onsdag 3 februari 2010

Du vet väl om......

...att du är värdefull
att du är viktig här och nu
att du är älskad för din egen skull
för ingen annan är som du
så sjöng våra barn på barntimmarna när de var små........
Är vi alla älskade för vår egen skull?
Är vi viktiga här och nu?
...eller är jag endast viktig för det jag gör och det jag har?
I mina ögon? I andras ögon?
Mäter du dig med andra? Jämför du muskler? och konstaterar förnöjt att dina muskler är större än mina!!!!! Vad det nu är som är just dina muskler Och därmed är du bättre, mer älskad och viktigare än jag?

Ibland tror jag att vi inte känner oss viktiga och värdefulla för den vi är.
Ibland tror jag att min självkänsla kommer av syns jag -så finns jag
Ibland tror jag att endast genom att ha större och starkare muskler än du så blir jag någon.

Kom ihåg!
Ingen annan är som du!
Du är unik!
Ta vara på det!


Tre rosor fick jag i min vård häromdagen. Vackert utslagna är de nu. De minner mig om min brudbukett som innehöll vita rosor och rosa alströmeria och de minner mig om att under det vita ligger en ny vår och väntar....men än segrar kung Bore!
Kramar
/Lotta

22 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Fina bilder du visar idag, underbara rosor.

Det du skriver är verkligen sant men så svårt att känna varje dag. I denna hysteriska tid när prestationer är styrkan, det är inte konstigt att nyandlighet, sökande och behovet av att finna harmoni är stort idag. För visst påverkas man av tidsandan. Skulle nog kunna ha en föreläsning i ämnet känns det som. ;)
Vi måste tillåta alla att vara unika och framför allt att börja med oss själva.
Jag duger,
stor KRAM

mysiga heestrand sa...

Du skriver så fint och tänkvärt.
Tack för din hälsning i min blogg.
Jag har i många år bara trott att jag dugit för det jag presterat.
Det är först nu efter profesionell hjälp jag har funnit mig till ro och bara kan få vara den jag är.
Jag håller med dig att grönt också är en fin färg. Jag älskar min trädgård och allt som har med naturen att göra.
Underbara rosor du fått. De är du värd, du ger så många kloka ord på vägen.
Kram Marita i Heestrand

Huset vid ån sa...

Hej Goa Lotta! Vilka vackra o betydelsefulla rader du skriver....Den låten minns jag att vi sjöng ofta kring lägerelden när jag gick på kyrkans miniorer. Den är väldigt fin, tycker jag. Vilka vackra rosor du har fått, din beskrivning på din brudbukett lät så fin också! Du undrade lite om Fredric var hemma,och det är han så det känns jätteskönt! Det var en svår o tuff tid för någrra veckor sedan! Men han är så positiv och tycker det är bra att han äntligen fått en diagnos av sin svåra huvudvärk. Han har fått veta att han har Hortons huvudvärk och den kallas också för "självmordhuvudvärk" för att det är en sån fruktansvärd smärta. Men nu vet vi att det finns medecin att få nästa gång han får ett "anfall",men visst hade det räckt med hans kroniska njursjukdom som han kämpar med! Men han är positiv o stark som tur är.....Var rädd om dig min vän! Många Kramar Therese

Min Skattkammare sa...

Det är så fint och sant det där! :o)
Tyvärr finns det alltför många människor som aldrig får det värdet från någon annan eller ens hemifrån heller.
Vet du, jag kan inte ens skicka sms!
Blää...vilken tönt man är! ;o)))
Jag är född -59. När jag tänker på att det bara är 14 år efter andra världskrigets slut....ja, då känns det väldigt länge sen! Uj uj! ;o)
Kram på dig Lotta!
Kicki

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, du - tänkvärt så in i bomben! Sitter och läser Eckhart Tolle "En ny jord" och har precis läst om det här som du skriver om idag. Att släppa egot och gå inåt och känna vilken underbar person det finns där inne - typ.....
Underbara rosor och bilderna är så fina, så fina!
Ha det gott i snöovädret!
Kram på dig!
Mia

Lillan sa...

Och Du också!
En favoritsång skriven av en god vän till mig. Han har konsert nästa lördag här i Örebro. Kanske är du sugen på att åka till Örebro.
Stor kram till dig för dina goa inlägg

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja de orden är fina. Många ungdomar skulle behöva känna sig mer trygga i sitt. Tyvärr är det så många som är vilsna.
Ja under det vita finns våren....
Carin

Unknown sa...

Tack sötaste för hjälpen!! I vissa lägen kan det lilla GE sååå mycket!!! =)

Stor kram Malin ♥

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tänk att min son säger detta till mig allt som oftast. Ibland när vi talat i telefon avslutar han med att säga "...å du mamma...kom ihåg att du är värdefull".
Du har rätt...det som göms i snö kommer upp i tö...en vår förhoppningsvis...just nu snöar och blåser det utanför knuten.
Kram,
Regina

Viola sa...

SÅ viktiga rader som får en att stanna upp, skönt att den här dagen är avklarad, tack för din rara hälsning, den värmde, KRAM

annika sa...

Vackra bilder till värdefulla ord. Vi som arbetar med barn kan verkligen realisera innebörden i orden.
Kram annika

Birgitta sa...

Hej goaste vännen!
Vilka härliga rosor du fått. Och jag ser att du vårdat dem varsamt. Vilka kloka ord från dej igen. Du vet väl också om att just du är värdefull! Här vinner Bore segrar varenda dag tycks det. Vaknade till riktigt snöoväder idag och därtill strömavbrott i flera timmar. Inget roligt.
Ha det så gott!
Kramis Birgitta

Vit som snö sa...

Så fint du skriver o så vackra rosor!!! Värt att tänka på.
Jag tycker den sången är såå vacker!
Visst kommer våren, fortare än vi tror....
Kram Cilla

Tina sa...

Du är en helt underbar människa Lotta!!
Du är en omtänksam & fin vän!
Du har ett stort hjärta på rätt ställe!!
Du är för mig, MYCKET värdefull!!!!
Kram Tina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var vackra vita rosor, jättefint fotat. Kung Bore får gärna flytta till nordpolen eller var han bor, nu är det ljummet regn som gäller. Där jag sitter nu ser jag grannarnas tak, så mycket snö! Hoppas nu alla tak håller.
Ha det gott vännen
Kramar
AnnaMaria

Marie sa...

Så fint och tänkvärt du skriver! Kommer också ihåg den där sången från barntimmarna.

Så vackra rosor du har fått. Även min brudbukett bestod av vita rosor.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Anneli sa...

Hejsan.

Så fint du skriver!!!
Mycket tänkvärda ord.

Minns sången från min barndom och barnens barntimmar.
Det är så lätt att känna sig mindre värd än andra, tänk om man kunde tro lite mer på sig själv ändå....

Önskar dig allt gott,
Kram Anneli.

Charlotta sa...

Du skriver ett så fantastiskt inlägg om en så viktig sak. Det får mig att börja tänka. (precis som det ska vara :) )
Att älska någon för den som den personen verkligen är, jag kallar det "moderskärlek". Man älskar någon av hela sitt hjärta - oavsett vad som görs eller sägs. Man blir arg, upprörd, besviken - men kärleken finns kvar.
Från andra sidan, vågar man lita på att man blir älskad - trots allt - av någon annan än sin mor (eller far naturligtvis)?
Hur söker vi bekräftelse på om vi är älskade? Känner vi eller tänker vi? Jag inbillar mig att vi ofta tänker och då får vi så många gånger bekräftelse på motsatsen till kärlek. Vi skäms och tar illa vid oss så fort någon kritiserar. Det är svårt att tro att någon tycker om en efter att ha varit i dispyt.
Du tar upp jämförelser av yttre attribut. Ja, det är nog lätt att ta till den sortens självkänsla som bygger på att 'jag är bättre, större, mindre...'.
En tanke är att vi ska lita mer på känslan. Känner jag mig omtyckt? Men kanske är det farligt, tänk om jag inte kommer att känna det jag vill. Tänk om jag kommer att känna fientliga vibrationer. Bäst att kapa känslospröten och ta den enkla vägen.
Jag hoppas du känner mina vänliga vibrationer. Det är alltid så inspirerande att få ta del av dina kloka inlägg.
Kramar till dig i vinterkvällen. :)

Huset vid ån sa...

God kväll i stugan! Kikar in o önskar dig o familjen en riktigt Trevlig o skön helg! Många Fredagskramar Therese

Anonym sa...

Vilka fina rosor, även jag hade vita rosor i min brudbukett och jag älskar vita blommor överlag. Den här texten berör mig väldigt mycket.
Ängeln var verkligen din det tog bara lite tid innan den kom på lådan, hoppas den kommer till användning!
Kram Lotta

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän och tack för ett fint inlägg! Bra att bli påmind om att vi duger som vi är och inte för vad vi gör eller visar upp! Vår värld känns lite hysterisk ibland tycker jag, det är så viktigt att landa i sig själv och lyssna till sitt hjärta. Må så gott! Kram Maria

C. Tvillingmamma sa...

Oh så fint...blir glad!