onsdag 23 december 2009

Hjärtat mitt.....

Låt hjärtat va med
glöm för all del inte det
en gammal slagdänga från för-länge-sen


Eftersom jag har vunnit inte mindre än två hjärtan i utlottningar
.....ett fint hjärta från Lydia


...och ett från Lenemora, ända borta i grannlandet Norge

....så har jag funderat lite det där med hjärtat.


I juletider bakar vi pepparkakshjärtan, vi pyntar våra paket med hjärtan och hjärtat har en central plats på julen, tycker jag.


Hjärtat det organ som så snällt pumpar vårt blod dag och natt, natt och dag oförtrutet utan att vi behöver anstränga oss.


Hjärtat som bankar och slår då vi blir kära och hamnar i ett förändrat medvetandetillstånd då sömn och hunger inte är viktigt......


Hjärtat som ökar i hastighet då vi blir rädda och adrenalinet rusar runt för att förbereda oss på en extra kraftinsats av den händelse vi måste fly......


Hjärtat som enligt indisk filosofi är centrum för den altruistiska kärleken, längtan efter att göra gott för andra utan att vänta något tillbaka. Känsla av högtidlighet och enhet med naturen. Hjärtat som också har kontakt med självet, själen och den inre visdomen.



Låt hjärtat va med
glöm för all del inte det


Hjärtat finns med hos er mina goa bloggvänner, som så snällt delar med sig av era recept. Tack Annika för receptet till ditt goa lingonbröd, som när jag äntligen fick ändan ur, blev två brödbak bara ett par dagar isär.
Tack EvaMari för receptet på fruktstänger (inga bilder tyvärr) och tack Merja för ditt goa glöggrecept!.

Mitt hjärta bankar för min hemtrakt.


...men mest av allt för det allra käraste jag har...mina goa barn......
...och så Han som funnits vid min sida i goda stunder och inte lika goda stunder. Han som alltid hejar på mig, han som, när jag stod bredvid honom på Kåren i Karlstad, den där novemberdagen för över 30 år sedan och tittade upp på och kände:


-men hallå...är det här du är!!!!!! dig som jag ska dela vått och torrt med.


Jag älskar dig Bertil, och TACK för att du tar hand om mitt hjärta!

Julekramar som kommer från hjärtat till er alla där ute.
/Lotta

ps. Mina extrabarn är också lika viktiga för mig, det vet ni väl H och E? ds

40 kommentarer:

Lillan sa...

Härligt och hjärligt!
Jag önskar Dig en riktigt härlig jul tillsammans med din familj.
Själv ska jag njuta i fulla drag av att ha min lilla skock samlad runt mig. Och precis som du njuta extra mycket av livskamratens närhet under lediga dagar.
stor kram
Caroline

Viola sa...

Ville titta in och önska dig och de dina en riktig God Jul, tack för ett så fint bloggår, stor julkram, VIOLAN

Mejrams! sa...

Ja, jag har också något särskilt förhållande till hjärtat. Jag brukar skoja om att jag skulle nog kunna döpa om min butik till något hjärtligt istället, för mycket av varorna har litet hjärta över sig. Ha nu en riktigt God Jul med dina nära och kära Lotta. Många julkramar till dig!/Merja

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Kära Lotta!
Varje gång jag besöker dig här blir jag varm inombords (det tackar jag mitt hjärta för :o)). Att låta hjärtat vara med i allt jag gör, det får bli nästa års mål.
Julehjärtat kunde inte ha hamnat på en bättre plats än i ditt kök, det värmer mig att se det där.
Nu vill jag passa på att önska dig och de dina en riktigt
♫•*¨*•.¸¸ GOD * JUL ¸¸.•*¨*•♫
Varmkram, Lydia

mysiga heestrand sa...

Du berör verkligen i det du skriver. Det är alltid lika härligt att läsa dina inlägg på bloggen. Jag vill önska Dig och Din familj en riktig God Jul
Kram Marita i Heestrand

Birgitta sa...

Vad fint du skriver om hjärtat. Man blir berörd av det på något vis.
Tittade in för att önska dej en riktigt GOD JUL med de dina¨.
Kramisar Birgitta

Hanna sa...

God Jul!
Kram
Hanna

Vit som snö sa...

Hej Lotta!
Tack för ett bloggår fyllt av visdomsord, du ger massor av glädje!!!
Vill önska dej en riktigt God Jul tillsammans med din fina familj!
Kram Cilla

promenader på landet sa...

Skickar dig en jättestor hjärtekram till dig!!! God jul från Maria

Rummet för välbefinnande sa...

En riktigt god jul till er alla!
Hälsa Bertil så gott också hoppas jag ni får umgås och njuta och bara må gott allihop!
Kram kram Mia

Lotta 8`) sa...

Vill bara önska dig en riktigt God Jul! Julkram 8`)

Huset vid ån sa...

Kikar in till dig Lotta och Önskar dig en riktigt skön o fridfull jul med dina nära o kära! Många JulKramar till dig från mig.

Uttan sa...

Önskar Dej och de Dina en Underbart God Jul!
Kramar!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var fint skrivet Lotta, och fina kort på barnen. Önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL, mys med varandra och ät mycket god mat. Jag är glad över och ha dig som blogg-vän, och att vi träffats på riktigt också.
Stor julkram till dig
AnnaMaria

annika sa...

Ha en skön och mysig jul med nya tankar och upplevelser. Ät gott och njut av allt runt om dig.
Julkram från mig ♥

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Nu måste jag lämna datorn så nu vill jag bara ge Lotta, du min vän en riktigt God Julkram så läser jag sen.
Sköt om er alla och ta dig lite tid själv också.
Många, många kramar till dig från Zara

Anonym sa...

Jättestora julekramar från mig till dig och din familj! Hoppas att du fått njuta av julefrid. Det där brödet ser ju bara så gott ut! Kram Lotta

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en riktigt fin fortsättning ,vännen
Kram Lallis

Charlotta sa...

Du har verkligen hjärtat på rätt ställe. :) Önskar god fortsättning och ett hjärtligt gott nytt år.

Fröken Tindra sa...

Vad vackert du skriver. Ibland får man sig en funderare.
Vill önska dig en God fortsättning!
Kram.

Ingmarie sa...

Sååå mycket längre man kommer om man vågar hjärtat vara med....
Mitt klappar också för min hembygd där jag föddes....ack Värmeland du sköna!
Allt gött till dig o din familj o gott nytt år!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Kära Lotta.
Oj så fina bilder.På dina kära och bilden på bäcken år väldigt vacker.
Jag vill bara önska en god vän, ett gott nytt år.
Kram Zara.

C De-sign sa...

Jag hoppas att julen varit fin! Nu stundar snart ett nytt år och jag vill önska dig ETT RIKTIGT BRA OCH FINT NYTT ÅR 2010! Kram fr C

Tina sa...

Älskade Lotta!!!
Kände bara att jag ville titta in till dig & ge dig en KRAM!!!
Önskar dig oxå ett underbart Gott Nytt År!!!
KRAM Tina

Anonym sa...

Tack för dina underbara inlägg under året och för alla rara kommentarer du gett mig! Du är en riktig glädjespridare, Lotta!Hoppas du får ett riktigt Gott Nytt 2010.

Många kramar till dig!
Eva-Mari

Lallis - liv och leverne sa...

Vännen!
Ett Riktigt fint Nytt År önskar jag dig.
kram Lallis

promenader på landet sa...

Önskar dig ett riktigt gott nytt år och jag är så glad att du är min bloggvän och att jag har din fina och kloka blogg att kika in till! Stor nyårskram från Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hoppas allt är bra med er, och att ni får ett kul nyår. Tack för att du är en fin bloggvän Lotta, ser fram emot 2010.
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR
Stor kram till dig min vän
AnnaMaria

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Hoppas att du haft en bra jul med dina nära o kära. Nu går vi mot årets slut och jag vill Tacka dig för alla rara o omtänksamma kommentarer som du gett mig....Dom värmer ska du veta! Jag är såå glad att ha dig som bloggvän! Önskar Dig Ett Riktigt Gott Nytt År! NyårsKramar Therese

Bertil sa...

Jag älskar dig också, Lotta, och kommer också ihåg den där dagen på kåren som om den var igår.

Helena sa...

Gott nytt år önskar jag dig och din familj! Kram från Helena

Min Skattkammare sa...

Vilken hjärtlig kärlekshymn till dina nära och kära vi får ta del av!
Det är viktigt att tänka på allt gott man har, då håller man hjärtat mjukt.
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År min vän!
Nyårskramar Kicki

Birgitta sa...

Hej vännen!
GOTT NYTT ÅR vill jag önska dej och din familj. Jag är så glad att jag fått lära känna dej. Du är en så otroligt varm och härlig person.
Hoppas du är tillbaka i cyberrymden snart igen.
Kramisar Birgitta

Elin sa...

Ja, Lotta, det vet jag! Och det tror jag nog att H också vet. Alldeles strax sätter vi oss i bilen här och om en stund kommer vi ut till er för lite mat, prat och mys. Det är sådant som gör ens hjärta till ett riktigt glatt hjärta! =D

Rummet för välbefinnande sa...

En stor nyårskram till er och en önskan om ett fint år!
Kram kram Mia

Kajsa sa...

Här ville jag plasera ett vackert hjärta.Som ett tack för orden du förmedlat till mig under min bloggtid.
Hoppas du,ni haft en ljuvlig fridfull helg och att livet ska vara snällt emot dej och de dina under det kommande året!


Varma nyårshälsningar från Kajsa

Lenemora sa...

Tusen takk for de vakre bildene du har sendt meg!!! De er virkelig flotte også så overraskende! Ble skikkelig glad!

Ha en fin uke!

Klem fra Lenemora

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta, kul och höra av dig. Hoppas du har det bra trots kylan, det gäller och elda nu. Törs väl inte öppna elräkningen när den kommer nästa gång. Tur att vi tog slädturen i dec. nu är det för kallt. Jag fryser fast jag är inne, men som norsken säger, ut på tur..aldri sur..fniss.
Ha en mysig helg.
Goa kramen till dig vännen
AnnaMaria

promenader på landet sa...

Saknar dig och dina fina inlägg kommer du ut ur ditt ide snart? När du vill förstås! Stor kram från Maria

Viola sa...

Härligt att få höra av dig..saknar så dina inlägg som alltid berör och ruskar om...hoppas allt är väl med dig, stor kram VIOLA