torsdag 11 februari 2010

....mitt bidrag till....vi minns nåt varmt och skönt

Runt om i blogglandia läser jag hos er....mina vänner....
en längtan efter ljus, värme, blommor. Ibland är vi lite lätt trötta på snön...även om jag tror att vi alla, trots allt, gillar vårt lands växlingar mellan årstiderna

Mitt bidrag är ett år gamla bilder. Vår resa till

MEXIKO

En tidig morgon, från vår balkong....det ljusnar! Vad ska vi göra idag då?
Så här folktom var stranden, mest hela dagarna. Att börja dagen på detta sätt! Å.....frukterna smakar helt annorlunda än här hemma!

Mexiko, Yucatanhalvön, Mayaland. Vi såg på en dansuppvisning som skildrade mayaindianernas skapelsemyt. Shamanen....vilken dansare.....WOW ..ser ni jaguaren??????
Pyramiden, Kukulcan, tillägnad den befjädrarde ormen som var helig för mayaindianerna. Varje vårdagjämning och varje höstdagjämning i gryningen, samlas mängder av människor för att se när den uppgående solen "rinner" utför trappstegen i pyramiden som en orm som slingrar sig, nerför pyramiden.
Tyvärr var vi där ca 1 månad för tidigt, vilket inte hindrade att besöker var magiskt i sig!
Här en annan pyramid, där det fortfarande är tillåtet att klättra upp i. På vår väg dit berättade vår guide att för ett par dagar sedan hade han sett en korallorm på vägen som vi gick från bussen till pyramiden. Korallormen har en viss egenhet.....den kan få för sig att jaga människor! Ha, ha!
Cenote, en underjordisk flod/sjö som innehåller färskvatten. Hela Yucatanhalvön är "minerad" av dessa floder. Schamanen dök ibland ner i underjorden för att finna andarna och man kan mycket väl förstå det magiska i att han försvann......Själv har jag både badat och simmat i underjordiska cenotes (Cenoter finns endast på Yucatanhalvön) Visst blev det en och annan cerveza, alltid serverad med en limeklyfta och inga dricksglas
Que guapa!
...färger och former......
Frida Kahlo......ingen anna kvinna har väl så färgstarkt målat sitt Mexiko och sin kärlek till detta land! Trots stora fysikska svårigheter målade hon....att vara gift med den stora kände muralmålaren Diego Rivera hade sina sorger och glädjeämnen! En puma...så smidig.....Lever i djungeln....nattaktiv, vilket gjorde att vi inte träffade på någon ute i själva verkligheten......men vår guide berättade att det hände honom rätt ofta att de kunde komma skuttande över motorvägen, nattetid! Mäktigt!

Jaguaren, slö....detta var ju på dagen och i en djurpark......


Sådana här, däremot stötte vi på ett stort antal av......nära kom vi.....*ler*
Pelikaner var också vardagsfåglar...överallt!
Kramar från en Lotta som här latar sig i en hammock (ja, så heter hängmatta i Mexiko)

23 kommentarer:

Bertil sa...

Åh, vad jag längtar tillbaka!

Lenemora sa...

Nå fikk jeg veldig lyst å reise på tur til Mexico!
Takk for bildene du delte, det så deilig, varmt og interessnt ut!

Klem Lenemora

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hihi..nu var du allt snäll med tanke på kortet. Har gått rätt många år sen det togs, valde det för det var svart-vitt. Och vilka bilder du visar, vilken resa ni gjorde. Jag som inte varit längre än till Grekland tycker det här är så häftigt. Ser väldigt skönt ut och ligga i en hängmatta där. Det där med ormarna var inget bra, hade med tvekan gått ut där. Roligt att du tävlar hos mig, som du skrev, man vet aldrig. Den här gången ska någon få säga 2 nr, enkelt och bra.
Ha det gott
Goa kramen
AnnaMaria

Mejrams! sa...

Härliga bilder att minnas till! Framför allt nu när det är så mycket snö och litet kallt. Jag längtar efter våren rätt mycket men håller med dig, årstidsväxlingarna vill jag inte vara utan.
Mitt hem finns inte med i boken och jag har inte riktigt koll vilka hem som finns med i Anettes bok, troligtvis en del blogghem. Ha en skön torsdagskväll!/Kram Merja

Birgitta sa...

Tack för att vi får dela din underbara resa och njuta av bilderna. Frukterna ser väldigt god ut och vädret verkade vara på er sida.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

mysiga heestrand sa...

Vilka underbara bilder från Er resa till Mexiko. Jag förstår att Bertil längtar tillbaka. Flera dagar har jag också gått och funderat på vart jag kan resa, längtar väldigt mycket efter sol och värme just nu. Men tyvärr, nu är det en hel del jobb så resandet får vänta ett tag till. Det såg så härligt ut när du låg i hängmattan.
Det var länge sedan det var en sådan här vinter i Norra Bohuslän som vi har i år. Det är termobyxor på varje dag och har så varit i två månader nu.
Kram Marita i Heestrand

Ninne sa...

Jag hänger med på utlottning hos
http://www.tradspira.se/sv/ Vilka fina grejor. O så blir jag avis på dej. Vilken härkig resa.
Ha de´gott
Ninne

AnnCharlotte sa...

Det ser ut att ha varit en härlig och spännande resa...skönt att ta fram bilderna och minnas ;)
Jag var på resa i Indien för ett år sedan och de minnena är så härliga att ha...och nu när det är så kallt kan jag tänka att förra vintern "missade" jag så det är rätt ok att ha rejält med vinter nu ;)

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Men oj en sån innehållsrik resa ni har varit på, måste vara helt fantastiska minnen som ni bär med er därifrån.
Vilka bilder på djuren, imponerande.
Otroligt härligt att få se från er resa.
Jag tycker trots alla dina underbara bilder, att du är sötast där du ligger i din hängmatta, och ser ut att må så gott.
Jag får nog titta en gång till innan jag lämnar din blogg.
Sköt om dig.
Kram Zara

Rummet för välbefinnande sa...

Vilket äventyr Lotta. Kan förstå Bertil att han längtar tillbaka. Jag har ju inte rest så mycket i mina dar, men kan lätt drömma mig iväg dit ändå. Vilken härlig minitripp jag fick nu - tack för det!
Tänker på dig och hoppas att du får några stunder av vila ibland. Lite "bara-vara-tid".
Ha det fint!
Kram kram

Gudrun sa...

Åhhh, vill ha semester, värme och sol.
Vilken trevlig tur du guidade oss på, fina bilder, ni verkade ha det riktigt skönt.
Tänk vilka färger papegojan har.
Ha det gott.

Tina sa...

Hej världens bästa Lotta!!!
Tack snälla för din hälsning hos mig =)
Gjorde mig så glad =))

Ja, du har nog rätt.. vi är nog ganska tacksamma för våra årstider ändå.

Vilka fantastiska bilder du bjuder på. Ser helt magiskt ut!!!

Ha en underbar helg!
Kram Tina

Lillan sa...

Hej!
Hängmattan, fruktfatet och stranden......jag säger bara YES!
Tack för dina kommentarer hos mig. Har inte riktigt orkat följa upp. Otroligt fina änglar på utlottning!
Och ja, jag var med på den maffiga konserten i Ö-o i söndags. Ala Möller med musiker var helt fantastiska.
passar på att önska dig en skön och trivsam helg
kram
Caroline

Viola sa...

Vilket äventyr ni gjort, måtte ha varit en otrolig upplevelse...tack för underbara bilder..dom behövs verkligen idag..

just nu blåser en hård kall vind, det är grått och mera snö ska vi få...:(

Önskar en skön fredag, KRAM

Anonym sa...

Tack för att jag fick följa med till Mexico. Vilken resa ni gjort. Finns länge i era sinnen...

Hur går det med vandringsplanerna... El Camino?

Hjärtekram till dig.
Eva-Mari

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tack för att jag fick ta del av er resa till ett så spännande resmål.
Ha en fortsatt fin alla hjärtans dag.
Kram,
Regina

annika sa...

Vilken resa ni var på! Fantastiskt att ha en sån strand nästan för er själva. Den frukosten skulle jag vilja ha i morgon! En av sönerna är i Mexico just nu så det var härligt att titta på dina bilder. Det var ca 27 grader varmt i går då vi pratade med honom.
Är ni ofta ute och reser?
Kram annika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta. Nu har jag tittat på dina härliga resminnen igen. Dom här kopparna har jag köpt nu, på Indiska. Dom är rejäla baljor, passar till thé. Dom jag fick i julklapp är mycket mindra, dom har jag till kaffe. Marmeladen har jag köpt hos Sandra i Grums, det var jättegott ihop med Brieost. Rekommenderas!
Ha det gott vännen
Kramar
AnnaMaria

Tina sa...

Hej finaste Lotta1!!!
Du är alldeles alldeles underbar!!!
Tack underbara du för din hälsning hos mig!!
Jag är så glad över dina rader.
Jag vet att du finns där även om du inte alltid skriver!! Jag vet att du finns där!!
Du är en fin vän & jag är så glad över att få ha dig till min vän.
Ja, jag sitter i en jäkla soppa just nu.. arbetsrelaterat.. & jag känner att det får vara nog nu. Kan man inte respektera mig & att jag FAKTISKT har ett handikapp & att man inte vill lyssna på mig.. då jäklar... nu är jag arg.. det är ett bra tecken, för det är då jag är redo att göra de förändringar som behövs.
Jag hade så stort värde av brevet jag skrev till mig själv.. när jag sen läste det & granskade mig själv..fick tillbax lite jädra anama =)
Jag tänker mycket på dig oxå. Du fängslade mig tidigt i vår bloggkontakt. Älskar dina inlägg ditt sätt du skriver på.

Tack för att du kom in i mitt liv & för att du är den du är.
Jag vill jätte gärna ta del av vad som händer i ditt liv.

Alla varma kramar till dig & även om vi inte hörs så ofta.. så vet vi båda två att den andre finns där.. & tänker på den andra =)
KRAM TINA

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilka härliga bilder du visar från Mexico! Helt fantastiskt! Ja, förstår att du kan vara lite mycket nu, du verkar ju verkligen full av energi! Härligt!
Själv jobbar jag ju inte nu och har ändå mkt så ibland undrar jag hur jag hann....
Nu är jag vid tv:n för os-sändningarna, du vet skidor, skkidskytte och hockey är bara sånt jag gillar. Dessutom är förbundskaptenen, vallafolket och expertkommentatorn hemifrån och kompisar. Sedan är det ju inte så långt till "Kallaland" och mitt barnbarn är namne med Emil Jönsson så det är rätt kul att bara gilla allt.
Synd att vi bor så långt från varandra för jag tror att jag skulle uppskatta dig även öga mot öga.
Simma lugnt!
Carin

Huset vid ån sa...

Hej min vän! Vilka underbara o tropiska bilder du bjuder på....Härligt! Förstår att ni längtar tillbaka! Fredric o jag var till Dominikanska republiken för många år sedan och det var också så där tropiskt o härligt! Hoppas att du hade en trevlig alla hjärtans dag! Onsdagskramar Therese

Hanna sa...

Aah, vilka bilder!
Tack för den trippen :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Viola sa...

Kan ju hålla tummarna att 90års festen blir en annan lördag, Kil-Mia kommer hit och då kanske ni kunde samåka..:0) kramen