lördag 16 maj 2009

..det var i maj när göken gol....

En ny resa har inletts!

En ny livsresa har startat.....

En ny livsväv har börjat vävas!

Varpen i väven, finns med från början. Inslaget kommer att vävas in under tiden och det kommer att bestå av glada, spralliga, färgrika inslag..men även mörka och kanske tunna och sköra inslag kommer att vävas in. Jag önskar att färdvägen och inslaget i denna livsväv ska bli av starkt och tåligt slag, att så få mörka färger som möjligt ska vävas och att jag ska kunna hjälpa till att fixa till livsväven om den blivit lite sliten!

Ett av naturens under har skett! Två människor har tillsammans skapat ett nytt liv och jag har fått den stora glädjen att bli mormor!

Naturligtvis är den unga damen världens vackraste...skam vore väl annars!

Naturligtvis är jag den stoltaste och gladaste mormor som finns just nu! Skam vore väl annars!

När lillan kom till jorden,
det var i maj, när göken gol,
sa mamma att det lyste
av vårgrönt och av sol.

Välkommen till världen, du lilla underverk!
säger
mormor Lotta
ps. Tidskriften Hälsa publicerade en krönika som jag skrivit, Livets väv Det är därifrån jag givit namnet på min blogg.ds

19 kommentarer:

Uttan sa...

Grattis lilla Mormor!!!!!

Livets efterrätt det är så sant...
Man går i ett stort rus när man blivit Mormor det är så fantastiskt,,,man tänker Mormor jag är Mormor! Ordet kan man smaka på hur mycket som helst och man vill berätta för hela världen hur lycklig och stolt man är(utan att skryta)

Grattis än en gång och Grattis till föräldrarna till det nya lilla livet....

Ha en jätte bra lördag!
Kramar!

Viveka på Humlebacken sa...

Grattis mormor Lotta. Det låter underbart, så kul!!!

Nu är det dags för avslutning i vårteckensutmaningen. På måndag kör vi Grand Final och jag kommer att lägga ut allas adresser i ett inlägg och uppmana folk att gå runt och titta på finalen. Det vore jättekul om du ville göra ett avslutningsinlägg och visa hur långt våren har kommit hos dig!
Kram
Viveka på Humlebacken

Tina sa...

Hej min vän!!
STORT GRATTIS TILL DIG MORMOR!!!
Måste vara helt underbart att få bli mormor!! Jag kommer inte att bli mormor, men förhoppningsvis FARMOR. Men inte än på ett tag...fniss..hoppas jag :-)
Njut av den nya lilla människa & din stolta dotter. Hälsa de nyblivna föräldrarna så gott från mig!
Love Tina

Birgitta sa...

Ett stort GRATTIS till mormor. Visst är det härligt med barnbarn. Man kan låna dem en stund för att njuta av dem och sedan lämna tillbaka dem. Är det ditt första barnbarn?
Jag hoppas du får en fin helg och kan lyssna på när göken gal. Hit har den inte kommit än.
Må så gott.'Kram Birgitta

Vit som snö sa...

Grattis Mormor!
Vad härligt med en alldeles ny liten människa, ett mirakel varje gång det sker!
Kram Cilla

♥ Pia... sa...

hej och grattis mormor...ja detta är verkligen livet att bli mormor och farmor..för jag är faktiskt båda delarna :)..farmor till en kille på 6 år och mormor till en kille på 1,5 är..livets efterrätt......njut av detta nya lilla liv..kram..PIA

Lovisa Månson sa...

GRATTIS! Jag vet redan att en liten princessa kommit;-) Vilken lycka för henne att få dig till mormor! Vilken vacker krönika.Tänker mig att du och den lilla damen sitter sida vid sida och talar om några år, och du med din kloka mormorögon ser vad hon behöver höra, uppleva och utforska för att hennes väv ska bli den bästa hon kan väva! Kram!

Huset vid ån sa...

Men var roligt!! GRATTIS LILLA MORMOR!! Åh, vad mysigt...Man kan sitta hur länge som helst o bara titta på dom små underverken! Och bebisdoften...den kan jag längta efter. Jag förstår verkligen att du hade annat o tänka på än Shlagerfestivalen. Jag tyckte inte Norges bidrag var så bra! Ska jag vara ärlig så var det inte många som jag tyckte var bra! Däremot hade vi en trevlig kväll med god mat o dryck...trevligt sällskap! Grattis ännu en gång till den "lilla"...Kram Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

GRATTIS mormor, förstår att du är stolt. Det blir en spännande resa med en liten ny tjej.
Kram till dig
AnnaMaria
Nu har jag också hört Göken!

Charlotta sa...

Det viktigaste först: Stort GRATTIS till din nya roll i livet!

Sedan vill jag tacka för att du länkade till din krönika. Det var bland det vackraste jag har läst om hur man kan se på livet. Jag blev riktigt tårögd när jag tog del av dina tankar om att de mörka partierna i livet faktiskt ger stöd åt nuet. Jag ville själv under många år "klippa av" trådarna till min stora sorg i livet men med din metafor kan jag nog säga att jag till slut har knutit ihop trådarna igen. Jag kan till och med känna en sorts glädje över hur min lilla pojke har bidragit till att utveckla mig som människa, även om jag aldrig fick hålla honom i min famn.

Varje nytt liv är ett mirakel i det lilla även om det är något som händer varje, dag om och om igen. För mig som varit med om det fruktansvärda, att det inte gick bra, är varje nyfött barn så överväldigande fantastiskt. Så än en gång, grattis till ditt lilla barnbarn.

Monica sa...

Måste vara underbart spännande att få bli mormor. En dag blir kanske jag också det, men även farmor.:-)

ha en fin söndag i solen.

Maria sa...

Grattis älskade syster till att du har blivit mormor (och grattis älskade svåger till att du har blivit morfar). Själv är jag så otroligt stolt och glad över att jag har fått bli gammelmoster till den lilla guldklimpen. Jag ser fram emot att få träffa henne och få snusa på litet baby-huvud.

Vad fin pippitröjan och pippimössan blev. Dem blir noga tösabiten fin i och säkert också i alla andra grejer som ligger i väskan. Massor med kramar!

Maria Berg sa...

Vad underbart!!!
Stort grattis och sänd mina hälsningar till det unga föräldrarna. Det är verkligen en härlig och spännande tid dom har framför sig och var roligt att ha en mormor som blir så glad och stolt!

Själv har jag två barn födda i maj så den sången har verkligen funnits hos mig i snart 6 år!.

Vad glad du gör mig, att du bär halsbandet och att du tycker om mina annorlunda tolkningar av 365 tema.

Att skänka en tanke, göra en god gärning, såg jag att cajsa har nappat på inne hos sig, själv hänger jag med i tanken och har haft något liknade som gått runt två gånger på min blogg. Tanken är väldigt fin.

Kram Maria Berg

Sussi sa...

GRATTIS!
Det måste kännas underbart, och mormor Lotta hur bra låter inte det!!! Vad härligt att du nu får väva in ett alldeles nytt mirakel i din livs väv.
Grattis till miraklets föräldrar också!
Jag ska bli farmor i augusti = längtar...

promenader på landet sa...

Grattis till barnbarnet!! Det måste vara jättehärligt, att bara få njuta av de underbara stunderna. Själv är jag inte där än, mina barn är 5 och 7 år, men jag ser ju att min mamma är glad åt sina barnbarn!

Rummet för välbefinnande sa...

Ett stort och innerligt grattis!!!!!
Tänk att du äntligen blivit mormor.
Ja, det är verkligen ett under och ju äldre man blir, desto mer förstår man vilken otrolig händelse detta är.

Ja, jag gläds verkligen med er!
GRATTIS!!!!!

Kram Mia

Mimmi sa...

Grattis Lotta o grattis till de nyblivna föräldrarna o Bertil o alla andra som berörs!!!! Så kul!!! Kram!

Annika Odelstav sa...

Så underbart! Och vilka fina bilder du har! De blev jag impad av!

Anonym sa...

Åhhh Jättegrattis till dig mormor Lotta!!!!!! vilken lycka och sången som du skrivit en rad på är en av mina barndomsminnen, pappa sjöng den för mig även om jag är född i januari men den är så fin.
Känslan när en nära anhörig får ett litet nytt liv är fantastisk och jag blev nästan mer rörd när min lillasyster fick sin lille Olle än när jag själv blev mamma, men man är då så upp i allt att känslorna bara svämmar över!!
massor med kramar från mig Lotta