tisdag 19 januari 2010

The Streets of London

Så stod jag då här igen, på den lilla bron och ser Olympia Station! Det är femte eller sjätte gången som jag fått möjlighet att gotta mig i denna datamässa, inriktad på pedagogik!

Gigantisk!!!!!!!


...men man blir trött av mässor, så det var ganska skönt att komma tillbaka till hotellet. Ett snitsigt hotell som ligger alldeles vid Gloucester Road! Är inte den gamla stationsbyggnaden bara helt underbar? Andas tidigt 1900-tal! Hotellet var helt ok! Eller vad säjs om att få ytterdörren öppnad av livréklädd concierge med hög hatt!

-Good morning maam!
...efter en dag på mässan är man trött som sagt......*fniss* Inget London utan en och annan pint!


...dålig bild...men här var ett vätskestopp mellan tunnelbanan och hotellet....

Så Piccadilly...... där träffar man alltid någon man känner...säjs det ju

Vi såg en härlig musikal, Queen på Dominion theatre vid Tottenham Court Road
.....vi var till Brick Lane och åt pakistansk mat.....Vilken gata. Restauranger på båda sidorna av gatan, inkastare vid varje ställe, mat från olika delar av världen. Ett sammelsurium av folk och dofter.
Blev ju varse att min teförvaring inte var så bra.....tack Lillans tuva för det *fniss* så jag var bara tvungen att gå in i Fortnum & Mason. En elegant butik med te högt och lågt! Deras julskyltning är helt sanslös...Kolla hur ljuslyktan hålls av en hand! Ganska fantastiskt att tänka sig att butiken funnits i mer än trehundra år. Vitt te kunde man köpa, det var ett te som var nyttigt och avgiftande...men butiksbiträdet ansåg att det inte var något gott alls.....Kanske hon var engelsk ut i fingerspetsarna??????
En bokhandel... och vilken bokhandel sen....oj, oj! Även denna butik har mer än 300 år på nacken. Inga bilder inifrån, men tänk dig en spiraltrappa upp till andra våningen, mörka, engelska bokhyllor från golv till tak. Det doftar ord, tankar, bilder, kunskap, upplevelser.....
Såsom varande 50-talist är ju Carnaby Street, en ikon och nostalgitripp.....fast inte ser det ut som det gjorde på 60-talet inte.....
Hamleys...en stor leksaksaffär på Regents Street!...en makalös upplevelse!
Liberty....med William Morris-stuk.
Ja, en ny teburk inköptes....på ärorika Fortnum & Mason. Grönt te av Earl Grey-typ. När det sedan är urdrucket kommer mina andra gröna teer få sin förvaring där.
...så till sist. Har du också en massa ljusstumpar kvar efter all ljusfrossa under mörka december? Det har jag...så jag gjorde en liten "stumpstake"...en prototyp i betong...men jag måste omarbeta modellen lite...ljusen står för nära varandra och blir rinniga.....

Have a nice day!

Kram
/Lotta

PS. Lotta dricker inte Löfbergs...*fniss, fniss* Det är Zoegas skånerost eller ekologiska i min kaffeburk. ds

26 kommentarer:

Tina sa...

Hej Lotta vännen!!
Först vill jag tacka dig för din hälsning hos mig! Blir alltid lika glad av dem =)
Va kul att du vill vara med i min lilla tävling =) Kommer troligen att ha lite tävlingar framöver..för det va verkligen poppis =)
Har antecknat att du har två lotter!
Lycka till!!!

Oj, har du varit i London!?! Va kul! Det måste va underbart att vara där!! Vilka underbara bilder du delar med dig av! Känns ju nästan som om att jag vore där =)

Ha en underbar Tisdag vännen & tack för att du finns i mitt liv!!
Kram Tina

Rummet för välbefinnande sa...

Hej där och välkommen hem efter äventyret. Så underbart, England är väldigt speciellt för mig. Egentligen kan jag inte sätta fingern på exakt varför. Det bara känns i blodet. Pratade med Ann-Catrin som också var med er på resan och hörde att det varit bra.
Vilken härlig te-affär. Jag har börjat gå över mer och mer till te och det är så gott på kvällen. Jag som varit största kaffedrickaren tidigare.

Ha det gott nu!
Kram Mia

promenader på landet sa...

Hej Lotta! Dn London resa ser helt fantastisk ut och du verkar haft det såååå bra! Kul! Alltid roligt att komma bort och skönt att komma hem! Själv är jag hemma i dag Isak tog andra sprutan i går så han är lite hängig i dag.
Må så gott! Kramar från Maria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va kul med lite londoninfo! Förstår att det var intensiva dagar! Vi var på väg till London i nov men då briserade ju svininfl så vi inhiberade resan. Särskilt när en bekant till oss just kommit därifrån och blivit smittad....Kändes som att fara in i gapet....
Nu får vi ta nya tag. Hur kändes klimatet där nu?????Överlever man det eller bör man vänta???
Ha det - jag föredrar också Zoega..
Carin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Oj vad du har hunnit och uppleva en massa, både lärorikt och kul. Jag har aldrig varit i London, det är jätteroligt och se dina bilder. Det thé du köpte tror jag är mycket godare än det vita. Jag är hemma från jobbet och har ont i halsen. Måste dock ta hand om en massa vatten som rinner in i uterummet, inga små mängder heller. Sitter och tar sats för och gå dit ut...
Ha det gott
Goa kramen till dig
AnnaMaria

Birgitta sa...

Hej Lotta! Roligt att du är åter hos oss efter din tur till London. Förstår att du hade några innehållsrika dagar där. Trevligt att få följa med dej på promenad där, särskilt som jag aldrig varit där. Såg att jag gissade rätt på ditt kaffedickande. Inte dåligt.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kramisar Birgitta

Mejrams! sa...

Du verkar ha haft härliga dagar i London. Får nog lägga in ett besök där i framtiden, har bara besökt London en gång för länge sedan.
Jag önskar att jag kunde måla men se den ådran har jag inte fått och den röda svansen du såg i ett tidigare inlägg, är från vår katt Lovis. En katt som vi räddade livet på, hon skulle nämligen skjutas av den dåvarande ägaren. Härligt att ha dig tillbaka Lotta!/Kram Merja

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej Lotta.., vad längesedan och vad skönt att "se" dig igen!!!
Välkommen hem efter en underbar resa.
Lustigt.., vi har diskuterat om en resa till London ett tag nu, blev imponerad efter att min mamma var där för rätt så många år sedan.., så mycket kul att upptäcka:)
Nu lyckades du oxå inspirera mig Lotta..., bra bilder!

Ja du, dom där vackra rådjuren får gärna hålla sig på lagom avstånd ( så jag kan nå dom med kameran i alla fall) och jag vill inte heller ha in dom i trädgården mumsandes på alla mina växter:(
Nä.., man får försöka ge dom mat en bit ifrån huset, det har fungerat bra.., hitills:)

Nu skall jag försöka hamna i ryggläge.., sängen ropar mitt ljuvliga namn och det är bäst att jag lyder annars blir jag straffad med påsar under ögonen i morgon:)
Sussa gott Lotta och vi ses snart igen...
Kram kram
Marianne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken härlig resa. Kan tänka mig att det tog tid att gå runt på den mässan, med det var kul att ni hann med lite annat oxå. Det är något speciellt med London...let me take you by the hand...
Kram,
Regina

Lillan sa...

Hej där!
Kunde väl tro det var Zoega! volken söt teburk du köpte. Precis innan jag gick in på din blogg var googlade jag på London.Vi tänker oss nog dit och då vill jag gå på musikal. Jag har ägnat hela kvällen åt att lyssna in mängder av olika musikal sånger inför våra treors slutproduktion i maj.
Vi var i London för 26 år sedan! Hur lät det? Jag kan i alla fall skryta med att jag då var solist i St Martins in the Field då. Oj vad jag sträckte på nacken när jag skrev det:))
kram
Caroline

annika sa...

London! Där var det väl lite mer vårligt än här. Alida sa att de hade 8+ och barmark. Jag har aldrig varit där men vi ska väl ta oss en tripp nu i vår och hälsa på dottern. Får nog göra som Caroline...söka på musicals. Får se när..var..hur.

Kul att shoppa runt lite där på de kända gatorna med många mysiga affärer.

Tack för din mysiga kommentar. Ville du köpa en nessecär? Vi kan höras på mailen om det.

Kram annika

Charlotta sa...

Welcome home, maam! får man väl säga nu då. En riktigt härlig Londontripp och du fick visst se mer än bara mässan. Datapedagogik är kanske det allra viktigaste i skolan idag. Jag kan inte påstå att jag har så stor kunskap i ämnet men jag nosade på det när jag studerade "ADB" på 1900-talet. Ja, fast det känns som 1800-talet så länge sedan är det. Och eftersom jag både före det studieåret och efter har haft datorer som arbetsredskap så har jag sett mycket av brister i hur program byggs upp och presenteras. (Klassikern är väl Windows start-knapp som används till att avsluta...)
Jag anknyter till mina funderingar om könsaspekter i löneutvecklingen och undrar om det finns och vilka skillnaderna är vad gäller hur flickor och pojkar fungerar med datorer? (förutom de uppenbara skillnaderna i val av spel, menar jag förstås...) Här finns nog stora outforskade områden. Det viktigaste är kanske inte att anpassa till kön, utan att verkligen våga anpassa undervisning och program till individ.

Ps. Kanin mår bättre, men inte helt friskförklarad ännu. Det är dubbla känslor när jag tänker på att aldrig skaffa fler husdjur, för som du säger - de ger ju också otroligt mycket tillbaka.
Många kramar //Lotta

Uttan sa...

London låter så spännande och det står högt på min lista att få åka dit.Tack för bilderna från Din resa så kul att få se.
Får nog ta den stora plånboken om man åker dit ;o)

Ha en bra dag.
Kramar.

Anonym sa...

Välkommen hem igen. Tack för att jag fick följa med till London! Vackra bilder och bra ciceron! Men mässan, hmm... nej, den var inget för mig. Jag strosar hellre på Carnaby Street eller stannar i bokhandeln under tiden.

Kul med kryddburkarna, mina kommer från min mormor!

Sköt om dig i vinterkylan och hoppas att snickarens axel håller och att det är februari som gäller. Det är inte kul att få saker uppskjutna gång på gång.

Kramar Eva-Mari

Min Skattkammare sa...

Vad roligt med Londonbesök!
Jag har varit där 2 gånger, men min dröm är att åka ut på landsbygden och se alla slott, trädgårdar och byar, åhhh det vore nåt.
Vädret tar lite på inspirationen, faktiskt, men snart är januari slut......det tar sig! ;o)
Jag hoppar också över mässan. Min butik är inte så stor att fylla och det är så lätt att handla via kataloger och nätet.
Har jag missat att du har butik, eller är det bara för nöjes skull du åker till Formex?
Tack för dina påhälsningar,det är jättetrevligt! :o)
Stor kram / Kicki

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

London...suck...jag drömmer mig tillbaks...sååå härligt!
Jag har också en teburk från London, den är förstås min favorit! :o)
Ang pelargoner, man kan ju alltid klippa ner dem om de blir för skrangliga, men vi brukar inte lyckas så bra med sticklingarna så här års...i början av mars är lagom här.
Försök ha moderplantorna lite svalt, gärna 10-15 grader och ljust, om möjligt...och vattna ytterst sparsamt.
Ljuset är nog viktigast...och sen får man vattna efter temperatur; om de står varmt får man vattna oftare och vice versa.
Här har vi haft ihjäl grymt många pelargoner genom åren, men man lär sig...och så har vi byggt till för att kunna vinterförvara växter...ja, jag hör själv; vi är smått fanatiska! ;o)
Lycka till,
kram Lydia

Anonym sa...

Trevlig Ödelagd-läsning... avundsjuk att du har den oläst framför dig.

Kram Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Oj så underbart du har varit med om, såna där fina ställen som jag bara hört talas om men aldrig någonsin sett själv.
Jag kan lova att jag skulle velat gå in i den bokhandeln, viken lycka.
Men jag är inte alls så kunnig om London, det verkar så stort.
Helt underbart att läsa och kolla allting som du hunnit göra, där i mångmiljonstadens brus.Jag skulle förmodligen vara alldeles upphetsad över allt du sett, allt det gamla, den antika arkitekturen och de antika platserna.
Tack för att du delade med dig.
Många goa kramar till dig min goa vän.
Zara

Viola sa...

SÅ himla sugen jag blir att åka till London igen..var ett år sedan sist..så det är fullt upp förstår jag...imorgon blir det FORMEX, härligt att få träffa goa bloggvänner igen, alltid s¨å roligt att höra ifrån dig, varm kram

Birgitta sa...

Så jättekul att se dina bilder från London, har mannens dotter som bor och arbetar där så vi åker två gånger om året dit och upplever nya saker varje gång, inte svårt i en stad som denna. Har också varit och shoppat på Hamleys åt Ivar, men det var så stort att jag inte fick mer än en liten leksak från Brio! med mej hem och Carnaby, nej inte är det som på the swinging 60-ties heller, känner knappt igen mej, då låg gatan lite undanskymd bakom de stora affärsgatorna med spännande shoppar inklämda bredvid varandra. Ska till London i vår igen och då även en tur till Eastbourne, där jag för 100!!!!!!!år sedan var på språkresa.

Här är det full fart annars med Ivar, kryper för fullt sedan två veckor och är så ljuvlig och trevlig att umgås med, vilket jag har turen att göra ofta. Jag antar att det är något jag även delar med dej, det ljuva mormorslivet, som man inte visste var så här underbart innan den stora äran kom att få bli mormor.
Lovisa är förstås din ögonsten i alla lägen. Ibland glömmer jag nästan bort att hälsa på föräldrarna när de kommer och hälsar på för jag är så förtrollad av Ivar, känns igen kanske?

Hoppas du har det gott i de sega vintermånaderna, men de tar ju slut en dag som tur är. Kramar Birgitta

Inspiration i vitt sa...

Hej Lotta tack för ditt boktipps till mig det ska jag absolut lägga på minnet.
Att vara i London är såå roligt och tänk allt man kan göra, känns som att det finns oändligt med kul grejer att fyllas med.
Förstår att din upplevelse var underbar.
Kram på dig/Ingela.

Kajsa sa...

Hej Lotta och tack för dina alltid så fina kommentarer hos mig!
Och tack för att jag fick följa med dej på en promenad i London......!
Har aldrig varit där!!!!Men vill och ska.Har varit på många ställen men nu blir det "bara" Italienresor för mig.
Har svårt att tänka mig att åka någon annanstans.Men jag har ju några önske platser som jag vill uppleva!
Har SÅPA torkat mina golv(tror att jag ska skippa Ajax och använda såpa istället det doftar så gott) och lagt på nyvädrade mattor och ska nu belöna mig med en semla och en stor kopp kaffe,kommer du?Har kämpat så denna vecka för att bli klar till helgen.

Ha det nu bra och njut av att vara hemma igen.

Kramar Kajsa

Bibbi Maria sa...

Wow'W sicken resa! Ja, både din och min när jag läser din beskrivning. Du är ju så attans duktig att skriva. Jag gillar England men har bara varit i London en gång och det var inte med min man (som är expert i Londonkunskapen, så jag har nog inte sett något av det man ska se egentligen)men det kanske blir nån resa nät lillen blir lite större. För nuvarande nöjer vi oss med resor till engelska lanskapet för att se på cirklar i säden hi hi hi
Vad kul att du provat "min" pasta, menar du Broccolin då eller? Så kul att något fått nytta av receptet. Man vet ju egentligen inte om det man skriver uppskattas eller ej. Men ärligt talat är det kul att se det som en liten dagbok oxå tycker jag. Visst känns det lite så? Det är ju som att bokföra det man gjort. Ok, nu ska jag sluta pladdra. Kram på dig kära Lotta och trevlig helg! Maria

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Jag måste titta in och ge dig en varmkram.Hoppas att du mår superbra i din värd.
Kram igen Zara

C De-sign sa...

Så kul med en resa till London! Tack för att du delar med dig av dina fina bilder! Vet inte om jag blir mest sugen på te eller öl....hihi Ha det så bra! Kram fr C

Ingmarie sa...

Nu får det banne mig bli London o det snart!

....Vadå Zoegas?Kart man har Löfbergs i! Hi Hi!

Kramen till dig