onsdag 3 juni 2009

Fornlämning

Den här skylten blev uppsatt vid vår tomtgräns för ett antal år sedan. Eftersom vi bor i ett fornminnesrikt område skapade det ett stort intresse hos våra grannar. Man gick förbi, spanade inåt gården och de modiga vågade sig på att fråga....



-Jodå, kunde vi svara, man har upptäckt två nya fornlämningar på vår tomt. Det var den lokala (non existant) fornminnesföreningen som gjort upptäckten

och för att alla skulle få information om dessa fornlämningar
så hade man satt upp en skylt på vårt hus!

Så mina gulliga bloggvänner! Det hade ni ingen aning om att ni skrivit gulliga inlägg hos ett livs levande fornminne!


Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö

G. Fröding, Strövtåg i Hembygden


19 kommentarer:

Anonym sa...

Vad häftigt och vilken kul grej! Denna skylt hade passat perfekt till fotoutmaningen 365-foton för temat fornminne.
Ha en riktigt skön dag! Kram Lotta

Vit som snö sa...

Vilken kul grej! Jaa, tittar man på fotot av dej så är du nog historiens mest välbevarade fornminne;-) Hihi
Nej du, jag använder inte någon förlaga när jag målar, skissar upp före o målar sen. Har väl halvt vuxit upp med penseln o pennan i hand! Hattasken har text nu, visar den en dag.
Ha det gott!
Kram Cilla

Elin sa...

Den där skylten är ju bara underbar. Jag vet inte hur många gången jag fnissat åt den. "Benlängd i genomsnitt normal". "Den ena konserverad, den andra restaurerad" ^^ Det här kan man verkligen kalla en present som räcker länge!

Birgitta sa...

Hej!
Vilket häftigt fornminne.........
Förstår att folk tittar och funderar på vad det kan vara.
Liljekonvaljerna är bara så vackra nu i full blom och vilken ljuvlig doft det kommer från dem.
Ha en skön kväll.
Kram Birgitta

Jenny sa...

Hej!
Hihi, vilken kul grej!! Verkligen underhållande beskrivning av de två "fornlämningarna":)

Ha en skön kväll,
Kram Jenny

Maria Berg sa...

Vad himla kul, när någon går ett sådant skojit påhitt! var roligt att få läsa tack för att du delar med dig.

vad himla underbart att gå ut och äta och så hotel bara för att!

Mina härliga kramar till er båda,
MB

Charlotta sa...

Ha, ha! Det är som i Slas bok "Vem älskar Yngve Frej?" där de också uppfinner ett fornminne. :-D

Den lilla insekten heter förresten inte guldvögonslända utan bara guldögonslända. Jag har rättat mitt inlägg nu. Det vore pinsamt om jag blir orsak till att du går och "stilar" med dina nya insektskunskaper och kallar de där fladdrande fäna för guldvögon... Man har ett stort ansvar som bloggare ;-) Det går ju inte för sig att stava fel. Tänk om någon annan har hunnit läsa men inte lämnat något avtryck. Fasa, kan nog inte sova i natt :-o

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va häftigt! Kul med sådana påhittiga vänner/bekanta.
Då är du också lärare, som jag.
Tack för info om träden. Bra!
Ha det!
Carin

Uttan sa...

Att titta på......
I Sala!
-Silvergruvan.
-Bürgers Handelsträdgård.
-Måns Ols-god mat och fika i vacker miljö.
-Blomsterverkstan ligger i centrum.
-Tant Blå ligger i centrum.(50%)

I Sätrabrunn!
-Vacker gammal hälsobrunnsmiljö.

I Norberg!
-Elsa Anderssons Konditori.
-Nya Lapphyttan.(En upplevelse)
I byn en liten fin butik som heter Hemma hos Alice!!

Men om du talar om vilken resväg ni tänker ta så kan jag berätta lite närmare.
Jag är stor älskare av Nora om ni skulle fara förbi där.

Lite som jag känner till och någonstans i krokarna där bor jag och jag kan ju också fixa kaffe;)
Kramar!

Britt sa...

Kul skylt!:-)

Va härligt med ett litet restaurang utan speciell anledning eller bara för att fira att livet är så härligt! ;-9

Ha en skön dag.
Kram britt

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hihi, vem har hittat på detta, någon med mycket humor i alla fall. Ser att du skriver utflyktsmål, bra ide. Har du varit på von Echstedska gården? Min barndomsgranne Käthy Nilsson är intendent där. Nu har dom nån utställning om lust och fägring tror jag? Så kul med dina Usa-resenärer, spännande och ha släkt där. Åh så duktig du är på och ta bra blombilder.
Kramis till dig
AnnaMaria

Tina sa...

fniss... nä du Lotta, det hade jag ingen aning om!!!
Wow, nu har jag nått nytt att skryta till mina vänner om.. ;-)
Hoppas du mår bra & att du får en fin Torsdag!!
Tack snälla för dina fina ord på min blogg. Jag uppskattar verkligen dina rader!!!!!!!
Må bäst & va rädd om dig!
Kram Tina från
Livet är här & nu!!

Mejrams! sa...

Ja, vilken kul grej. Det är alltså till dig jag ska åka om jag vill se fornminnen! Kram Merja

Skärgårdskraft på Tjurkö. Lokala hantverkare och konstnärer säljer sina alster. Bra priser!

Lallis - liv och leverne sa...

Haha, vilken häftig grej:)
Och du; tack för dina goa ord inne hos mig.
Stor kram Lallis

promenader på landet sa...

Vilken kul grej! Har jag aldrig sett förrut... Vacker Liljekonvaljbukett de är nog en av de vackraste blommorna! Ha det så bra! Kram Maria

Huset vid ån sa...

Det var en rolig grej.....Verkligen! Är så trött efter dagen så snart ska jag lägga mig, men ville ändå "hälsa på" hos dig....Må Så Gott! Kram Therese

Fantine sa...

Nu har jag haft lite tid att titta på din blogg igen...
Tänk att en sån liten människa som vi har fått låna i några år kan ta så mycket tid i anspråk. Men nu sitter vi och har semester i ert hus och drömmer om den dagen då vi själva har ett lika fint hus som ni.
Många kramar "Dotra"

Anonym sa...

Otroligt kul, ha,ha! Snacka om distans till livet och att våga bjuda på sig själv.
Ha en bra söndag önskar Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Det är något konstigt med min blogg, bilder försvinner och nu ser jag inga bilder i ditt inlägg, jag antar att det ska finnas en bild i detta inlägg.
Dock så tycker jag att du är en söt fornlämning.Och dessutom trevlig, med många fina inlägg, tänk att en fornlämmning kan lämna såna spår......
Kram Zara