tisdag 8 december 2009

....om att komma tillkorta


Jag är lite för stressad, för mitt eget bästa...egentligen....... så därför händer saker som inte borde få hända.....


En jättefin award har jag fått, av Birgitta. Kram och tack för din omtänksamhet!


Jag köpte min kärlek för pengar
för mig fanns ej annan att få
sjung vackert i skorrande strängar
sjung vackert om kärlek ändå
Gustaf Fröding ur Gralstänk 1898

För Fröding handlade det om den fysiska kärleken, eros som han inte lyckades hitta.......

men jag använder dikten ändå som en exemplifiering för mitt lilla filosoferande för dagen....


Ibland funderar jag på om vi i juletid försöker att köpa oss kärlek? Alla dessa häftiga julklappar som måste inhandlas, paketeras och ges bort, alla dessa dyra saker som man måste ge sina barn för att de inte ska känna sig mindre värda än sina kamrater, alla dessa sms-lån som skapar ekonomiskt kaos i många hem för är det jul så är det jul och inte vill jag att mitt barn ska vara annorlunda än alla andra


Jag funderar om man som skild förälder köper sina barns kärlek...just till jul?


Inte vet jag....men jag kan läsa i tidningarna om hur många föräldarar känner sig maktlösa inför denna köphets som pågår just nu.


Inte vet jag...men jag läser om att pantbanken har glanstider just nu......


Jag vet inte om det är så....jag bara funderar........


För mig finns ett glädjebudskap i julen. Ett barn är fött, fröjdas vart sinne.....

Så jag tar ett djupt andetag. Gläds åt det jag har! och fröjdas i mitt sinne


Jag gör det som jag tycker är kul.......stickar inget mer innan jul, annat än för den taktila njutningen av ett garn i mina händer. Jag bakar det jag vill för att få in julens dofter i mitt hem i övrigt tänder jag ljus, sitter och vilar i ljusets sken och låter mig glädjas över att just jag finns till


Julefrid önskar jag er alla
/Lotta

31 kommentarer:

mysiga heestrand sa...

Hej Lotta!
Du sätter verkligen ord på det som många av oss känner just nu. Ja, eller inte bara nu utan många gånger. Du skriver så mycket som ger så mycket att tänka på. Vad är det som är viktigt i livet. Idag skiner solen och då känner jag mig så glad.
Kram Marita i Heestrand
PS Du har verkligen ordens gåva.

promenader på landet sa...

Hej goa kloka bloggvän! Vad fint du skriver om hur du väntar in julen. Jag håller med, det är viktigt att inte glömma julens budskap och njuta av allt underbart som finns,dofter, smaker, vackra blommor och musik. Bort med all julstress! Må så jättegott och grattis till din award! Stor julkram från vännen Maria

Birgitta sa...

Hej goa Lotta! Kloka ord som alltid från dej. Kärlek går inte att köpa för pengar. Och det är inte gåvornas värde utan kärleken bakom som är viktigast. Kommer inte att köpa så mycket julklappar i år. Vi har ju trots allt sammanlagt 11 småttingar att ge något till och då är inte barnen inräknade. De får bara något symboliskt. Vi blir ruinerade annars och det är ju inte meningen.
Kände mej bättre i ryggen idag och ringde inte till VC, men i em kom värken tillbaka. Det är ingen idé att prata med någon läkare om jag inte har ont just då. Avvaktar till i morron nu.
Var till biblioteket och lånade en hög böcker igår, så att jag har trevlig läsning över jul och nyår. Har tjuvstartat med en bok.
Ha det så gott nu och njut av livet och lilla gullklimpen.
Stora kramen Birgitta

Lillan sa...

Hej Lotta,
du har så rätt.
Träffade häromdagen en vän som efter en skilsmässa och omgifte såg hela julfirandet som en enda stor stress- och orosfaktor.
Den vackrase av högtider har för många blivit en enda stor röra där kompromisser och förväntningar slåss mot varandra. Jag tror att de flesta av oss drabbas av det på ett eller annat sätt och det gäller verkligen att fokusera på vad som egentligen är viktigt eller inte ur ett helt livsperspektiv. Året har ju 11 månader till att fylla med gott innehåll av både kroppsligt och själsligt slag.
kram
Caroline

Viola sa...

Vad härligt att ha dig tillbaka,...här har jag avvecklat julstressen undan för undan gm åren... det var som journalisten frågade mig om jag bakade mkt m m ...det gör jag ju inte och inte heller köper vi längre julklappar det är maten och den sociala biten som är den viktigaste...så skönt att inte behöva jaga runt som en skållad råtta..så att säga, ha en fin kväll, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Julefrid hoppas jag kommer, men jag har ju svårt och varva ner innan alla paket är köpta och packade och...ja du hör! Men sen kommer julefriden. Vi har dragit ner kraftigt på julklappar, men ändå är det många som ska ha. Kenneth/maken hjälper mig, det är skönt. Och som du skriver, nu ska jag också sätta mig i soffan och slappa med en kopp thé. Och grattis till awarden också.
Ha det gott Lotta-vännen
Varm kram
AnnaMaria

Britt sa...

Jag håller med dig. Jag som står i butik ser ju dagligen den hysteriska stressen över allt som måste köpas och att det ska vara så många och dyra paket som möjligt... Sjukt egentligen.

Hemma hos oss ligger vi nog ganska lågt, vi gör det vi hinner och framför allt det som är kul. ;-)

Klappar köps (självklart) men inom rimliga mängder.

Jag hoppas verkligen att du mår bra och inte stressar. Sköt om dig, min vän.

Kramar och kärlek Britt

Vit som snö sa...

Så tror jag absolut att det kan vara, att man köper kärlek(fast det inte går!) Kompensation för tidsbristen många föräldrar känner.
Eller för att barnen inte ska känna sej olika alla andra.
Dom har hemska krav på sej idag ungdomarna, att passa in..
Jag tror att det finaste man kan ge dom är att stärka deras självkänsla allt vad det går och att ge dom TID. Värdet sitter inte i ett märke på jeansen!!!
Kul att du gillar min kristyr!
Jag gör kristyren på 4 dl florsocker, 1 äggvita, ett par droppar ättikssprit och sen karamellfärg, det finns ju i jordens alla färger! Jag köper plastspritspåse på rulle och klipper bara liiitet hål.
Om något år kan du och lillan sitta o pyssla med det:)))
Julefrid till dej söta vän!
Kram Cilla

Tina sa...

Så sant du skriver!!Det är de funderingarna jag själv går i!!
Hoppas du mår bra annars & att du har en fin December!!!
Må gott vännen & jag är så glad att du är du & att du finns & att jag får ta del i dina funderingar!!!
Kram Tina

Maria Berg sa...

Kul att se att en award hittat hit - grattis.
Ja, ta det lugnt och försök att bara göra det som måste.
Själv älsakr jag loppis och därför är alla min paket färdiga innan noveber ens börjat.

/Maria Berg

♥ Fyra årstider sa...

Jag tänker som du. Barnen blir inte lyckligare av en massa klappar. Jag har dragit ner på det betydligt. Ger barnen upplevelser istället.
Kram till dig kloka kvinna
Kram Lotta

Rummet för välbefinnande sa...

Vad gott att få sig några rader till livs Lotta! Det har ju varit tomt utan dig vet du......
Ja, det där med julen och hysterin är ju ett kapitel för sig. Nej, köpa för köpandets skulle är ju ingen hit. Tycker det är så gott med stunden som vi får tillsammans, och jag ser ju tendenser hos barnen som jag stor-gillar.... Det är nämligen att de pratar om att det ska bli kul att vi ses allihop, att det är roligt när vi sitter tillsammans och äter osv. Det är ju riktigt gott att höra. Men, det kanske också är så att det vi själva värdesätter och prioriterar, det för vi automatiskt över till våra barn....

Det där när man köper något, det ska verkligen ge en inre glädje....
Inte för att man ska försöka bräcka någon annan - och det är ju bara vi själva som kan känna in den skillnaden.

Hoppas du får en njutningsfylld tid fram till jul och att ni har det så bra som man kan ha det!
Stor, stor kram!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Kära fina Lotta, du sätter då verkligen ord på känslor! :o)
Det du säger om att känna sig förpliktigad att köpa sina barn glädje (gäller förstås extra mycket ensamstående)...jag tycker så synd om dem. Att känna sig jämförd med den andra familjen...huuu!
Jag hoppas iallafall att DU och de dina kan får tid & ro att njuta av den tid som stundar.
Största varmkramen,
Lydia

Huset vid ån sa...

Hej min vän! Tänk om alla kunde kika in till dig och få ta del av dina kloka o sanna ord. Du beskriver dagens samhälle väldigt bra. Tyvärr är det ju så många som har så. Jag är glad att jag inte är i den "karusellen" Och kärlek går verkligen inte att köpas för pengar. Och inte hälsa heller för den delen. Nej, Man behöver stanna upp och vara mer rädda om varandra o visa kärlek. Det är viktigare än att ha den senaste o trendigaste mobilen. Önskar dig Lotta en fortsatt bra o trevlig vecka utan stress o hysteri. Många JulKramar Therese

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Kan bara säga; Håller med föregående talare.
Vad är lycka - för många prylar då det egentligen borde vara tid tillsammans och gemenskap.
Vart är världen på väg undrar jag många gånger.
Ha en bra fortsättning på veckan!
Carin

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ja du ger,och ger, oss i alla fall när du skriver, både funderingar, och befriande tankar, visst är det lite plågsamt, med att få i hop julklappar, men man är kluven, jag gillar ju att ge, det är ju bara synd att man spelar kommersen i händerna, och i samband med det miljöförstöringen.
Många gör ju i dag reklam för att man ska köpa en ny frys eller nåt annat sånt, för att spara miljön, har du tänkt på att varenda sak som tillverkas kostar fån jordens resurser, så inte vet då jag hur man kan spara miljön genom att köpa, köpa, rätt så motsägelsefullt eller hur?

Men så underbart härligt du skriver, om din jul, så ska det vara, verkligen.Du inspirerar och ger hopp.
Ha det så bra.
Bamsekram Zara.

Anonym sa...

Klokord från en kvinna som är full av kärlek. Tack för att du gläder oss med dina tankar och får oss att stanna upp och fundera ibland.

Visst är det nog som du tror... många hamnar i rävsaxen och får det tungt ekonomiskt efter jul. Det är ett av våra välfärdsproblem. Alla andra...

Nej, vi som är äldre och lite klokare har insett att ordet ro är ett okänt begrepp för dagens stressade människor. En doftande hyacint, ett ljus och en kopp het glögg med någon man tycker om... vad kan man mer behöva?

Kramar till dig.
Eva-Mari

Anonym sa...

Hej igen gullet!
Fruktstängerna kommer att redovisas inom kort på min blogg! Har inte börjat med dem än, håller på med roliga paketinslagningen nu.

Julekram tillbaks!
Eva-Mari

Anonym sa...

Ps. Min kökssoffa är bara 140 cm så även om jag är liten så får jag inte plats för nån slummer på den, hihi!

Anonym sa...

Ibland blir det tätt mellan kommentarerna! Du undrar över boken jag tipsade om som börjar på A? Haha, den börjar på Ö, heter Ödelagd och är skriven av Henrik Valentin. En kan-inte-lägga-ifrån-sig bok!
Nu äntligen ska jag börja göra Fruktstängerna.

Kram Eva-Mari

Min Skattkammare sa...

Hej Lotta!
Vad roligt att du smygit fram igen! :o)
Vad fint du skriver......
Blir glad i hjärtat att läsa sånt, att vi är några som suckar tungt åt hjulet som snurrar och snurrar.
Stressen är väldigt lätt att snurra med i, men prylarna gör mig alldeles detsamma.
Jag förstår inte hur man kan hitta tillfredställelse i döda ting så till den milda grad att det är värt att offra allt för dem.
Sorgligt.
Och det lilla barnet ska vara...... Fridsfurste, Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader....
" När jag äger Dig i himlen, saknar jag intet på jorden".
Må så gott min vän!
Kram Kicki

Vitt hus med svarta knutar sa...

Många kloka ord...börjar fundera på hur jag tänker kring jul och visst är det väl maten och att få vara tillsammans som är det viktigaste. När det gäller julklappar är det inte värdet som är det viktigaste utan att klappen verkligen är personlig, att jag tänkt till innan jag köpt något, inte bara köper för köpandets skull. Den stress jag känner är att det är svårt att få ihop alla delar i mitt liv, det är viktigt att lära sig att prioritera och att inte må dåligt av det man väljer bort.
Kram

Uttan sa...

Ja det är inte så lätt för många det här med julen,att vara alla till lags och att vara rättvis.

I år ska jag fira Julafton hos Min yngsta dotter Anna och hennes familj.
Dotter Jenny och hennes familj kommer också.Liksom flickornas Pappa.
Min Prins jobbar hela julaftonen och jul dagen han har varit snäll att ta passet så att de jobbarkompisar som har småbarn ska få vara lediga.
Här stressas inget ja föresten jag kan inte stressa.
Jag njuter av alla dagar i December vi firar lite jul varje dag,delar liksom upp det.

Önskar Dej en Undebar jul!

Varma Kramar!

Galtholmen sa...

Hej Lotta,
Visst kan man ifrågasätta julhandlandet - i eget avseende och i klimatets avseende. Vi har dragit ner och "tävlar" inte längre. Barnen, som visserligen är 16 o 18, har accepterat. Och frågar jag vad dem vill ha, så säger dem att det inte är så viktigt. Kanske några kalsonger o strumpor:-) För oss har gemenskapen och njutningen runt jul blivit viktigare. Vi har djur, jag är egen företagare o min man arbetar som produktionschef på ett mindre företag. Dygnet o veckorna är fullbokade, men jul är heligt för oss. Vi tänder brasan, myser till tända ljus, äter egentillverkad julmat, tar promenader och slappar tillsammans. Det är vår jul.
Ha det underbart/
Ulrika

Maria sa...

Kloka ord.
Jag försöker njuta så mycket jag kan. Men lite stress finns också.
Lite för mycket julklappar köper vi allt. Men det är roligt att ge bort också.

Huset vid ån sa...

Kikar in o hoppas att du haft en trevlig o stämningsfull luciahelg med dina nära o kära! Många JulKramar till dig Lotta för att du verkar var en sån GenomGo människa! Therese

Kajsa sa...

Kära Lotta!
Skönt att du tittar ut till oss.Du gläder ju så många med dina inlägg!Själv har jag varit i mitt sjuka "ide".Men nu lyckats ta mig ut och är nu i stående form och julpysslar lite.
Julens betydelse är för mig att ha julefrid.Gläder mig enormt åt att jag lyckats skapa jular som gör att mina barn gläder sig åt julen och längtar!
Mina italienare kommer hem och vi gläder oss så åt att få ha ett litet barn i vår familj igen.Joele den underbare ska för första gången fira jul hos mormor.Och nu ska jag läsa Julevangeliet högt för första gången för de mina.Har alltid velat ......!Men nu med mitt första barnbarn så ska det bli!
Vill också säga att köpa sina barn med dyra presenter går inte.Barn kan bara "köpas"med mängder av kärlek!

Varma kramar i juletid!

Kajsa

Mejrams! sa...

Hej Lotta! Hoppas allt är väl med dig och att du inte stressar för mycket. Jag har nu lagt ut glöggreceptet på min blogg ifall du är intresserad. Ha det gott! Många kramar till dig!/Merja

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Heeejsan kära Lotta!
Hoppas att allt är väl med er och att julefriden börjar göra sig hörd hos er.
Vet du? Du vann hjärtat jag lottade ut...kan knappt tänka mig någon mer välförtjänt av den...du inspirerar så! :o)
Maila mig din adress, så skickar jag hjärtat!
jeppssons@klippan.se
Kram, Lydia

Anonym sa...

Ja julefrid är vad jag längtar till! har haft det så körigt att jag inte ens hunnit med mina bloggrundor och kikat in hos mina vänner! men nu hoppas jag på bättring hos mig själv. Julesnön börjar falla och pepparkaksbak gör att jag känner julstämning och det är så SKÖNT.
Jag önskar att jag kan komma och hälsa på hos dig för jag är SÅÅ nyfiken på alla dina fantastiskt fina projekt och skulle jättegärna sälja saker i min butik så kanske att det kan bli en tur till Karlstadtrakten till våren?

Sköt om dig och massor av kramar Lotta

Ingmarie sa...

Det finns mycket att läsa om man gillar Fröding!Var o besökte hans hemtrakter i somras o ramlade också på Ferlin(är ganska mager om bena....tillika om armar o hals)
Köpa sig lycka?Ja du ser ju hur det gått för Tiger.....Inget att rekommendera!

Allt gott till dig!