onsdag 11 november 2009

En dörr.......

...står på glänt. Det döljer sig något bakom, innanför. Vaddå? Framtiden, den som är så inspirerande, kreativ, sprudlande och som jag är så nyfiken på....... Trots det slitna, trots behov av uppfräschning, så finns det något där.......


Studion har gått varm hemma. En skiva med nyskriven musik är producerad. Barnen sjunger sin pappas nyskrivna sånger och några tonsättningar av Fröding och Ferlin. TV 4 är kontaktad

Noterna till Lovisas sång finns förlagd på Wessmans förlag



Å... så hon...som tänt skapandekraften hos både mormor och morfar. Hon som ger oss daglig glädje bara genom att hon finns.....

....en dörr......
som ska stängas till det som jag lämnar bakom mig...den är också gammal och sliten...precis som jag...men det som finns med mig är det som har bidragit till den som jag är idag....med förtjänster....(och fel och brister)
Kram
/Lotta

38 kommentarer:

Lillan sa...

Åh Lotta vad Dina tankar går rakt in i mitt hjärta!
Vi har en held del gemensamt.
hälsar
Caroline

Fantine sa...

Sötis, Sötis, Sötis!!
Just nu ligger vår lilla Sötis på sängen och sprattlar allt vad hon kan. Vi har varit ute och shoppat. Inte hittar mamma nåt till sig själv, men väl till lilla L. :-)

Kram på dig mamma

mysiga heestrand sa...

Tack Lotta för fina hälningar hos mig.
Visst är det underbart med barnbarn. Det är en stor glädje att få tillbringa tid med dem och att få vara en del av deras liv.
Har svårt att tänka mig ett liv utan dem.
Kram Marita i Heestrand

Vit som snö sa...

Dina inlägg är alltid så tänkvärda och kloka, jag blir glad av dom.
En så vacker dörr! Förmodligen har många klivit ut och in genom den med olika mål i livet.
Vad härligt kreativ familj du har! Och visst förstår man att det väcks massor av kärlek och glädje av er söta lilla skatt, hon är verkligen såå söt!
Kram på dej! Cilla

Birgitta sa...

Hej Lotta! Återigen tänkvärda ord som träffar hjärtat. Tänk vad många som gått igenom den gamla dörren och vad de kan haft för ärende där. Tänk om dörren kunde tala. Den lilla tjejen är så söt och jag förstår att mormorshjärtat sväller av stolthet.
Här har vi förklarat krig mot vargen idag. Vår stövartik har blivit vargbiten och mår inte precis något vidare, men hon hade tur som kom undan med livet i behåll. Får se hur det är i morron. Skulle nog åkt till veterinären idag.
Kramar Birgitta

Sotis sa...

u4i3333333333333333333

Hanna sa...

En sådan liten gullig.
Tänkvärda ord.
Kram
Hanna

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Vackert, vackert...och jag förstår så väl var inspirationen kommer ifrån; såååå söt! :o)
Ha en riktigt härligt kväll,
Lydia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hon är så söt, lite rödhårig tror jag hon är. Den lilla kan säkert ge inspiration till ny musik. Har hört nu efter cd-köp att din make är otroligt musikalisk. Fast det hade jag ju fattat. Var rädd om dig Lotta.
Stora kramen
AnnaMaria

Ingmarie sa...

Så underbar sång!Ska verkligen hålla utkik efter detta...Stort lycka till!
Klart man ska ha lite fel o brister annars vore man ju inte mänsklig!

Stora kramen!

Viola sa...

Dina rader dom berör verkligen..känner igen mig i dig...kram

Charlotta sa...

Dina tankar om livet är så vackra och fina. Jag blir alldeles ljus i sinnet när jag får ta del.

Den pinsamma gåvan som jag skrev om är en alldeles sann berättelse ur mitt liv. Men egentligen var den ännu mer pinsam, för en kollega hade fått en likadan någon månad innan och när jag fick mitt paket så sade jag till givaren att det är väl inte en likadan som xxx fick. DET var pinsamt! Men situationen räddades ju för det var underbara människor att jobba med och min "ritual" är nog det alla kommer ihåg mest - inte min pinsamma kommentar...

Tina sa...

Hej vännen!!
Å, vilket underbart leende som mötte mig här =) Så söööt!!!
Underbart!! Blir helt varm i kroppen!!!
Hoppas du mår bra & att du får en underbar Torsdag!!
Kram Tina

Huset vid ån sa...

Vilka tänkvärda ord du förmedlar jämnt....Dom går rakt in! Förstår att lilla barnbarnet är en riktigt glädjespridare! Man blir både glad o varm i kroppen när man ser detta "lilla underverk"...En del säger att barnbarnen är som livets "efterrätt"! Det kanske stämmer....Ha en fin dag kära Lotta! Kramis Therese

Mejrams! sa...

Visst är det så, att dörrar stängs och öppnas på livets promenad men jag har nog missat något under min bloggpaus. Är det något nytt som är på gång hos dig?

Julen smyger sig så sakta in i butiken och det är så härligt, då jag gillar julen.
Många kramar till dig!/Merja

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej Lotta!!
Vilka vackra ord du framför i ditt inlägg, får mig att tänka.., en extra gång!

Njutning är kort.., ibland.
Nu har den lilla snön som kom i morse smält bort men det var härligt så länge det vara.

Nu är det dags att ge sig på matlagning, idag bjuds det på lasagne, Jannes favoriträtt vettu!
Ha en fortsatt skön dag...

Kram Marianne

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejhej!

ja 6 hyresgäster har jag haft & alla lika envetna med att flytta ut självmant...hihihihi..har gått övertiden 14-18 dagar,,,så vi får se när det blir.

Underbara bilder!
Kan tänkamig att det är nått speciellt med att bli mor/farföräldrar....LIVETS KRYDDA sägs det ju...

Lycka till med allt nyskrivet material....sångeb på dopet är jättefin!

Kramizz Nilla

Lisas torp sa...

Vilken vacker dörr, och vilken ljuvlig liten varelse, åh, så söt hon är, undra på om hon inspirerar!

Vilken fin sång det blev!

Kanske har våra vägar korsats nån gång, eftersom jag också är i branschen...!:)

Du frågar om mina kort, jo, jag säljer de som finns på "Lisas Galleri" - och de är utan kuvert, men de är vykort, så att man kan skicka dem utan kuvert, utom de som är i A4-format!
Hör av dej om det är något som är aktuellt!
TACK för titten och din goa kommentar hos mej!
Kram
Lisa

Rummet för välbefinnande sa...

Mmmmmmm, så underbara bilder och så tänkvärda ord.
Det är alltid givande att kika in här *ler*
Tänk, jag satt precis och tänkte att jag skulle behöva fråga dig en sak också kikade jag in på bloggen och såg precis att du lämnat en kommentar - just när jag tänkt på dig! Så fantastiskt funkar det :)
Har du koll på det här med copyright? På bilder mm, hur det funkar liksom?!

Alltså, vilken guldklimp ni har. Så söt så jag tror jag dånar. Förstår att ni är lyckliga.
Nu går Bertils skiva hemma igen, och den är fin att skapa till kan jag lova.
Har äntligen fått inspiration och det är fantastiskt härligt.
Sköt om dig!
Kram Mia

Birgitta sa...

Hej! Jag har skrivit ett inlägg om vovven idag.
Kram Birgitta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hallojs..längesen jag var inne här nu!! Så fachinerad jag blevmed att ni spelar in egen musik..så himla kul!! Får man holla koll på tv 4 då:)


ktam millan

Uttan sa...

Att öppna och stänga dörrar.
Gamla dörrar och nya.....

Vilken underbart litet barnbarn.
Tänk vad de små liven ger en mycket.
Det är en stor lycka att vara Mormor.......

Ha det gott
Kramar!

Anonym sa...

Vad spännande saker ni har för er i familjen. Barnen som sjunger pappas visor och TV4 är på G? Oj, så roligt. Hoppas det blir ett inslag så vi också får njuta.

Undrar vad som kommer att hända innanför den slitna dörren? Har Lotta planer?? Jag blir nyfiken...

Att Lotta själv är sliten tvivlar jag starkt på... och inte tror jag heller att Lotta stänger den gamla slitna spännande dörren:)!

En skön helg önskar jag.

Kram Eva-mari

Helena sa...

Hej Lotta! Du skriver så vackert!!! Jag blir glad när jag kikar in här och läser, din blogg är så fylld med kärlek och glädje! Ha en härlig helg! Kram Helena

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig och din familj en trevlig o skön helg! Många Kramar Therese

Unknown sa...

Hej, så mycket vackert att se på din blogg, och härligt med barnbarn, det är det bästa man kan få uppleva.
Ha en underbar helg.
/Maggan

Min Skattkammare sa...

Åhhh, det där låter väldigt spännande, musik och tv4.....
Lycka till! :o)
Vad roligt att du blev glad för korten! Men det var ju du som var först med att skicka en så snäll hälsning till mig.
Åhh hå hå.....vad nyfiken jag blev nu då.......oj så kul att något ska dyka upp (eller ner) i postlådan! :o))
Jag väntar......
Ha en skön helg! Trots gråvädret....
Kram Kicki

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Ja du är så poetisk och lika underbart är det att få hälsa på dig igen.
Men nog förstår jag att hon inspirerar, oj så söt hon är en riktig liten goding.
Du skriver precis som jag känner mig, behöver fräschas upp.
Jag blev bara tröttare av den här resan, men lärde mig att uppskatta hemlänet.
Viken vacker dörr, finns den hos dig?
Ha det så bra. Kram Zara

Kajsa sa...

Hej Lotta!
Hon är bedårande ditt lilla barnbarn och jag förstår din lycka att ha henne i ditt,ert liv!Och inspirerar till nya insikter och verk.Varmt lycka till med lanseringen i tv4.Så roligt att barnen sjunger och pappa skriver............!
Vi öppnar och stänger dörrar och jag tycker om människor och ting med patina.Det ska ju synas att vi levat både i kropp,själ och på ting.
Dock inte för djupa rispor........!
Då gör det ont och blir fult.
Tack igen för orden!

Kramar till dej och den lilla vackra!

Kajsa

C De-sign sa...

Vilket fint inlägg.....och jag kan ju förstå er glädje över barnbarnet!!! Underbart när man känner så mycket skaparkraft.... hur går det med vildvinskransarna???? Lycka Till det är en härlig sysselsättning.. jag sitter ute till min hund Majas stora glädje att få lite sällskap på tomten.... och så växer de sakta fram..du vet lite då och lite nu..... Har ingen stickmaskin, tyvärr.... men tunt lingarn har jag... hihi.. Önskar dig en fin vecka Kram fr C

Monika sa...

Vilka fina tankar och ord här i ditt inlägg.

En dörr kanske blir stängd. Men i stället kan man öppna många nya fönster. Dessa släpper in ljuset och gör livet luftigt och lätt igen :o)

Att vi åldras behöver inte alls betyda att vi blir gamla o slitna. Vi plockar med oss värdefulla erfarenheter på vår väg.

Erfarenheterna kan vi sedan samla till en vacker bukett att dela oss av till andra.
Varför inte till våra barnbarn! :o)

Så bedårande charmig hon är, ert barnbarn. Och vad spännande det låter med musiken. Hoppas det går bra med TV4!

Ha det gott!

Kram

Monika

♥ Fyra årstider sa...

Du är en underbar person Lotta. Tycker om dina tankar.
Kram Lotta

annika sa...

Vilken fin lite goding. Bra att små barn kan hjälpa en att öppna/stänga då det behövs. Så spännande med inspelningen och allt det som det följer med.
Hade sju rätt på dialetterna!
Missade trydligen ditt inlägg nu i veckan, konstigt.
Kram annika

Ingmarie sa...

Kikar bara in o önskar damen en trevlig måndag....Visst är det vackert med gamla saker de har liksom lite mer att berätta...

Anonym sa...

Vilken familj du har! och gissa vem som har bidragit till den, jo just du, som är en fantastisk människa!!!!!
Härlig liten text kring den gamla dörren som ser så charmig ut och som säkert gömmer en massa minnen och livserfarenhet.
Ha en skön dag!
Kram lotta

Lisas torp sa...

Hej Lotta! Jag mejlade dej precis!:)
Jodå, vi bor i samma by V och jag!

Grodorna har jag nog köpt i nån trädgårdsaffär - typ Blomsterland eller liknande! Titta där de har många trädgårdprylar - inte bara blommor!

TACK för din kommentar!
Ha en fin vecka!
Kram
Lisa

Min Skattkammare sa...

Nämen.....åhh, vilka fina och härliga kort jag fick i brevlådan! Och så stora och fina!
Är det du som fotar dem? Kanon!
De ska jag minsann suga lite på, men nåt ska jag nog skicka till en vän, tror jag.
Tack snälla du, så kul att få en sån överraskning!!
Jag ska också lägga ut dem på min blogg, men jag säger som du, att bloggen kommer lite efter i skapartider! :o)
Nu önskar jag dig en fortsatt fin vecka!
Varma kramar Kicki

Uttan sa...

Här är inte glöggen slut vi har bunkrat ;)
Men jag har inte vågat testa dricka än vet inte om gallan gillar det.

Vi behöver värme och ljus i det grå disiga väder vi har haft i dag.

Ha det gott!
Kram!