onsdag 20 maj 2009

Lycklig den som gläds över det han har....

...och inte sörjer det han inte får!

Imorse på min filosofiska morgonpromenad....jag brukar filosofera över livet när jag går där i naturen en halvtimme varje morgon...i ur och skur! (Har hoppat ett par dagar senaste tiden...har varit lite mycket eufori *fniss*)

Jag var tvungen att stanna upp flera gånger. Ett rådjur stod och var alldeles koncentrerad på något, märkte mig inte....jag kom riktigt nära. Ett tranpar gick och betade på en åker, vilket gav mig "beskedet" att de häckar på ängen i år igen. Två ladusvalor flög omkring.....

...en svala gör ingen sommar...men två då?

och så kom det över mig igen. Vad jag är tacksam över så mycket! Naturen runt mig, man, barn och barnbarn, att jag är frisk, att jag bor där jag vill bo, att jag har ett jobb jag trivs med!!!!! Jag vet ju att det inte är alla förunnat att ha det så.....

18 kommentarer:

promenader på landet sa...

Visst är det skönt att filosofera i naturen. Jag tycker man tänker mycket klarare där och man får en liten paus! Tack för tipset med kossorna! Kram Maria

Vit som snö sa...

Det är alltför lätt att klaga av bara farten. Man kanske skulle börja varje morgon med att tänka genom hur lycklig man är som får kliva upp, som har 2 ljuvliga barn och en man som får mitt hjärta att slå fortare ännu;-) Och ett jobb med ljuvliga arbetskompisar. Listan kan göras lång!
Tack för den påminnelsen!
Ha det gott! Kram Cilla

plingan sa...

Så rätt, så rätt! Gillar alla fina bilder på blommor som du visar - underbara!
Ha en skön dag!

Birgitta sa...

Hej!
Återigen kloka tankar från dej. Oftast tar man det för självklart att allt ska vara som vanligt. Men många gånger är det inte så. Man får vara glad för vad man har och att man kan komma upp ur sängen varje dag och göra vad man vill. Visst är det skönt att vandra i naturen och upptäcka något nytt varje dag. Ha en skön helg nu.
Kramis Birgitta

Charlotta sa...

Mogonpromenad låter härligt. Det skulle jag kunna gå, i alla fall under det ljusa halvåret. Men det är svårt att ändra gamla morgonvanor...
Får försöka hålla liv i min nya vana att promenera varje lunch i stället.
Ha en riktigt skön helg!

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Tack för dina fina ord hos mig....vad glad jag blir att jag kan glädja dig med min Blogg! Jag blir så glad själv när jag ser att du har varit inne hos mig o hälsat på...Det betyder mycket...Som vanligt delar du med dig av dina kloka ord! Visst är det livskvalite att kunna gå ut i skogen o bara vara...Det skulle fler behöva uppleva! Ha en riktigt trevlig helg! Massor av kramar Therese PS. Du ska väl "gosa" med lilla barnbarnet...kan jag tro!! Såå mysigt!!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, visst är det skönt att få vara tacksam för livet! Man får inte ta saker och ting för givet och konsten är att kunna glädjas åt det enkla och allt naturen ger oss.
Dina tankar är helt rätt!
Carin

Tina sa...

Hej Lotta! Tack för dina fina & peppande ord! De värmer!!
Ja, jag känner igen mig i det du skriver. Jag brukar oxå stanna upp så & känna tacksamhet över det jag har & inte sörja det jag INTE ha. Ibland är det lätt & ibland är det lite svårare!!
Jag önskar dig allt gott, du är en fin människa!!!
Trevlig helg!!
Love Tina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Man tänker så bra när man promenerar, inte en massa kring-grejs som stör. Du har helt rätt, lätt och glömma allt som är bra.
Idag ska jag tänka bra saker.. i alla fall försöka.
Kramis AnnaMaria

MiaMaria sa...

Hej!

Låter som en härlig promenad...och såå rätt att man ska gläds över det man har.....

Trevlig helg!
MiaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

Jag brukar också promenera och liksom sortera tankarna, fundera lite på livet sådär och komma till insikt om en hel del. Saknar detta nu när jag är sjuk faktiskt, men det ska bli desto skönare när jag kommer igång igen.
Ja, det är så härligt det där med tacksamheten över allt det fina vi har.

Ha det gott nu!
Kram Mia

Uttan sa...

Ååå vad jag saknar promendader det blir inte så långa sådana går inte promenader ensam men jag gläds åt små rundor på tomten och någon cyklel tur i lugnt tempo ibland.
Jag njuter verkligen av varje dag jag är sååå bra på att bara vara.
Så brukar vi ta en tur med bilen eller husbilen och se och njuta av allt det vackra.Laddar just nu för en tur till Dalarna några dagar.
Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram!
Ha det gott

Fia sa...

Va härligt med alla positiva tacksamma tankar . De är lite lustigt att negativa tankar har så mycke lättare att smitta av sig, så de positiva måste man sprida tusenfalt för att få balans….
Ha en trevlig helg
Fia

houseofchandeliers and vintage sa...

Hörd du viken ljuvligt söt liten flicka ni har fått i familjen, jag förstår att det är jätteroligt.
Och bättre och bättre blir det, ju mer de växer. Tänk bara på ett år, och tänk en treåring kan det bli ljuvligare. ja alla åldrar, har sin ljuva melodi.
Jag måste dock erkänna att jag saknar när de var små och man kunde pussa och krama dem obegränsat. Finns det något ljuvligare än två små knubbiga barnaarmar om ens hals,det kan du se fram emot.
Ditt inlägg i dag var helt underbart.
Tack för det fina orden som du delar med dig av, jag tyckte mig kunna följa vägen du gick och se djuret och fåglar, dofter och synintryck.
Ha en bra helg.
Kram Zara

Daniel sa...

Jo man ska vara nöjd över det man har. Och ta fram det positiva.

Unknown sa...

God morgon Lotta!
Så glad jag blev att jag hittade
in till dig,du har så fina bilder och så fin morgonpromenad du verkar haft..du ger oss en så fin naturupplevelse,kan nästan se det framför mig!=)naturen ger en kraft och sinnesro och återhämtning.

Återkommer gärna hit igen,
önskar dig en trevlig helg!

Kram Maria

Birgitta sa...

Hej Lotta!
Du har något att hämta hos mej.
Kram Birgitta

Tesstamente sa...

Du har så rätt och det är beundransvärt att du verkligen njuter av det!