torsdag 18 februari 2010

Dekalogen......i modern tappning

Läste i ett reklamblad från en bokklubb som jag är med i om en nyutkommen bok.
Den handlar om Dekalogen i modern tappning.
Det slog mig att om vi formulerar rättesnörena till en mer vardaglig svenska så är ju dessa rättesnören helt up-to-date och precis så som alla kloka böcker råder oss att leva!
1.
Var medveten om vad du sätter främst
2.
Var aktsam om det heliga
3.
Var ledig och vila dig regelbundet
4.
Var stolt över ditt ursprung
5.
Var aktsam om ditt eget och andras liv
6.
Var trogen mot din partner

7.
Var hederlig i allt du gör
8.
Var uppmärksam på dina tankar
9.
Var tacksam för vad du har
10.
Var glad åt andras framgång

Känns det inte som kloka och moderna levnadsregler?

källa:Natur och Kultur direkt
De 10 budorden i vår tid
UllaBritt Berglund
Forum 2010

Oavsett religiös uppfattning och tro, så känns det som levnadsregler som nutidsmänniskan kan ta till sig.....och som alla livsstilscoacher råder oss att förhålla oss till livet!

Enligt vissa, står vi inför ännu ett pradigmskifte, vi är på väg mot det empatiska samhället, där människor som tänker mycket med den högra hjärnhalvan premieras, att kunna tänka holistiskt, att vara kreativ och social och att ha empatisk kompetens......vad skönt tycker jag..om det är så.....

...jag börjar nämligen tröttna på förverkliga dig själv-attityden och syns jag så finns jag...om inte omsorgen om andra går hand i hand med det det förverkligandet.

För tillfället behöver ta fasta på levnadsregel nr 3

Stressforskaren Tomas Danielsson beskrev livet som sittande på en motorcykel, högerhanden på gasreglaget

WRooooom, wrooom...det går undan

men vad nu? blir det mer att göra?

Wroom, wrooom, wrooom, wroom, öka farten ........

..och nu? ännu mer?

WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOM, WROOOOOOOOOOOOOOM...kör så det ryker

så kör jag nu! Mot bättre vetanade och mot allt i min kropp som för länge sedan dragit i bromsen

Kramar
/Lotta

25 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Helt rätt. Mycket bra "klok-ord" att leva efter!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra budord, mycket klokt. Kan säga att det var länge sen jag satt på en motorcykel, både bildligt och på riktigt.
Ha det gott Lotta
Stor kram
AnnaMaria

Mejrams! sa...

Så sant så Lotta! Jag måste ta fasta på nr 8 jag, något att jobba på! Kram Merja

Gudrun sa...

Så sant Lotta, håller med dig till 100%.
Tänk om det vore så att vi gick mot det paradigmskiftet.
Jag slutade att gasa för flera år sedan och är numera fast i jorden och leran, som en liten eremit på min plats på jorden.
Ang. humle så när den börjar att växa så kan du få om du vill, fast då behöver du komma förbi, jag brukar få gräva bort varje år, den kan verkligen bli ett elände så man får välja platsen med omsorg. Kanske kan man sätta den i en hink som man får göra med myntan.
Ha det gott.

Galtholmen sa...

Ibland så dras man åt ett håll utan att förstå varför, förrän man är framme. Satt o småläste bland bloggarna, men kände att jag måste titta in till dig! Och vad får jag då presenterat för mig? Jo, kloka underbara ord som mitt hjärta sökt efter. När man svävar lite på kanten mellan att bara gå o lägga sig för att hitta ork, eller att bita ihop o bara gasa på... DÅ kommer kraften åter. Man behöver ständigt höra dessa visdomsord för att påminna sig om vad livet egentligen handlar om.
Kram o tack för dagens puff!
Ulrika

Uttan sa...

Mycket kloka levnadsregler.

Annars har det börjat snöa så fint igen och vi ser ut att få lite till av det vita som så gärna vill komma ner i år.
Ledig och vila regelbundet låter ju bra.....
Kram!

Agneta sa...

Mycket kloka ord! Nästa vecka tar jag fasta på nr 3.
Roligt att du är med i min tävling.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, dessa levnadsregler är så bra! Försök att lyda nr 3!!!!
Det gäller att känna in lugnet, stanna upp men det tror jag vi gör men konsten att säga nej....kan vara svårt för iaf mig. Dagens ungdom klarar nog det! Egoismen, den måste bort och vi måste börja bry oss!
Ha det så gott och hälsningar
Carin

Lillan sa...

Åh, helt mina tankar!
Du är helt otrolog på att formulera klokheter.
Dina hälsningar hos mig värmer innerligt ska du veta. Det känns verkligen som att ha en nära i en ny form, om du förstår hur jag menar?
Det är roligt också med någon som är som jag själv i det här forumet, skriver på djupet ena gången och avlöjar teburkar och annat smått och gott andra gånger.
Apropå det, Min kaffeburk är fortfarande inte utbytt:))
Tack, tack, tack!
Kramkramkram

Caroline

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Så fint det skrev och så aktuellt än i dag.
Man känner sig som hedrad med dina ord, eftersom konstnärer använder höger hjärnhalva.
Jo det vore något om det skulle vända och man börjar att tänka mer med EQ i stället för IQ.
Mycket kloka ord.
Jag tro du kan ha rätt, många blir nog alltmer trött på ytligheten och söker sig vidare in mot djupare insikter.
Du har så kloka ord, och du ger oss så mycket fint i ditt fantastiska inlägg.
Du gör en glad, och det är så befriande,det du skriver om.
Många kramar till dig, jag önskar dig en fin helg.
Din orkidé är super. Jag kommer tillbaka och läser igen i morgon.
Zara

annika sa...

Om vi också kunde leva efter dessa kloka regler så skulle det vara bra. Jag försöker att inte gasa så mycket och bryr mig inte lika mycket om vad andra tycker om det.
Nu ska vi bromsa med sportlov.
Kram annika

mysiga heestrand sa...

Du skriver alltid så mycket klokt. Vackra bilder också. Det gäller ofta att försöka stanna upp och tänka efter tycker jag.
Ha en skön helg
Kram Marita i Heestrand

AnnCharlotte sa...

så klokt...och inte alltför svårt.

Huset vid ån sa...

Så sant Lotta! Tomas Danielsson är himla bra, honom har jag pratat mycket med. Han var en "trogen" kund i den blomsteraffär jag jobbad i en gång. Och jag har även varit på hans föreläsningar på univeritetet i Örebro. Här har det snöat hela dagen så våen känns så långt bort just nu.....Önskar dig en Trevlig o skön helg! fredagskramar Therese

Viola sa...

Väldans kloka moderna budord, dom skulle man behöva ha uppsatta vid badrumsspegeln så man kan läsa dom varje ny morgon..ska nog fundera på det..nu hoppas jag vekligen att 90 åringen firas en annan helg, håller tummarna, vill ju såååå gärna att just du kommer, KRAM

Isas Trädgård sa...

Tack för vackra bilder och kloka ord ! Hoppas verkligen att det holistiska synsättet fortsätter att bryta mark !
Ha det gott ! Isa

Min Skattkammare sa...

Hej Lotta!
Åhhh, vad roligt det var att läsa det här! Mycket klokt och bra!
Och visst tröttnar man på mantran som du nämner, för de är oftast väldigt självcentrerade.
Trevligt att du finns där ute i cyberrymden! ;o)
Önskar dig en fin helg!
Kram Kicki

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag skulle absolut inte ha något emot ett paradigmskifte. Tycker egentligen det har tagit alldeles för lång tid om man tänker efter hur människor mår. Kroppen är ju klok, den talar om när vi inte mår bra genom olika symptom. Enligt vårt förnuft vet vi ju hur tokigt vi gör. Men vad är det då som får oss att kliva på motorcykeln?
Kram,
Regina

Anonym sa...

Kära Lotta. Varför jobbar du så mycket? För vem? Du ska leva resten av ditt liv också. Idag. Inte i morgon eller på tisdag. Nu.

Kliv av motorcykeln genast... ställ in den längst in i garaget.

Kanske vandringen ska ske tidigare än planerat? Ibland behöver man bryta mönstret.

Kramar till dig.
Eva-Mari

Anonym sa...

Hej igen vännen! det låter som om du behöver sätta dig ner med en stor kopp te, en god bok och bara koppla av en stund eller varför inte bara sitta ner och titta ut på den fantastiska vintern och insupa lite energi från det vita och solens strålar! Budorden är jättebra med en modernare tolkning och de bör vi alla försöka leva efter!
kram Lotta

Blåbärs och smultronstället sa...

Tänkvärda ord som vi alla bör ta vara på...nu är jag till slut med i din tävling.
Kram på dig!
Susanne

C De-sign sa...

Kloka ord... och viktiga tankar!!! och underbart att se bilder från Mexico.....vad jag längtar dit... Jag får alltid fruktsallad till frukost där och håller verkligen med om att frukterna smakar helt annorlunda...solmognade.... mums! Kommer nog inte iväg förrän till hösten! Ha det så bra i snön.... Varm Kram fr C

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Din kommentar uppskattas hos mig, det ska du veta.
Vill bara titta in läsa och begrunda och njuta av klokheter, och säga.
Ha en härlig vecka vännen.
Kram Zara

Pysselpalatset sa...

Hej, vad kul att hitta till Dig... Kul att du pratar om stressdoktorn... han har jag bloggat om i ett tidigare inslag... bara älskar hans föreläsningar... kram Jeanette

Kajsa sa...

Hej !Hoppas att din dator återhämtat sig från SPUNK sjukan.
Själv mår jag riktigt bra.Kan inte förstå hur man kan göra det och inte ha ont ett ända ögonblick efter att de gjort 8 snitt i mitt ben ett med 10 stygn(åderbråksop.)Men jag är glad för det....det är ju alltid lite kompliserat när man är transplanterad.Några dars extra tid på sjukhus.Men jag hade trevligt sällskap med 3 smarta,roliga kvinnor i 85 årsåldern.Vi pratade i 4 dagar oavbrutet men med lite sömn emellan!
Det var underbart.Alla borde ta sig tid och prata även med våra äldre det är så enormt givande.
Tack Lotta för dom fina budorden.
Jag ska skriva ner dom och kanske blir de till en vacker tavla så småningom;)Önskan finns.
Tack också för snöbilderna!
Ska lyssna på den kloke som du länkat till.
Och du kör lagomt fort.Man vinner inte så mycket på att sressa elller köra för fort.Lite brummmmmmm är bra men mitt motto är LAGOM.
Krokning ser roligt ut.....har sett det i ngn blogg och det verkar gå fort att åstadkomma tex en pannlapp.Men stilla dej nu Lotta och sänk kraven på dej.

Kramar från Kajsa som är LAGOM i det mesta.