torsdag 25 februari 2010

Krokad.....av en krokning

Igårkväll var jag och dottern på kortkurs. Butiken Stick och sy på Herrgårdsgatan i Karlstad hade bjudit in en världsberömd designer, Pauline Turner för att lära oss, en gäng förväntadsfyllda tjejer.......
Ann och Anna! Så helt i fokus på handens arbete att de nästan inte noterar att jag fotar.
Lena, jobbar på....hon gjorde sig en liten ficka till mobilen...den enda av oss som fick en slutprodukt.......*fniss*

Okej, här pågår ett intressant samtal. Laila i bakgrunden är den som känner Pauline och som låter henne bo hos sig under Paulines Sverigebesök.

Vad gjorde vi då?
Vi lärde oss kroka. Det är ett mellanting mellan stickning och virkning. På engelska kallas det för Tunisian crochet. Man använder en virkkrok som är lång som en sticka........
Tekniken var cool...och Pauline visade alster som var väldans spännande. Som så ofta när det gäller handarbet så är det bara fantasin som sätter gränser...men nu kan jag se att mina små garnstumpar som ligger både här och där, kanske, men jag säjer bara kanske skulle kunna bli till någon spännande kreation.
Det vita Sverige är vackert! Det är så jag ser det. Att det under det vita finns en gräsmatta som tänker sig bli grön....ja, det kommer, det vet jag, för så har det alltid gjort och så kommer det alltid att göra......fast för mig får det gärna bli snart...nu gnällde jag lite igen suck på mig!

Helgen är helgad åt snöskottning av tak. Arbetet har inletts eftersom sotarn är på hembesök idag.
Kramar
/Lotta

29 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej kära Lotta!
Tack snälla för din underbara kommentar, den värmde kan du tro!
Denna veckan har jag hunnit med så mycket här hemma då jag inte suttit framför datorn varje dag och det är så skönt!
Du har rätt.., det skall inte kännas som ett tvång för då försvinner glädjen i det som skall vara roligt.

Nu tänkte jag softa med mina trädgårdböcker och mina påbörjade skisser över vår kommande köksträdgård.., så mysigt att drömma sig bort en stund, till det gröna och det som doftar.., SOMMAR!

Ha en underbar torsdag och ta väl hand om dig Lotta.
Kramar till dig
Marianne

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Det där såg roligt ut, visar du något alster i framtiden?
En riktigt bra dag önskar jag dig.
Kram

AnnCharlotte sa...

Det är roligt att gå på kurs och lära sig nåt nytt...krokning, det har jag aldrig provat på. Men jag gillar både att sticka och virka och ofta påbörjar jag saker som sedan inte alltid blir avslutade. Men det behöver ju inte alltid vara slutprodukten som är det viktiga utan det lugn som själva handarbetet ger.
Lite samma känsla får jag av att rensa ogräs...;))

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Anar att du kan göra fina saker med denna krokpinne, vet ju att du stickar ljuvliga spetsar. Alltid roligt och lära sig något nytt. Här har vi skottat av taken 1g, hoppas det räcker.
Ha en fin dag
Goa kramen
AnnaMaria

Mejrams! sa...

Då kanske man får se litet alster här snart, ser jag fram emot. Visst är vintern vacker med all snö men nu får den dock ge sig, om du frågar mig. Igår hade vi en så härlig solig dag med takdropp. Flera sådana tack. Stor kram till dig!/Merja

Tina sa...

Hej vännen!!
Är så glad att du är tillbaka i bloggandet =)
Men Gud va mysigt ni hade det!!
Vi hade besök av en förening som heter MÄRTA på mitt jobb igår efter stängning.. de gick runt & tittade på produkterna & ställde frågor. Jag tycker det är underbart att det finns möjligheter att träffas & hitta på nått skoj, som ni gjorde oxå!!!
Ha en underbar Torsdag!
Kram Tina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej jag igen. Jo det är en Näckros, men konstgjord..fniss. Ser du det lilla krypet på.. visade ju två Näckrosor som maken plockade när han skulle vara gullig. Jag fotade och la ut på bloggen, vips fick jag veta att de är fridlysta. Och det ante mig, så nu har jag konstgjorda, bra va.
Ha det
Kramis
AnnaMaria

Lillan sa...

Vet du, jag vill också att gräsmattan snart ska bli grön igen!
kram
Caroline

Gudrun sa...

Hej igen Lotta!
Jag har ingen butik, ännu, kanske aldrig, vet inte, jag bara skapar och skapar.
Du är hjärtligt välkommen förbi, blir det aktuellt så kan vi bestämma när och så, det skulle vara roligt att träffas.
Kram

Ingela sa...

Hej Lotta vet inte hur jag hittade hit, men kanske det var genom Gudruns kommentarer. Ansluter mig i vart fall nu som följare till din blogg efter att ha varit och hälsat på några dagar. Lite kul för jag har en gammal tröja som min farmor krokade till mig en gång. Det är min älsklingsfärg och därför har jag sparat den och som ett minne.

Angående ditt inlägg om Bolte Taylor hon är en fascinerande kvinna jag har också ett par inlägg om henne filmer och bokrecension. Har dessutom egen erfarenhet av liknande aneurysm som hon.

Ingela från Skåne

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tack så jättemycket för en gullig kommentar.
Tänk så roligt, nu är det legitimt att få handarbeta igen, och det går en rörelse bland även de unga, så glad man blir.
Jag är övertygad om att det blir något fint av dina garner, du har handlaget, det har vi redan sett.
Jo nu har ni snö, ja vi är van så där är det alltid här, snön är inte ett problem för vi har både beredskap och vanan inne.
Men vi har haft så långkallt i vinter, så vi är då i stället trötta på det.
Sista dagarna har det varit över 30 grader kallt.
pendlat mellan 25 och 36, en liten bit upp har de haft 40 grader, då blir man rätt så mör.
Man får väl gnälla lite, det måste man ju få ibland.
Jag önskar er all lycka med snöskottningen i helgen.
Många goa kramar till dig min vän.
Zara

Birgitta sa...

Hej vännen! Vad mycket roligt ni har för er i stora staden. Det känns alldeles för långt för mej med aktiviteterna där, även om det hade varit roligt att vara med. Jag får njuta av dina bilder istället och försöka insupa atmosfären.
Jag ska kolla garnproverna igen och så mailar jag dej.
Önskar dej ett skönt sportlov.
Kramias Birgitta

Ingmarie sa...

....Har då aldrig hört talas om detta med krokning????
Är värdelös på att sticka så nu undrar jag om detta är enklare????
Men jag trasslar nog in mig som vanligt.....

Ha det gött i Solstaden!

C De-sign sa...

Vad kul tt lära sig något nytt!!! Hoppas att du visar något framöver!! Jag tog fram en stickning från i somras som blivit liggande.... och nu är jag igång, det är kul!
Ha en fin helg! trots all snö.... KRAM fr C

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är kul med olika tekniker med garn. I somras blev jag så inspirerad på en vikingamarknad av tekniken nålbindning, så jag köpte en nål av ben och ett fint ullgarn. Har inte börjat ännu, men snart så.
Önskar dig en kreativ fredag. Kram,
Regina

Rummet för välbefinnande sa...

Men Lotta, har du träffat Pauline. Visst är det en fantastisk dam..... Jag mötte henne i höstas och hon gjorde ett starkt intryck kan jag säga, och jag kan tänka mig att det var ett givande möte för din del också - på många sätt.
Tänker på dig och att du har mycket omkring dig. Hoppas det stillar sig snart. Tänk när våren kommer och livsandarna väcks igen. Så ska du ju få komma och hälsa på mig i lokalen också... Just nu är det bara en stor röra, men det kommer att bli bra det här. Det är ju tyvärr inte huset då - ÄN - men det här är alldeles perfekt tills dess att huset kommer *ler*
Sköt om dig nu och hälsa så gott med dig!
Stor stor kram Mia

Snäckskalsdalen. sa...

Krokning - det lät kul!
Tänk vad det finns många roliga saker om man bara kunde samla ihop sig och satt igång.
Hoppas vi får se vad du gjort!
Agneta!

Anonym sa...

Hallå min vän.
Jag kan kroka! Lärde mig i skolan på slöjden. Det är så kul och går så fort... och blir så fint!! Roligt att det kommer tillbaka... som allt gör när man märker att man (jag) varit med så länge så det har gått ett helt varv, fniss.

Jag är så stolt att jag är en enneagram-sjua som du!

Ha det riktigt bra och kram till dig.
Eva-Mari

Britt sa...

Spännande! Ser fram emot att se vad du kommer att skapa.

Kram britt

Galtholmen sa...

Hej Lotta,
Visst är det spännande att lära nytt när man har inspirerande lärare! Själv ser jag fram emot nästa veckas nätverksträff. Vi är ett antal kvinnliga företagare som träffas en gång i månaden för att sporra varandra i våra verksamheter. På ett sätt blir vi lärare till varandra. Det finns alltid tips o råd att ge och ta. Efter dessa möten är man fulltaggad och orkar köra ett tag till.

Vi hade tänkt göra ett nytt försök att åka till Göteborg i helgen, till en matmässa. MEN så säger dem på vädret att man inte bör ge sig av ut med bil eftersom det blir blixthalka. Ja, ja, vi får väl göra som du - skotta av taken istället nu när det töar.
Kram/
Ulrika

Bibbi Maria sa...

Så vackert det är hos er...! Här är det mest grått och trist, solen tittade fram för ett par dagar sedan och det är först då man inser hur beroende man är av den. Hoppas bara det inte blir lika varmt i sommar som förra året... Spännande med krokning, du har då så mycket kul för dig!

Uttan sa...

Men så roligt "krokning" såg ett mönster på nätet inte utan att jag skulle vilja prova.Där gjorde de disktrasor och grytlappar.
Kul med nån sån kurs.
Ska bli kul att se om Du fortsätter och vad det blir :o)

I dag har jag lagt ut bilder på mina "buttar" tänkte Du kanske ville se hur de ser ut i dag.

Just nu regnar det och snön blir så tung så det är bra att skotta av taken.
Trevlig Helg!
Kram!

Viola sa...

Låter som en himla trevlig kurs..handarbete inte jag hinner med just nu men älskar att både sticka och virka och detta har jag gjort mkt i mina dar...:0)

Just nu är det bara gårdsbutiken som gäller..är ju slutspurt nu..den roligaste delen..nu kan man börja skönja hur det ska bli, hoppas innerligt att du kan ta dig hit,

Ha en skön helg, kramar

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej Lotta!
Vilken kul kurs, men jag skulle nog inte ha tålamod för detta! Tur att vi är olika.
Jag ska istället på på fotokurs och är på G med ny kamera.
Ha det så bra i snön!
Carin

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Vilken trevlig kurs du o dottern varit på! Det var många flitiga o energiska människor....Alltid kul o spännande att få ta del av något nytt! Idag har vi takdropp o fågelkvitter så kanske att våren börjar visa sig lite...Kan ju alltid hoppas! Nu ska jag åka med Wilma till Örebro på dansskola, så vi får se hur mycket vår det har blivit i Stora Staden! Önskar dig en skööön lördag! Kram Therese

Anonym sa...

Vilken rolig och mysig kväll du verkar ha haft, kul med nya tekniker! snön börjar sakta men säkert få ge vika här nere för idag har det regnat och det är blött, smutsigt och slaskigt! mitt partytält som jag haft över ingången till butiken och som aldrig kom ner för att snön kom har fått sig en rejäl törn idag och blir sig aldrig mer likt igen =) får bli ett nytt till våren!
Jag önskar dig och familjen en skön avkopplande helg!
Kramar L

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan Lotta!
Oh, som jag beundrar folk som kan sticka och virka...och nu också kroka, måste vara en härlig känsla! :o)
Hur var Brolle? Bra va??? Jag rös av välbehag...han gav kalla kårar när han klämde i, en riktig vitamininjektion!
Varmkram lydia

Birgitta sa...

Hej Lotta! Den blå färgen blev perfekt!
Ha det så gott.
Kramisar Birgitta

annika sa...

Kul med krokandet! Alltid roligt att bry hjärnan med något annat ibland.
Så då har du sportlov nu! Ha det så skönt och koppla av för du verkar ha haft en hel del att stå i sista tiden.
Kanske blir jag hemma i morgon också..det beror på magen.
Ha det så gött
Kram annika