torsdag 19 november 2009

Ännu mera vänlighet och nya vackra kort......

Jag säjer då det......

.... så många snälla människor det finns i vårt land!
Häromdagen frågade jag Annika med bloggen Ditten och Datten om hon möjligen hade några små tygbitar i julfärger. Jag behöver nämligen till ett litet projekt......och mycket finns det hemma hos mig.....garn en masse, vävstol, maskiner av olika slag men tygbitar har jag suttat...man kan ju inte spara på allt, eller hur? Och vad händer? Jo, jag fick ett litet kuvert med fina små tygbitar som ska användas till mitt lilla projekt......

Många kramar till dig Annika som räddar mig!

Sedan tyckte jag att jag behövde minnas ljuva sommartider. Grått är ju visserligen en både snygg och moderna färg *fniss* men ack att jag behöver små ljusa sommarminnen .....Hos Lisa på Lisas torp kan man köpa de mest bedårande kort. Jag har beställt ett par stycken. Tusen TACK Lisa för att du målar så vackert och låter oss ta del av det du gör.

Häromdagen hamnade vi samtal kring vad som är svenskt och vad som är kännetecknande för våra olika landskap....ja, ni vet alla dessa klyschor och karaktärsdrag som vi får dras med. Svenskar är tystlåtna och inåtvända, de gestikulerar inte.....och såsom varande "född iförd gnällbälte" har jag väl många gånger fått kommentarer som att allt är så trääääligt.
I Värmland är man glad, dä ordner sej...å en värmlänning han bara lôver och lôver...å så har vi den snåla smålänningen... för att inte tala om alla nollåttor.....ja ni vet vad jag menar......
Vi spekulerade en stund kring detta och vad det är som gör att sådana här klyschor frodas, kan det vara så att min dialekt låter lite gnällig...och därmed överförs till ett karaktärsdarg. kan det vara så att smålänningen fick slita hårt med alla stenar i marken för att skapa mark som gick att odla i och att han därmed var tvungen att "snåla", kan det vara så att den sjungande värmländskan låter lite mer som att inget är så himla viktigt.....
-Ja, sa jag, det har väl inte alltid varit så himla kul alltid i mitt liv att alltid bli beskylld för att vara gnällig, kan jag säja. Det måste vara roligare då att vara värmlänning!.....
-NEJ! sa en kvinna, med eftertryck! Inte alls! Jag är verkligen inte en person som lôver och lôver och jag tycker inte alls att det order sej.........Hur kul tror ni att det är att vara på andra platser i landet och ha den stämpeln på sig.....dra roliga historier ska ju man ju som värmlänning kunna också.....
Ännu en gång känner jag vikten av att inte sätta stämplar på människor utan låta dom vara som de är....att lyssna på "Vem är du?" och "Vem vill du vara"......låt vara att jag trots det tycker att dialekter är berikande i vårt språk och att jag inte är så utpräglat gnällig längre, man påverkas av omgivningen ......
Kram
/Lotta

26 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Intressant läsning som alltid hos dig, vi har nyss pratat om precis samma. Och visst är det spännande med dialekter, dom ska vi vara rädd om. Hur vi är som människor beror nog på annat. Ska det bli ett litet lapptäcke till lilla gosingen kanske...att sova juldrömmar under. Det var snällt och hjälpa dig med tyg, och så många olika jultyger. Fina kort har du köpt också. Nu får man börja leta efter julkort, jag vet ett ställe där dom har stora gammaldags fina. (ialla fall förra året)
Ha det gott vännen
Kram kram
AnnaMaria

Tina sa...

Hej Lotta!
Å, vilken lycka du måste kännt!! Va gulligt av henne =)
Hoppas du mår bra!!
Va rädd om dig!
Kram Tina

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Fniss, vad är då skåningen...go & glá? Eller har vi ett annat rykte? :o)
O jag med rötter i både Danmark & Färöarna...tänk vilken gatukorsning jag är! ;o)
Jag hänger på postalådan imorgon, känner mig så hied (=ivrig på bred skånska!).
Goekramen, Lydia

Birgitta sa...

Hej! En intressant utläggning om oss du gjort. Vad är jag då? Född i Småland, bott i Östergötland, Västergötland och Värmland? Lärde mej en sak i V-götland och det var att: Smålänninge frågar vad de kostsr medan västgöten undrar om de kostar nå´t. Så då är västgöten snålare än smålänningen.
Vad ska du sy för fint nu av de fina tygerna? Lapptäcke till gullungen kanske.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kramis Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godeftermiddag. Har en liten blogg-stund efter maten på em. Vävaregatan ligger på Norrstrand, han som har den Loppisen är jättetrevlig. Och så har han en go hund.
Kramis
AnnaMaria

Lillan sa...

Så sant, så sant!
Caroline

Kajsa sa...

Hej Lotta !
Från en "surjämte" kommer stjärnor i kanten till dej för dina fina alster och för att du sprider ord som får oss att tänka på viktiga saker.
(Jag har säkert sagt det några gånger redan,men det tåls att upprepas)
Jag och min vän Pia pratar ofta om vikten att inte fatta förhastade slutsatser om våra medmänniskor utifrån ytan.
Det är så lätt...att tycka till innan vi stillat oss och gett våra medmänniskor rätten att vara den de är,oavsett var de kommer ifrån.

Kramar till dej från det mörkgråa Stenungsund.

Kajsa

Lillan sa...

Jag glömde ju en sak... vilka fina spetsar du stickat! Vilken mysig idé.
kram
Caroline

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, och alla tror att vi norrlänningar är inbjundna och tysta. Inte mer än i andra delar av landet utan jag tror att det har med andra gener att göra. MEN en del pratar ju inte ihjäl sig, en vana förmodligen, om de bor ensligt...
Ja, visst är det skönt att komma hem när man varit i storstan.
Borta bra men hemma bäst!
Ha en bra helg önskar jag dig!
Carin

Huset vid ån sa...

Vilka fina tyger du fått....Tänk vilka generösa människor det finns! Och vad roligt det är med alla bloggvänner som man får kontakt med....Intressant läsning om dialekterna! Väldigt typiska exempel....Tycker själv det är otroligt kul att "härma o prata" olika dialekter. Något som jag hållit på med ända sedan jag var liten nästan. Det var väl därför mina föräldrar tyckte tidigt att jag skulle satsa på att bli imitatör eller skådespelare! Har alltid tyckt om att lyssna o studera folks kroppsspråk! Nu blev det ju inte så, istället får jag hålla mig inom husets fyra väggar när jag kommer på att jag ska imitera! Och tur är väl det...Fniss! Önskar dig vännen en trevlig o skön helg! Många kramar Therese

Britt sa...

Klokt sagt!

Angpående tesorter. Jag gillar att prova nya sorter, just nu har jag snöat in mig på citron-ingefära. Supergott. Perfekt till en rostad macka med hemgjord svartvinbärsmarmelad...:-) Mums!

Jag nu närmar sig slutet på utbildningen. Ska bli skönt, min tid har varit tight under hösten. Samtidigt är det något jag kommer att sakna jättemycket. Det har varit ett av mina mest händelserika år, kanske inte bara pga utbildn, men det har bidragit.

Sänd mig en tanke i morgon.

Kramar och kärlek Britt

Mejrams! sa...

Så sant som det är sagt, du är så klok Lotta. Visst har vi litet för lätt att "paketera" in människor. Jag brukar försöka låta bli att lyssna på andra när de har åsikter om folk och bilda mig en egen uppfattning istället. För är jag fri i sinnet så tar jag in mycket mer och de allra flesta jag lärt känna om åren är goa och rara människor. Ha det gott i helgen! Ser fram emot att se ditt lilla projekt. Kram Merja

Wee Mary sa...

Förstår att du blev himla glad med en sådan överraskning på posten.
Kul att du gillade halsbanden, jag gillar dem också men jag gör dem inte själv.

Ha en bra helg.
/Kram,
Marie

Helena sa...

Hej Lotta! Vilka fina tyger du fick! Snällt. Det där med att sätta stämplar på folk är ju både roligt och farligt men om man gör det så där lagom mycket så är man ju i varje fall otroligt svensk... Hihi Ha en skön helg. Kram Helena

Ingmarie sa...

Jag bor i Skåne sen många år är född värmlänning så jag ljuger aldrig utan bare sköje
litte...o de har allti gött sååå bra så bra!
tror ibland att di är litte avis ..men dää nog bara inbillning skölle ja tro!

Du får ha det gör gött...

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åhhh Lotta, du anar inte hur glad jag blev för paketet idag...sååå fint. Paketet i sig var vackert, innehållet magnifikt, jag kommer att använda dem med största glädje.
Och den fina spetsen, såååå glad jag blev...tusen, tusen tack.
Bästekramen, Lydia

Hanna sa...

Så fina juliga små tygbitar.
Kram
Hanna

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tittar in här på kvällskvisten och vill hälsa på hos dig, ja vi ser fram emot vad du ska hitta på med lapparna.
Intressant läsning om dialekter, jag har ju inte hört nåt om det där, det enda jag hört om är att vi är sävliga i norr och att i Skåne är de dryga, inget av påståendena stämmer.
I Skåne är de jättetrevliga, och här pratar vi långsammare oftast, men alla är förstås olika, vissa är livliga och andra inte.
Däremot så säger vi saker med mindre ord, men inte heller det kan man generalisera om.
Jag önskar dig en bra helg.
Kram Zara

linéa sa...

Hej. Jag har hittat hit till din härliga blogg via andra som visat upp dina vackra alster. Sjalar och band. Nu har jag snokat runt och myst och hälsar snart på igen. Ha en fin måndag.

Birgitta sa...

Hej Lotta! Den limegröna sjalen blev min favo och jag hade den med till Brunskog och de som såg den var jätteförtjusta i den. Det var nog bara bra att vädret var fint på lördagen för då var det mycket folk och kommersen var bra. Söndagen var ganska trist och långsam. Det gjorde väl sitt till att jag hade ont i ryggen då. Hoppas det går över snart.
Har lagt in några bilder från mässan nu.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Maria sa...

Hej!
Javisst är det så att man kan ha lite föreställningar om hur människor är i olika delar av landet. men ändå så måste det ju finnas alla de typer och variationer i alla landskap. SÅ en norrlänning är som man tror en värmlänning är i kynnet och så vidare. Men det är kul och charmigt med dialekter!

Min Skattkammare sa...

Tjingeling! :o)
Jag var in och tittade på de där korten du visar, åhhh, så fint hon målar!
Jag trodde att jag hade skrivit här redan. Nu snurrar det bra.....!
Kram på dig!
Kicki

Min Skattkammare sa...

......fick just en hälsning från dig...
Nej, de där lavendelpåsarna har jag köpt in.
Jag tillverkar bara i trä och målar.
Kram igen :o)

Viola sa...

Här får du en hälsning från en östgöte och våran dialekt anses ju som ful...men jag är så glad över att variationerna finnes, tänk så tråkigt det skulle vara annars...här smyger jag in lite försiktigt igen och lämnar avtryck hos några..har längtat så efter att få hälsa på igen, tack för dina alla goa hälsningar, kramen

Charlotta sa...

Och jag är västgöte . Hur uttalar man det på en annan dialekt? Med min rotvälska låter det "väschötte". Man kan ju förenkla livet och kalla sig för skaraborgare i stället ;) Om oss finns det ju en sång som sjungs i juletid. Och även om jag varken kan spela eller sjunga så kan jag ju alltid dansa "bomfaderallanlej".

Önskar dig en fortsatt underbar vecka.
Kramar från Lotta

Uttan sa...

Kära Lotta!

Inte säkert det var fel på Din sida.
Jag visste nämligen inte hur man laddar ner Youtube så jag prövade mej fram så det bidde två av samma klipp och jag kunde omöjligt få bort det ena.
Så är det när man prövar sig fram men jag var glad att det blev nått.

Det var väldigt roligt att ha tävling och jag har velat haft flera vinster men det går ju inte.

Sköt om Dej!
Kram!