torsdag 7 maj 2009

Att stanna till ett tag!

Jag tar det vackert ett tag.

Djupa andetag, i friska luften.
Idag doftade det underbart efter regnet som föll på förmiddagen. Utanför jobbet har man klippt gräset och det är dofter från barndomen. Det är dofter från mina barfotasomrar, med strövtåg i naturen, med mååååånga och låååånga bad, så långa att min pappa till sist var tvungen att ge mig badförbud en dag! Vilket omänskligt straff för en badgalen tjej...men jag blev lydig och kom upp ur vattnet när inte mamma och pappa hade tid att vakta mig. Vakta mig!!!!! Det var i mitt tycke helt onödigt. Jag simmade när jag var 4 år och tog silvermärket vid 7! Så nog kunde jag ta vara på mig själv i vattnet!

Luktsinnet är visst för övrigt det som kan minnas bäst och det tror jag vi alla kan hålla med om att det finns doftminnen från vår barndom som ger oss glädjekickar...

Vila i andetaget! Följ det genom hela kroppen. Andas in......andas ut!

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tusen Tack för dina gulliga kommentarer, jag blir jätteglad. Det här med Blogg är en fin grej, känns som man har brev-vänner. Det hade du väl som tjej.. Tänkte på det du skrev om dofter. Den första jag kom på från barndomen, det var farfars cigarr. Den doften känner jag fortfarande i det huset, fast farfar inte finns.
Kram till dig
AnnaMaria

Birgitta sa...

Du skriver så levande, att man nästan känner doften av nyslaget gräs. Och det luktar så gott. Idag har vi haft regn och det har varit kallt. Inget skönt uteväder. Definitivt inget badväder än på länge. Jag har blivit en riktig badkruka och vill ha varmt vatten nu. Men det hjälper ju inte att koka en gryta vatten och hälla i sjön. Så vi får se fram i juli.
Ha nu en skön helg.
Kram Birgitta

Huset vid ån sa...

Hej! Tack för din gulliga o omtänksamma kommentar....Fällde faktiskt en liten tår...för du skriver så fint! Tack snälla! Hoppas allt är bra med dig...Du undrade vad jag hade i mitt växthus som slingrade sig....Det är ett skott från Hallonhäcken som lyckats ta sig in...Och det är riktigt mysigt när det klättrar i taket o man kan plocka hallona direkt! Ha det riktigt bra! Kram Therese

Flaggduken 2 sa...

Nyklippt gräs= Sommarminnen
Så härligt!
Kram Petra

Vit som snö sa...

Jag kan också verkligen njuta och framkalla minnen av dofter.
Jag tycker doften av blommande hägg och doften av hav är min barndom. Jag växte i princip upp på havet.
Jag borde också prova att stanna upp just nu men jag är inne i ett ekorrhjul just nu i 2 veckor till, sen ska jag njuta av ledigt i 1 vecka. Lovely!!!
Kram Cilla

Uttan sa...

Ja tänk att det är dax att klippa gräset snart inte klok vad fort det har gått.
Ja mina barnbarn är mina batterier brukar jag säga....
Tänk i dag har jag gått i skogen....oj vilka dofter det var underbart vackert och Jag klarade det! (med lite hjälp förståss)
Kramar!

Anonym sa...

Tack snälla du för dina värmande ord. jag har inte kommit så långt med mitt företag men tanken är en liten gårdsbutik med saft/sylt,lammskinn och ull/ hantverk från våra egna får och i mitt växthus blir det litet våffelcafe.
Dina tankvärda ord och citat är så bra och väl värda lite eftertanke!
Kram Lotta

Lovisa Månson sa...

....Mmmm härligt med dofter! Och skönt när allt pollen åker ner i jorden för en liten stund;-)
Kram/L

mysiga heestrand sa...

Det är underbart med dofter. Visst är det så at man minns mycket genom att känna en doft. Fina ordspråk du hade i förra inlägget.
Ha en skön helg
Kram Marita i Heestrand

Huset vid ån sa...

Hej svejs! Hoppas att du har en bra dag! Kram Therese