måndag 4 maj 2009

Nya vårtecken

Dags för veckans vårtecken. En himla kul idé kom från Humlebacken. Många, många i Sverige har hoppat på utmaningen och det är lika kul varje måndag att surfa runt bland alla vårtecken i vårt avlånga land! Tack Viveka!

Hur ser min kastanj ut denna vecka?
Här har björken börjat grönska!

Nu är det vackra kottknoppar i lärkträdet. Det är så fantastiskt vackert när hela trädet blir alldeles översållat av dessa vackra röda kottar och de ljusgröna barren.
Rabarber! Trodde nästan att plantan dött...men nästa helg kanske det kan bli en härlig paj av detta.
Vårprimörer. Nässlor. Näringsrika och nyttiga. Mums!
Fika på altanen! Premiär!
Körsbärsblom. Kanske att vi kan få några bär själva i år? Förra året fick jag ett!
Här hade det inte gjort ett dugg att ha haft ett teleobjektiv... det stod ett trettiotal tranor och betade på gärdet. Ingen vanlig syn hos oss!
Lilla fröken Svart kom på visit...men hon vill helst inte vara fotomodell.....så fort kameran kommer fram så springer hon till skogs!
Ingen vet vad han förmår förrän han har försök! Ha Ha!
Nu vet jag att jag inte förmår hantera en kulhammare! Så projekt kulhammare har tagit en annan vändning!

25 kommentarer:

Vit som snö sa...

Härliga bilder. Kastanjen är ju så vacker när den vecklar ut sej och lärkträdet har jag inte sett men kan tänka hur vackert det ser ut med dom fina kottarna!
Som du sa, man måste prova det mesta, hoppas du hittar något som funkar bättre än kulhammaren. Det var vacker sten!
Kram Cilla

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken färg på kottarna på lärkträdet. Helt otroligt fint!
Nässelsoppa kanske jag ska göra i sommar när de kommer upp. Gör du på färska, jag har gjort på torkade förr i världen?
Tranbär plockar jag varje höst. Vi har våra ställen som R ser vid älgjakten! Fantastiska!l
Nu far jag på tunnbrödbak till en väninna!
Ha en bra måndag!

Sussi sa...

Vilka härliga vårbilder...
Och trevlig blogg!
Tingeling Sussi

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Tusen tack för dina tröstande ord om korgstolsmålning.
Jag vet inte om jag orkar måla den andra.
Vad underbart det ser ut, när löven håller på att slå ut.Det är nog den vackraste tiden när de är så där ljusgröna och små.
Bor du norr om Stockholm eller söder?
Jag undrade på tranorna, mellanlandar de på väg norr, tro?
Ha en jättebra vecka.
Kram Zara.

houseofchandeliers and vintage sa...

Jag glömde fråga, vad tänkte du göra med kulhammaren? Nyfiken som jag är.
Nu ska jag gå och jobba i det gamla huset som jag ibland skriver om på den andra bloggen.Vi har föresten supervarmt här och jag har svårt för värmen, min ena son likaså, min man älskar värmen, så olika vi är.
Har ni också varmt?
Kram Zara.

Tina sa...

Hej Lotta!!!
Vad du är duktig på att fotografera!! Du får verkligen varje bild att se sååå levande ut!!Det är en fröjd att få äran att ta del av dina fina vårbilder!!
Så söt liten tisetass!!!!
Hoppas du mår bra & att du får en underbar dag!!!
Love Tina på
Livet är här & nu!

Cornelia sa...

Tack detsamma! Har inte hunnit blogga till Vårteckensutmaningen själv än, men det kommer under dagen :-) Tror jag snart måste ut i trädgården igen för solen skiner igen efter regnet i natt. Jag som trodde det skulle va molnigt idag.

Vad söta kottarna va! Vår tallkottar e inte lika fina tyvärr :-)

Uttan sa...

Men så fantastiska Kottknopparna i lärkträdet är.
Nässelsoppa har jag inte gjort på många år det såg jättegott ut.
Nej nu kommer olen vi har haft lite mulet och fått lite regn men det var bra för det behövdes i mina "Buttar".
Ha en bra dag!
Kram!

Maria sa...

Så många fina vårtecken du hittat!
Kanske dax att ta en tur med kameran och se om jag hittar något. Jag hittade hit när jag surfade runt...

Cattis sa...

Vilka fina bilder.

Har aldrig sett rosa kottar?
Väldigt vackert!

Mejrams! sa...

Nej men vad vackert lärkträdet är med sina kottar. Det är nog första gången jag ser dessa så här i närbild, riktigt läckert. Härlig upplevelse med tranor så där in på knuten. Ha en bra kväll!/Merja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag var tvungen och resa mig från Blogg-stolen och kolla våran Kastanj. Och det var som..att den var så grön redan, den står lite bakom så jag har inte tänkt då det. Nu ska jag gå ut och se efter Rabarber också! Gott med en paj.
Kram till dig
AnnaMaria

Tankar tar tid sa...

Vilka underbara bilder du tagit ... en njutning för ögat!

Var glad för att du inte har tranorna boende hos dig. Vi brukar ha tranor här och de skriker vid 4-5 tiden varje morgon nästan ... nåja, inte varje kanske, men ofta ... så de är inte så kul att ha till "grannar".

Kramar Christina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Jag använder en zoomoptik 70-300 canon, ultrasonic. Jag älskar det objektivet.
Jag lovar man får smyga ändå, och någon indian är jag inte snarare en elefant i glashus.
Men man måste vara snabb och många bilder missas, till ens förtret.
Ibland så blir man tvungen köra på manuell fokus, för kameran hinner inte med, då blir man arg.
Men jag formligen älskar min canon systemkamera.
När den här är slut så köper jag en ny på något vis. Det har hög prioritet. Mycket högre än kläder och........ja allt annat, förutom barnens behov förstås.
Har du en systemkamera, du tar sååååå otroligt fina bilder. har du en macro?
Vad det ser trevligt ut att sätta sig ner och fika där vid ditt bord.
Kram Zara.

Ingrid sa...

Gröna löv, så fint jag vill också att våra ska knoppas snart. Men nu lovar dom kallt och regn igen. Ush!

~Livet i byn

Erika i Villa Lilja sa...

Vilka fina bilder du tagit. Visst är det härligt med all dess grönska och dofter som våren kommer med.
Ha en skön kväll
Kram Erika

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Takk for hyggelig hilsen:)

Så mange flotte vårtecken du viser i dag!! Herlig!

Så flott blogg du har! Ha en herlig uke!

Klem Anette:)

Caroline sa...

Vilka vackra vårteckenbilder hos dig!
Den söta svarta katten påminner om vår förra katt Hugin... :)

/Caroline

Fantine sa...

Äntligen har fröken Svart varit på besök. Hon var riktigt slö hela dagen efter och nu lääääängtar hon och tjatar redan på att få komma till mormor och morfar igen!
Men snart så får hon väl bo hos er när hon blivit storasyrra...

Pappa hade rätt... :-)
Tur att jag inte planerat att vara ledig så länge innan dagen D! Jag är redan rastlös. hihi

heavenandearth sa...

Hej Lotta!!

Vad skoj att du gillade mina Sakurablommor!! Makes me Happy!!:-)
Tack för beröm!!

Har du provat att använda torkade nässlor i brödbaket nångång? Blir jättegott! Man kan antagligen använda färska oxå!

Blev helt kär i dina bilder på lärk kottarna!!! Helt underbara!!! Nu måste jag ju ut o leta upp ett lärkträd!! ;-)

Vad kul med tranorna!!! Har sett en o annan här! Det är så kul att se!

Söt kisse! Hon gör som syrrans hund! När "onda ögat" tittar på henne... Då drar hon!!!

Önskar dig en skön tisdag!!
Kramar! Iréne

Tess på Tilda och Mamma sa...

Underbara vår bilder du bjuder på.Du får verkligen bilderna att se så riktiga ut. Tack för dina fina ord hos mig.
Kram Tess

Fia sa...

Vilka fina bilder! Att lärkträdet är så vackert så här på våren, med kottarna se ut som små smycken hur har jag kunnat undgå att märka de.
Fia

Helena sa...

Vilka härliga bilder! Kissemissen är supersöt! Kram Helena

rosenskära sa...

Hej Lotta, jag älskar din presentationstext om livet!

Igår hoppade jag över vårtecknen för det känns mera sommar här nu. Inte just idag förstås, 7 grader, spöregn och snålblåst...!

Lena

Yvonne L sa...

När våren väl kommit igång så verkar det gå undan. Nu kanske den bromsat in lite eftersom vi haft lite kallare ett par dagar nu. Ska kolla hur syrenerna ser ut på andra platser i stan, det finns buskar på ställen som inte står mitt i folks tomtgränser! ;0)

Jag hade verkligen tur som vann tävlingen hos Livet i byn, det var första gången jag deltog i en sån tävling, så då är det ju extra roligt. Ska bli kul att se den fina vinsten när den dyker upp i brevlådan.
/Yvonne