söndag 10 januari 2010

Nyårskramar till alla goa vänner....och sanningens minut!

God fortsättning på det nya året!
Inte kunde jag väl ana att jag har såååååå många goa, goa vänner därute i cyberspace, som lämnar så rara och gulliga kommentarer hos mig...fast jag själv inte hörs av.
Ni är alla guld värda och ni berör mitt hjärta ALLIHOP! Kram, kram till er!

Av Lillans tuva fick jag utmaningen att visa hur jag förvarar mitt kaffe! och mitt te!
Här är burken som innehåller mitt kaffe. Gammal och använd och lite stukad är den.
Kaffe dricker jag flera gånger varje dag, ibland startar jag dagen med en kopp svart, svart som synden-kaffe, men lika ofta blir det en kopp te.

...och vilket kaffe ryms i burken? är Lotta en riktig värmlänning och har Löfberg, så klart i burken, eller har hon något annat? Jag har en liten omröstning till höger. Berättar svaret i nästa inlägg! *ler*

Strax inna jul var jag ute i uthuset och letade efter en grej, då fann jag denna fina gamla kvarn. Arvegods efter min mamma.....Den kom in i huset, inte skulle väl den stå där ute i kylan och samla damm. Funderar på att köpa kaffe som jag kan mala sjäv!

Av sonen och hans gulliga fästmö fick jag denna underbara burk med tepåsar. Hälsosamma örter!
Det te som jag oftast dricker är antingen rött eller grönt. Vad säjs om den här förvaringen? Skärpning, eller hur? Eftersom jag åker till London nästa vecka och eftersom jag blivit lite påmind om min slarvighet, ska jag se om tid finns till att hitta någon vacker, tom(!!) burk att förvara mitt te i!
Svart te dricker vi nästan inte alls.....men från Hedenhös har vi kvar burken där vårt svarta te förvarades......och förvaras!!!!! Kanske ska man slänga gammalt te???? Hm, hm!

En gång i tiden köpte vi karameller i burken....någon som minns?

Har hunnit en loppistur! Lite nytt som finns på toa nu! Doftar gör inte lavendeln så mycket. Jag funderar på om jag har en sort som inte är så doftande. Tips från mina vänner blomsterkunnarna mottas gärna!!!!!

Kallt har vi och vackert är det! Vårt ena lärkträd har en ansenlig höjd! Jag funderar ofta på hur gammalt det är och om det kunde berätta om de som bott här före oss...vad skulle det säja?

Från sovrumsfönstret ser jag detta.
Jag latar mig inte i mitt ide...och jag har inte deppat ihop heller...men nu kommer jag nog snart tillbaka.
Vad ska Lotta göra i London? Ska på pedagogisk datamässa! BETT...en helt underbar mässa.....och det är den som gör att jag inte vet om jag hinner se något annat av London än den.....
Har med mig en minikamera. Får se om det blir några bilder!
Vi hörs igen!
Massor av goa kramar till er allihop! Om ni bara visste vilka goda gärningar ni gjort som skickat mig hälsningar både till jul och till nyår!
/Lotta
PS!
Ska väl kanske skicka den här utmaningen vidare!
Så jag tänkte som så här. En vän, som bor långt upp i norra Sverige, får gärna berätta hur/om/vad hon gör med sitt kaffe! Zara, du gulliga, trogna, omtänksamma och helt fantastiskt duktig-med-händerna-tjej. Vill du? Du behöver inte...men jag är nyfiken på om det är sant att man har salt i kaffet där uppe?
Till södra Sverige och en tjej med trädgårdsdrömmar. Lydia? Har du lust? Du behöver inte alls.....men jag är nyfiken på om du har skånsk rostning på ditt kaffe. Ifall du dricker något! ...men svenskt skolväsen är ju uppbyggt på kaffe, så det gör du nog.
och så till mitt eget landskap. Hur är det Birgitta? dricker du kaffet från Karlstad i din vävstuga, eller hur gör du? Du behöver inte svara på detta ifall du inte vill.....

31 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej vännen min! Roligt att du tänker dej tillbaka till blogglandia snart. Har saknat dina härliga inlägg med olika vinklingar på tillvaron och dina kloka ord. Roligt att läsa om dina burkar och jag antar utmaningen. Roligt att du vill vara med i min tävling, som bara blev en sån hux flux sak, som jag bara kände för. Kommer att fira om ett par månader när bloggen min fyller 1 år. Det är inte klokt vad tiden rinner iväg. Har tagit det ganska lugnt på nyåret men måste försöka sätta fart, Väntar på lite mildare väder. Jag behöver snart fler sjalar, kommer att ge bort av dem jag beställde senast. Hör av mej till dej senare.
Nu önskar jag dej en skön söndagskväll och en trevlig tur till London och mässan där. Vi kanske får se någon bild därifrån.
Kramelikram Birgitta

promenader på landet sa...

Hej goa du! Roligt att du tittar ut och vilka vackra burkar du visar! I dag har jag min sista lediga dag efter 3 veckors ledigt så det är med lite blandade känslor jag går och lägger mig i kväll! Fast det blir ju bra när man kommer i gång! Ha det så jättekul i London!!! Många kramar från vännen Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta, kul att du tittar ut ur idet. Det var en kul utmaning, alla förvarar så olika. Jag har röstat i högerkant på ditt kaffe. Spännande och åka till London på mässa, önskar dig en bra resa,
Goa kramen
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej igen. Såg din kommentar efter att jag hade varit här. Jo vitlöken är bara och stoppa ner tunna klyftor. Sen klipper jag över sallad, jättegott. Ärtskotten är vanliga gula ärtor som jag lägger i jord och vattnar. Dom växer så jorden hoppar ur krukan. Också jättegoda på sallad.
Kramis
AnnaMaria

annika sa...

Såå välkommen tillbaka! Du vet att jag har saknat dina ord här.
LONDON-så spännande och datamässa. Attans så skoj! Undrar om inte AnneMarie Körling är där. Vet du vem hon är? Googla så får du veta. Hon har sin kamera konstant i handen.
LONDON- där dottern bor nu, eller hon bor ju inte i stan utan på en hästgård strax utanför.
Jag ska fundera på vilken sorts kaffe du föredrar.

Kram annika

Lillan sa...

Hej goabloggvän!
Roligt att även få ta del av din kaffeburk och din tesamling, nästan som min.
Vad kul att få åka till London. M och jag hade planerat att fira vår bröllopsdag där för en dryg månad sedan.
Eftersom flygresan inte ligger inom ramen för bra val just nu (apropå mitt kommande blogginlägg)så ligger det framför. Kanske blir det att möta våren där.
Det ska bli så spännande att se vad du hinner shoppa där för jag antar att du, som vilken mogen vkinna som helst, inte kommer nöja dig med att "bara" åka på kurs:)
kram
Caroline

Vit som snö sa...

Härligt med litet livstecken från dej! Och att du hörs ha det bra i ditt lilla ide;)
Härligt med tur till London, en av mina favoritstäder!! Liiite avsi blir jag. Ha såå kul Lotta!
Vi hörs! Kram Cilla

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va kul att läsa dina rader. En sådan randig burk hade vi också i köket en gång i tiden och jag tror att vi hade thé i den.
Lavendeln luktar inte så mkt tycker även jag. Undrar också över detta och alla som säger att det är en sådan underbar doft.....
Hoppas dina pedagogiska dagar blir bra i London! Låter intressant för mig som jobbar/at i datasal 90 % av min yrkesverksamma tid som pedagog.
Hälsningar från norr
Carin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh, så härligt att se dig här igen! :o)
Pedagogisk data-mässa i London...åhhh, suck...låter helt underbart! Hoppas, hoppas ni hinner se mycket annat av London, inte bara datorer! :o)
Jo, jag kan avslöja att det är skånerost som gäller för mig och te i mängder, återkommer med inlägg! :o)
Hoppas nu att er resa blir riktigt trevlig och givande,
kram Lydia

Rummet för välbefinnande sa...

Hej Lotta! Vad härligt med några rader från dig igen. Har saknat dina inlägg vet du :)
Så roligt att åka på äventyr då! Kan tro att du har en hel del att berätta när du kommer hem sen.
Ha det fint i kylan!
Kram Mia

Svärdottern sa...

Ja, den teburken kände jag allt igen! Vad roligt att du ville ge den en sund i rampljuset här på din fina blogg :) Det är roligt, det här med bloggutmaningar. Jag ska nog ta och hitta på något också tror jag. Får fundera på om jag kan komma på något bra :)

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ååååååååå så rörd jag blir, du är ju för söt, som tänker på mig.Tack Lotta, det uppskattar jag, jag tycker det är en toppenidé,, så klart jag tar utmaningen, du är så god, och gör mig så glad.
Jo ni har visst kallt, man får beklaga, men vilka otroligt vackra bilder du har på rimfrost och utsikt.
Så brukar jag också tänka, om de kunde berätta, de gamla träden, så intressant det skulle vara.

Snyggt loppisfynd.
Sen ser man ett par rokokoformade ljusstakar i bakgrunden, som är så vackra, mycket läckert.
Hördu vilken fint fynd du hittade i ditt uthus, den är jättefin, bra ide att köpa bönor och testa, det fungerar, kan jag lova.
Det ska bli trevligt att få träffas igen per text.
Jättekul. Tack för din kommentar, jo det är kanske jag mest som ser felen i målningen, tack!
Då önskar jag dig en underbar vecka, jo just det i dag har vi varmt igen, det är så skönt, bara några grader, hoppas ni också får varmare.
Bamsekram till dig Lotta från
Zara

Bibbi Maria sa...

Hej Lotta ! ..och Gott nytt år! Men så mysigt att fara till London, underbara stad. Det där med te, jag måste bara tipsa om en sort som jag bara älskar, det är som godis och i påsar dessutom. Det heter Yogi Tea och finns i alla möjliga varianter, typ lakrits och Choko. Ser du möjligen det någonstans, kanske i London, så grabba tag i det snabbt som sjutton! Kram på dig och trevlig resa! Maria

Tina sa...

Hej du bästa Lotta!!!
Ser fram mot att få läsa dina inlägg igen =) Inte samma utan Lotta =)
Hoppas du mår bra & att du får en underbar Måndag & att du haft det fint under bloggbreaken =)
Tänker mycket på dig.
Tack söta du för dina fina mail du sänder mig lite nu & då..har publiserat dem i bloggen =)
Va rädd om dig!!
Kram Tina

Mejrams! sa...

Hej tjejen! Härligt med ett inlägg från dig. Din kaffekvarn ska du absolut ha framme, jättefin. Jag har en liknande i en krämgul nyans. Pedagogisk datamässa i London, det låter det. Hoppas du hinner med mycket annat också. Kram kram Merja

Mejrams! sa...

Vad uppmärksam du är Lotta, visst har vi fått tillökning i kattfamiljen. Vi letar ju efter vår lilla Loppa med ljus och lykta, tyvärr har vi inte hittat henne ännu. I stället hittade vi denna stackars tjej utslängd i kylan - ingen som vill kännas vid henne. Så nu boar hon hos oss lilla Kattis. Vi hoppas fortfarande att Loppan ska hitta oss eller vi henne. Kram Merja

Gudrun sa...

Hej!
God fortsättning till dig också.

Vilken vacker utsikt du har från ditt sovrumsfönster.

Ha det bra i London.
Kram

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Datakunskap, datakommunikation, info-layout är bl a kurser/ämnen som jag sysslat med. Har slutat jobba några år tidigare då jag kände att jag ville vara med min mor som började bli dement. Orkade inte pendla, jobba och titta till henne. Får nu umgås med ma och njuta av det eftersom jag kunde välja en "lyxlivsvariant" så gjorde jag det, Det har också känts väldigt konstigt eftersom jag saknar ungdomarna.....
Var inte övertalig då min ämneskombination inte är så vanlig.
Kan kanske vara lite märkligt när man ser alla pedagoger som får sluta.
Vill ändå vara ajour med det som händer i datavärlden eftersom det hela tiden i mitt yrkesverksamma liv varit nödvändigt. Många ggr har jag gått hem på ett lov och lärt mig nya dataprogram för att kunna överleva i klassrummet efter lovet. Detta har varit bra och jag känner mig aldrig fullärd och alltid nyfiken på nytt...Bra för åldrandet tror jag också.
Ja, ha det så bra i London. Själv börjar jag planera en ny toscanaresa till våren.
Carin

Uttan sa...

Glad att se att Du kommit igång på Bloggen igen :o)
Tänk att Vi pratade om att åka till London i dag.
Vi var till Västerås och Jag tror de brukar flyga därifrån.
Men kanske det blir någon gång men jag vill ha med en bekant som bott i London dit så man har någon som kan visa oss runt lite.
Det är ju i allafall ingen lång flyg resa.
Ha det så jätte bra i London och vad kul om Du tar lite bilder.
Kramar!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej!
Härliga vinterbilder! Det är otroligt vackert ute även om det kanske har varit väl kallt några dagar. Jag gillar din kanna med lavendel i. Är kannan i tenn? Iaf var det vackert med den gråa kannan och den grålila lavendeln.

Vit som snö sa...

Fnissade åt din söta kommentar. Näe jag kan bara inte gilla snön men jag får trösta mej åt att den är VIT!
Du undrade över hur jag målar. Jag brukar skissa upp på papper först, då är det lättare att få motivet där man vill och flytta runt. Jag för över med karbonpapper på möbeln o sen målar jag med pensel.
Att gruva sej för målning är en gåta för mej, det har alltid varit det roligaste jag vet! Kanske du upptäcker det om du börjar!
Kram goa Lotta! Cilla

Tina sa...

Hej du fina Lotta!!
Hoppas du mår bra! Jag har nyligen firat 1 år som bloggare =) & har därför lagt ut en liten tävling =) du får jätte gärna vara med om du vill!
Kram Tina

Galtholmen sa...

Kaffe dricker jag inte alls - det luktar otroligt gott men smakar skit! Min man dricker o vi har haft kaffekvarn i säkert 10 år. Köper för det mesta kaffebönor som vi maler antingen till en eller två koppar. Tycker verkligen du ska sätta upp kaffekvarnen o börja använda den. Det gör kaffestunden till något "heligt". Som teceremonin i Kina... Jag är tedrickare, men i motsats till dig så är jag älskare av svart te - troligen en kvarleva sedan jag bodde där. Men jag har börjat dricka rooiboste - efter att ha läst Damernas Detektivbyrå (som jag älskar). Ganska gott faktiskt. Men grönt te har jag fortfarande svårt för...
Tror nog du kan hitta både en o två vackra burkar till ditt te i London. Köpte min i London 1984 när jag o maken förlovade oss där. Hälsa London från mig o ha det underbart/
Ulrika

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Tack för din rara hälsning inne hos mig! Det var riktigt länge sen sist! Hoppas allt är bra med dig o din familj. Vad roligt att få åka till London, där har jag aldrig varit men skulle gärna vilja åka dit! Vilka fina burkar du visar...Blir lite nostalgisk när jag ser den blå o vitrandiga burken. En sån hade vi bitsocker i hemma för! Min mamma hade alltid blått då i köket! Fniss...Det var tider! Önskar dig en riktigt skön o rolig resa till London! Många Kramar till dig från mig./ Therese

Viola sa...

Hallå där, nu är ordningen återställd ett härligt långt inlägg från dig och kommer man hem till dig så finns det massor utav gott att dricka...:) du ...det var tur att den fina gamla kvarnen fick komma fram i dagsljuset, ha det så härligt på datamässan, kramen

♥ Fyra årstider sa...

Här sitter jag och lyssnar på fin musik på din blogg. Jag och min bästa vän Maria har sjungit på många dop.
Kram Lotta

Anonym sa...

Så klart Lotta dricker Löfbergs!! Det gör jag... fastän jag inte bor i Karlstad, hihi. Jättesöt kaffekvarn du hittade, roligt med grejor som man vet ursprunget på.

Men datamässa... kan det vara kul det? Roligare att se London by winter skulle jag tycka. Du kanske kan smita iväg nån stund?

Sköt om dig och hoppas mässan blir trevligare än jag tror!

Kramar med risk för färgfläckar.
Eva-Mari

Ps Ert musikrum (underbart ord)kommer säkert att få taket upptaget i nock så småningom. Tänk bara vilken akustik! Ett användbart ord till Mannen kanske?

Britt sa...

Hej, min vän!

Jag har inte heller bloggat lika mycket den här perioden. Ibland måste man välja. Jag har jobbat lite för mycket, tyvärr.
Så jag har haft en del att läsa ikapp här. ;-)

Jag har röstat om ditt kaffe, ska bli kul att se resultatet sen.

Ha en riktigt rolig resa.

Kramar och kärlek

britt

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka! ibland behöver man ett uppehåll och bara att få vara.
London det låter mysigt, jag hoppas att du haft/har det riktigt bra! Tur att du hittade kaffekvarnen, den kan verkligen inte ligga i ett uthus när den är så fin, klart du skall mala eget kaffe det är ju SÅÅÅ gott!
Nu har fotoutmaningen börjat för 2010, skall du inte haka på? du tar så fina bilder!
Kram lotta

Hanna sa...

Ha en fortsatt bra helg
Kram
Hanna

Ingmarie sa...

Sitter här på Österlen med Löfbergs lila i muggen!Skulle väl aldrig tro att något smakar bättre än detta värmlänning som man ändå alltid är o kommer att vara!Väntar med spänning på vinst från vävstugan i Lekvattnet.....Jag blev så glad när jag hittar värmlandsbloggare som kan hålla mig uppdaterad om läget!
Kom på tack vare dig att jag nog nu ska byta kaffeburk!

Kramen från fru Jacobsen