måndag 11 oktober 2010

Another day in paradise....

...gnolade jag för mig själv imorse.

Min morgonpromenad börjar i 1½ km på vår skumpiga landsväg.

Tramp, tramp...ena foten framför den andra, framåt....luften är kylig och klar, det doftar höst, den första frosten har färgat gräset isvitt, det kvittrar fortfarande av fåglar.......

...mm another day in paradise......

så svänger jag då av, skog på båda sidor av vägen, det bär nerför...här brukar kraften hinna ikapp mig, den som jag hämtar varje dag på min morgonpromenad. Luften är klar och jag andas, djupt, tramp, tramp vidare går jag

...mm another day in paradise.....

och så kommer jag till promenadens verkliga klimax, skogen tar slut, framför mig breder sig öppna landskap upp, sjön ligger där nere och på andra sidan sjön är skogen mångtusenfärgad, grön, gul orange och nyanser i det oändliga, solen lyser, himlen är blå, blå....

...mm another day in paradise....

vidare förbi ett antal lönnar. Vilket oerhört generöst träd, vilken tid som helst på året bjuder det på skönhet. Olika varje årstid. Lönnlövens förmåga att skifta färg slår mycket i fråga om skönhet.

WoW. Lyckliga jag som får leva i detta paradis.


..lägg till en eftermiddag i trädgården med lilla underverket. Vi fick inte många löv krattade, men vad spelar det för roll.

Kramar
/Lotta




26 kommentarer:

Ingela sa...

Även en blogg som ligger i malpåse kan en och en annan gång prydas med ett härligt inlägg som ger positiva vibbar

Gudrun sa...

Sååååå mysigt. Förstår att det inte blir många löv räfsade med en sådan gulleplutt i närheten.
Kul att du gör några inlägg emellanåt och inte glömmer oss som längtar efter dig.
Önskar dig en härlig kväll.
Kramis och välkommen förbi om du har lust och möjlighet.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för att jag fick vara med på din vandring och den lille som hjälp i trädgården...Ja, sådana är guld värda!
Ha det så gott! Nu njuter vi av de sista höstdagarna, kylan börjar bita sig fast!
Ha det och mina hälsningar
Carin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är inte så noga och få upp löven, huvudsaken är att man har roligt. Såg lovande ut ett tag, sen välte lasset. Jättefina bilder Lotta.
Kramar
AnnaMaria

Birgitta sa...

Hej vännen! Jag blir så glad varje gång din blogg dyker upp på min blogglista. Det är alltid så roligt och positivt att läsa dina inlägg. Visst är naturen vacker nu. Vad stor ditt lilla underverk blivit nu. Vad fort tiden går. Snart klarar hon att räfsa alleles själv. Du vet - kan själv.
Ha en underbar höst.
Kramisar Birgitta

Anonym sa...

Vilken energigivande morgonpromenad! Tycker att jag gått med och känner mig så pigg! Och Gullepluttan är så ursöt:)! De små liven kan man inte få nog av! (Jodå, fel av mig, men då lämnar man bara tillbaka dem, hihi).

Mycket trattisar? Skojar du? Skogen dignar under bördan... Skämt åsido, här i min skog finns massor! Gav grannen min proppfulla korg sist. Här finns trattisar i varje vrå redan. Härligt! Jag brukar tänka; om det blir nödår, då kan vi alltid överleva på torkade trattisar!

Så roligt med uppskattning! Skulle vara kul att få läsa din krönika!? Är det något du vill blogga om??:)

Må så gott i höstsolen.
Kramar Eva-Mari

Mejrams! sa...

Ja, och de ni fick upp, tyckte ju lillplutten skulle ut på marken igen. Sån liten söt trädgårdshjälp du har./Kramen

Rummet för välbefinnande sa...

Kram Lotta, gott att höra att du njuter.....
Själv jobbar jag för högtryck och lite till just nu så jag känner mig ganska sparsam på annat.
Ja, du vet - inga ord behövs.

Har haft ett magiskt möte med Vildhjärta igen. Sätter alltid spår i själen dessa möten.
Varma, mjuka spår men med tydliga avtryck.

Mejrams! sa...

Hej Lotta! Tack för din hälsning hos mig. Det värmer alltid litet extra och hitta dina hälsningar hos mig. När det gäller lökarna tycker jag du bara provar dig fram. Lökar och knölar brukar ju inte vara så kinkiga och dessutom är ju chansen rätt stor att ni har ett skyddande snötäcke över. Det som händer är bara att dina lökar kommer upp litet senare men vad gör det. Många kramar till dig Lotta från mig!/Merja

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åhhh, så härligt du beskriver känslan på era morgonpromenader, känner så väl igen den. Det är obetalbart med dessa dagliga naturupplevelser, ni har ju dessutom en egen solstråle att glädjas åt! :o)
Så härligt att höra av dig,
var rädd om dig,
kram Lydia

annika sa...

Så du gör ett och annat inlägg. Vilken bra hjälp du hade i trädgården...så gullig liten tjej.
Mysigt med en morgonpromenad.
Att måla är så trist just för att det är så tidskrävande med långa torktider. Men sen blir det bra.
Ska försöka dra mig mot sängen nu för jag är så trött av att jag ofta är sent i säng.
Kram
annika

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lotta.
Tack för tröstens kommentar hos mig.
Samt det där om färgerna, jag har hört det sägas någon gång, men visste inte om det stämde, kanske gör det det.
Men denna underbara ljuvliga skapelse som du krattar löv med, oj så söt.
Hon är lik dig jättemycket!!
Du skriver så jag blir helt knottrig överallt, helt magsikt skriver du om din promenad, du är en sann lyriker, helt klart!!
Att få följa dig på promenaden och man tycke sig både känna, den friska luften, se landskapet, och njuta av den stora underbara lönnen.
Jag älskar också lönnar, helt magiska träd.
Det är för kallt här, men i Piteå har de lönnar.
Tack kära Lotta för en underbart målande promenad.
Många varma kramar till dig min vän.
Zara

Uttan sa...

Men vad kul att få se hur stor lilla Barnbarnet blivit så roligt det är när de börjar bli så stora så de kan vara men och "hjälpa till" ;)

Sköt om Dej!
Kramar!

Gudrun sa...

Lotta!
Tack för din kommentar, du är en riktig raring. Jag blir alldeles varm och det känns som om vi är på precis samma våglängd.
Det är min morbror som har "gått ur tiden", det var min favorit mosters man så jag tänker och känner förstås med henne. När jag känner den där känslan som hon upplever så blir jag så tacksam över det jag själv har.

Önskar dig en underbar dag.
Kramar i massor.

C De-sign sa...

Hej
Förlåt att jag inte svarat.... tiden räcker inte....men än är det lite tidigt för kransarna av vildvin.... det går bättre om det varit lite fruset först.... jag tror jag brukar börja i november... jag lägger ett inlägg när jag sätter igång om hur man går tillväga...ska testa en annan grej med vildvinet i år, ska bli kul att se hur det går.... önskar dig sköna promenader med sköna tankar!!!! Varm Kram fr C

Uttan sa...

Gulliga söta Lotta du är väl för rar.
Men rosorna hade jag gjort av Lönnlöv ;) men med samma teknik som man gör rosor i silkespapper.
Roligare att göra rosor än lasta dom i skottkärran....många rosor blir det.

Kramar!

Huset vid ån sa...

God Kväll i stugan!
Hoppas allt är bra med dig.
Vi hade en toppendag i huvudstaden igår.
Det är alltid lika kul att komma upp så där....Vi försöker åka ett par gånger per år.
Vi åt god kinamat på Östermalm och fikade flera gånger på olka cafeer. fniss!
Det är bara att dagen går så otroligt fort jämnt när man har roligt....

Vilken liten goding som hjälper med löven, förstår att hon är "mormors hjärta"....

Önskar dig en fin o skön hösthelg!
Kram Therese

houseofchandeliers and vintage sa...

Tack!! Lotta för din fina kommentar hos mig.
Ja snö gillar jag, men inte mörker och kyla.
Men snön den är så vacker.
Hörde att det redan fallit snö söderöver men vet inte vart det var, hoppas ni inte får det lika besvärligt som förra gången.
Hur mår er lilla söta katt. Vad var det för ras?
Tyckte det liknade mane con?
Hoppas att ni får en underbar helg.
Kram vännen från Zara

houseofchandeliers and vintage sa...

Maine con menar jag
Zara

Anonym sa...

åhh vad glad jag är att du är tillbaka emellanåt! vilka mysiga kort på din lillstumpa, så söt och jätteduktig med sin skottkärra och lövkrattning. Allt är bättre än inget och bara att njuta av dem när de kämpar på så glatt är en lycka i sig. Vilka fina kort från sonens bröllop och vilka talanger ni har i familjen! jag tycker verkligen om svärdotterns krona, så vacker!
massor av kramar från din namne

Mejrams! sa...

Ja, du Lotta om det ändå var så väl med flytten. Men hyresvärden tycks bara flytta fram vår flytt mest hela tiden. Nu känns det som om vi får vara glada om vi kommer in innan jul. Mindre roligt kan jag ju säga. Nu lever vi en riktig hotelldöd och det påverkare en väldigt negativt. Men men det är bara att ta dagen som den kommer och hoppas på snar flytt. Storkramen till dig!

Vit som snö sa...

Mmmm så myyysigt att läsa inlägg hos dej! O en alldeles urgullig kommentar också;) Så du har ett Cilla-mantra! Hihi. Jaa, jag tror nog du kan smittas o gilla målning:) Gnola om another day in paradise då också, faktiskt är musiken viktig då man målar tycker jag. Bordet låter spännande...har ni gjutit plattan själva kanske..? Vi funderade på att prova det till ett symaskinsunderrede sen, jag tycker det är så kul med gjutning!
O ett bibliotek också.. härligt! Hoppas du kanske smiter in o visar nån sak härinne mellan varven.
Löven o barnbarnet var väl underbara bilder! O så sant, kratta lövfritt kan man göra en annan gång. (eller inte alls;)
Kram Cilla

Viola sa...

Nogf har du ett underverk där hemm...:0) (lyckos dig)
är nu hemma igen, skönt att stänga av omvärlden en vecka, så nu är man pigger och utvilad, ha det gott, så roigt att höra av dig, STOR kram VIOLA

Charlotta sa...

Tack rara Lotta för din kommentar hos mig för ett tag sedan. Så roligt att du tittade in och minns.
Jag ser att du fortfarande lever som du lär - att njuta här och nu. Inte alltid så lätt, men du är duktig på att inspirera!!!

Rummet för välbefinnande sa...

Jag förstår att du inte orkade vänta. Synd bara att du fick lov att göra det, men jag hoppas och tror att du förstår också......
Det har varit mycket ett tag och jag har någonstans mitt i allt fått dra i bromsen lite för att landa också. Faktiskt så känns det som det hur funkat riktigt bra och det är skönt.
Har nog klivit ett steg på välbefinnande stegen tror jag "fniss"
Ha det så bra Lotta och fortsätt njuta av livet!
Kram Mia

Gudrun sa...

Hej Lotta!
Vill bara skicka en liten hälsning till dig. Hoppas att du har det bra. :)
Kram