måndag 22 februari 2010

A stroke of insight.....

Min dator har fått spunk! och just nu sitter jag och går igenom vad som ska sparas till sen......eftersom min maskin måste göras om från början......

...då fann jag bland mina favoriter en länk till en video och den kan kopplas lite till mitt förra inlägg om paradigmskiftet, om att låta den högra hjärnhalvan styra lite mer över våra liv.

Jill Bolte Taylor, en skicklig forskare på just hjärnor, drabbades en dag av en stroke. Om du känner att du har 20 min till övers så kolla den här filmen. Den är på engelska....men ganska lätt att förstå ändå.

En intressant film om hur de båda hjärnhalvorna fungerar och vad som kan hända om den ena hjärnhalvan blir så skadad att den inte fungerar som den ska. Hur världen och alla människor uppfattas och känns när det är bara den högra hjärnhalvan som styr. WoW!
När jag såg filmen första gången, blev jag alldeles tagen. Om du tar dig tid att se den.....blir du också tagen.......jag lovar!

Gissningsvis, blev jag påmind nu för att le lite åt mig själv och förstå hur jag ska minska lite på gasreglaget och som svar på Jills fråga:

-Vilken person vill du vara? Den 4-kantiga egotrippade personen eller den som inser att vi alla är en del av en större helhet och att vi alla bör omfattas av omsorg om alla...så vet jag vad jag svarar. Vilket svar ger du?

Jill Bolte Taylor har skrivit en bok bok som ligger på försäljartoppen, den finns översatt till svenska och heter Min stroke.

Tack mina vänner i cyberspace, för alla snälla och gulliga klappar på axeln efter mitt förra inlägg. Att min hastighet är lite för hög, beror på att en massa deadlines sammanfaller med månadsskifter febr-mars och att jag måste låta de som är viktigast i mitt liv, få ta plats och utrymme just nu. Efter vecka 10 lugnar allt ner sig och jag tar igen det som jag stressat lite för mycket nu.

Kram, kram
/Lotta

15 kommentarer:

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ja det där är säkert intressant, när du säger så, ska försöka att ge mig den tiden sen att kolla på dina länk.
Och så ta det så lugnt det går då, och så hoppas jag dina dator blir frisk.
Sköt om dig vännen.
Kram Zara

Birgitta sa...

Hej vännen! Nu har jag äntligen läst ditt förra inlägg och det är levnadsregler som är till för oss alla. Många av dem försöker jag följa, men det går inte alltid. Hoppas du tänker lite på regel nr 3 även om det är fullt upp just nu för dej. Filmen såg jag på teve någon gång minns jag.
Jag hoppas du har det bra.
Kramis Birgitta

Tina sa...

Hej Lotta vännen!!
Ja, ibland blir det lite för stressigt. Jag hoppas du får tid att vila upp dig!!
Min dator fick ett gäng med objudna maskar & trojanska hästar.. tror maskarna va gröna med gula öon..feta & lite ludna.. fniss.. så jag förstår vad jobbigt det är när ens dator ej funkar... Hoppas du snart får ordning på den!!
Ha en fin fortsättning på Måndagen!
Varm kram Tina

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hoppas att datorn går att fixa till, en krånglade dator är inte det bästa för stressnivån. Andas djupt...ja inte bara en gång utan flera gånger.
Filmen ska jag absolut titta på, tack för att du rekommenderar den.
Kram,
Regina

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Tack för din gulliga kommentar. Du är en riktig raring, vet du det. Jag tycker om så mycket i livet och bejakar alla känslor, Du vågar tala om djupet (på ett positivt sätt) och vardagen och det tilltalar mig mycket.
Hoppas du får ordning på allt i din dator, jag hoppas att min håller sig riktigt "frisk" ;)
Var rädd om dig, du gör rätt som prioriterar det som står oss närmast, de är det käraste vi har, de som bryr sig finns kvar ändå.
Kram

Viola sa...

Trist med icke kuranta datorer, jag lever på hoppet att du ska få till det, du är en person som jag innerligt vill träffa, håller tummarna att du kan styra upp det hela, kramen

linéa sa...

Det är svårt att släppa taget om gasreglaget. :-) Men jag hoppas datorn kryar på sig och att du får det lugnare snart. Önskar dig en fin dag.

Galtholmen sa...

Undrar om inte jag såg henne på Skavlan för ett tag sedan. Väldigt fascinerande - man får sig verkligen en tankeställare... Synd på din dator - verkar som om allas datorer har bestämt sig för att flippa ut just nu. Har sett att fler bloggare råkat ut för samma sak (liksom jag:-)).
Du undrade om slakteriet; vi har planer på ett litet gårdsslakteri, där vi tänkt ta emot andras djur -främst lamm. Och här är tanken att våra egna lamma skall slaktas, förädlas och försäljas oxå. Idag har vi 17 tackor som förhoppningsvis lammar runt den 23 mars. Hoppas att snön har försvunnit tills dess.
Kör lugnt/
Ulrika

Helena sa...

Hej Lotta! Låter intressant, ska ta mig tid att kolla den filmen sen. Var ett tag sedan jag bloggade runt nu då jag ska kika vidare här och se vad du har haft för fig och passa på att delta i utlottningen också. Kram Helena

Birgitta sa...

Det är klart man ställer upp när ungdommarna önskar något handgjort. Grattis till den fina vinsten av trädgårdskalendern.
Kram Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Spunk låter inte bra, hoppas du får ordning på datorn. Min förra pajade också, nu har jag en jättegammal efter maken. Och så får du försöka stressa lite lagom nu i 2 veckor.
Ha det gott
Stor kram
AnnaMaria

mysiga heestrand sa...

Hej Lotta!
Tack för hälsningen. Jag har kollat på din länk, och den är jätteintressant. Det är så mycket tänkvärt, man måste få tid för återhämtning emellan varven. Jag förstår ändå om du har koll på läget, för mig slutade det med ett skyhögt blodtryck och nästan döden. Jag hade inte vett på att lyssna på kroppens signaler och även läkarens råd att detta är kroppens sätt att säga ifrån att så här kan du inte fortsätta. Nu har det dock blivit ändring för min del. Jag har fått mycket hjälp av en underbar läkare.
Mina stenar på höjd är en konstnär här i närheten som gjort, det är ett konstverk som jag köpte förra Påsken. Murarna bygger jag däremot själv. Det är mycket terapi.
Kram och sköt om dig. Vi har bara ett liv.
Marita i Heestrand

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej igen!
Ville bara kika in och tala om att jag nu har tittat på filmen. Den var fantastisk, vilket budskap.
Spännande med hennes perspektiv i relation till hennes stroke.
Kram,
Regina

Drömmar & Ting sa...

Hej Lotta!
Grattis! Du är en av vinnarna hos oss i Drömmar & Ting. Maila oss adress och vilket hjärta du önskar.
Kram Susanne, Lotta och Helén.

Lillan sa...

Min goavän i cybervärlden, du måste vara rädd om Dig!
Glöm inte bort i vardagen att stanna upp och andas lugnt och ta in värmen från de som står dig närmast!
Tittade nyss på filmen med den fantastiska kvinnan. Såg henne även på Skavlan. Det behövs sådana profeter som påminner om att vi bara lever. En klok vän sa till mig en gång, apropå att lugna ner livet, på sitt jobb är man alltid utbytbar men inte för sin familj. Tål att komma ihåg.

Stor kram till Dig och
Var varsam om dig!
Caroline