tisdag 5 maj 2009

Historien om en kulhammare.....

Jag har ju aviserat en fortsättning på projekt kulhammare....så här avlöpte det projektet!

För en tid sedan inhandlade jag ett symaskinsunderrede. Jag tänker ha det i trädgården. Som skiva har jag valt en bit Oppdalsskiffer. På stenhuggeriet sa man att det var möjligt att knacka kanterna med hjälp av en kulhammare varvid jag inhandlade 1 st kulhammare och fick med mig en provbit skiffer från stenhuggeriet!

Efter att ha skapat en sandbädd, minst 20 cm djup tog jag fram kulhammaren och provbiten.
Pang, pang och så PANG!

Provbiten gick i förargliga tre bitar.
...så jag vad gör man då?
ja, som tur är så finns maskiner hos stenhuggaren...så nu har jag en romboidformad skifferplatta med plana, fina kanter......

Som tröst vände jag mig till verktyg som jag behärskar...så jag slyngade ett par band, sydde några lavendelpåsar och gjorde mig en klyp-ficka att knyta runt magen!

11 kommentarer:

Vit som snö sa...

Fniss, jaa det går inte alltid som planerat men nu har du en urläcker skiva till ditt bord!!!
Och att du är en sån fena på att sy, så vackert! Klypor... är det klädnypor det?! Gulligt ord!
Kram Cilla

Ingrid sa...

Nej, jag jobbar som lärare på dagarna deltid och är hemma och jobbar på gården resten av tiden.

~Livet i byn

Ingrid sa...

Hästarna är kör och ridhästar, de tävlas inte men vi både kör och rider jag och dottern.

Vi har kennel men hundarna bor med oss som familjemedelemmar. Det är det som dom först är, mycket älskade bortskämda varelser.

Dom är meriterade så klart i både utställning och i viltspår. Vi har någon kull då och då. Men just nu har vi inga kullar eftersom det tar så enormt med tid.

~Livet i byn

Uttan sa...

Kul....hammare det där;) Men så fint ned den skivad till maskinunderredet(konstigt ord det blev)
Ja visst är det roligt att sy jag syr ofta och gärna.
Kram!

Rummet för välbefinnande sa...

Sån otur Lotta, men det är klart - ibland är det enda sättet att lära sig på.
Det blir fint det där med en skifferplatta på.
Idag var jag till doktorn, 40 graders feber, så nu är det vila som gäller. Kroppen säger sitt och jag ligger nu här i sängen och lyssnar till "klagosången".
Men, inget ont som inte har något gott med sig - NU KAN JAG JU TA MIG EN BLOGGSTUND då och då.
När kroppen har lust till det.
Kram Mia

MiaMaria sa...

Hej!

Det går inte alltis som man vill...vill också få tag på ett symaskinsunderede.....ska fixa till ett planterings bord tänkte jag.......

Så mycket fint du sytt....

HA´en bra vecka!
MiaMaria

Birgitta sa...

Det är inte alltid det blir som man tänkt sej. Livet har mycket överraskninga att bjuda på. Men det var ett roligt försök med kulhammaren och du fick ju flera bitar av din platta. Du får hålla dej till att sy ett tag nu.
Ha det sågot.
Kram Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Klyp-ficka det var fiffigt, då är de ju med hela tiden, i bra höjd! Det där med kulhammaren verkade lite besvärligt..
Här blev en hallonpaj, rabarbern står lite skuggigt så den var lite låg. Jag har ingen monogrambok, har köpt eller ärvt mina. Men jag ser ofta böcker på Tradera, kolla under titeln monogram där.
Kram till dig
AnnaMaria

Tingeltangel sa...

Vad modigt av dig att försöka. Ditt bord blev jättefint till slut i alla fall och det är ju huvudsaken.

Yvonne L sa...

Visst är det bra med maskiner ibland! ;0) Jättesnyggt blev det ju ändå, oavsett om du knackat skivan själv eller ej!

Glömde ju gratta dig också till din fina vinst!!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Symaskinen är inte mitt verktyg, men kulhammare har jag å andra sidan aldrig använt. Jag har en träskiva på mitt symaskinsunderrede, men det såg bra mycket snyggare ut med skiffer!!
Roligt att du vill vara med i min utlottning.