onsdag 10 juni 2009

Kulturresa

Varje år blir vi bjudna av vår arbetsgivare på en kulturresa. Detta år var målet residensstaden i grannlandskapet Närke. Någon vaken iakttagare kanske noterade att det ena fornminnet (dvs jag) var ifört gnällbälte och kanske kunde dra den enkla slutsatsen att jag är bördig just från Närke och dessutom residensstaden Örebro.

Vår utflykt började vi på Svampen. Invigd 1958. Som barn var det inledningen på sommarlovet då mamma och pappa tog oss till Svampen och och vi fick varsin glass!

Ett annat lustigt minne från Svampen var när jag var där tillsammans med min farfar, min pappa och vi fyra barn.
Barn i föräldrars sällskap åker gratis i hissen, stod det på skylten och min farfar som hade skämtlynne konstaterade helt lakoniskt

-Vad bra! Då behöver vi bara betala en biljett. Min. För detta är min son, sa han och pekade på min pappa och han är i sällskap med sin förälder och de små fyra är barn till honom och alltså även de i sällskap med sin förälder!

Nästa år var skylten ändrad till barn under 10 (eller nåt sånt) i föräldrars sällskap åker gratis i hissen!

Det var ganska kul att gå runt i Wadköping som turist och få en guidad visning!
Det var ännu roligare att ta del av en teaterföreställning(guidad tur) på slottet där vi mötte Sveriges kronprins av år 1812. Vem var det? Han kröntes till kung just i Örebro 1814 och finns på en hög staty alldeles utanför Slottet!
Sedan bar det av till Vinön ute i Hjälmaren och vi bjöds på hjälmargös med rödbetor, kapris och pepparrot, färsk potatis och kaffe och kaka.


Vad heter knopen?


I Stadsträdgården finns kreativa odlingar. Örebros Stadsträdgårdsmästare har ett samarbete med Kvinnerstaskolan som anlägger idéträdgårdar. Ett café finns också i växthuset. I sommar hoppas jag kunna käka lunch där någon dag!



Kungen hette inte Engelbrekt....utan var den förste Bernadotten; Jean baptiste Bernadotte, som kom att bli kung Karl XIV Johan...

....och knopen är en pålstek!

Glad sommar!

13 kommentarer:

Uttan sa...

Vilken mysig resa Du har gjort.
Kul det där med skylten på Svampen.Ja jag kan tänka att de gjorde om skylten.....
Jag var på skolresa till Örebro och svampen när jag gick på lågstadiet.
Kul at du berättade lite för det där verkar intressant resmål tycker jag.Wadköping och ut till den där ön...
Jo jag har sänt dig ett mail.
Hoppas verkligen att det kom till dej.
I dag har vi regn och ruggigt väder.
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Knopen borde jag klara, det var värre med kungen! Vilken fin resa du gjort, igen! Du är ute på mycket kul du. Historien om farfar och hissen var bra, snabbtänkt.
Kram till dig
AnnaMaria

Britt sa...

Vad kul med hissen och din farfar//Britt

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va kul med Svampen. Där var jag som barn och kommer ihåg hur spännande det var att åka upp i hissen. Vi hade kombinerad semester och jobbresa där pappa köpte hästar. Vi besökte en familj som bodde i ett "stort,fint" hus tyckte mina små ögon och åkte med dem till Svampen. Jag tyckte att det var så grönt överallt med alla buskage och träd. Var ju inte van det från norr...på den tiden. Nu är det nog inte så stor skillnad vad gäller trädgårdarnas grönska, bara trädsorterna. Ja, vilket minne.
Vi var priviligerade som fick bo på hotell och besöka olika spännande familjer. Allt från Skåne, Småland, Norge, Finland och så vet jag i Örebro. Härliga resor för en ung flicka.
Vad gäller årets semester blir det nog Italien igen. Har inte planerat eftersom jag har så många travaktiviteter i sommar som jag är med och arrangerar. Brukar inte vilja planera så långt i förväg....
Ha det så gott och välkommen norrut!

Vit som snö sa...

Vilken härlig resa!
Vi var i dom trakterna för 2 somrar sen, har lite släkt i Örebro o Nora.
Vad kul historia med din farfar, snabbtänkt man!
Silverterrinen på min bild har jag köpt på Tradera o servisen av Violan i hennes nätbutik Romantiska ting. Favoriter!!
Kram Cilla

Charlotta sa...

Härlig upplevelse att vara turist i sin egen barndomsstad :-) Det finns så mycket vackert och intressant i närheten och man behöver inte åka över hav och kontinenter för att upptäcka världen.
Örebro är för mig IKEA och Biltema, kan inte förstå vad det kan komma sig... Antagligen lite "storstadskänsla" som avskräckt mig.
Tur att du gav svaren på kungen och knopen. Det hade varit svårt att somna om man varit tvungen att ligga och grubbla över det. ;-)

Huset vid ån sa...

Åh, vad trevligt....Har du varit i Närke...visst är det fint o mysigt i Stadsträdgården! Även Vinön är mysig...Hoppas att du hade det bra min vän! Kram Therese

Tina sa...

Hej Lotta!!!
Å, vilken härlig dag ni tyx haft!! Va kul att få va med om en sån resa!! Du är så härlig. Du har så härlig humor i dina inlägg.. du är en pigg & glad kvinna som gör sitt bästa att se allt positivt. Det hjälper nog många tror jag!!!
Må gott & va rädd om dig!!
Kram från Tina
Livet är här & nu
http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Lotta!
Du verkar ha varit i samma områden som jag. Det är Toscana som gäller men även Venedig och Rom.
Skulle villa utforska fler delar. Cinque Terre verkar spännande.
La famiglias hemsida är bra för utforskning och in-italias.
Alltid skönt att ha en pool på gården när man racklar runt i bil.
Ha det så gott!
Carin

Caroline sa...

Mysigt med en kulturresa, och fyndig kommentar av din farfar angående hissavgiften!

Jo, lillkameror är bra att ha, Canon har flera bra småkameror. Kolla på Cyberphoto, de har många att välja mellan... :)

De har även normalobjektiv till vettiga priser. Vilket objektiv du ska köpa beror på din kameramodell, vilken brännvidd du vill ha samt vilken prisklass du kan tänka dig.

Själv har jag precis köpt ett Sigma EX 24-70/2,8 som är ljusstarkt och har bra zoomomfång till vardagens bilder.

Fråga gärna om du vill veta mer!

Lycka till med dina inköp!

/Caroline

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tack för grattiset till duken. Birgitta är verkligen duktig.
Vilken jättetrevlig utflykt du varit på och din farfars kommentar var ju helt underbar.
Gissa om jag skrattade gott åt den, det verkar vara ärftligt, den där fyndigheten.
Kram Zara

plingan sa...

Var nyligen på 40-års kalas i Örebro. Två av mina syskon bor där och det är verkligen en fin stad. Besök på Svampen blev det också :)
Lev å må!

Huset vid ån sa...

Tack för titten..önskar dig en Trevlig Helg! Kram din vän Therese