fredag 8 maj 2009

Nu grönskar det.....

Tänk jag kan inte låta bli.....
varje dag när vi åker hem från jobbet och vi kommer ut på de öppna fälten och träddungarna skymtar så kommer den...sången....
Nu grönskar det i dalens famn
nu doftar äng och lid
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid
Var dag är som en gyllne skål
till brädden fylld med vin
så drick min vän, drick sol och doft
ty dagen den är din!
Jag skrålar och sjunger och det bultar i bröstet av lycka!!!!!
Jag är så tacksam för att
  • jag har två ögon som kan se alla olika nyanser av grönt (att det verkligen kan skapas så många av sig självt!!!) i naturen
  • jag har två öron, som kan höra fågelsång, vindsus och regnets smatter på rutan
  • jag har en näsa som inte är däbbt, utan kan njuta av nyslaget gräs och blommande träd
  • jag kan känna vindens smekning på min hud, solen som bränner på skinnet, kittlingen av gräset under fötterna
  • jag kan njuta av smaken av eget plockade rabarber i pajen, nässlorna i nässelsoppan

TusenTACK till min mor och min far som gav mig den vackraste gåvan! Livet!

16 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var vackert! Och du sjöng så det hördes ända hit..gissar att maken tar i och sjunger också?. Kan se det framför mig (fniss)
Ha det så gott
Kramelikram
AnnaMaria

Mejrams! sa...

Man blir så härligt glad av att läsa din blogg. Visst är det så, att man har så mycket att vara tacksam över. Nyttigt och stanna upp och tänka efter. Ha en skön helg!/Merja

Anonym sa...

vad vackert du skriver. Ja, vi har så mycket att vara tacksamma över. Bara det att få vakna varje morgon är en stor gåva.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Monika sa...

Hej
så kul att du hittade mig så kom jag hit!
Vackert inlägg!
namaste
Monika

Uttan sa...

Oj så många gånger jag har sjungit den jag var med i kör i många år och den var alltid med till sista april.
Jag kan altstämman om Du kan sopranen så blir det riktigt vackert!
Ja jag njuter av varje dag varje andetag faktiskt!
Njuter av att få leva här och nu!
Ha en fin kväll!
Kram!

Tina sa...

Hej du underbara vän!!!
Jag vill först tacka dig av hela mitt hjärta för din hälsning inne hos mig!!Det värmer mitt hjärta & själ!! Jag blev så berörd av ditt inlägg! Allt du va så tacksam över. Vissa av de sakerna du nämnde tar vi nog tyvärr mer eller mindre för givet! Jag fick mig en tankeställare i allafall!!
Tack för din omtanke om min man! det gick bra för honom. Han har troligen gall sten & ska på ultraljud!!!
Ha en underbar helg & va rädd om dig!!!
Love tina
http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

Charlotta sa...

Visst vill jag lämna ett litet tassavtryck på en blogg som jag halkade in på.
Det är väldigt visa och kloka ord i både presentation och inlägg. Att kunna leva och njuta i nuet är en livsstil som många har glömt att den finns.
Jag önskar dig en trevlig helg, och hoppas att jag hittar tillbaka till din blogg en annan dag, för här kommer finnas kloka ord att läsa det är jag säker på.

Rummet för välbefinnande sa...

Du underbara, själsspirande människa!
Jag började sjunga låten för mig själv och jag tycker det är en så otroligt fin sång det där.

Du är så omtänksam och jag är så glad för dina rader hos mig ska du veta - TACK!!!!!!

Tänk jag har precis upptäckt att jag bara har lyssnat med ett öra - fast jag har två......
Ja, jag är på sjukhuset nu, men jag tror nog att jag får åka hem snart.
Önskar dig en riktigt fin helg nu och hälsa så gott med dig.
Kram Mia

Huset vid ån sa...

Åh, Vad bra du skriver...Blir alltid lite "sentimental" när jag läser på din Blogg...Du är såå duktig! Tack för titten inne hos mig igen, alltid lika trevligt när du skriver ett par rader...Vi kommer nog också ha en innehelg, förutom imorron för då ska vi besöka Sveafallen som ligger utanför Degerfors, om vädret tillåter. Det är W klass som ska ha en liten utflykt dit. Ha en riktigt trevlig helg! Kram Therese

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, tack till våra föräldrar som gett oss livet! Särskilt min mamma som är 91 år och nu vill jag göra allt för henne eftersom hon gjort så mkt för mig! Det får vi inte glömma!
Ha en bra fredag!

Vit som snö sa...

Jag ääälskar den sången och sjunger den också ofta! Den lärde jag mej i mellanstadiet och vi sjöng den på examen. Den är såå fin!
Och aldrig blir vi väl så påminda om spirande liv som i den här ljuva årstiden!
Jag tackar också för livet!
Kram Cilla

houseofchandeliers and vintage sa...

Nämen hej på dej Lotta, du imponerar verkligen på mig.
Det har du gjort redan förut men nu är du helt underbar.
Vilka underbara texter du har i dina två sista inlägg.
Tack för det, det var så härligt att läsa. Helt underbart.
Att någon kan uppskatta själva livet.
Att någon kan högakta sina föräldrar.
Att någon kan sjunga av hjärtans lust.
Att någon kan vara tacksam.
Att någon kan se, med öppna ögon.
Det var så uppfriskande att läsa om, här i din blogg, det du skrev.
Sången som du har textat sjunger vi i kyrkan ibland.
På söndag har vi vårkonsär min son sjunger solo och jag i kören.
bara av glädje, inte för att jag är bra på sång, men jag sjunger gärna ändå.
Jag gillar verkligen inläggen, både detta och om dina badäventyr.
I badäventyren känner jag igen mig.
Jag badade också i timmar.
Det gjorde mig glad att läsa dina helt underbara inlägg.
Storkram från mig till dig.
Zara

Maria sa...

Så fint skrivet! Vi har så mycket att vara tacksamma över. SOm vi nästan glömmer bort ibland.

Sussi sa...

Vad fint,vackert och framförallt tankvärda saker du skriver. Det är bra att stanna upp, reflektera över hur bra man har det, och inte bara ta allt för givet. Tycker om att gå in och läsa på din blogg...
Tingeling Sussi

Birgitta sa...

Hej! Vad vackert du sjunger för oss. Jag blir så glad när jag läser din ord. Vi har så mycket att vara tacksamma för, som vi inte tänker på i vardagen. Jag har varit hos mina barn i helgen och haft en trevlig helg. Nu är jag hemma igen och får sätta full fart igen. Ha det så gott nu.
Kramis Birgitta

Birgitta sa...

Hej igen!
Du undrar vilken som är min matta på utställningen i Borgvik. Det är den första (svart/cerisa) som är i mitt inlägg den 1 maj. Vad roligt om du åker upp till Torsby och tittar på min utställning.
Ha det så gott.
Birgitta