måndag 2 november 2009

Marknad i Ulvsby

Jag som trodde att jag skulle få ta med mig alla grejer hem!!!!!
.....Sålde alla mina sjalar....fort som blixten! Mina tre amigurumibakleser....som jag bara ställde ut...för att fylla ut var det som såldes först av allt på hela marknaden!!!!!! Glad blev jag! Så klart!

Det var en väldigt kul upplevelse......

Gunilla gör jättefina halmsaker. Hon brukar ha sina grejer på Halmens hus i Bengtsfors, Dalsland.

Elsie, gör Värmlands garanterat vackraste och mest välgjorda Dalbyvantar. Vantarna är nålbundna, för er som ev. inte vet vad det är......så syr man vanten först.....med nål! Sedan tovar man den och sen...broderar man! Självklart har Elsie fått utmärkelsen Utmärkt värmländsk slöjd! Det är inget som delas ut till kreti och pleti!
Lars, har också fått utmärkelsen Utmärkt värmländsk slöjd för sina träalster.....vill-ha-vackert!


Märta och hennes syster gillar ull och tovar och grejar!

Själv hade jag ju lite av varje......

Eva-Mari har frågat efter hur mina sjalar ser ut....så här kommer några bilder. Mönstret har ni ju sett på spetsen som jag stickade till vinsten......

Har inte hunnit vara på bloggrunda...denna helg...av förklarliga skäl...men
jag har för avsikt att ställa detta tillrätta snarast.....
Kram
/Lotta

49 kommentarer:

Uttan sa...

Men så kul att få följa med på Julmarknad med Dej ;)
Så roligt att det gick bra för Dej.
Dina halsdukar är verkligen så vackra.

I dag blåser det här så det knakar i fönstren....
Mannen är ledig och vi ska ta en liten tur till Sala.
Ha en fin dag!
Kram!

Tina sa...

Hej du underbara!!
Ojojojoj... vilka fina saker!! Å jag får julstämning =)
Vilka underbart sköna halsdukar du gör. Va duktig du är!!!
Älskar att gå på marknader & loppisar & få ta del av alla vackra saker!!!
Hoppas det blir av i år, att jag kommer iväg på nån julmarknad!!
Ha det gott vännen!
Kram Tina

Rummet för välbefinnande sa...

Vad roligt Lotta! Förstår att dina saker försvann fort. Sjalarna är ljuvliga. Tänk i vitt och beige - mmmmmmmm!!!!!!!
Kram Mia

Therese Sagstedt sa...

underbart vackra sjalar, skulle jag med vilja ha i mina ägor :D

Lillan sa...

Vackra sjalar!
Ytterligare något gemensamt vi har, stickning. Om du tittar in på min tuva igen så hittar du lite av min alster. Ska precsi börja på en åkpåse till en liten ny släktning som är på väg.
Jag har bara inte kommit så långt som du att jag börjat sälja men efterfrågan börjar bli stor:)
Är f n sjukskriven och är illa däran i min rygg, många års problem, och ligger framför div filmer och stickar.
många varma hälsningar
Caroline

Anonym sa...

Men kära hjärtanes vilka vackra spetsschalar du gör!!! Förstår att du sålde slut på alla.

Kan du tänka dig att sticka på beställning? Jag vill gärna köpa en sån schal av dig!! Och jag är nog inte ensam!

Kram Eva-Mari

Anonym sa...

Sjal stavas det ju!!! Hihi!!!!

Kram igen!!!

Anonym sa...

Hej igen min vän!

Så snällt av dig att vilja sticka en sjalschal till mig!! Jag skulle gärna vilja ha en ljusgrå. Eller svart. Måste förstås fråga vad de kostar? De tar ju ett tag att sticka… med det tunna lingarnet?!

Kramis Eva-Mari

Inspiration i vitt sa...

Hej Lotta, sååå roligt för din skull att du fick så mycket sålt. Det sporrar en att göra mer grejer. det är så värdefullt med hantverk och dina sjalar är underbara. Min mormor bor i Ulfsby så där har jag varit mycket som liten.
Kram på dig/Ingela.

Birgitta sa...

Hej! Vad roligt att du fick sälja allt du hade med dej. Inte att undra på så fina saker som du gör.
Kan man beställa sjalar av dej? Jag tycker jättemycket om dem.
Elsies vantar är ju så fina, jag har beställt ett par av henne i min storlek. Vet inte om jag träffar på henne innan jul.
Ha det så gott i novemberrusket.
Kramar till dej. Birgitta

annika sa...

Underbara "sjalschalar" som du stickar.Klart att du inte kunde svara du hade ju fullt upp i helgen.Ullvantarna var oxå superfina. Verkar vara fina grejer där på marknaden.
Tog tacksamt mot ett brev på posten i dag.Ljuvligt! Har slappnat av i soffan en stund nu, så jag fått ny energi.
Brev kommer!
Kram annika
Kram annika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hallå Goa Lotta. Lätt och förstå att dina sjalar såldes snabbt. Så vackert mönster, så skirt och fint. Jag fattar inte hur du får till så fint av lite tråd. Dom vantarna var väldigt fina också. Och så har jag pratat med din man, flera på jobbet ville köpa cd:n
Ha det gott, glöm inte och andas.
Goa kramen
AnnaMaria

Lisas torp sa...

Åh, så mycket fint på marknaden och du själv inte minst med så mycket fint hantverk!
ja, sjalarna är helt ljuvliga! Så duktig du är!

TACK för din rara kommentar hos mej!
Kram
Lisa

Charlotta sa...

Jag använder inte sjal, hellre polokrage - men nu tror jag att jag måste börja. Dina är så fina!
Men kanske för fina för en skön höstpromenad? Härlig vandring du tar oss med på. Stigar, vägar och vägval. Du väljer din egen, inte den upptrampade och anvisade. Klokt, klokt.

Och vad det gäller läs- och räkneintresse hos våra barn, så är jag övertygad om att det är så det går till. Det vi föräldrar tycker är roligt smittar av sig på barnen. Gäller nog bokstäver och siffror i lika hög grad som fotboll och öl...

Ha en riktigt skön vecka!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Men oj vilka fina sjalar du gör! Helt fantastiska! Jag älskar att ha ngt runt halsen, både för syns skull och värmen runt nacken.
Vantarna var ju också helt otroliga. Säljer hon via nätet och är de jättedyra?
Svar på din fråga;Jag har förmånen att ha 3 barnbarn. En Emil, en Nils och en Hanna.
Nu ska jag se Livet i Fagerviken, så söt serie.
Carin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åhhh, den som ändå fick gå på er fina marknad...jag älskar hantverksmarknader. Och jag blev ju alldeles betuttad i dina stickade sjalar, du är ju superduktig! Säljer du på beställning också? :o)
Ha det så jättebra,
Lydia

Kajsa sa...

Hej!Dina sjalar är verkligen vackra,förstår att dom försvann som smör i....Sitter här med en som jag fick av min goda vän Kicki på min födelsedag och den värmer mig gott.Härligt med marknad,stämningen är underbar och dessa fantastiskt duktiga hantverkare som visar upp det dom sitter där hemma och arbetar med är rörande och glädjefyllt för mig som amatör att se!
Tack också för korten på ditt vägval..varje dag så gör man ju sina val.Ibland går man rätt och ibland blir det fel....:(.Men man har alltid ett val och ofta är det felspåren som man lär sig mest av!

Kram från ett lite regnigt och grått Stenungsund!

Kajsa

Britt sa...

Vilka mysiga bilder! Dina sjalar är ljuvliga.

Ja, Zorba var verkligen bra, vilka talanger!

Synd att du inte kan komma, men vi ses nog snart igen vid ett annat tillfälle.

Kram Britt

Sköna o Gröna Ting sa...

Tack för din underbara hälsning Lotta!
Jo då.., något nytt väntar i framtiden men nu måste jag ta mig i kragen rejält!!!
Jag MÅSTE försöka landa efter detta som nu hänt, har en tendens att bara rusa vidare utan att känna efter.
Idag tänker jag ta mig till en "grannby" och hälsa på en vän som har en blomsteraffär..., få lite inspiration till julen.
Julen hann jag ju aldrig uppleva i min lilla butik i år men herregud..., det kommer ju fler jular!!!!
Ha en underbar vecka Lotta och ta väl hand om dig.

Kram Marianne

Anonym sa...

Jösses vad jag har missat!! så synd att inte jag bor närmare dig! Visst är det kul och värmande när människor uppskattar och faktiskt köper ens saker. Dina sjalar ser jättesnygga och fina ut, är det i ull eller vad är det för material? nästa fråga är, hur hinner du med allt?
Vantarna är ju rena konstverken, helt underbara, vart hittar jag hennes saker?

Ha det underbart och sköt om dig. kram din namne!

Viola sa...

Kan nog tro att dom där vackra sakerna sålde slut på direkten, vilken härlig marknad det verkar ha varit...jodå..vi kunde nog bytt tankar ett par timmar till men nu vet vi ju hur vi kan nå varandra om pratlustan blir för pockande...:) ha en fin kväll, kram

♥ Fyra årstider sa...

Vad roligt att du fått så mycket sålt. Vilka underbara vantar det var på bilden.
Kram Lotta

Lotta sa...

Hej!
Dina sjalar ser jättefina ut förstår att de blev sålda snabbt. Vad roligt att vara med på julmarknad, det ska jag och Susanne som har bloggen Blåbärs och smultronstället också vara den 22/11 så vi är för fullt i pysseltagen..."ler"

Kvällskram Lotta

Vit som snö sa...

Men grattis! Vad kul att dina saker sålde så bra! O det förstår jag ju, ljuvliga sjalar!
Och nog var dom vantarna alldeles underbara!!!
Ha det gott Lotta!
Kram Cilla

Huset vid ån sa...

Hej goa lotta! Vilken försmak av julen du bjuder på! Härligt med tradionellt halmpynt....Det spelar ingen roll att det kommer nytt pynt varje år för halmen kommer alltid kännas hemtrevlig o fin! Vad roligt att försäljningen gick så bra också....Bara att gratulera! Dom såg jättefina ut! Kram Therese

Hanna sa...

Så mycket fint.
Ha en bra onsdag.
Hanna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för hälsningen, och hälsa jättetack till maken. Har fått samtal från jobbet. Trodde först jag mådde pyton av flunsa-vaccinet, men nu känns det som jag har influensa. Får se om det försvinner, annars är det ajöss med dop och hotell och en massa kul vi skulle gjort under helgen. Jag fick nog sprutan försent, så om du inte tagit den, ta så fort du får.
Kram som inte smittar..fniss
AnnaMaria

Ingmarie sa...

Det ska att vara värmlänningar om det ska bli bra!!!!
Underbara saker jag fick se(vantarna är som en tavla)
Ulvsby....där har jag handlat många gånger på Mossbergs(tror jag det hette för 25 år sedan)Men det kanske finns flera Ulvsby så klart!

Ha det toppenbra!

Viola sa...

Åker alltid till Torrevieja...0) 5 mil söder om A. kramen

Min Skattkammare sa...

Hej där!
Oj, så mycket fint det var på de där bilderna! Jag förstår att sjalarna gick åt fort!
Och vantarna är fantastikt fina!
Järle ligger inte alls långt härifrån.....ca 5-6 km.
Vi är flera stycken härute som har butiker efter ett stråk, så välkommen hit på en utflykt!
Ha det så bra!
Kram Kicki

Ingmarie sa...

Svar på din fråga...så är det nog,därför flyr alla ungdommar!Tyvärr...Vi får hoppas att Gudrun kan röra om ifall hon blir invald i kommunvalet 2010!

Stora kramen!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för din välvilja att förmedla vantarna. Jag ska fundera och isåfall återkommer jag. Har stor lust till ett par. Gillar detta folkloremönster.
Jag har mina barnbarn ca 2 mil från mig men vi träffs ofta. Tidigare bodde jag i samma stad som dem, mycket, mycket nära deras hus men så flyttade jag till min nya kärlek. Ja, så blev det! Längtar därför ofta då jag tidigare varit bortskämd att ha dem så, så nära. Men lyxproblem i denna värld.
Ha det så gott!
Carin

Bibbi Maria sa...

Jösses så mycket fint och vad snygga sjalarna är! Hmmm ...så fint med två färger. Hur hinner du med?!? Erkän, du känner någon som säljer några säckar tid till dig då och då?
Tack sååå mycket för grattishälsningarna!!! Det blev en rolig födelsedag eftersom den faller just på Halloween kan man ju "kula" till det lite extra och det har som blivit tradition att alla mina vänner firar hos oss och de flesta klär ut sig så det blir alltid roligt. Kram på dig Lotta och ha det så bra! Maria

Anonym sa...

Tack min kära. I går var endera dagen! Åh, sjalen var helt underbar. Den kommer jag att använda mycket och varje gång kommer jag att tänka på dig!

Hård varm stor kram!

Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skrev till dig runt 15,00 igår, en par timmar senare mådde jag bra!! det var sprutan, har kollat med kunnig personal. Har man det minsta förkylning i kroppen när man tar sprutan blir det sån flunsa-snabb och light. Så nu är vi på farten igen inför helgen. Förstår att du missade Sandra, det är svårt och se. Ligger i en länga med affärer. Längs huvudgatan i Grums, mittemot en blomsterbutik, en leksaksaffär och så en bank. Mittemot alla dom är längan med Interiörboden.
Ha nu en fin helg
Goa kramen
AnnaMaria

Birgitta sa...

Hej Lotta! Roligt med kommentar från dej. Det går ju inte att skriva samma svar i två utmaningar. Det finns nog mer att ta av. Man har ju varit med ett bra tag och hunnit uppleva lite av varje. Mustangen ska ha en sån där härlig motor tror det heter V6a. Men det får nog bli en fortsatt dröm tror jag. Drömmar ska man alltid ha tycker jag.
Jag ska ta itu med högen av ripslöpare nu och börja fålla.
Nu får du ha det så gott.
Kramis Birgitta

Interiörboden sa...

Hej Lotta!

Inte är det konstigt att dina underbara sjalar går bra att sälja...de var ju såå fina!! :)
Jag såg på AnnaMarias blogg att du hade varit i Grums...men inte hittat mig....synd!
Men jag såg att du hade fått en beskrivning av henne :)
Du åker som sagt igenom huvudgatan i Grums, och så ligger jag mitt emot Swedbank i Grums, florister och leksaksaffäre. Jag ligger bredvid Mikkis pizzeria.
Hoppas att di hittar mig, annars hör du bara av dig :)
Vore kul att träffa dig...alltid lika kul att träffa bloggvänner!! :)

Ha en bra kväll!
Kram Sandra

Huset vid ån sa...

Hej Lotta! Hoppas att veckan varit bra. Här har det varit grått o trist väder hela dagen. Du undrade om jag hade "lovikaväder" och det har jag haft här för innan snön kom då var det riktigt gråkallt. Synd bara att det blev slask av det. Önskar dig o dina kära en trevlig o skön helg! Många Kramar Therese

Stina sa...

De där vantarna hade suttit fint.:-) kram Stina

C De-sign sa...

GRATTIS så roligt att du sålde så bra!!!!! Halsdukarna ser ju helt ljuvliga ut! Har du handstickat dem???? Tänk om man hade mer tid......... Ha en fin höstsöndag! Kram fr C

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Lotta!
Tack för alla vänliga ord du skriver. Vad mycket fint det fanns på marknaden. Jag gillar verkligen dina sjalar. Jag stickar en del, är den svår att göra?
Jag och Lotta ska stå på julmarknaden på Norrgården vid Krhmns hembygdsgård söndag den 22/11 kl. 13.00-17.00 tror jag det är. Det är första gången och det ska bli görkul. Jag brukar alltid vara där varje år, men nu ska jag själv sälja lite av varje...
Kom gärna!
Kram Susanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Lotta.
Det var en bra helg, enda jobbiga var och köra i centrum av Göteborg. Vi valde ju ett hotell på Drottninggatan! Efter dopet när det var mörkt höll vi på och inte hitta, trots GPS, lätt panik. Men nu är vi hemma, och presenterna blev jätteuppskattade. Ska tala om när mamman visar på sin blogg. Hoppas du har det bra i höstrusket också.
Stor kram
AnnaMaria

Lotta sa...

Hej Lotta!
Vad roligt att affärerna gick bra när du var med på julmarknaden.

Jag berättade ju för dig i en tidigare kommentar att jag och Susanne och min vän Helene skulle vara med på en julmarknad,
den är i Kristinehamn på hembyggdsgården den 22/11.

Ska bli jättespännande vi är nu i full gång med att tillverka saker "ler".

Kram på dig Lotta

Min Skattkammare sa...

Hej igen!
Jag har haft lite lottdragning från kommentarer jag fått.
Du är en av vinnarna....om du vill!
Kika in till mig!
Kram Kicki
:o)

Lallis - liv och leverne sa...

Åh vad kul!!:)
Kram Lallsi

Bibbi Maria sa...

Hej Lotta! ...som tur är har vi vår närmaste IKEA bara 30 minuters bilväg härifrån. Jag var där igår och handlade lite tyger ;)...men varför undrar du det?

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Heeejsan!
Ser sååå fram emot sjalarna, de ser bara så himla goa ut! :o)
Ingen rikshemlighet, jag använder en burk från örontops!!! Den funkar jättebra, men börjar spricka nu, ska se om jag hittar fler någonstans.
Marknaden/mässan är i en grannby om några veckor, ska bli spännande...
Bästekramen,
Lydia

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejhej!

Roligt att du kikade in hos mig....

Ja nu längtar jag såå efter bäbisen...det blir mitt 6e...hihiihi..å det blir bara roligare för varje gång.

Jag gör alla mönster själv.Kan inte följa mönster alls.Så jag får hitta på egna.

Såå fina saker du gör!
sjalarna är underbara....

halmens hus är inte långt från mig...

Kramizz Nilla

Lenemora sa...

Så koselig at du ville være med i konkurransen min!

Klem fra Lenemora