmländska. Åkerfräken säjer floran....... (rävrompa kan också heta rallarros och mjölkört på andra platser i Sverige)..... Hur är det hos dig?

Så här långt har min kastanjeknopp kommit? En bit på väg...men än dröjer det till klasar av vita blommor, med röda inslag väller ut som en brudslöja!
Marken är nyplöjd. Jag tycker att det blir så otroligt vackert med mönstret som plogen gör i marken. Har man turen att komma just precis i samma ögonblick som plogen körs så får man bonus! Lukten av nyplöjd mark!

Backskärvfrö, du lilla oansenliga blomma som växer där på järnvägsbanken.... ...men som rymmer så mycket så mycket skönhet om man bara tittar lite närmre på dig.
Du platsar bäst i en äggkopp och här samsas du med kaffet på sommarrummet.
I det vita solljuset ryms hela spektrat av färger.
När solen skiner på prismorna i kristallkronan kan man se alla vackra färger speglas på väggen mittemot.
Styvmorsviolen. Söta lilla du!
PS! Till alla som kommenterat bilden på Herr Röd. Han heter Zigge och är egentligen vår sons och hans fästmös katt. Vi har förmånen att vara kattvakter då och då, både till Herr Röd och till Fröken Svart, som tillhör vår dotter och måg. Båda två är jättegoa, två helt skilda personligheter, precis som deras "föräldrar"....och så fort Fröken Svart varit här på besök, så ska jag försöka fånga henne på bild....men det blir inte lätt! Det är ju så underbart häääääärligt att få släppa loss på landet bland möss och ormar och annat mysigt som man kan jaga...så stilla...nej det är inget för Fröken Svart!

12 kommentarer:

Caroline sa...

Styvmorsvioler är vackra tycker jag, likaså nyplöjd åker.
Fina vårtecken hos dig med!

/Caroline

Mejrams! sa...

Vilka fina bilder du visar. Bilden på kastanjeknoppen var riktigt fin och söt var lilla fröken Backskärvfröet. Ha en skön dag!/Merja

Maria sa...

Det är verkligen härliga bilder du tar syster kär. Jag gillar särskilt den med droppen där man kan se en gran upp-och-ner. Och alla bilder med lite "udda" motiv som man inte själv skulle ha kommit på att fota.

Jag har faktiskt sett en påfågelsöga i år också, när pappa och jag var i Linköping. Tyvärr var den inte stilla tillräckligt länge för att låta sig fotas, precis som lilla fröken Svart det lilla yrvädret.

Pussa herr Röd från mig om han är kvar hos er!

Kram
Syrran

Tina sa...

Hej Lotta!! Tack för din titt i min blogg!Gör mig sååå glad :-D
Hoppas allt är bra med dig!Det gick bra för mig ska tillbax på Torsdag.
Vilka underbara kort du tar!!Jag är övertygad om att dina blommor kommer att överleva hos er! De kommer att växa & frodas av er kärlek!!!
Må gott min vän & än en gång Tack för dina värmande ord!
Må lyckan le mot dig & din nära!
Kram Tina
http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ska bli kul och höra hur det går för Magnolian. Läste att vi skulle få en magnoliapark på Sandgrundsudden! Dom kanske är mer lättodlade än man tror, grannen har ett stort träd med vita blommor. Så många fina bilder du hade idag! Och här badas det för fullt nu, ja fåglarna alltså. Och monogramen har Agneta Persson sytt, hon är från Karlstad. Agneta kommer öppna Webb-butik snart. Hon är otroligt duktig på mönster.
Kram till dig
AnnaMaria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för ditt besök hos mig!
Ja du sport, spel och spänning är en del av mina livets kryddor. Ju mer man lär sig desto roligare blir det! Det är många fina V75-sändningar på bl a lördagarna. Men bra att du spelar - snart kommer vinsten!
Carin

houseofchandeliers and vintage sa...

Tack för din underbara och medkännande(och uppmuntrande) kommentar i min blogg, du gjorde mig riktigt upplyft.
Tack!
I din blogg så inser jag att du har ovanligt bra bilder på blommor och natur.
Daggdroppen ligger där som en riktig diamant slipad och färdig, helt otroligt.
Du är en fin människa.
Tack och kram.
Zara.

Viveka på Humlebacken sa...

Hej
Här heter mjölkörten rävarompa och åkerfräken heter bara åkerfräken. Två helt olika växter..

Yvonne L sa...

Oh så många fina bilder med vårtecken! Det är så roligt att se hur olika långt våren kommit på olika platser i landet!
Hoppas er magnolia tycker om att bo hos er, de är så vackra!

Cattis sa...

Väldigt vackra vårtecken bjuder du på. Tack för titten!

Uttan sa...

Verkligen vackra bilder.
Ja nu har naturen exploderat och det händer massor.
Snart komme kastanjen att blomma för fullt och det blir grönt på bondens åkrar.
allt gått fort nu och vi måste ju hinna med att njuta......
Ha en jätte bra dag.Kram!

Huset vid ån sa...

Hoppas allt är bra med dig...Solen o värmen har kommit till dig med förstår jag. Vilka härliga bilder du tar...Spännande med Magnolian! Dom är ju såå ljuvliga när dom blommar...Lycka till du får väl ta bilder så vi får se...Ha en riktigt skön Valborg! Kram Therese