måndag 25 januari 2010

Om trådar som knyts ihop...och om minnen

I helgen som gick återknöt jag kontakten med en ung tjej från förr.......ni vet hur det kan bli, min väninna flyttade tillbaka till sin födelsestad (och även min *fniss*) och jag är kvar här....livet gick lite kringelikrok och vi tappade kontakten.....

Förra veckan fick jag ett e-brev från henne.

Är ni hemma i helgen? Vi ska till Karlstad och undrar om vi kan titta in?

Gissa om de kunde det? Mycket snatter och många minnen och nya bekantskaper.....en ny livskamrat och man och ett nytt barn....bara så där 18 år.

Ni förstår det var ett tag sedan vi såg!


Tusen, tusen TACK Lena för att vi knutit den trasiga tråden i vår livsväv! Nu får det inte ta 18 år igen!!!!!!


Eftersom jag har lite lätt bloggtorka, visar jag några hemma-hos bilder på prylar som står uppställda lite här och var och på fina tårtgafflar! Hos oss äts alltid tårta med gaffel. Min pappa tycker inte alltid att det är lika kul......han tycker att en sked är bättre


-Det får plats mer i den!!!!!


Om jag är på mitt snälla humör, brukar han faktiskt få en sked.......man måste inte vara istadig som en åsna....eller hur?





Arvegods från min mor och morfar. Den är en av mina "dyrgripar" Säkert inget direkt nominellt värde....men jag njuter fortfarande storligen av att titta på den....och det gör jag varje dag!




Me like......ett lite modernare uttryck! att äntligen ser det ut som om blå är en färg som kommit tillbaka i modepaletten. Kanske att lilla Lotta äntligen ska kunna ha en chans att handla lite nya kläder. Svart, vitt och grått i all ära...men det vore kul med lite andra färger också.

Jag har påbörjat den blå perioden......*fniss* med ett första inköp. Lovisa, mormors lilla groda! Omvärlden upplevs genom munnen!

Eftersom jag hamnade i lite nostalgi tänkte jag bjuda på tips från förr....... Några bilder är kopierade från Evas kalender 1964. Kolla vad coolt! Och den sista bilden

Är ni en välklädd tonåring? är hämtad från Tonårsboken, Wennerbergs förlag 1958.

Observera ordvalet. Är ni....?
Bilderna är klickbara, ifall du vill kunna läsa.





Idéerna finns kvar idag...om än i lite modernare tappning, men ni som inte upplevt 60-talet, kära vänner, ser att mycket har vi gamla uvar redan både sett och gjort!

Kram från gammeltanten
/Lotta

33 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Vad kul att träffa en gammal kär kompis från förr!Har också flyttat och delvis tappat kontakten med vissa men man blir alltid så glad över att ses igen!!
Kram Anna

Lillan sa...

Härliga nostalgibilder!
Visst är det undebart att hitta "gamla trådar".
En klasskompis från gymnasiet brukar läsa min bogg och skrev ett så fint mail förra veckan.
kram
Caroline

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Tack för titten på bloggen.
Katrineholm där jag håller till ligger ca 7 mil från Nyköping och 5 från Norrköping. Jag håller till lite söder om Katrineholm.
Åkte du från Skavsta?
Har du kommit igång med bloggandet igen?
Barnet i vinrött såg ut som min dotter när hon var liten, kan det vara en 78-79:a?
Ha det gott.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så himla härligt att en väninna från 'förr' hör av sig så där appropå...kan föreställa mig hur kul det måste ha varit.
Himla söt liten Lovisa! :o)
Ha den finaste av veckor,
kram Lydia

Huset vid ån sa...

Hej Goa Lotta! Tusen tack för dina värmande ord och din vänliga omtanke inne hos mig nu när vi haft det jobbigt! Äntligen tror jag att vi går mot rätt håll....Och nu hoppas jag att det snart är slut på alla sjukhusbesök på ett tag iallafall! Men jag är otroligt glad för den fina sjukvård vi har och som F får just nu....Hoppas allt är bra med dig o familjen! Inte kan man tro att du har nån bloggtorka, du visar ju massor med trevliga saker! Både vackra ting o härlig nostalgi! Vad roligt det lät med din "gamla vän" också....Ha en riktigt bra vecka! Många Kramar Therese

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oj, det måste vara några kungliga rådjur ni har där uppe...matas med magnoliaträd, inte illa! ;o)
Nejnejnej, fotona på trädgården är från i somras...här hade vi minus 17 grader inatt och det lär inte bli varmare denna natt, HUUUU!
Varmkram Lydia

mysiga heestrand sa...

Underbart med ett besök av en gammal vän. Jag har också just hittat en vän genom Facebook som jag inte hört något från på ca 10 år. Såg också att du varit i London.
Det är ju en spännande stad med mycket att se och uppleva. Jag har en son m familj där så ibland blir det ett besök för mig oxå där.
Din lilla har blivit stor, jag tycker hon är lik dig.
Kram Marita i Heestrand

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så är det med gamla goa vänner, även om det gått många år pratar man som det var nyss man sågs. Så roligt att ni träffades igen. För och ha bloggtorka tycker jag du har många fina bilder. Det jag ser först på en par är dina fina stickade spetsar. Och lill-tjejen är ju söt som vanligt, där har du mycket glädje. Har du köpt blått nagellack..häftigt!
Ha en bra vecka vännen
Goaste kramen
AnnaMaria

Sköna o Gröna Ting sa...

Här kommer massutskicket jag lovade i mitt senaste inlägg..., TÄVLING pågång, vill du vara med????
Har du redan hunnit anmäla dig så önskar jag dig Lycka till i tävlingen:)

Ha en underbar måndagskväll och ta väl hand om dig!!!
Kramar i massor...
Marianne

annika sa...

Hej på dej gamla tjej!
Inte är du väl en gammeltant heller. Nej vi är kvinnor i våra bästa år!
Bloggtorkan har nog gått över verkar det som. Visst är det kul med gamla kompisar som man får kontakt med igen. Jag gillar det jättemycket.
Tack för din gulliga kommentar . Det är så kul med dessa kommentarer från alla håll och kanter.
Har en deg på jäsning så det ska bli lite gott Lingonbröd i kväll. Det var tomt i frysen då vi frostade av i helgen.
Vilken sötnos hon är den lilla godingen♥
Kram annika

Charlotta sa...

Spelar väl ingen roll om tårta äts med sked eller gaffel? Huvudsaken är ju att man får smaka lite tårta någon gång ibland. ;) Fast inte för ofta, för tårta ska vara festligt och det ska vara något lite speciellt i alla fall.
T ex att man träffat en gammal vän. :)
Ha en fin vecka!
kramar Lotta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är härligt när man kan återknyta bekantskapen med vänner från barn/ungdomen.
Gillar bilderna från Evas kalender -64. Snacka om nostalgi.
Kram,
Regina

promenader på landet sa...

Hej goa Lotta! Visst är det härligt med vänskap som känns som i går fast det var många år sedan man sågs! Jätteroligt att du träffade din vän! Vilka vackra mysiga bilder det vita huset är väldigt fint, en ljuslykta eller?? Må så jättegott och gosa med Lovisa hon ser ut att vara en riktig goding! Många kramar från Maria

Birgitta sa...

Hej vännen! Roligt att du tittar in till oss ibland. Det måste varit väldigt trevligt att få träffa en ungdomskamrat och då går tiden fort minsann. Ni blev väl unga båda två på nytt.
Försöker få full fart på vävstolarna, har en del beställningar och så ska jag till Brunskog i sommar och behöver fylla på förrådet. Så nu får det bli slut med att leka i vävstolen.
Ser att du också hör till den blå skaran. Blått är en behaglig färg.
Kommer snart med en liten beställning till dej.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kramisar Birgitta

Rummet för välbefinnande sa...

Vilket härligt möte. Ja, ibland möts våra vägar i livet sådär. Gissa om jag ler när jag ser beskrivningen på ringen. Silvertråd är ju ett favorittillverkningsämne som du vet!
Ja, nu har jag fått sån skaparlusta så jag bara sprudlar Lotta. Det är så gott. Känner i händerna igen och längtar varje dag efter att få sätta mig och skapa. Har en del administrativt arbete som ska vara klart den här veckan, men jag hinner nog skapa lite också *ler*
Dina spetsar är så vackra..... Jag njuuuuuuter.
Ha det gott!
Kram

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Kul läsning från 60-talet, många unga får nu se att det mesta hänt förut, och ungefär likadana saker, men ordvalet är det stor skillnad på.
Vi här i norr tilltalar inte främmande människor med förnamn, om vi inte känner personen väl.
Och inte heller du om man är artig.
Till gamla säger vi ni.
Tänk så mycket språket har förändrats.
När det ringer försäljare från söder säger de ofta mitt namn,om och om igen, då brukar jag fråga om de känner mig.
Ditt barnbarn är så hemskt söt, helt underbar.
Och dina spetsar som du stickat??
Är så vackra i kombination med det skrövliga glaset, för att inte tala om dina tallrikar, sån där gillar jag, även besticken.
Jag förstår din pappa, gamla vanor.
Kram till dig min vän, kul att du syns ibland i vår värld.
Zara

Min Skattkammare sa...

Hallå där!
Oj oj oj, nu fick jag en riktig nostalgifeeling! Jag har två st sparade "Evas kalender" från -74 och -75. Jag visste inte att de funnits med så länge! :o)
Vilken härlig start på nya året att få in nya nyanser i väven.
Både goda vänner och nya färger!
Kram från mig!
Kicki

Viola sa...

Nu bara ler jag....Evas kalender den använde jag mig utav när jag skrev mina små dagboksnoteringar när jag träffade men första stora kärlek och det var 1968..har den kvar ännu....) och du...Fröding han var en klok man han..härligt att trådarna knyts samman igen, jag har varit med om samma situation och nu har vi kontinuerlig kontakt fölera gånger om året, hoppas dagen varit bra. KRAM

Charlotta sa...

Tack snälla Lotta för dina deltagande ord. Ibland räcker det med 6 meningar för att beskriva livets stora tragedi. Men du vet också att jag inte sitter och deppar ner mig. Just den dagen på året "tillåter" jag mig dock att minnas smärtan - det känns på något sätt riktigt trots allt.
Kanske är minnet av smärtan och banden som fortfarande finns kvar, en del av förklaringen till att jag finner det ganska enkelt att hitta glädjeämnen i vardagen.
Än en gång, ha en härlig vit vintervecka.
Kramar

Kajsa sa...

Vid juletid så går alltid mina tankar till vänner jag tappat kontakten med.Tanken finnas där och förvissningen att nu ska jag inte låta ett år till gå utan att ha tagit kontakt.........men så går dagarna och så har det gått ett år till.
Gläder mig att du fick tillbaka en kontakt som du saknat.
Ska ta tag i mina..........1
Datorn låter fortfarande men ngt bättre.Har dammsugit och sparkat på den;)!
Kan stå ut med detta tills ngn av mina söner fixar det.
Din dotterdotter är ljuvlig!Vilka ögon!

Evas Kalender........ja så tiden gott.Känner mig idag, lika grå som tidningen!

Varma kramar från Kajsa

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Igen
Tänk dig en Värmlänning och en Norrbottning som skulle träffats för ca 50 år sen, vad det skulle tycka att den andra var oförskämd.
Undras om det hände nån gång.
Lustig tanke.
Hoppas allting är bra där i Lottaland.
Kram Zara

margit sa...

TREVLIG blogg du har! Mycke fina saker!!

Anonym sa...

Haha, jag har sparat åtminstone en Eva:s kalender i min Minnen-låda på vinden. Känner igen mig direkt. Åh, ljuva sextiotal... hela livet som ett oskrivet blad. Och om jag ser i min backspegel så har det fyllts på med mycket bra händelser, framförallt mina barn och alla vänner.

Gamla väninnor har jag träffat i helgen och skrattat med. Tack vare bloggen har gamla barndomskamrater dykt upp och vi har fått nya uppdateringar av varandras liv. Man blir varm inombords. Visst är det härligt att bli påmind om sitt "tidigare" liv!!

Vackra bakelsegafflar! Bakelserna blir ännu godare med dem, det är jag säker på!

Kramar till dig från mig.
Eva-Mari

Tina sa...

Hej hopp du fina!!
Men å va underbart att återknyta kontakten så =)
Hoppas att du mår bra min vän! Min dator är fortfarande hos doktorn så jag passade på att titta in från jobbets dator...ajabaj Tina..fniss...
Saknar dig & alla andra fina bloggvänner!! Hoppas ni finns kvar när jag är tillbax =)

Stor KRAM till dig min vän!
Tina

Anonym sa...

Så kul att träffa en vän sedan länge och det är inte lätt att på några timmar försöka återge 18 år? Ditt lilla nostalgihäfte är ju så mysigt och visst är det mycket ideer som går att anävnda även nu med lite uppiffning bara!
Kan inte du vara snäll och maila mig din postadress?

sköt om dig och kramar din namne!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Men va coooooolt, den kalendern hade jag också, undrar var den är nu????? Mycket nostalgi!
Silverskeden om det nu var en sked(ar) - det motivet har jag också i flera olika skepnader. Fick av en faster som alltid kom med en sked när jag fyllde år från födelse och framåt...tror jag har en för marmelad, olika gafflar osv. Himmel va härligt att tänka tillbaka! En gång fick jag följa till guldsmeden och få en ring...mycket stort.
Jag tyckte inte att du hade bloggtorka.
Ha det så bra i stormen om det stormar hos er, här gör det/stormar....men jag tog på mössan och gick ut!
Hälsningar från norr och
Carin

Tina sa...

Underbara Lotta!!!
Tack fina du för din hälsning!!
Blev så glad & just de orden jag behövde höra som mest nu.. det om de dumma människorna får skylla sig själva...behövde VERKLIGEN höra dem nu!!

Tack snälla för dina fina komentarer om bilderna ;=)

Här är det riktigt snöoväder som orsakat en mängd allvarliga olyckor..=(

Va rädd om dig vännen! Du betyder mycket för mig!!
Kram Tina

Fantine sa...

Men mamma... var de där tårtgafflarna vi åt på häromdagen nya?? Det hade inte jag fattat. jag tyckte de såg lite annorlunda ut, men det är ju så svårt att få tag på tårtgafflar!!!
Supersnygga är de i alla fall.

Kram från lilla mig

Uttan sa...

Kul med spontana besök av någon eller hos någon det gjorde vi i helgen.Och man är så glad att det blir av för det brukar vara att man tänker men så kommer man inte längre.
Ja visst börjar jag få ordning i mitt sy rum men det är mycket kvar än som ska sorteras.Vinden blir ett hav..nu när Mannen spikar golv och jag har redan börjat planera hur Vi ska ha där uppe.Det blir riktigt mysigt och tänk att inte behöva slänga alla saker för man inte har plats.
Annars vräker snön ner hos oss idag och man är orolig för de nära och kära man har ute efter vägarna.

Så fin skål eller fat du har man ska vara rädd om saker som har minnen med sig jag har många"prylar" som betyder mycket för mej men som andra kan tycka är skräp.

Underbar hon är ditt lilla barnbarn och det är en stooor lycka att få vara en stolt Mormor.
Den känslan kan man inte beskriva den måste man uppleva om man nu har den stora turen i livet att få göra det,det är ju inte alla förunnat.
Den dagen Du får höra-Jag älskar Dej Mormor! kan jag lova är sån känsla som är obeskrivlig.
I går sa Linnéa jag tycker sååå mycket om att kramas med dej så borrade hon in sig i min kind och luktade och sa-Mmmmm.
Underbart eller hur?

Ha en bra Torsdag min Vän!
Kram!

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Här har snön vräkt ner också sen ett par dagar tillbaka! Jag höll knappt på att få upp ytterdörren imorse när jag skulle ut med vovven! Men han älskar att dyka ner i snön o busa! Hoppas allt är bra med dig! Nu ska jag pyssla om Wilma "gumman" som är hemma idag från skolan eftersom hon har fått feber efter vaccinet hon fick igår! Må så gott! Många Kramar Therese

Inspiration i vitt sa...

Hej, tack du rara för dina varma kommentarer hos mig.
Du undrade över mina badlakan och de är av härlig kvalite, de har jag köpt i en inredningsaffär här i stan(Kristinehamn) ofta har inredningsaffärer fina badlakan.

Vilket underbart möte med en gammal vän. Tänk att man ändå möts igen efter såå många år.
Kram på dig och det var så fina bilder hos dig/Ingela.

♥ Fyra årstider sa...

Vad härligt att få uppleva minnen och nya stunder tillsammans.
Kram Lotta

Ingmarie sa...

herregud va kul att återse EVAS KALENDER!!!!Hundra år sedan sist känns det som.
Snackade just med Kronoparken o de sa att det är strålande vinterväder????Här råder full snökaos!
Håller nog med din pappa att sked, modell större till tårta är bra mycket effektivare än en pyttegaffel när det gäller goda saker som tårtor!!
Men ibland måste man ju äta som folk så då får det bli den lilla varianten,,Hi Hi!/Kramen från en värmlänning på Österlen