fredag 12 juni 2009

Svinmålla och sommarlov

Mannen hörde på radion att det finns 250 arter av örter/växter i naturen som man förr använde i hushållet och som vi inte använder längre. Han hörde också att svinmålla kan användas på samma sätt som spenat och att rötterna förgrenar sig bättre än vår odlade spenat och mangold, vilket innebär att det finns fler spårämnen i mållan än i våra odlade varianter.

Vad bra tänkte han, som är familjens nässelsoppeexpert, då ska vi testa svinmållasoppa. Det var en kulinarisk upplevelse. Och jag som gillar nässelsoppa tyckte att denna soppa smakade snäppet bättre. Så två flugor på smällen, eller vad man säger..... rensat "lanne" och god, gratis mat!

Nu tar jag sommarlov! Det har varit lite för stressigt i mitt liv ett tag, så jag måste lyssna på min kropp. Den säjer nämligen
-Aj! Aj! Ont!
Jag lägger mig i flyttank i eftermiddag. Det är skönt. Jag sover en halvtimme på spikmattan och jag tar låååånga promenader i skogen.

Jag skriver sporadiskt här. Återkommer i höst! Kramar!!!!!

13 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en händig make, soppa är ju så gott. Kommer och småle hela dagen åt: två flugor på smällen hihi...Det uttrycket blev mycket roligare. Hoppas vi hörs liite här på bloggen under sommaren, men jag säger i alla fall, ha en alldeles underbar sommar och ta hand om dig.
Kram vännen
AnnaMaria

Mejrams! sa...

Då får du ha en skön sommar! Njut riktigt mycket nu och ta hand om dig och de dina. Kram Merja

promenader på landet sa...

Vilken spännande soppa!! Kul att våga prova något nytt! Ha en jätteskön sommar och njut av allt det vackra! Kramar från Maria

Birgitta sa...

Hej
Jag vill också önska dej en underbar sommar med sol och värme. Och så kan du slappa också.
Det är hantverksmässan den 26-28 juni jag är med på i Brunskog och inte Gammelvala.
Jag hoppar den soppan du har kokt idag. Vi hör till de lyckligt lottade som inte har målla här och det kan man bara vara tacksam för.
Hoppas du tittar in på bloggarna någon gång under sommaren. Jag kommer att sakna dej.
Ha det så gott nu och sköt om dej.
Kram Birgitta

Mitt smultronställe sa...

Ja då får du ha en bra sommar!!
Skall titta vidare här hos dej.
Ta hand om dej, hoppas det blir lite bra väder också.
Tittar jag tillbaks i höst, Kram camilla.

Anonym sa...

Du gör så rätt som lyssnar inåt. Välkommen tillbaka i höst!

Solvarm sommarkram till dig från Eva-Mari

Uttan sa...

Svinmållasoppa ja inte låter det gott iallafall, du måste berätta om hur den var.
Visst ska man lyssna på kroppen.
Det är viktigt att göra saker man mår bra av.Njuta av livet!!!!!
Så njut av livet och De dina.
Jag kommer att kika in till dej varje dag ,utifallatt;)
Sköt om dej!!!!
Kramar!

Charlotta sa...

Vad härligt att naturen bjuder så god mat. Svinmållasoppa det låter ju inte så... men säkert nyttigt.
Önskar dig en riktigt trevlig och avkopplande sommar.

Lotta 8`) sa...

Men då önskar jag dig en trevlig sommar med sol, värme och avkoppling :) Själv har jag sen semester i år men skall förlänga helgerna för att ta vara på vår bästa årstid. Man skall lyssna på sin kropp och efter en hektisk vecka så känner jag att jag behöver ledighet och avkoppling - får hoppas på bättre väder så jag kan vara ute mycket. Spikmatta talar så många om, bara positiva ordalag så jag tror jag skall prova det jag med, har ju lite krämpor i axlar osv. Som sagt, ha det nu så skön och hoppas du skriver ett inlägg då och då, även under ditt sommarlov 8`)

♥ Fyra årstider sa...

Helt rätt ha det så bra.
Kram Lotta

houseofchandeliers and vintage sa...

Tack för kommentaren.
Klänningen fann jag på Lindex.
Vad du gjorde mig glad när du tyckte om golvet, du vet, jag vet inte vad folk tycker, ingen kommer till den där stugan, ingen hittar väl dit, i skogen som den är,
och vi är inte där så ofta.
Viken gullig man du har som kokar såna saker.
Vad har du för ont i kroppen?
Att vila, att ta igen sig, och gå i skogen det är sååååååå underbart.
Det är så livsavgörande, tycker jag.
Hoppas du får tid att återhämta dig, och du har rätt allting ska vara kravlöst man skriver när man har lust, och vilar när man har lust.
Jag själv kommer nog snart att ha ett uppehåll,vi får se.
Vi andra ser fram emot när du har tid att skriva, vi är ju kvar här i cyberrymden, när du återkommer.
Sköt om dig.
Kram Zara

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! vad härligt det låter med cykelturen, o jordgubbsplockning. Då har man det riktigt bra! Mitt reportage kommer att göras på måndag och när det ska publiceras får jag nog veta då...Tidningen jag ska vara med i är Aftonbladets bilaga om Trädgård som utkommer på Lördagar, är dålig på alla dom där bilagorna...Fniss! Återkommer när jag vet lite mer...Trevlig Helg min vän! Kram Therese

Fågel Blå sa...

Hej och tack för din kommentar på min blogg!
Många av bilderna är tagna när butiken var fylld,sen har ju många av sakerna försvunnit tack vare utförsäljningen!!!, men visst kan det dyka upp en del saker som jag hittar på lagret eller i mina gömmor.
Hälsningar Kathrine