söndag 7 juni 2009

Utflykt

Vi har skjutsat våra småttingar till Arlanda....de är i USA just nu och firar kusinens graduation! Spännande och häftigt!
Då passade mannen på att bjuda mig på en utflykt, till Grisslehamn(!!!) och hotell Havsbaden. Afternoon tea, 3-rätters middag och vin! Inte illa...bara så där!
I Länna kyrka vigdes min farmor och farfar 1924. En söt kyrka alldeles vid vattnet strax utanför Norrtälje!

Vi hittade en vild orkidé...Jag tror att det är en Adam och Eva....men jag vet inte säkert, så om någon kan ge mig besked så blir jag glad.

Får på bete i en hagmark. Jag tycker att det är så jättemysigt att resa runt i Sverige och se på hur kulturlandskapet förändras.
I lilla mysiga Sala finns denna byggnad. Här syns lämningar av bergsbruk. Uttan tipsade mig om tant Blå och ett litet besök gjordes i den butiken. I Norberg, skulle vi ju naturligtvis ha fikat hos Elsa...men tyvärr var magarna fyllda av mat så det fanns inte plats för kaffe! Däremot träffade vi en excentrisk konstnär i Abrahamsgården. Han var tvungen att vakta butiken åt sin fru...vilket inte föll honom på läppen....det talade han tydligt om för oss!
Väl hemma har jag plockat nya smörblommor tiil krönet på skåpet. Det blir så fint när de torkat.
Just nu fyller jag husets vaser med lupiner! Jag tycker mycket om dessa blommor som kommer i så många olika kulörer!

17 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej Lotta
Jag måste bara skriva några rader till dej innan sängen väntar på mej. Vilken trevlig dag du har haft. Bli bjuden på fin middag och rest runt i vårt vackra land. Jag vet inte heller säkert vad den fina orkidéen heter. Vilken liten fin kyrka ni varit i.
Nu får vi hoppas att det blir lite skönare väder igen med lagom värme och sol.
Jag önskar dej en skön vecka och njut av naturens fägring.
Kram Birgitta

Rummet för välbefinnande sa...

Vilken underbar överraskning! Det är just det som förgyller livet..... Och kyrkan var ju fin, sådär som hämtad ur en gammal roman. Kan nästan känna hur fantasin griper tag i mig och skapar ett scenario där utanför kyrkporten......
Visst är det härligt med lupiner, tycker också om dem, med sina färger som lyser upp tillvaron.
Ha en fin vecka Lotta!
Kram Mia

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Grattis till din resa! Härligt!
Gäller att ta vara på livets ljuspunkter! Jag tar också in smörblommor, årlig tradition.
Men lupinerna tycker jag vissnar på en gång inne, eller slokar.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med artbest på blomman. Ser sådana för sällan.
Ha en bra måndag. Här skiner solen!
Kramen
Carin

Vit som snö sa...

Vad mysigt gjort av din man! Så härligt att bara få rå om varann o mysa i denna stressiga men ljuva tid!
Vilken vacker kyrka, den ser riktigt gammal ut.
Låter som att ni haft mycket mysigt på er tripp! Vad kul!
Smörblommor har jag aldrig kommit på att torka, det måste provas.
Idag skiner äntligen solen här i norr! Skönt!
Kram Cilla

Uttan sa...

Hej!
Utflykten ni gjort verkar ha varit lyckad!
God Mat vid fint hotell det är väl mysigt att få maten servarad och tre rätters...inte illa.
Kul om jag kunnat tipsa dej om lite sevärdheter.
Du måste nästan passerat där vi bor....jag kunde vinkat ;)
Lupinerna är vackra nu kanske skulle ta en tur på cykeln och plocka nårga!
Ska kolla i min flora om jag kan hitta blomman!!!
Sköt om dej!
Kramar!

Mejrams! sa...

En riktigt go man du har. Vi kvinnor gillar ju sådana trevliga överaskningar. Det låter som du haft en härlig tripp i vårt avlånga land. Kram Merja

Helena sa...

Hej Lotta! Tack så jättemycket för din snälla kommentar hos mig, jag blir så glad i hjärtat! Vilken mysig kyrka du visar, jag gillar den sortens kyrkor jättemycket! Lupiner, lupiner, dessa vackra lupiner!!! Ha en skön kväll! Kram Helena
Förresten, vilken man du har! Håll hårt i honom(=

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin tur det blev, och så flott maken bjöd. Blommor det är det ju du som brukar klura ut vad dom heter, tror du gissar rätt? Jungfru marie nycklar tror jag ser ut så, men har ljusare rosa färg. Ja som du hör är jag inget bra på detta! Och så kul med besöket hos Tant blå, henne bloggar jag med.
Kram till dig vännen
AnnaMaria

♥ Fyra årstider sa...

Jag mår alltid så bra när jag besöker dig... och läser din beskriving på dig själv ..en klok kvinna..med ett klokt bloggnamn. Härligt att ni kan unna er tid och mys tillsammans...hoppas att det alltid är så för mig och min man.
Kram Lotta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Du är alltför vänlig med mig, när du skriver om mina inlägg, men jag måste säga att du både smickrar och glädjer mig oerhört.Jag känner mig tacksam för dina snälla ord, verkligen.
Du är så ovanlig och en människa som själv verkar ha gått igenom en hel del.
Hoppas ni får det jättebra nu när du skickat iväg baren.
Jag måste fråga om inlägget ditt idag.Du skriver om en byggnad, men jag ser bara får, jag har problem på flera bloggar att se alla bilder.
I vart fall så vill jag gratulera till middagen och resan, det var verkligen gulligt.
Och vilken vacker kyrka, som konstnär är jag så impad över alla slags byggnader, och kyrkor är så häftiga.
kul att veta att din mamma gifte sig där, kunna gå där och fantisera, i den vackra kyrkan.
Lupiner skulle jag verkligen vilja ha. Jag har odlat förut, men det blir inte så mycket här. De vill inte sprida sig själv så bra.
Och eftersom de är anueller så får man inga blommor på första året, och då blir det omständigt att odla.
Men din bukett är ju hur ljuvlig som helst.
Tänk vad glad jag blir av ditt inlägg,du minns första gången ni träffades, jag visst är det konstigt, jag minns det också.
Men jag tänkte inte som du, vad oerhört romantiskt.
Det känns roligt när det finns någon som slår oss i år,tillsammans, det börjar bli ovanligt nu.
Ha det så bra.
Nu väntar min man, vi ska ut på fiskebevakning, ta fast tjuvfiskare om det går.
Vildlaxen är fredad här till den 19 juni och folk kan inte hålla sig.
Fiskeriverket värnar om den inhemska Laxen som ju nu i dessa dagar är så viktig.
Mannen är fiskebevakare, och jag tycker om att följa med och fota, vattnet skum, tänk om man kunde fånga en hoppande Lax, det vore nåt.
Ha det så jättebra och ta hand om er, tack igen för att du är du Lotta.
Kram frän mig.
Zara

Anonym sa...

Hej Lotta
Vilken underbar överraskning att bli bjuden på middag bara sådär.
Vilken underbart vacker kyrka du visar bild på.
Vet inte vad den orkidéen heter.
vad fint med torkade smörblommor du har.
Önskar dig en fin dag.
Kram

Anonym sa...

Underbart med en spontan tripp... med övernattning också, det är gulkorn i vardagen.

Kram Eva-Mari

mysiga heestrand sa...

Visst är Sverige vackert.
Vilken härlig tur ni tycks ha haft och vilka underbara bilder du tagit.
Ha en bra dag
Kram Marita i Heestrand

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Vill börja med att tacka dig för dina gulliga ord...du är så snäll! vad härligt o lyxigt att få vara på hotell o äta tre-rätters, det låter ju jättemysigt! Det kan man leva länge på....Du visar så fina bilder hemifrån dig också...Tänkte på smörblommorna, det ser så hemtrevligt o mysigt ut! Må så gott vännen! Kram Therese

Caroline sa...

Vad kul att bli bjuden på hotellvistelse så där helt oväntat!
Sådana överraskningar förgyller livet!

Och, ja, kameran följer med överallt i sommar, har alltid lillkameran i handväskan... :)

Kram Caroline, som troligen tar bloggpaus i juli.

Anonym sa...

Åhh vad mysigt ni verkar ha haft det på er tur! så fina kort du tagit och det där med smörblommor ser ju jättefint ut, men bösar de inte ner väldigt lätt? visst är lupiner fina och de växer ju som bara den, jag lät några växa fritt i mitt land förra året och det har blivit MÅNGA av dem i år så jag får nog försöka flytta dem utanför trädgården istället. Ha det så gott, kramar Lotta

MiaMaria sa...

Hejsan!

Vilken härlig tripp, fina bilder och vacker omgivning....

HA´nu det så bra!
MiaMaria