tisdag 2 mars 2010

Tusen Tack Kajsa och Agneta...och hur livet som en Enneagramsjua ser ut

Vilken tur jag har! Jag vann denna duk hos Agneta med bloggen Bergabotrollmor. En pysslig tjej som bor på Åland!
Tusen Tack, Agneta. Jag blev jätteglad.
En annan tjej som berör mig, med sin otroliga handskicklighet. Hon kan göra allt! är Kajsa med bloggen Carpe Diem . Hon gav mig denna award för ganska länge sedan.

Så här vackert och snällt skrev hon om mig......
Lotta....som alltid berör mig med sina ord och foton mm.

Gulle, gulle dig!

Det ingår att skicka den vidare, men jag har ju sett att awarden vandrat runt...så jag släpper den fri. Har du inte fått den, känner du för att berätta lite mer om dig själv...varsågod. Jag läser med spänning allt som skrivs under denna vinjett.

Så ska jag då själv skriva lite om mig.

Det är svårt! Men jag har bestämt mig för att skriva lite om Enneagrammet och om mig...som ennegramsjua.

För att inte detta ska bli ett km-långt inlägg så ska jag försöka fatta mig kort.

Enneagrammet är en psykologisk förklaringsmodell som bygger på urgammal klassisk människokunskap. Den är validerad och godkänd som psykologisk modell och jämförbar med andra välkända modeller som Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) och Belbin
(ur Ennegrammet och de nio livsstrategierna, Elisabeth Wiktorén, Icaförlaget 2007)

Jag har gått steg 1 och tagit reda på vilken "siffra" som är jag.

Jag är en sjua, Entusiasten....

Hur ser då mitt liv som enneagramsjua ser ut.

1.
Jag tycker att allt är roligt och spännande,
alla typer av hantverk, trädgårdsskötsel, böcker, design, klädskapande, psykologi, fota, Photoshop, InDesign, resa, nya miljöer, människor, historia, pyssel, yoga, yogafilosofi, hälsa, hälsosam mat, konsthistoria, litteraturhistoria, inredning.......
är så skoj, så skoj

2.
måste prova...nu...inte sen
kastar mig på ....utan att kolla om det är möjligt
manualer är inget för mig

3.
prova, prova....går jag bet så kollar jag då

4.
tyvärr är det nu så att eftersom allt är så skojigt,
så hinner det ju dyka upp nåt nytt som är skoj under tiden som har gått från att jag började med mitt skojiga projekt.....

5.
...och eftersom det nya är skojigare
så är det gamla skojiga inte lika kul längre....hänger du med?
...många påbörjor finns alltså...inte lika många avslut alltså *röda kinder*

6.
mitt trygghetsben går mot femman, problemlösaren.
Då lever jag till fullo i nuet och av att sitta i lugn och ro och bara njuuuuta av allt.
Framförallt naturen, som då är mitt tempel

7.
mitt stressben går mot ettan, idealisten
Det är då jag blir en riktig petimeter och messerschmitt,
det är då det endast finns ett rätt att göra saker på...mitt

Jag skulle kunna fortsätta att skriva massor om hur det är att leva som en enneagram-sjua...glädjen....för glad är jag oftast.......men också det lite jobbiga att inte alltid avsluta.....



I vår kärnfamilj är vi tre sjuor och en åtta, björnen. Hon den stackars åttan har inte alltid haft lätt i vår familj...för vi tre kunde ju inte fatta att hon var som hon var *fniss*....

Hon sa häromdagen:
-Mamma, menar du att du inte känner dig jättenöjd när du klar med ett projekt. Att du inte stannar upp och säjer, se här, nu är det klart och jag är duktig.
-Så är det....för när projektet är klart är jag mentalt låååångt inne i nästa varför avslutet inte alls är viktigt för mig! Det är vägen, inte målet.....som har betydelse

Sverige är vackert!
( Det som går att läsa mellan rader är....men snälla snö...det räcker nu....smält!!!!!!!)
Kramar
/Lotta
.....som inte besöker er så mycket denna vecka......jag är i trygghetsbenet och njuuuuuter av naturen, *fniss*





21 kommentarer:

Fantine sa...

Enneagrammet är spännande! Men er Åtta har lärt sig mycket av er sjuor också och nog har jag lite dragning åt sjuan också. Framförallt när jag mår bra och njuter av livet som jag gör just nu!

Däremot känner jag att jag har muskler i ryggen idag... Stönig som synden är jag och det får man ofta sota för i efterhand. MEN vi har en fin väg till garaget nu, rakt genom en stoooor snöhög. Idag skippade jag skottandet och tog en långpromenad istället. Det var nog smart av mig...

Tezz från Kungens Kurva sa...

Grattis till vinsten! Duken är jättefin.
Många härliga vinterbilder här :)
Hoppas du får en fin dag!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Vad kul att du tittade in till mig, hoppas ni har det bra och inte har snöat in alltför länge.
Jag har snabbkollar på din länk,det är ju lite kul att se, men kanske man ska vara försiktig med att sätta både sig och andra i ett fack, vi människor har ju så många sidor, olik sidor på bara en och samma person.
Men visst är det alltid roligt att kolla teorier.
livet ska ju levas och vi har ju ingen manual.
Men det blir nog bra ändå.
Du är i alla fall en fin person.
Kram Zara

Anonym sa...

Jaa, nog är jag en sjua alltid... fast jag gör (nästan alltid, hmm) klart mina projekt! Däremot kan jag ha många bollar i luften samtidigt. Och ändå projektera för nästa...

Kram på dig!
Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Jo det kan nog tänkas att det är intressant om man sätter sig in i det hela.
Du är i alla fall cool.
Självklart så är vi överens.
I dag har vi snöoväder, det viner runt knutarna.
Ha en fin vecka vännen.
Kram Zara

Birgitta sa...

Grattis till en fina vinsten. Det är alltid roligt att få en vinst.
Det verkar som jag också äe en sjua. Tycker det mesta stämmer på mej också.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till vinsten Lotta. Och det var mycket intressant läsning, den här utmaningen har varit rolig. Att du har många järn i elden hade jag gissat, är nog aldrig tråkigt och vara med dig.
Ha en fin kväll
Goa kramen
AnnaMaria

bakom berget sa...

Spännande läsning om Dig. Jag är nog åxå en sjua, för jag känner igen mig själv i nästan allt.
Jag har läst lite i din blogg och upptäckte att du tog upp det här med krokning. Jag skrev åxå om krokning för ett kort tag sen. Jag trodde det var en bortglömd konst.
Ha en go kväll! Åsa.

Rummet för välbefinnande sa...

Men Lotta - skrev du om mig nu....... *ler stort*
Kände igen mig väldigt mycket där kan jag säga. Till och med "de röda kinderna" hi hi.
Underbara bilder. Det har varit en otroligt vacker dag idag, men jag har varit i lokalen och målat jag..... Det är ju glädje det också.
Sköt om dig och njut för fullt!!
Kram Mia

annika sa...

Härliga vinterbilder! Kul och intressant det där med teorier om hur vi är. Jag hittar mig lite här och lite där. Känner igen mig i det mesta för jag reagerar olika i olika situationer. Men visst finns det en grund, ett grundmönster.
Ha ett skönt sportlov nu och kroka på. Förstår att du även försöker vara utomhus även om du är trött på snön. Jag har inte tröttnat ännu för det är liksom ingen idé eftersom jag inte kan styra det. Dessutom gillar jag skidåkning i olika former.
Ha det gott!
Kram annika

Viola sa...

Undrar vad jag är..har du någon teori...???? Sitter och slöar i fåtöljen med pc:n i knät...fick min första varuleverans idag, en annorlunda upplevelse vill jag lova, jag som alltid annars jagar varor, hoppas dagen din varit bra, kramen

Inspiration i vitt sa...

Hej Lotta, ååå vad du är underbar, jag läser dina rader med ett leende på mina läppar, känner igen en del men inte allt så undrar vilken siffra jag är hihi. Kram på dig/Ingela.
Ps här är det så mycket snö så Maxis Ica tak har brakat in och det mesta står i vatten huuuuu.

Ninne sa...

Sjua är trolig.jag med- för det där att man tröttnar på det som håller på med?? jo så är det nog. Kul att läsa om det o MAN ÄR JU SOM MAN ÄR - fast det blir galet ibland!!
KRam Ninne

Lillan sa...

Hej vännen!
Jättespännande och som sagt man är en sjua med lite inlslag av......
Får väl erkänna att trött på snömängden har jag varit ett tag.
Ett riktigt skottår:)) och min stackars M börjar t o m bli skotträdd!
kram
Caroline

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Det var en annorlunda o rolig läsning som du bjöd oss på...Börjar fundera direkt vad jag kan vara för någon siffra? Fniss....Grattis till din award den är du väl värd! Idag har solen lyst från en klarblå himmel, kanske är våren på väg iallafall? Hoppas att solen lyst på dig också kära bloggvän! Kram Therese

Mejrams! sa...

Ja, jag hade nog gissat att du har tusen och en saker på gång. Du verkar vara en som har en otroligt sprudlande energi. Undrar vilken siffra jag har. Ha en skön dag Lotta och jag hoppas solen skiner på dig idag./Kram Merja

Galtholmen sa...

Vad spännande med enneagram... har faktiskt aldrig hört talas om detta. Skall definitivt testa - när jag har mer tid, just nu snurrar tillvaron snabbare än hjulet!!! Men vad jag kände igen mig i din beskrivning av dig själv. Intressant faktiskt. Redan i början när jag började läsa din blogg så kände jag en viss "kemi", och då känns det ju ändå lustigare när du "avslöjar" dina sidor, som stämmer så bra med mina.

Ha det underbart/
Ulrika

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Den testen skulle jag vilja göra, kanske 7, kanske inte....
Va tur alla har som vinner, jag vinner aldrig men är lika glad för det, handlar på Tradera, då kan man också bli glad!
Ha en bra kväll, ser "Drömmen om Itlaien" och gick ifrån i pausen. Spännande att se vad dettta ska bli...
Carin

Vit som snö sa...

Det lät spännande o faktiskt tyckte jag nog att det var mej du pratade om;) Kanske man är en sjua då..... hihi
Tack Lotta för att du skrivit så gulligt hos mej under min korta paus. Jag kände att jag vill tillbaka till bloggen ganska fort för jag hämtar energi o glädje här o det beror bland annat på dej!!!
Tack söta bloggvän!
Kram Cilla

Ingela sa...

Här vart man krokad av en krokning jag har något till dig på min blogg

Ingela fra skåne

Kajsa sa...

Hej!Hoppas att du fortfarande är i trygghetsbenet och njuter av naturen.För vem vet vad som händer under våren........slask och grått kanske.
Jag tycker att solen nu är en njutning och droppande snö från taken.Lyssna på snösmältningen.......!
Det är ljuv musik!
Tack för att jag fick en nästan egen RUBRIK,det kändes härligt och se sitt namn så där.....:)))
Och tack för din beskrivning den var intressant och gav mig en utvidgad bild av dej.Mycket intressant.Jag som inte är ngn sökare alls efter olika sanningar om mig själv.
Försöker bara må bra genom att vara snäll och leva som jag vill att andra ska behandla mig så behanlar jag dom.Men jag har en dotter som lärt mig och satt mig in i olika metoder........! Kanske jag hade behövt dess hjälp i perioder i mitt liv.Sen måste jag säga att man blir lugnare,tålmodigare och inte så prestationsinriktad som när man var yngre.
Men jag är nog lite av en sjua jag också.
Oj vad jag surrar på.Ska läsa om Enneagram.Vet ingenting om detta!

Kram och tack och fortsätt njuta!
Och varmt tack för tacket.

Kajsa