torsdag 4 mars 2010

Glöm inte min utlottning!...och detta med upphovsrätt

Glöm inte min utlottning som sker i samarbete med helt underbara Trådspira
Tävlingen pågår t.o.m 21 mars och vinstlistan består av tre dansande änglar att sätta i din trädgård plus två hängade änglar för utomhus, eller inomhus. Oerhört generös tävling



Upphovsrättsfrågor har varit på tapeten ett tag......

Enligt upphovsrättslagen kan man aldrig upphovsrättsskydda en idé....om att fota en solnedgång, eller måla en tavla med en katt...eller virka en mössa

Dubbelskapandekriteriet används för att utröna verkshöjden (dvs hur unik skapelsen är) hos det skapade och säjer att två, av varandra oberoende personer inte ska kunna skapa ett likadant alster........

men

valet av garn, valet av färger, valet av virknål, valet av antal varv de olika färgerna ska virkas kan upphovsrättsskyddas....därför tillhör upphovsrätten till mössan-som-alla-virkar hon som designat den


Därför får du inte se min blå-gula virkade mössa på bild
Den ideella upphovsrätten säjer att skaparen, i det här fallet designern av OS-mössan, har rätt att själv bestämma hur/var/på vilket sätt mönstret på mössan kan användas......

därför får du inte heller se på bild de mössor som jag virkat i andra färgställningar. Har ju inte frågat om hon tycker att jag förvanskar hennes mössa genom att byta färger.......

helt lagligt däremot är att få idéer av vad andra skapat. Därför visar jag bild på den lilla babymössa som virkat, inspirerad av mössan-som-skapat-virkhausse-i-Sverige
Tröjan är det inga som helst problem med att visa. Det är min första skapelse, efter att jag gick krokningskurs i förra veckan, och designen är helt min egen...så så här ser mitt förstlingsverk ut.
Till påsk ska vi åka skidor. En liten dam har börjat förbereda sig!


Gulliga Ingela gav mig denna söta award. Till alla er därute i det soliga Sverige skickar jag denna award vidare. En ringblomma som sträcker sig mot en sommarhimmel.....kommer vi att få se!

Era bloggar får mig att se solsken även en mulen och regnig dag!Kramar
/Lotta

19 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Oh jag sitter bara och väntar och hoppas så att de blir jag som vinner,behöver fler änglar omkring mig och mina tjejer ;)

AnnCharlotte sa...

Tack för att du sprider solskenet vidare...
Oavsett vad upphovsrättslagen säger så tycker jag det är kul att virkning är poppis igen...både att virka själv eller att använda sånt som legat i gömmorna...Jag har haft ett överkast ligggande i skåpet i många år..fint, men det har inte känts rätt. Det var nära att det hamnade hos myrorna men nu känns det helt rätt och ligger nere i vår nyinredda källare-tv-data-tvspels-rum ;)på en säng tillsammans med en massa läckra kuddar.
Så...virka på...eller kroka. Hur läcker som helst är tröjan och mössan ;)

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja det där med upphovsrätt skulle nog många behöva ta en liten kurs om.....
Härligt fint med den gröna hemgjorda tröjan, förstår att du gillar att pyssla på till den lille eftersom du är bra på sådant. Det får jag avstå från, har inte ro i kroppen....tar för lång tid!
Ha det!
Carin

Birgitta sa...

Hej! Håller med dej om upphovsrätt, men det är väldigt svårt att säja i många fall. Räcker det att ändra färg och några trådar här och där? Inte vet jag riktigt. Men jag vet att man inte får ta rakt av från böcker och tidningar och producera och det känns inte roligt heller. Sedan har jag varit med om att mina saker är kopierade rätt av. Men vad kan man göra? Inget, för man har ju inte patent på det. Men jag brukar tänka, att vad synd att de har så dålig fantasi att de inte kan göra egna mönster och design. Man kan skriva hur mycket som helst om upphovsrätten, men det är alltid en del som struntar i det.
Vill bara säja att kläderna till lilla stumpan är så himla läckra. Så fortsätt med det.
Grattis till awarden också.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kramisar Birgitta

Ninne sa...

JA tänk så mycket Tjafs det varit o alltid är om upphovsrätt o visst är det tråkigt om folk inte kan Ändra o göra en sak på sitt vis o inte direkt avbilda el kopiera
Meen det är kanske inte så lätt för sakerna liksom ideérna kommer ju alltid tillbaka efter ett antal år. JAg har sett prov på det under mina 70 år. Såå vad göra??
Kram på dej o jag väntar ivrigt på en liten ängel!! Ninne

mysiga heestrand sa...

Grattis till awarden och till din lilla solstråle. Det är underbart med barnbarn, man älskar dem så mycket.
Du sprider så mycket värme genom dina inlägg.
Ha en fortsatt fin vecká
Kram Marita i Heestrand

Lillan sa...

Vilket underbart litet charmtroll i fräcka solglasögon!
Urfina kläder. Jag har precis börjat sticka en ny liten åkpåse till en liten Sixten som tittade ut igår, 2 veckor för tidigt de rackarn. Stickar som en galning! Sixten är kusin till lilla
Alva som jag skrev om sist. Det känns extra vamrt i hjärtat, nästan som att bli mormor igen:))
stor kram

Njut i din trädgård sa...

oj så mycket regler kring skapandet!

Jag tyckte i a f den svenska skidmössan var ursnygg och skulle gärna vilja ha en sådan!!! Men den finns ju tyvärr inte att köpa ... :(

Trevlig helg!

annika sa...

http://timotei-timotei.blogspot.com/2010/02/et-resteprosjekt.html
Här kommer en länk till en tjej som så pedagogiskt beskriver hur man syr neccesärer.
Åhh så gulligt du ha krokat till lillan. Hon är ju för go på bilderna! Vilken liten linslus!
Ha en skön och go helg!
Kram annika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till Awarden. Och det var en fin tröja, du är himla duktig. Hörde av en arbetskompis att det varken fanns virkkrok nr. 8 eller garn till denna mössa! Otroligt vilken masseffekt det blev. Cool tjej, hon blir vass i backen.
Ha en toppenhelg
Goa kramen
AnnaMaria

Anonym sa...

Det är verkligen en djungel av paragrafer att rätta sig efter (eller inte). Krokningströjan blev ju fantastiskt söt. Roligt med lite annorlunda färgkombination. Den kommer säkert att klä den lilla Skruttan! Så söt ditt barnbarn är, mmm... visst kan man lätt äta upp dem?!

Solhelg önskar jag dig.
Kram Eva-Mari

Charlotta sa...

Tänkvärd lektion om upphovsrätt. Det är så lätt att bara fota och lägga ut.
Nu måste jag in och kolla din utlottning för det var fantastiskt vackra änglar och vinner jag inte så kan jag gott tänka mig att betala lite för att ha sådana vackra smycken i trädgården.
Önskar dig en riktigt skön och avkopplande helg.

C De-sign sa...

Inressant att veta, jag trodde att man var tvungen att skydda sin design genom patentverket.... Fina saker du har virkat! Önskar dig en skön lördag SOLEN skiner här! Har en liten utlottning inne hos mig , välkommen! Kram fr C

Min Skattkammare sa...

Hej Lotta!
Det var en bra beskrivning om upphovsrätten.
Tröjan och mössan är superfina! :o)
Jag tycker så mycket om stickat och virkat, men kan det inte själv.
Nu när Wasaloppet snart är avklarat borde vi väl få vår....nån gång!!! :o)
Ha en skön söndag, vännen!
Kram Kicki

Uttan sa...

Men så fin tröja och så fin mössa till.
Klart man ska ha glasögon om man ska till fjällen....Gullungen så söt hon är.

Grattis till Awarden.
Ha en bra start på veckan.

Kramar!

Merja sa...

Vilkea fina änglar i din utlottning!
Imponerad av alla som virkar och stickar. Minns mina egna stickningar med bävan...allt blev för smått!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Är det nästa generations Anja som sitter beredd och väntar på stundande skidtur i påsk?
Jadå jag håller fortfarande tummarna, änglarna är så vackra.
Kram,
Regina

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hej Lotta,
tack för att du vill vara med i min tävling och snart är det dags med lottningen! Jag vill jättegärna vara med i din och kommer länka den i min blogg :)
Vad duktig du är på att virka, övning ger färdighet!

Kram Elin.

MariaKF sa...

Oh, jag älskar de där små gulliga tungorna som kommer fram hos dessa små liven!!