måndag 11 maj 2009

Släpp fångare loss....och några vårtecken!

härbärgerar du fångar?

fångar av

  • oförrätter
  • svek
  • tillkortakommanden
  • oro
  • ilska
  • avund
  • girighet
  • sorg

Göder du dina fångar? Ger dom god näring genom att fokusera på dom, älta dom, låta dom ta av din kraft och energi?

Öppna dig och...släpp fångarne loss! Det är vår!

Behöver du be om förlåt? Gör det!
Behöver du förlåta? Gör det! Villkorslöst!
Behöver du glömma? Gör det! Det som har varit, det har varit och gör ingen nytta som fånge hos dig!
Behöver du älska? Gör det! Helt och fullt och förbehållslöst

Mina vårtecken i Humlebackens utmaning blir följande
I ett avlägset hörn av vår trädgård, slängde vi några Vinca Minor (Vintergröna) De hade spridit ut sig där vi inte ville att de skulle vara. Där vi slängde dom har de bildat en grön matta som nu lyser av dessa fantastiska blåa blommor! Harsyran. Som en matta av vita blommor! Lite som en vitsippsbacke! Små, små och söta!

Gullvivor, växer inte så mycket i våra trakter! Dessa är väl förvildade antar jag..... Den är landskapsblomma i mitt födelselandskap, så den står mitt hjärta nära!
Ljusgrönt! Lönnen. Tänk på hösten uppvisar samma träd en annan färgprakt! Röd, orange, gul och brun! WOW vilket träd!
Skomakaren stängde sin verkstad

mellan hägg och syren
hos oss får han nog ett par dagars ledighet..inte mer för syrenen är i knopp och slår väl ut i blom ganska snart!
Med ögon känsliga för grönt, sjöng Barbro Hörberg! Jag upphör aldrig att förundras över den mängd olika gröna nyanser som naturen uppvisar så här års!
Detta är en fantastisk skapelse! Bara njut av det vackra!

15 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Vilka bilder!!!! Visst är alla nyanser av grönt helt otroliga. Tänker på det när jag målar ibland, även om det var längesedan nu!!!!!
Kloka ord som tål att höras ofta!
Är så glad för jag är hemma igen och medicinen börjar göra sitt. Jag har lagt i tvåan nu och det känns gott!
Ha en fin-fin måndag!
Kram Mia

Tina sa...

Hej Lotta!! Så underbart skrivet!! Det stämmer verkligen. Mycket kloka ord!! Härliga vårbilder oxå! Man blir glad över att titta in hos dig :-)
Hoppas du mår bra!!
Love Tina från
Livet är här & nu!

Mejrams! sa...

Vad underbart du skriver Lotta! Vilka bilder du sen visar, de är verkligen jättefina. Harsyran är ju hur söt som helst. Det gäller verkligen att ta sig tid och krypa nära. Kram Merja

Birgitta sa...

Så vackert och visst ska man släppa de dåliga krafterna och ta in allt det härliga som finns överallt bara man tittar efter. Vacker vy som känns bra att vila ögonen på och tankarna kring. Ha en skön vecka och kramar, Birgitta

Uttan sa...

Så sant.Jag behöver energi för att överleva dagen så varför göra sig av med den på onödiga irritationer?
Min dotter och lilla Ebba var nyss här så nu blev det lite batteri laddning idag i Mormor:)
Fina bilder du tagit.....jag njuter.
Ha en bra måndag!
Kram!

hemtrevnad marie sa...

Å, så vackert!!
Jag är särskilt förtjust i det vilda som harsyra och ormbunkar...och lönnar har jag gott om på vår gård...med allt vad det innebär, haha...det blir lite löv av 9 stooora lönnar!
Visst ska jag visa skåpet , när det är klart...det ska säljas och läggs nog ut på både blogg och hemsida!
ha en fin dag!
kram

Birgitta sa...

Hej Lotta!
Vad fint du skriver, som en poet. Man blir helt lyrisk och vilka bilder. Visst är det tjusigt med alla nyanser grönt och dina blå vintergröna är ju för söta. Óch alla dina visdomsord.
Vad roligt att du besöker mej också. Detta är min första egna utställning. Jag har bara varit med på samlingsutställningar tidigare. Så lite vana har jag och jag är inte nervös. Det blir som det blir. Jag har packat bilen idag. Vad jag ska göra nu. Jo, allt jag inte hunnit väva som jag ville haft med på utställningen. Och så ska jag vara med på Hantverksmässan i Brunskog den 26-28 juni. Så jag ska väva fler ripslöpare (bl.a. den turkosa) och papperslöpare och grytlappar. Men jag vet ju om att tiden bara försvinner så fort. Och så är vi inte klara med köket än, så jag får lägga tid på det. Och vårstädningen och fönsterputs som inte är roligt. Ska sy nya köksgardiner, köpte tyg i Ilanda igår. Så nog finns det att göra och så vill jag njuta lite ock.
Detta blev långt. Hoppas det inte gör något.
Kramisar Birgitta

Fia sa...

Alltid lika vackra bilder hos dig och tänkvärda ord. Ett nöje att vara här.
Fia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var kloka ord, ska ta och skriva ner det. Ibland kan man ju älta saker lite så där.. Då har nog jag träffat din son, det var ett antal år som man nästan bodde på Teatern! Kollade i mitt Jacken-program lite, och då blir det mycket kul man minns.
Så fin din blåa blom-matta blev, och harsyra de är söta. Sonen här hade pippi på och äta harsyra när han var liten!
Ha en bra kväll
Kram till dig
AnnaMaria

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tack för din snälla kommentar, ja man blir glad av att ens barn vågar det man inte vågade själv.
Men ingen av våra barn är puchade till något, de har helt beslutat själva.
Vad roligt att du har barn som sjunger.
Jag blir alltid lika förundrad och glad över dina fina inlägg som det här ovan, men visst är det svårt ibland att leva upp till dem.
Att släppa oförätter och andra människors svek och kärlekslöshet det tycker jag är svårast av allt.
Men man kan bara göra om sig själv.
Vet du när jag såg din blid på björkarna och de ljusgröna löven så rös jag i hela kroppen, och de brukar jag inte göra så ofta, om någon sjunger bra, kan de hända.
Vilka underbara bilder.
Det jag älskar mest av allt är den extremt korta tiden på våren när löven är ljusgrön.
Och vad märkligt, det var som om jag fick ett löfte om att nu snart, snart så kommer den tiden hit till oss.
Tack så hemskt mycket för dina tänkvärda ord, som jag måste tänka och läsa flera gånger.
Och dina underbara bilder.
Du sitter visst och lurar på en hel del insikter.
Kram.
Zara

Britt sa...

Tack snälla för tolkningen av fjärilarna! Det är precis så det är.. :-)

Fantastisk va många budskap man får bara man öppnar ögonen och ser vad vi har runt oss.
Känns som om du och jag har gemensamma intressen...:-)

Kram britt

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för dina vackra bilder; ögongodis!
Ja, grönt kan verkligen skifta!
Harsyran det är försommar det!
Carin

Vit som snö sa...

Det var fint skrivet som så ofta hos dej. Kloka små ord på vägen. Egentligen självklara men lätta att glömma på vägen...
Och ljuvliga bilder på grönskan...
Kram Cilla

Ingrid sa...

Ohhhh...bilden med utsikten ner mot vattnet är vad jag kallar sommar. Härligt :0)

~Livet i byn

Stubbetufsa sa...

Flotte bilder! Det er så godt at det nå snart er sommer igjen! Jeg har ennå litt sne rundt på engene, men etter en uke....