torsdag 28 maj 2009

Stadsträdgården i Karlstad....tulpanfröjd!

3 min snabbspring genom Stadsträdgården....fotat lika snabbt...kan inte på minsta sätt ge hela skapelsen rättvisa.....men om ni har överseende med att jag bara fotade rakt av...så kanske fantasin kan fylla i det som saknas!

Just nu är Karlstad Stadsträdgård värd ett besök. 100 000 lökar, de flesta sponsrade av ett holländskt lökföretag, är planterade i Stadsträdgården och på andra offentliga platser i Karlstad. Nu blommar de! och allt är en fröjd för öga och själ,

.......attans att min vecka är så överbokad att jag knappt hinner andas!
(Just nu lever jag inte alls som jag vill eller lär, hm, hm!)







Detta är dock inte en tulpan, utan faktiskt precis vad det ser ut att vara....en pion!

PS. I stadsträdgården öppnar man ett litet mysigt café i juni. Lite kaffe och en glass brukar vara utbudet...och Stadsträdgårdn är en oas ....även utan alla dessa lökar! Besök gärna caféet, så att det kan få bli kvar....trots att det ligger lite offside downtown Karlstad. ds

14 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Oj, vilken egen färg på pionen men så vacker!
Ja, alla bilder är ju hur fina skapelser som helst!
Tänk vilka foton man kan ta med dagens digitalkameror. Otroligt kul för oss!
Carin

Vit som snö sa...

Så otroligt vackert!!!
Hoppas du hinner vandra runt där fler gånger under blommningen.
Jag håller med, maj är alldeles för stressig, just när man helst vill njuta då poppar allt annat upp! Jag skulle hellre ta majstressen i februari eller nån annan trist månad!
Ha det gott!
Kram Cilla

Huset vid ån sa...

Åh, såå mycket vackert! Verkligen en fröjd för ögat! Läckert med svarta tulpaner....Blir "sugen" att åka dit! Må så gott om du hinner.....Kram Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra jobbat på 3 minuter..fniss. Och jag som inte har varit där, men är det för nära så blir det inte. Konstigt, men det är ju som du skriver så mkt nu. Har ialla fall sett dom nästan svarta tulpanerna inne i stan, jättefina.
Jag sitter inne och kurar idag, ledig från jobbet. Hoppas nu det blir bättre väder imorgon.
Ha en bra helg
Kramis AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej igen. Nu får jag väl skäms, men jag har sett dom från bilen. De svarta Tulpanerna alltså. Vid järnvägstsationen, där tunneln går ner mot Viken. Där är dom, har sett när det varit rött ljus!
Kramis AnnaMaria

Maria Berg sa...

Så himla vackert med tulpan hav nästan så man drunknar!

tycker om att du knutit vinca runt vin glasen.

Tusen tack för att du ville hjälpa mig att välja bilder - betyder mycket, håller tummar för att du vinner en förstoring,

/MB

Uttan sa...

Vilka vackra bilder du visar.
Tänk att idag har mina tulpaner som jag satte i höstas äntligen börjat att visa färg.Tog in 2 st i dag för att jag skulle njuta lite xtra eftersom det regnade så väldigt.
Sköt om dej!
Kram!

Birgitta sa...

Hej!
Vilka ljuvliga sommarbilder du har hunnit fota på 3 minuter. Äntligen får jag se de svarta tulpanerna, som jag väntade på här, men som blev rosa hos mej.
Man blir så glad av alla vackra blommor. Hinner tyvätt inte åka och titta på dem, men som tur är fotar du åt oss.
Hoppas du hinner njuta lite av allt vackert nu. Försök ta en liten stund varje dag.
Ha det så gott nu.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Tack rara du för en titt och besök i stadstträdgården. Det var ett år sedan jag var där sist, men då var caféet tyvärr inte öppet. Jag tycker den parken är så vacker till skillnad mot när jag var barn och det endast fanns en sandlåda och en plaskdamm där, den kändes bara stor och ödslig. Härligt med sådana oaser i en för övr härlig sommarstad. Ska dit i sommar igen och ska absolut ta en vända dit. Ha en skön helg med sol och värme. Kramar Birgitta

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Ville bara önska dig en solig o trevlig dag! Såå skönt att värmen är på väg.....Soliga kramar från Therese

Tina sa...

Hej vännen!!
Tack snälla du för dina hälsningar du ger mig på min lilla blogg! De värmer & jag värdesätter dem så mycket!!!
Vilka underbara bilder!!!!! Jag fattar inte hur du kan. De är ju helt fantastiska. Man ser ju de minstaste detaljerna!!
Min mamma & pappa & deras vänner har varit i den trädgården några ggr & de planerade nog att åka dit i sommar. De fick en TRÄDGÅRDS-RESA av oss barn i julklapp :-)
Må gott Lotta & tack för att du finns & för allt du delar med dig av!!
Kram Tina från
Livet är här & nu!

houseofchandeliers and vintage sa...

Oooooooooo så vaaaaaaaaaaaackert.
Man skulle gärna vara där på riktigt och se det vackra.
Ja det är svårt att hinna med när sommaren kommer, det blir så mycket att göra.
Jag önskar dig allt gott och så får vi höras när du har tid.
Kram Zara

Huset vid ån sa...

Ville bara önska dig en riktigt bra Mors-Dag! Soliga Kramar Therese

soffie sa...

Kikar in hos dej är du en Karlstadstös?Det är jag,
va vackra kort från Stadsträdgården.
Var själv där å fotade idag å när jag sökte på stadsträdgården i Karlstad hamnade jag på din sida,
Må gott