söndag 28 november 2010

Ankomst.....

...ja just det är betydelsen av ordet. Advent betyder ankomst.....men adventstid är också en tid av förväntan och längtan.

Förväntan på det som komma skall.

Det känns skönt att pynta huset. Det känns skönt att låta julens dofter av saffran, av tända ljus och glögg och pepparkakor sprida sig och linda sig som bomull kring hjärtat. Idag är det yrsnö utanför mitt fönster. Mannen och dotter är på väg bort, de ska bjuda på julens musik på Frykenstrand. För mig blir det en dag inomhus, med symaskin och farmors stickade raggisar på fötterna. Det lockar inte att gå ut.




Connected, mänskliga relationer och sociala nätverk och deras betydelse i våra liv. Nicholas Christakis/James Fowler


är titeln på en bok som är periodens bok i den bokklubb som jag är medlem i. Titeln lockade mig! Jag tror att allt hänger ihop och det känns spännande att läsa:


...vi människor hänger ihop i stora, komplexa mönster-och dessa nätverk beter sig närmast som levande organismer


eller vad sägs om:


...sanningen är den att vi faktiskt blir lyckligare när våra vänner är lyckliga. Lycka sprider sig-precis som andra känslor-som ringar på vattnet i ditt nätverk.... Om dina vänner är lyckliga ökar sannolikheten med 15% att du också ska känna dig lycklig och om dina vänners, vänner är lyckliga så är lyckoeffekten förhöjd med 10%


WoW! Ingen som helst anledning att vara avundsjuk alltså!


I boken skrivs också om Generositetens mysterium. I bloggvärlden, den som jag till viss del delar med er mina vänner, är översköljd med generositet, glädje och värme och i många bloggar läser jag om just glädje och tacksamhet av den vänlighet och generositet som sprids genom positiva inlägg, omtanke och vänlighet. Ni som är mina vänner har alla bestämt er för att sprida just vänlighet och omtanke i era bloggar.


De bloggar som jag själv väljer bort, där elakhet och förnedring är stående inslag, sprider den typen av ringar på vattnet.....Värt att ägna en liten tanke åt, tycker jag

..... samtidigt som det kanske är just dem jag borde besöka och försöka smitta...... *fniss, fniss*


Jag ser i alla fall fram emot den här boken och en spännande läsupplevelse under julledigheten.
Det låg ett e-brev i min inkorg för en tid sedan.

En tjej hade hittat min nästan fyra år gamla krönika (Hälsa 2/2007) där jag liknar livet vid en väv som vi alla väver. Hon tyckte att den kunde passa i skriften Solvögat, som är en facktidning för handvävare. Jag blev stolt och uppriktigt förvånad......att krönikan fortfarande läses och berör människor.


Förväntansfull adventstid önskar jag er alla.

Kram, kram
/Lotta

23 kommentarer:

annika sa...

Kul att höra från dig Lotta. Ja nu firar vi advent i ett vintrigt land. Det är ovanligt. Ska vara barnvakt i dag och ta med mig godingen till Wadköping.
Håller med dig om att man gör ett viktigt val här på bloggarna...jag läser och kommenterar där jag blir vänligt bemött och där det känns varmt och trivsamt.
Ha en mysig dag med symaskinen och kanske en stund med boken.
Varm kram
annika

C. Tvillingmamma sa...

Tycker tanken på att lycka "smittar" ;) är underbar och jag tänker allt mer till på just de,mår de omkring mig bra så ökar mitt välmående,ett bra sätt att leva och tänka

Ninne sa...

Det var goa funderingar du förmedlar. Det är väl just sån uppmuntran vi behöver idagens samhälle?? Har själv fått så mycket fin respons av bloggisarna som jag har- såå - ja det är gott om man så med bara ett litet ord kan hjälpa en god bloggkompis tillbaka.
Ha det nu skönt o läs o stressa ner i denaa julens tidevarv.
Adventskram fr. Ninne

Birgitta sa...

Hej vännen! Allt du skriver här är självklart tycker jag, men inte för alla. Har varit i vävstugan en stund idag och vävt klart en gardin. Nu ska jag ta ledigt från gardinerna ett tag. Har både roligare och jobbigare saker att väva nu. Varpar den roliga i morron och sedan hoppas jag att jag får material till den jobbigare i veckan, som ska vara klar innan jul.
Så vackert det är ute (även om jag inte är så förtjust i snö och kyla). Vi har klarat oss bra undan snöovädret denna veckan. Fått ett par cm idag.
Önskar dej en fortsatt trevlig advent.
Kram Birgitta

promenader på landet sa...

Hej min kloka bloggvän Lotta och tusen tack för boktipset! Jag blev intresserad och lässugen direkt!
Här hemma är det också snöyra i dag så jag är också inne och myser och pysslar, en härlig dag! Må så gott kram från Maria

Lillan sa...

Underbart att få läsa dina kloka tankar igen.
Den boken verkar vara något för mig....
Tack för dina gulliga tankar hos mig, alltid lika uppskattat.
Idag har jag sjungit in advent med besked. 3 Otto Olssons Advent!
När jag åkte hem genom snöyran i kväll kände jag en så stor tacksamhet till livet och dt faktum att jag är så igång och jobbar efter förra höstens stor smäll.
Vet att jag inte alltid är förståndig med att hushålla på krafterna.......
ha en fin vecka
kram
Caroline

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj vad du sätter igång tankar hos mig med dina ord...glädje, lycka och vänlighet, tänk om det vore som ett resistent virus=) Att ha förmågan att känna tacksamhet över de små tingen gör glädjen större.

Tack för bra boktips! Önskar dig en fin dag i morgon!
Kram,
Regina

mysiga heestrand sa...

Tack för hälsningen. Det är roligt att du är tillbaka och gör inlägg ibland på bloggen. Du skriver alltid så fint och du har en förmåga att förmedla så mycket tänkvärt. Jag skall försöka få tag i den bok du rekommenderar. Nu när det är så kallt och när man inte kan vara ute så mycket är det skönt att sitta inne och läsa o mysa.
Det blir bra om du skickar skivor i mitten av mars.
Kram och ha en fin dag
Marita i Heestrand

Lenemora sa...

Hei og takk for koselig hilsen inne hos meg.
Ja, jeg er hjemme om dagene. Ble utbrent for nesten 4 år siden og har vært hjemmeværende etter det. Liker godt å stelle hjemme og har vel ikke kjedet meg en eneste dag disse 4 årene. Nå er jeg jo bortimot frisk, men velger å være hjemme fremdeles. Jeg har litt hobbyer og mannen min trives godt med at jeg kan ta ansvar for hjemmet og være en miljøskaper hjemme for barna våre som enda ikke har flyttet hjemmefra.
Ønsker deg en fin uke videre!

Klem Lene

Uttan sa...

Ja man väljer "Goa Bloggar" de som ger en något som laddar ens batterier och som sätter färg på tillvaron.

I dag har vi riktigt kallt men vi satte in en braskamin förra vintern å SÅ skönt det är varför Vi inte gjort det tidigare det kan man undra nu.
Men bättre sent än aldrig.

Sköt om Dej!
Kramar!

Huset vid ån sa...

Hej Lotta!
Vilket härligt o inspirerande inlägg du bjuder oss på....
Vilken fin bild på din plantering med den vita julrosen, såå vackert!

Tusen Tack för den fina Grattishälsningen till Wilma!

Kram Therese

Viola sa...

Låter som en spännande läsnig, visst är blogglandia en positiv och vänlgi värld, under dessa år är det bara två kommentarer som varit otrevliga..så det är bara attt bortse ifrån, visst är advent den nysigaste tiden, sitter nu med tända ljus och en glögg framför mig...och mörkret är nu här..önskar en skön kväll, roligt att höra ifrån dig igen, stor kram

Hanna sa...

Vackra bilder.
hanna

Vit som snö sa...

Hej Lotta. Vad mysigt att det dyker upp lite inlägg då och då hos dej, alltid tänkvärda ord:)
Och visst är det viktigt att sprida fina ord till varann, det kan aldrig bli överdos av vänlighet!
Vad fint adventsmysigt du har det också. Här har det blivit mest adventsblommor...inte så mycket annat pynt ännu. Jag har bestämt mej att vägra advents-o julstress i år. Jag tar fram saker när jag får lust o den känslan är skön!
Hoppas att du har en fin adventstid! Kram Cilla

Anonym sa...

Så härligt du skriver, gillar att ha dig med, bloggvännen!! Hur var boken? Gav den dig nåt nytt? Att man är lyckligare när ens vänner är lyckliga... så sant. Ibland slår man nästan knut på sig själv i sin strävan att göra andra lyckliga... det gäller att sprida ut sig i lagom stora lyckobitar! Ska lägga författaren på minnet.

Här är det ungefär tio centimeter snö och idag -8 (igår -19). Vi har nog minst snömängd i hela landet tror jag! Njuter av det vita fast det är krångligt med alla lager-på-lager när det är hundpromenaddax. Men vovvarna gillar inte heller kylan så det blir oftast korta turen.

Ha det bra och hoppas du snart får det lugnare. Och grattis till artikeln!!:)

Kram Eva-Mari

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Så härligt med det positiva du skriver.
Visst är det så att det smittar, det positiva.
Önskar dig en fin kväll.
Kram till dig.

Anonym sa...

En riktigt god och glad julhelg önskar jag dig, min vän!

Julekram från Eva-Mari

Rummet för välbefinnande sa...

Så roligt med krönikan Lotta.....
Den där boken låter spännande också.
Nu önskar jag er alla en riktigt GOD JUL!
Många kramar från Mia

Min Skattkammare sa...

GOD JUL Lotta!
Vill önska dig en riktigt fin julhelg!
Boken låter spännande att läsa.
Jag tycker att det känns lite kusligt när man öppet kritiserar andra på bloggen.
Vi har yttrandefrihet, men det kräver ansvar....tycker jag.
Mys på nu i dina varma goa sockor!
Kram på dig vännen!
Ps...det var så kul att du kom på marknaden....;o)
Kram Kicki

C De-sign sa...

Tack för boktipset... ska kolla om jag hittar den! Vill i alla fall önska dig fortsatta fina helgdagar..... hoppas att du får detta och att du återvänder till bloggandet! Varm Kram fr C

Anonym sa...

Ett Gott Nytt År önskar jag dig, min vän!

Kram Eva-Mari

Gudrun sa...

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig.

C De-sign sa...

Jag önskar dig en underbar nyårsafton! Och ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2011! Varm Kram fr C