söndag 20 december 2009

Indiansk visdom av toltekisk tradition

I en bok jag nyligen läst blev jag påmind om en annan bok som jag läste för många år sedan av Don Miguel Ruiz. Den handlade om fyra förhållningssätt till livet.

Då när jag läste boken tyckte jag att de var så bra och så sanna. Nu när jag blev påmind så vet jag att inte tycker annorlunda idag.


1.

Tala sanning

Allt du säjer ska vara sant och det som du säjer ska komma från hjärtat.

Själv lägger jag till att ordspråket

Tala är silver men tiga är guld

kan ha sitt berättigande just här. Man måste inte alltid säja högt allt som man tycker är sant.

Det finns ingen ångraknapp på ett ord som lämnat din mun.




2.

Ta inget personligt

minns att

alla bara tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig. *fniss, fniss*

Ingen människa orkar ägna all sin tid och kraft åt att göra livet surt för dig.




3.

Gör ditt bästa

i alla situationer.

Om du inte når ända fram så vet du ändå med dig att du gjort ditt bästa och eftersom vi alla är människor och inte fullkomliga så lyckas vi inte alltid till 100%.

Tro också att andra försöker att göra sitt bästa.....





4.

Ta inget för givet

Även om du följer de tre andra reglerna så kommer du att drabbas av sorger och svårigheter. Det är också något som ingår i detta att vara människa, så var tacksam för det goda du har och befinner du dig i svårighet just nu, så minns att allt förändras hela tiden och att ljusa stunder väntar på dig.


En bild från min trädgård. Utanför fönstret i musikrummet står detta rådjur. Jag är verkligen kluven. Den ena Lotta tycker att den är söt och att det är häftigt att den står 2 m från mig, den andra Lotta tycker att det är förskräckligt att ha den så inpå alla mina odlingar, som blir mat till djuret och hindrar mig från att njuta av det som jag stoppat ner i jorden. Magnolian, den vackra, som vi planterade i våras....har redan hunnit bli rådjursföda. Nu behöver vi i alla fall inte fundera på om vi ska lyckas klara av att få magnolian att överleva!!!!!!


Midvintersolståndet. I många kulturer är det en tid för eftertanke.
Glädje och julefrid önskar jag er alla
/Lotta

22 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och där tog du det där fotot jag har väntat på och ta! Jag la ut äpple, drog upp persiennen och putsade rutan extra noga. Men icke! Som du förstår gillar jag ditt foto, visst är dom vackra. Sen att man svär efter dom till våren när alla blommor är borta det är sant.
Du skriver bra som vanligt Lotta, precis så här ska man tänka och inte krångla till sin tillvaro.
Ha nu en bra 4:e advent, här blir det en slapp-dag idag.
Goa kramen
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Kloka ord! Ja visst blir man kluven till de vackra rådjuren. En gång i tiden hade jag jätteodlingar, allt i Weibulls katalogen skulle testas...på hösten fick jag gräva upp rädisor, kålrötter och morötter eftersom rådjuren ätit upp blasten. Hm.
Ha en härlig 4:e advent.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Kära Lotta!
Som alltid kommer det så kloka tankar från dig, jag kan inget annat än hålla med. Ibland är det bara lite svårt att leva som man lär...själv är jag ganska bra på att förminska mig själv i mina tankar. Det kompenserar jag med att försöka uppmärksamma alla andras goda sidor. Sen får jag arbeta på att även se mina egna bättre sidor.
Därför tackar jag dig för din blogg, det är en ren guldgruva att hämta visdom ifrån! :o)
Har skickat hjärtat, hoppas tomten hinner fram med det till jul!
Ha en fin 4:e advent,
kram Lydia

Lillan sa...

Härliga du!
Underbara tankar.
Kan lägga till ett Martin Luthers som jag brukar citera ang att tänka sig för; Utfluget ord kan aldrig tas i vingen.
Har inte orkat gjort några nya inlägg då jag denna vecka och helg lägger all energi på att sjunga, och mår toppen av det:))
stor kram
Caroline

mysiga heestrand sa...

Önskar Dig också En God och fridefull jul. Rådjur är så vackra.
Jag har också dem utanför mitt fönster ibland. Fina visdomsord skriver du också mycket att tänka på som vanligt.
Ha en fortsatt fin kväll
Kram Marita i Heestrand

Birgitta sa...

Hej Lottavännen!
Vad fint rådjuret är, men håller med dej om de inte behöver vara så närgångna. Här finns två stycken nu, men vet inte hur länge de får vara. Lodjuren är hårda att bita ihäl dem. Har du inte mer snö än det som är på bilden?
Vilka viktiga ord du påminner oss om idag. Det är bra att tänka först och tala sedan och som du säjer behöver man inte säja allt.
Önskar dej några fina dagar med julförberedelserna.
Kramisar Birgitta

Lenemora sa...

HURRA! Du har vunnet 1. premie i min trekning!

Gratulere....send meg din adresse, så får du hjertet ditt i posten!
Min mail er: lenemora@yahoo.no

Klem fra Lenemora

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Vilken bra bok med så kloka visdomsord! Jag instämmer till fullo och tycker de 4 punkterna är tänkvärda och bra. Jag behöver nog tänka lite mer på att inte ta saker personligt oftast är det ju den andra människan som inte mår bra eller har en dålig dag p.g.a något helt annat än mig! I dag är jag extra glad för min mamma börjar kunna prata mer nu, jag hörde nog 3 eller 4 meningar i dag! Hon finns kvar där bakom! Må så jättegott goa Lotta! Stor julkram från Maria

Vit som snö sa...

Nog är dom vackra dessa "Bambi" men när dom smaskar i sej vad man lagt sin odlarsjäl i och när dom hoppar upp på vägen när man kör fooort då är dom inte fullt lika gulliga.... Kluven känsla...
Men du har som alltid så tänkvärda ord att komma med...
Önskar dej en fin julvecka!
Kram Cilla

Birgitta sa...

Hej igen! Måste bara säja grattis till dej, som vann det fina hjärtat.
Kramis Birgitta

Ingmarie sa...

Kloka ord så här i juletid är aldrig fel!Önskar dig o de dina en riktig trevlig jul!

Kram från mig

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Så intressant läsning, jättebra skrivet och tänkt.
Meningen där du skriver, om du som har det svårt, ljusa stunder väntar på dig, det tycker jag är det bästa, inte för att jag har det svårt nu, men jag vet att det finns de som behöver veta just nu att det blir bättre, och ibland så är det de enda som tröstar en människosjäl.
Det kan man inte säga nog mycket tycker jag, en av de andra saker som jag också tycker är väldigt bra är att ofta så tror man att andra sysselsätter sig med vad man gör och är, men oftast så har de fullt upp med sina liv.
Jättebra.
Ja allting är ju bra.
Du är bra, tack för alla kloka ord, Lotta.

Ja du hade rätt om min farmor, det var en av de få stunder hon satt ner, men hon var inte någon blid gammal, dam utan en bestämd, och tuff tant, som visste vad hon tyckte, en av de saker hon verkligen värdesatte var hårt arbete.
Men de var ju tvungna på den tiden.
Jag vill i alla fall tacka för din intressanta kommentar hos mig, mycket givande.
Sen fick jag ju hör vad du kallade vävsättet, jag visst inte att det fanns, ingen har utbildat mig, jag har läst till mig själv, eftersom alla kvinnor fort försvann ur mitt liv, men minnesbilder finns på hur de gjorde, sen trodde jag att jag själv kommit på det där, men jag har förstått efteråt att många har gjort det före mig.Vävt så.
Och jag kan egentligen inte alls mycket om vävning, utan bara gör.
Men nu är mattan nere i alla fall.
Jag kan visst förstå om man blir arg på djuren om de äter upp ens planteringar, men jag kan också förstå att man känner sig delad, vi brukar ha älgar här som äter rönnbuskarna, precis utanför fönstret, de gick en meter från äppelträdet förra året, och här är det extremt svårt klara träden.
Sen om julen så blir det nästan likadant här som hos dig, jag är tvungen att ha samma gardiner som ja galltid haft i annat fall så blir de inte glada här, de vill ha de som alltid förr.
Då får jag önska dig precis allt gott, och många julkramar, från mig.Tack igen kära vän, för dina kloka ord.
Zara

Anonym sa...

En stor julkram vill jag ge dig! Du är alltid så klok och har så intressanta inlägg. Ha nu en riktigt härlig jul tillsammans med de dina.

Fröjdefull jul önskar Eva-Mari

annika sa...

Hej go vän! Tack för alla fina ord du ger med eftertanke och omtanke.
Ja, orden ska vi hushålla med så att de inte tas emot fel. Tycker att det blir så tydligt här i bloggandet. Det var enkla men viktiga ord som du skrev att vi skulle förhålla oss till.
Jamen visst är det ett underbart gott bröd! Ibland längtar jag efter det. Vår dotter stoppar det i brödrosten, gärna två gånger, och det blir ytterligare en smakupplevelse. Roligt att din kompis är sugen att baka oxå. PÅ sykursen bakar alla det brödet nu för tiden. Jag är glad åt bloggandet för det har gett mig nya bekanskaper, som du skrev att vi kanske inte skulle ha "mötts" annars.
Vi blir nog hemma efter jul då vi har snö här. Annars hade vi åkt till Sälen för skidåkning. Vi älskar skidor i alla dess former men tar oss gärna en tur med långfärdsskridskorna på. Helgen var ju så kall men vi ger oss ut under juldagarna. Hemfjärden och Rynningeviken har bra is och mycket folk. Det plogas en bana ut till Lindholmen och då är det ca 7 km dit. I värmestugan kan du få lite enkelt fika innan du vänder hemåt, oftast i motvind.
Ha en underbar julhelg med alla nära och kära.
Kram annika

Viola sa...

Alltid tänkvärda rader från dig, nog prövas man alltid här i livet som igår...en dag med turbulenta känslor, reportage, födelsedag och så miste jag min svärfar...så det var verkligen en berg och dalbana med känslor, men det är livets gång..ha en fin dag, kramar

Mejrams! sa...

Ja, riktigt tänkvärda ord och så sant så. En riktigt God Jul önskar jag dig Lotta! Många kramar till dig från mig./Merja

Charlotta sa...

Du påminner om fyra viktiga punkter för att finna harmoni i livet. Det är alltid på plats för påminnelse om dessa grundläggande förhållningssätt.
Vad gäller ditt förlåtande sinnelag till magnoliaätande rådjur kan jag bara beundra dig. Lite kan jag ändå undra om du inte svor en tyst ramsa innan du bestämde dig för att tänka positivt. ;)
God jul önskar jag dig och din familj.

Galtholmen sa...

När det bara är rådjur som kommer till din trädgård ska du vara glad. När vildsvinen kommer DÅ kan du börja oja dig...:-) Än så länge har jag inte haft dem i trädgården, men dem har skymtats bara någon halv km härifrån. Jag bävar o funderar på att ta jägarexamen!
Underbara visdomsord - själv ska jag ta mig igenom Thoreaus bok Walden under julen. Tror jag tänkt göra detta under flera år, men nu har jag äntligen skaffat mig en pocketversion, så nu är det dags.
Ha en under JUL o NJUT av FRIDEN/
Ulrika

♥ Fyra årstider sa...

God jul du kloka kvinna
Kram Lotta

Min Skattkammare sa...

Hej vännen!
Så klokt du tänker.
Sanningen är viktig, även nödlögner bör hanteras varsamt.
Men visst kan jag någon gång häpna över min egen reaktion, speciellt i trafiken kommer reptilhjärnan fram. ;o) Kanske är det rädslan i mig.....eller den där ofullkomligheten som man aldrig riktigt blir av med.
Människans väg går över bråddjup, vi gestaltar både storsinthet och själviskhet......
Om vi är sanna mot oss själva, då kan världen förändras.
Vad tror du?
Uj uj , som vi säger i Närke, nu flippar jag iväg, jag ska ju städa! ;o)
Stor kram på dig!
Kicki

C De-sign sa...

Jag har också läst den boken...och sedan dess har jag haft dessa fyra hörnstenar ständigt i mitt medvetande............ kanske de mest användbara "livsråden" jag har stött på....men inte helt lätt. Man blir aldrig färdig... levnadskonsten är den svåraste av alla konster! Kram fr C

Anonym sa...

Jag vill verkligen önska dig och din familj en god start på 2010!
När jag läser om dig och det du skriver om din man så blir jag varm om hjärtat! den kärleken är få förunnad och du tar den verkligen inte för given, visst är man lyckligt lottad när man får känna en så stor och innerlig kärlek! och rådjuren kan behöva lite extra energi nu i vinterkylan så skäll inte för mycket på dem utan njut av deras sällskap även om de gör illa vid din trädgård=)
Kramar Lotta